לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
11
מאי

מאה של נשים - המהפכה השקטה - שני ימי עיון - פורום לאקאן תל אביב

12/5/2018 - 11/5/2018 | פורסם על ידי אדוארדו מינסאס

פורום תל-אביב של השדה הלאקאניאני
מזמין אנשי מקצוע ואת הקהל הרחב לשני ימי עיון עם
ד"ר אניטה איצקוביץ: מאה של נשים: המהפכה השקטה
ביום ו' 11.5.18, בין השעות 13:00 ל-17:00
במכון הצרפתי, שד' רוטשילד 7, תל אביב
(ההרצאות בצרפתית בתרגום לעברית)

שתי הרצאות:

המסתורין של התשוקה הנשית
מה זו אישה, כיצד ניתן להגדירה? מהי מהות התשוקה של האישה לגבר, ומהי כאובייקט של תשוקה? אם במאה האחרונה התרחשה מהפכה מינית, הרי שהייתה מהפכה נוספת בפסיכואנליזה, שגילתה את מה שעד אז היה דומם בלא מודע. פרויד גרם לתשוקה הלא מודעת של נשים היסטריות לדבר, והעלה תהיות בנוגע לסוף האנליזה ולסלע הסירוס, ובפרט, בנוגע למבוי הסתום של אלה אצל נשים. נתחקה אחר האופן בו לאקאן, החל מהתיאוריה הפרוידיאנית, המשיג את מה שלא ניתן לומר על אישה ועל אי-קיומו של היחס המיני, וזאת על מנת להבין כיצד ניתן, באנליזה, לתפוס את סיבת תשוקתה, סמוך ככל האפשר לבלתי אפשרי לאמירה.

נשים והאקט היוצר
נחקור את השאלות מהו אקט יוצר?; מאיזה ריק הוא פועל?; האם הוא נולד מגלות של העצמי ומשסע עמוק של מראית העין (הסמבלנט)?; מניין שואבת היצירה את העוצמה הנדרשת לשם גילום אישה, שבאופן פרדוקסלי אינה קיימת? נבהיר את הקשר בין האקט היוצר לבין מה שלא ניתן להגיד על אישה, באֶפקטים שבין נוכחות לבין היעדר, על הגבול בין ידע לבין התענגות. ניקח את הדוגמה של Sarah Bernhardt, שהייתה ממקמת את האקסצנטריות של יצירתה על הגבול בין חיים למוות, כשלמדה את תפקידיה בארון הקבורהעשוי הכסף האלגנטי שלה. ואת זו של Marlène Dietrich, שנתנה לעצמה ניחוח של אישה בכך שנעדרה מעצמה. ואם כוחה של Marilyn Monroe נבע מדימוי שמקורו בגיזור של הוויתה, הרי שזה היה על מנת לגלם את האישה, שאינה קיימת.

* * *
בשבת 12.5.18, בין השעות 17:30 ל-19:30
בבית ציוני אמריקה, אבן גבירול 26, תל אביב
הרצאה:

הגבולות והמבנים הקליניים
הקליניקה הפסיכואנליטית מעמתת אותנו באופן יומיומי עם סוגיית ההבחנה בין המבנים הקליניים. המוטל על הכף הוא להבהיר מה מייצר גבול בין המבנים השונים ומה מבחין ביניהם, במיוחד בין נוירוזה לפסיכוזה, תוך שימוש בדוגמאות קליניות. הדבר יוביל אתנו להשתמש בהיבורים (ארטיקולציות) של לאקאן, ברגעים שונים בהוראתו: מה מהווה גבול בין המסמן למסומן בלוגיקה הפאלית? איך לוגיקה זו מתהברת עם הגבול של ה"לא-כולה" של האישה? כיצד בונה הסובייקט את גבולות תשוקתו ביחס לאחר הגדול? כיצד הממשי וחומת ההתענגות הבלתי נגישה משמשים כגבול בבניית הפנטזמה? מתוך נקודות אלה נבקש לקבל הכוונה בנוגע למבנים הקליניים השונים, על מנת למקם את תוצאות האקט האנליטי.

ד"ר אניטה איצקוביץ' היא פסיכואנליטיקאית, חברה בפורום הבין לאומי של הפורומים של השדה הלאקאניאני ובאקול (Ecole). לימדה במחלקה לפסיכואנליזה של אוניברסיטת פריז 7 ומלמדת כעת בקולג' לקליניקה הפסיכואנליטית של פורום צרפת בפריז, ועובדת כפסיכואנליטיקאית בפריז. מפרסומיה:

Le corps précieux, Éditions du Champ Lacanien, Paris, 2003; Des sciences à la psychanalyse,L’Harmattan, Paris, 2007; Le femme, la lettre et l’image, Éditions Stilus, Paris, 2016; and La malédiction sur le sexe,Éditions Stilus, Paris, 2017

* * *
דמי כניסה:
לשתי ההרצאות ביום ששי: 150 ש"ח, להרצאה אחת: 80 ₪ (סטודנטים ומתמחים: 130/70 ש"ח)
להרצאה ביום שבת: 80 ₪ (סטודנטים ומתמחים: 60 ₪)
* * *
ביום שבת בין השעות 14:00 ל-17:00 יתקיימו הצגות מקרה ודיון קליני, לחברי פורום, לתלמידים במרחב הקליני של הפורום ולמוזמנים בלבד. דמי כניסה: 80 ש"ח
למידע נוסף ולרישום, לפנות לאדוארדו מינסאס

טל' 050-7226370,eminesas@gmail.c

תגיות: