לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
גליון מרץ 2008

גליון מרץ 2008

עלון פסיכולוגיה עברית | 1/3/2008 | הרשמו כמנויים

לחברי קהילת פסיכולוגיה עברית שלום, לקראת פורים אנו מזמינים אתכם לקחת חלק בתערוכת "נפש פורים" - במהלך חודש אדר ב' תוצגנה יצירותיכם בשער האתר. הנכם מוזמנים לשלוח שיר, צילום, ציור או כל יצירה אחרת ל hebpsy.support@gmail.com . מבין היצירות יבחרו כעשר אשר יוצגו במהלך החודש. קול קורא להנחיית פורום דיון בסוגיות טיפוליות - חברנו רוני אלפנדרי נפרד החודש מחברי פורום דיון בסוגיות טיפוליות לאחר יותר מחמש שנים בהן הנחה את הפורום במסירות. חברי הקהילה המעוניינים להתנסות בחוויה מרתקת זו של הנחיית קבוצה אינטרנטית מוזמנים להגיש את מועמדותם. אנו מאחלים לרוני המשך דרך צלחה. http://www.hebpsy.net/a...106&id=2 בטיפול השבוע - פרופ' רבקה אייפרמן, פרופ' שמשון רובין, ד"ר דורית שיקיירסקי, פרופ' חנוך ירושלמי וד"ר מאיר ברגר ממשיכים לדון בהתפתחות הנפשות הפועלות בסדרת הטלוויזיה "בטיפול", ובהתפתחות ההבנה בנוגע אליהן, ומציעים לנו דרכי התבוננות חדשות. http://www.hebpsy.net/c...0&page=2 שימו לב: נט"ל מפעילה קו פתוח למתן סיוע נפשי לתושבי אשקלון, שדרות ועוטף עזה. חברים המעוניינים לסייע מוזמנים לפנות לנט"ל: http://www.natal.org.il/jobs.html בברכה, מערכת פסיכולוגיה עברית
: : : : : : : : : :  מקורות ומאמרים חדשים : : : : : : : : : :
במהלך החודש התקבלו מספר רב של הפניות למאמרים ואתרים מעניינים. מפאת קוצר היריעה נכללים במכתב זה רק מקצתם. המקבץ המלא מופיע באתר: http://www.hebpsy.net/link.asp התנצלותנו הכנה בפני כל מי ששיתף ולא נכלל במכתב זה.
ביחידות אל מול פני הרב - עיון פסיכודינמי במפגשי "יחידות" בין הרבי וחסידיו / שי גיל
ברשימה זו ברצוני לפתוח אשנב לתהליכים המרפאים שהתחוללו בחדרי חדרים-במפגשי היחידות בין רבי לחסיד, במרחב מקודש, הטעון השלכות עוצמתיות. ואולם, בו בזמן שאנו מוזמנים להיות קשובים לתעצומות הרגש ולדינמיקה הנפשית שאפיינה את מפגשי "היחידות" המתוארים במעשיות שיובאו להלן, נתבונן במקביל בתהליכים המתחוללים בקליניקה, בשדה אמפטי ואינטימי, בו נפגשים זה מול זה מטפל ומטופל.
התמודדות עם אובדן בן זוג - חומר רקע / ד"ר אופרי בר נדב
החומר המובא להלן מהווה קיצור של המבוא לעבודת הדוקטורט שלי בחוג לפסיכולוגיה באונ' חיפה, תחת הכותרת "אובדן בן זוג והמודל הדו מסלולי לשכול: תוצאותיו לאורך הזמן של תהליך האבל עבור נשים צעירות".
לידה והפרעה פוסט טראומטית PTSD / ד"ר ליאת הולר הררי
