לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
12
פברואר

"מירה שלי, עולמי"

12/2/2019 | פורסם על ידי חיה מלינוביץ

אנו שמחים להזמינכם להרצאתם של

איזבלה גינור וגדעון רמז
שם ההרצאה: "מירה שלי, עולמי"
מייסד החברה הפסיכואנאליטית מקס איטינגון ורעייתו כמגלמים שלוש תקופות ותנועות

מתדיינת: מירה ארליך-גינור
מנחה הערב: ד"ר הנרי שור


ההרצאה תתקיים ביום שלישי, 12.02.2019 בשעה 20:30, במשכן החברה הפסיכואנליטית,
רח' קרליבך 23, קומה א', תל אביב

מספר המקומות באולם מוגבל.
הרשמה לחברים ומתמחים: https://docs.google.com...vc=0&c=0&w=1

הרשמה לאורחים: https://www.psychoanaly...d7%94-%d7%a9/


תקציר
מקס איטינגון (1881-1943), התלמיד הראשון שהגיע אל זיגמונד פרויד מחוץ לאוסטריה, היה לאחד מעמודי התווך של התנועה הפסיכואנאליטית, המממן העיקרי שלה בשנות ה-20, מייסד המכון והמרפאה הראשונים שלה בברלין ומעצב מתכונת ההכשרה לאנאליטיקאים. עם עלייתו ב-1934 הקים את החברה הארץ-ישראלית, לימים הישראלית, המארחת הרצאה זו לזכרו. העניין שלנו בד”ר איטינגון החל מן הפולמוס שהתחולל סביבו בשנות ה-80 סביב הטענות שהוא שירת את המודיעין הסובייטי, הן באירופה הן בארץ. מחקרנו הנמשך כבר יותר מעשור העלה ראיות חדשות לטענות האלה, אם כי באופן שונה מאד ממגמתן המקורית. בין היתר חשפנו מניע נאצל לפעילות הזו, שנעלם עד אז מן הספרות הפרוידיאנית: דאגתו של מקס למשפחת רעייתו מירה לבית בורובסקי (1877-1947), שחקנית יהודיה פורצת-דרך בתאטרון של סטאניסלבסקי במוסקווה. בייחוד חשפנו את הקשר הסודי שלהם עם בנה מנישואים קודמים יולי בוריסוביץ’ חריטון, שהישרדותו בטיהורים של סטאלין הותנתה כמתברר בשיתוף הפעולה שלהם עם הנ.ק.וו.ד. זה איפשר את טיפוסו לצמרת המדעית-בטחונית עד שנהיה “אבי פצצת האטום הסובייטית”.
ואולם שתי הדמויות המרתקות שנתגלה לעינינו חרגו בהרבה מסיפור המודיעין הזה, וגם מעבר לפרשת אהבתם של מקס ומירה והקשר המיוחד שלהם עם פרויד, משפחתו ותנועתו. השניים הצטיירו כמגלמים שלוש תקופות סוערות וגורליות בהיסטוריה העולמית והיהודית: רוסיה לפני ואחרי המהפכה, גרמניה של ויימאר וארץ-ישראל המנדטורית, שבהן הצטלבו שלוש תנועות מהפכניות: פרוידיזם, מרכסיזם וציונות. אין כמעט אישיות מרכזית בכל אלה שאינה משחקת תפקיד בעלילה המורכבת שנציג בערב הזה, יחד עם תרומתם השכוחה-כמעט של בני הזוג לחיי התרבות בארץ, בליווי תצלומים ומסמכים שטרם פורסמו.
המרצים:
איזבלה גינור (שהיתה המומחית לעניינים סובייטים/רוסיים בעיתון “הארץ”) וגדעון רמז (שהיה ראש חדשות החוץ ב”קול ישראל”) הם עמיתי מכון טרומן של האוניברסיטה העברית. מחקריהם על המעורבות הצבאית והמודיעינית של ברית המועצות במזרח התיכון זכו בפרס יוקרתי ובהערכה בינלאומית כתרומה חדשנית לחקר תולדות המלחמה הקרה.
מירה ארליך-גינור הינה פסיכולוגית קלינית, פסיכואנליטיקאית מנחה בחברה הפסיכואנליטית הישראלית.

תגיות: