לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
איך הייתם מאבחנים את הג'וקר?

איך הייתם מאבחנים את הג'וקר?

שפיות זמנית | 15/10/2019 | הרשמו כמנויים | שלחו טקסט לבלוג

איך הייתם מאבחנים את הג'וקר? 1

שובר הקופות החדש של הבמאי טוד פיליפיס מספר את סיפורו של ארתור פלק, בגילומו המהפנט של חואקין פיניקס, אדם לוקה בנפשו ובודד, שמוזנח על ידי שירותי הרווחה של העיר גותהאם - מעין עיר תאומה ואלימה של העיר ניו יורק - בדרכו להפוך מאיש אומלל, פגוע ומנודה לנבל אלים ומסוכן. במהלך הסרט, בגלל שהקליניקה לבריאות הנפש שבה טופל פלק נסגרת, הוא מפסיק לקחת את התרופות הפסיכיאטריות שלו ולקבל טיפול בשיחות, ולאורך הסרט מתוארת הפיכתו מאדם שאלימות מופנית כלפיו, לאדם שמפנה אלימות אל הסביבה.

באתר ה-Insider כותב ד"ר זיו כהן מאוניברסיטת קורנל, פסיכיאטר שמתמחה באלימות ובהתנהגות תוקפנית, שהסרט אמנם מתאר היטב את ההזנחה והיעדר המשאבים בתחום בריאות הנפש, אך גם מתאר בצורה מעוותת את הסוגיה. כהן מביע את דאגתו שהסרט יגביר את הסטיגמה שקיימת סביב מחלות נפש, לפיה יש קשר בין מחלות נפשיות לאלימות. הוא מסביר שלפי מחקרים, אנשים שסובלים מפגיעה נפשית אינם אלימים יותר מאשר כלל האוכלוסייה, ולמעשה מבחינה סטטיסטית נוטים יותר להיות קורבנות לאלימות מאשר אלה שמפעילים אותה. 

במהלך הסרט לא מוסבר מאיזו מחלה נפשית בדיוק סובל הג'וקר. כהן מסביר שהניסיון של צופים לתת לג'וקר אבחנה מרדד את השיח סביב הפרעות נפשיות ומבצע רדוקציה של דמות אנושית מורכבת לאבחנה אחת ויחידה. הוא קובע שהג'וקר אינו סכיזורפן ואינו ביפולארי, וגם לא סביר שהוא פסיכופת. הוא מזכיר לנו שרבים מהפשעים הגדולים ביותר בוצעו על ידי אנשים ללא שום מחלה נפשית.

מאמר דומה עלה באתר של Hollywood Reporter שנכתב על ידי שלושה פסיכיאטרים משפטיים, שטענו גם הם שהסרט יכול היה להיות הרבה יותר עוצמתי וריאליסטי מבלי להשתמש במחלת נפש כניסיון להסביר התנהגות אלימה שהיא כביכול בלתי מוסברת (אלא אם מי שמבצע אותה הוא פשוט "חולה נפש").


- פרסומת -

בניגוד לאלה, פסיכיאטרים אחרים לא מהססים להשתתף בחגיגה, ואחת מהן ניתחה את דמותו של הג'וקר ומצאה שהוא סובל מהפרעה רגשית שנובעת מפגיעת ראש או בעיה נוירולוגית. באתר PsychCentral עלה סיכום של ראיון קליני מומצא עם דמותו של הג'וקר, שבו נקבע שהוא אינו סובל מהפרעת אישיות אנטי סוציאלית אך שהוא כן עונה למרבית הקריטריונים של פסיכופת - והומלץ בחום לשלוח אותו לכלא. 

כבר צפיתם בשובר הקופות? מה חשבתם עליו? כתבו לנו בתגובות.


תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: תרבות ואמנות
לאנה שוורצמן
לאנה שוורצמן
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה, כפר סבא והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
ד"ר אינס צור
ד"ר אינס צור
פסיכולוגית
שרון ושומרון, אונליין (טיפול מרחוק)
ליאת פרקש
ליאת פרקש
מוסמכת (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
חיפה והכרמל
ד"ר ליעד רוימי
ד"ר ליעד רוימי
פסיכולוג
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
דורית נוי-שרב
דורית נוי-שרב
פסיכולוגית
ירושלים וסביבותיה
הדס גור
הדס גור
עובדת סוציאלית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)

עוד בבלוג של שפיות זמנית

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

מאור נאוימאור נאוי16/10/2019

חיכיתי לזה. [ל"ת].