לידת תינוק היא חלק ממכלול החוויות הצפוי לרוב במהלך חייה של אישה. עם זאת, יש נשים שמרגישות שחווית הלידה שעברו הייתה טראומטית. אם לידה יכולה להיות טראומה, האם יתכן שנשים יפתחו הפרעה פוסט טראומטית (PTSD) אחרי לידה, בדומה לאנשים שנחשפו לאירועים קשים אחרים כמו מלחמה או אונס?
בדרך למומחיות - Coaching וכלים נוספים לעזרת הפסיכולוג החינוכי / אודי פרידמן
במאמר מוצגות דרכי סיוע אפקטיביות לפסיכולוגים שמתעכבים בדרך למומחיות. תאור התנסות בהנחיית קבוצות מיקוד, פיתוח מודל אימון פרטני - ניהול לפי יעדים והענות לגורמי עיכוב אישיים. המאמר מצביע על שוני בין אימון מכוון מטרה לבין תהליכי הדרכה מקובלים.
סמכות הורית מא' ועד ת' - חלק ג': מ"כאב" ועד "סמכות" / לירון און
לירון און, מעניק "טעימות" מן התיאוריה המנחה אותו בעבודתו. "הטעימות", מאורגנות מאלף ועד תו, מתייחסות למגוון נושאים הקשורים ליחסים בין הילד לבין הוריו, תוך דגש מיוחד על הסמכות ההורית וחשיבותה.
למען יאריכון ימיך - על תרומת משנתו של עמנואל לוינס לעבודת המטפל / ז'אן פיזנטה
ראשי פרקים מתוך הגותו של הפילוסוף היהודי הצרפתי עמנואל לוינס, ובמיוחד את אלה העשוים לתרום למטפל בעבודתו הטיפולית. מעבר לקשר הקיים בין הגותו לבין הרציונל הפילוסופי שעומד מאחורי גישתו הטיפולית של ויניקוט, משלב מחבר מאמר זה את תרומתו של לוינס עם זרם הפסיכותרפיה הפסיכואנליטית ההתפתחותית, אשר ממשיך בין השאר את דרכו של ויניקוט.
על הפרעה כפייתית במגזר הדתי / חגית ששר
שניים מתוך מאה אנשים החיים בינינו סובלים מתופעת "ההפרעה הכפייתית" OCD הגורמת סבל רב להם ולסביבתם. "בשנים האחרונות ניכרת התעוררות בחברה הדתית להבנת הבעיה ולמציאת פתרון עבורה", אומרים מומחים, "זה מבורך, אבל רבנים צריכים לזכור שהליווי שלהם חייב להיעשות רק במקביל לטיפול פסיכולוגי - רפואי צמוד". הכתבה מתארת את האפשרות לטפל בהפרעה נפשית כפייתית, בין השאר גם באמצעות כלי טיפול מתוך ה"פסיכולוגיה יהודית".
"שליחותה החשאית של ט." - התבגרות בעידן של טשטוש גבולות בין מציאות ופנטזיה / ד"ר יוסי טריאסט
סיפור הטיפול בנערה מתבגרת בעלת אישיות יוצאת דופן, הנחושה להביס בכוח אהבתה את הזיקנה והמוות. ט. קוראת תגר על פער הדורות ומסרבת בכל תוקף לראות עצמה כקורבנה של התעללות מינית חמורה. הסיפור ישמש כבסיס לבחינת עולמם של מתבגרים בעידן של טשטוש בגבול שבין מציאות (חיצונית) ופנטזיה.
הקשר בין הטיפולי לפוליטי - סיכום יום העיון "טיפוליטי"
מטרת יום העיון טי-פול-טי היתה להעלות למודעות את ההשפעות הפוליטיות על המקצועות הטיפוליים בחברה הישראלית, ולהזמין התבוננות למרחב שבו המטפל/ת והמטופל/ת שותפים לאותה מציאות פוליטית. במאמר תמצית ההרצאות וסיכום של הדיונים בקבוצות הקטנות.
