פסיכולוגיה עבריתפסיכולוגיה עברית

×Avatar
זכור אותי
השיגעון כמוצר

השיגעון כמוצר

שפיות זמנית | 22/1/2014 | הרשמו כמנויים | שלחו טקסט לבלוג

לפרופ' יעקב רופא מאוניברסיטת בר-אילן יש תיאוריה פרובוקטיבית אודות הפרעות נפשיות. דיכאוני? כנראה שבחרת את הדיכאון; חרדתית? מבין כל האפשרויות שהיו לך, זו משרתת אותך באופן הטוב ביותר; פסיכוטי? כנראה שהפסיכוזה פותרת לך בעיה מסויימת בחיים. עידו אפרתי ראיין אותו ב"הארץ".

"השיגעון הוא מוצר כלכלי. הוא אינו שונה מבושם או עגבניות, ויש סופרמרקט גדול של הפרעות ושיגעונות', הוא טוען ומסביר שאת הפרעת הנפש שלנו אנחנו בוחרים על פי קריטריונים כלכליים של צורך, זמינות ועלות מול תועלת. 'הבחירה שלי את ההפרעה צריכה לתת מענה מיטבי כך שישרת אותי בצורה מיטבית. חייל בזמן מלחמה, למשל, לא יבחר בהפרעת אנורקסיה אלא בהפרעה הגורמת לו שיתוק פיזי. במלחמת העולם הראשונה והשנייה פינו חיילים כאלה לעורף, או טייסים שלפתע איבדו את ראייתם בלילה', הוא טוען, ואינו פוסח גם על המרכיב ה'שיווקי' ביחסי המסחר שבין 'הצרכן' להפרעות הנפש. 'בתקופה של פרויד היו רק מקרים בודדים של אנורקסיה. מדוע לאורך השנים חלה עלייה בתופעה? החשיפה שלה למעשה 'מוכרת את הסחורה'. זה נכון גם לגבי מקרים בהם הבעל רוצח את אשתו – זה משפיע וזה תורם לזמינות של התופעות הללו', הוא טוען."


עוד בבלוג של שפיות זמנית

'נראה לי שהילד שלי שותה אלכוהול ונוהג' 'אני מפחדת שהילדה שלי מקיימת יחסי מין לא מוגנים' 'למרות שדברנו...
למרות שמיניות ויחסי מין בילדות ובגיל הנעורים כנראה לא מהווים נושאי שיחה פופולריים בין הורים לילדיהם,...

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

צביאל רופאצביאל רופא24/1/2014

על שימוש מטעה ומכשיל במילה ב-ח-י-ר-ה במשנתו של פרופ' רופא.
אכן, לפני שאני נכנסתי שלוש פעמים בחיי לדיכאון מג'ורי, הרי לא ישבתי והחלטתי ביני לבין עצמי: "צביאל, כדאי לך להיכנס עכשיו לדיכאון מג'ורי".

זאת אומרת, שפרופ' רופא טוען ש"הבחירה" עליה הוא כותב על ימין ועל שמאל, אינה בחירה מודעת.

אבל, אם אכן הבחירה היא לא מודעת, אז היא אינה בחירה, אלא "בחירה" !!

לפיכך, גם אם כל מה שטוען פרופ' יעקב רופא נכון לחלוטין (ואני קטונתי אפילו מלהביע דעה בקשר לכך),

עדיין מוטעה ומטעה עד מאוד להשתמש בתיבה העברית ב-ח-י-ר-ה ביחס לבחירה שאינה מודעת.

כי בחירה אמיתית, למיטב הבנתי, היא מעצם הגדרתה בחירה חופשית של רצון חופשי שבוחר באופן מודע בין שתי אפשריות או יותר.

ולמי שמעוניין לבדוק את טענתי הזו כדאי לפתוח מילון עברי עברי כלשהו.