לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
6
נובמבר

יום עיון ילדים:ביטויי הנפש בגוף:היסטריה, פרברסיה ופסיכוסומטיקה

6/11/2018 | פורסם על ידי אורית ברקת

חטיבת הילדים והנוער של האגודה לפסיכותרפיה פסיכואנליטית
מציגה את יום עיון הילדים הראשון לשנת תשע”ט :

"ביטויי הנפש בגוף: היסטריה, פרברסיה ופסיכוסומטיקה
בפסיכותרפיה פסיכואנליטית בילדים "

יום שלישי 6.11.18 בין השעות 08:30-14:00

מכון מופ”ת , רח’ שושנה פרסיץ 15 , קרית החינוך, ת”א


יו”ר יום העיון: מר יוסי צוק, פסיכולוג קליני מדריך. פסיכולוג ראשי “מכון שלם” וקליניקה פרטית. יו”ר חטיבת הילדים והנוער באגודה הישראלית לפסיכותרפיה פסיכואנליטית. מדריך בתוכניות לפסיכותרפיה של בי”ח ברזילי, אוניברסיטת בר אילן, ותוכנית ילדים ונוער באוניברסיטת תל אביב.

תכנית יום העיון:

08:30-09:00 התכנסות

09:00-09:15 דברי פתיחה

09:15-10:30 הרצאה: מר אבי שרוף: "התבוננות פסיכודינמית על פרברסיה "

פרויד התייחס לפרברסיה כניגוד מסוים לנוירוזה והדגיש מנגנונים נפשיים אחרים מן הסימפטום הנוירוטי כמו DISAVOWAL למשל , שיש בהם מן התעתוע, מן המציאותי בצד האילוזיה ועם זאת אין בהם דיאלקטיקה משחקית של ממש (בהמשגתו של אוגדן או ויניקוט). בהרצאה זו נתבונן בהסברים סביב הגרעין האדיפלי וחרדות הסירוס של פרויד, דרך יחסי אובייקט של חיפצון או פיצול וניכור, או אולי כסקסואליזציה של צרכים נרקיסיסטיים (גולדברג) והעדר אינטימיות (מסעוד חאן), העדר מובחנות בין דורות ומינים (מקדוגל) ועד הבטים תרבותיים-חברתים (סמירגל) ועם מבט על ייחודיותו של הטרנספרנס הפרברטי (אוגדן). ננסה להבין את הדינמיקה של ההתנהגות הפרברטית תוך התייחסות נוספת לחוויה של הילד ולתודעה הפרברטית בה הוא מצוי.

אבי שרוף – פסיכולוג קליני מדריך. מרצה במחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת תל אביב ובתוכניות לפסיכותרפיה באוניברסיטת חיפה, בר אילן ובברזילי באשקלון. לשעבר פסיכולוג ראשי במרכז לבריאות הנפש נס ציונה. חבר בצוות ההיגוי של חטיבת הילדים והנוער של האגודה הישראלית לפסיכותרפיה פסיכואנליטית. מנהל אקדמי של התוכנית לפסיכותרפיה בילדים ובנוער בגישה פסיכואנליטית, בי”ס לעבודה סוציאלית, אוניברסיטת תל אביב.

10:30-11:00 הפסקה

11:00-12:15 הרצאה: גב’ אחינעם מצר-גור: "מילדה לאישה: תהליך ההתבגרות דרך הפריזמה של ההיסטריה "

מי זו ההיסטרית? פרויד הבנה את הפסיכואנליזה החל ממנה- בזכותה ובשבילה. ההיסטריה היא מבנה נוירוטי במובן הפסיכואנליטי של פרויד ולאקאן. מבנה שיש בו מין הדחייה של המיניות בכלל ושל המיניות הנשית בפרט. כשמדובר בהיסטריה יש תמיד סימפטום פיזי כלשהו (גלוי יותר או פחות), שפעמים רבות שאול ממישהו אחר, אהבה מיוחדת לאב, ואיזושהי אישה נוספת. כך נוצרים יחסים משולשים שבהם האישה ההיסטרית (או הילדה או הנערה) ממוקמת ברשת של קשרים שיש בהם עוד גבר ואישה, ודרך הקשר שלה עם שניהם היא מוצאת לעצמה מקום ונקודות עיגון בחיים, אך בד בבד היא חווה גם סבל וקושי מההתמקמות שלה שיש בה מן התחרות, ההשוואות ואובדן הזהות. המבנה ההיסטרי נוצר יחד עם האדיפוס והמיניות הכרוכה בו ובהתבגרות המינית הפיזית, אלו תהליכים שמלווים את הילדה בתהליך ההתבגרות שלה מילדה לאישה. תהליך שאנחנו מלווים פעמים רבות בקליניקה.

בחלק הראשון של ההרצאה אתאר את המבנה ההיסטרי באמצעות הספר:”החברה הגאונה” מאת אלנה פרנטה. הספר מתאר תהליך התבגרות של שתי חברות ואת הקשר ביניהן והוא דוגמא מאלפת, דחוסה ומוקצנת לדינמיקה של המבנה ההיסטרי ושל מערכות היחסים הנגזרות ממנו. בחלק השני אדבר על שאלות טיפוליות שההיסטריה מאירה: האם עדיין ההיסטריה קיימת? מה מקום הגוף וההתבגרות המינית שלו בעבודה שלנו בקליניקה? מה מקום המיניות ודחיית המיניות והנשיות בימינו בעבודה עם ילדים ובני נער והוריהם.

אחינעם מצר גור – פסיכולוגית קלינית ומדריכה בפסיכותרפיה. אנאליטיקאית לאקאניאנית. עורכת כתב העת: “עט לאקאן” 2017. השתתפה בעריכת הספר “הפסיכוזה המצויה” בהוצאת תולעת ספרים. מטפלת בקליניקה פרטית בילדים, מתבגרים ומבוגרים.

12:15-12:45 הפסקת צהריים

12:45-14:00 הצגת מקרה: גב’ אנדרה רפאלה מלול-לוי: תאטרוני הגוף ותסריטי הנפש. מתדיין: מר אבי שרוף.

יוצג תיאור טיפול בילד בן 3 ובהוריו אשר הגיעו לטיפול על רקע התאפקות ועצירות ממושכת של בנם הפעוט . המשגת והבניית המקרה נעשתה תוך התייחסות לארבעה גורמים אפשריים ליצירת הסימפטום הפסיכוסומאטי והאינטראקציות בניהם: גורמים אינטרא-פסיכיים ואינטר-סובייקטיבים, גורמים משפחתיים-מערכתיים ובין דוריים ואירועי חיים קשים.

אנדרה רפאלה מלול-לוי -פסיכולוגית רפואית וחינוכית מומחית –עובדת בשפ”ח אשדוד ובקליניקה פרטית.

מחיר חבר אגודה : 160 ₪, מחיר סטודנט/מתמחה : 160, מחיר רגיל : 190 ₪

הזדרזו להרשם והבטיחו את מקומכם ,


ליצירת קשר :
נא לפנות לאורית ברקת
מנהלת המשרד
האגודה הישראלית לפסיכותרפיה פסיכואנליטית, ת.ד. 6066 הרצליה 46159
טלפקס: 09-9587717,כתובת מייל :iapp@bezeqint.net
כתובת האתר: iapp-psy.org