בחינות המומחיות החדשות בפסיכיאטריה / מצגת מאת פרופ' שמואל פניג
במצגת מתואר המהפך שחל במתכונת הבחינות למומחיות בפסיכיאטריה (שלב ב'), עם דגש על הדילמות שבהכנת תאורי טיפולים פסיכותרפוייטים מהאסכולות השונות.
ברית טיפולית, גמישות ויצירתיות בעבודה עם נפגעי תקיפה מינית / נעמה בר-שדה
בסיטואציה הטראומטית של הפגיעה המינית מובנית בעייתיות אשר נוגעת בגבולות ובשימוש לרעה של הגמישות. המאמר יעסוק בהיבטים הקשורים בהתהוותה של הברית הטיפולית הייחודית לנפגעי לתקיפה מינית, ביצירתיות ובגמישות הנדרשת מן המטפל כדי לאפשר תהליכים כמו מעבר מהתאמה אקטיבית טוטאלית לדה-התאמה או העזה להאזין ולהגיב לצרכים הייחודיים של המטופל.
מחתול רחוב ללוחם נינג'ה, תיאור מקרה של טיפול באמנות בילד / מאת דנה שחם
מקס, שם בדוי, היה בטיפול באומנות במסגרת ביה"ס לחינוך מיוחד ופנימייה טיפולית בשרון. הפגישות נערכו פעם בשבוע במשך שעה, במשך ארבע שנים מאז היותו בן 9. מקס הגיע מרקע סוציו-אקונומי נמוך מאד, אמו גרושה והתקשתה לגדלו ולספק את צרכיו הפיזיים והרגשיים.
החיים בסבאות / נוחי טל-שטרית
עם העלייה בתוחלת החיים, נמשך הרצון להשיג ולהתפתח: קורסים חדשים, חלקם אפילו חוזרים ללימודים באוניברסיטה שהם תובעניים יותר, ישנם הפוצחים בקריירות חדשות, וישנם אלו הנהנים מהיקשרותם לנכדיהם, ומבלים עימם אף יותר מהוריהם, המחויבים בשנים אלו לקריירה משל עצמם. אין ספק ששנות ה"בגרות-הגבוהה" יכולות להוות תקופה מהנה ומרתקת, ובת-השפעה על סבות מעניינת ומרתקת בימינו... גם עבור הנכדים. סבא-סבתא יכולים לספק מצע של רוך וביטחון לחיי הנפש של הנכדים עם תוסף מזין חשוב ואחר מזה של ההורים.
החלום בפסיכואנליזה אחרי פרויד: תמורות, תפניות והמשכיות / פרופ' רבקה אייפרמן
כיצד התייחסו הדורות הבאים של הפסיכואנליטיקאים למודל של פרויד, כפי שהותווה ב"פירוש החלום"? - פרופ' רבקה אייפרמן עומדת על יחסם של הפסיכואנליטיקאים שלאחר פרויד למודל זה, תוך התיחסות לכמה התפתחויות שחלו בהשקפות על מהות החלום, ובדרכי העבודה על חלומות בעת טיפול.
שתי וערב, דו-שיח של שירה / פיני רבנו, תמר רבנו
שירה המתרחשת במרחב זוגי והמנסה לפרוץ את גבולות השירה המקובלים. תחילתה ברצף שירים נפרדים של שני היוצרים, כל שיר בעולמו הנפרד, והמשכה בדו שיח חי ופעיל ביניהם. דו שיח המשחרר השיח הזוגי מהמגבלות הפרוזאיות שלו אל עבר חופש פיוטי ואנושי.
סוגיות בפסיכולוגיה משפט ואתיקה בישראל - מבוא ופרק העוסק באבחון מסוגלות הורית
הספר עוסק בתחום הפסיכולוגיה המשפטית וכולל אסופת מאמרים של חוקרים ואנשי מעשה בתחום הפסיכולוגיה המשפטית בישראל. מטרת הספר היא הצגת הידע הקיים בתחום הפסיכולוגיה המשפטית כיום, תוך הבלטת הסוגיות שבמחלוקת, וזאת על מנת לעורר ספקות, חשיבה ביקורתית ודיונים פוריים.
: : : : : : : : : :  כנסים וארועים : : : : : : : : : :
‏יום שני ‏03 ‏מרץ ‏2008
‏יום שני ‏03 ‏מרץ ‏2008
‏יום שני ‏03 ‏מרץ ‏2008
‏יום שלישי ‏04 ‏מרץ ‏2008
‏יום רביעי ‏05 ‏מרץ ‏2008
‏יום רביעי ‏05 ‏מרץ ‏2008
‏יום חמישי ‏06 ‏מרץ ‏2008
‏יום חמישי ‏06 ‏מרץ ‏2008 - ‏יום שישי ‏07 ‏מרץ ‏2008
‏יום חמישי ‏06 ‏מרץ ‏2008
‏יום שישי ‏07 ‏מרץ ‏2008
‏יום ראשון ‏09 ‏מרץ ‏2008
‏יום שני ‏10 ‏מרץ ‏2008
‏יום שלישי ‏11 ‏מרץ ‏2008 - ‏יום חמישי ‏13 ‏מרץ ‏2008
‏יום שלישי ‏11 ‏מרץ ‏2008
‏יום חמישי ‏13 ‏מרץ ‏2008
‏יום שישי ‏14 ‏מרץ ‏2008
‏יום ראשון ‏16 ‏מרץ ‏2008
‏יום שני ‏17 ‏מרץ ‏2008
‏יום שישי ‏21 ‏מרץ ‏2008
‏יום שלישי ‏25 ‏מרץ ‏2008
‏יום שלישי ‏25 ‏מרץ ‏2008 - ‏יום חמישי ‏27 ‏מרץ ‏2008
‏יום רביעי ‏26 ‏מרץ ‏2008
‏יום חמישי ‏27 ‏מרץ ‏2008
‏יום חמישי ‏27 ‏מרץ ‏2008
‏יום שישי ‏28 ‏מרץ ‏2008
‏יום שישי ‏28 ‏מרץ ‏2008
‏יום שלישי ‏01 ‏אפריל ‏2008
‏יום חמישי ‏03 ‏אפריל ‏2008
‏יום שישי ‏04 ‏אפריל ‏2008
‏יום ראשון ‏06 ‏אפריל ‏2008
‏יום שני ‏07 ‏אפריל ‏2008
‏יום שלישי ‏08 ‏אפריל ‏2008
‏יום חמישי ‏10 ‏אפריל ‏2008 - ‏יום שישי ‏11 ‏אפריל ‏2008
‏יום שישי ‏11 ‏אפריל ‏2008
‏יום ראשון ‏13 ‏אפריל ‏2008
‏יום ראשון ‏13 ‏אפריל ‏2008
‏יום שלישי ‏15 ‏אפריל ‏2008
‏יום שלישי ‏15 ‏אפריל ‏2008
‏יום שני ‏28 ‏אפריל ‏2008
‏יום רביעי ‏30 ‏אפריל ‏2008 - ‏יום שישי ‏02 ‏מאי ‏2008
‏יום חמישי ‏01 ‏מאי ‏2008 - ‏שבת ‏03 ‏מאי ‏2008

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא:
רקפת כץ-טיסונה
רקפת כץ-טיסונה
פסיכולוגית
שפלה
מוחמד עבאס
מוחמד עבאס
פסיכולוג
באר שבע והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), עכו והסביבה
מורן זיו אש
מורן זיו אש
עובדת סוציאלית
כפר סבא והסביבה, פתח תקוה והסביבה, נתניה והסביבה
ליאל נבו שושן
ליאל נבו שושן
פסיכולוגית
לינור פלדמן
לינור פלדמן
עובדת סוציאלית
תל אביב והסביבה
שלומית צור
שלומית צור
פסיכולוגית
שרון ושומרון

עוד בבלוג של עלון פסיכולוגיה עברית

המשחקים הפאראלימפיים עומדים להסתיים והספורטאים הישראלים חוזרים עטורי הישגים ומדליות, מקור השראה...
דמי אחיותנו זועקים אלינו מן האדמה. אישה נוספת נרצחה השבוע על ידי בן זוגה. מה יכול להיות חלקנו כאנשי טיפול...

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.