לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
לשאת בשניים

לשאת בשניים

עלון פסיכולוגיה עברית | 21/2/2013 | הרשמו כמנויים

לקראת 'יום האהבה' שחל אתמול, נמכרו בחוצות בלונים בוהקים, פרחים והמון לבבות אדומים. כל אלה גרמו לנו להתבלבל לרגע אל מול השאלה 'מה זאת אהבה?' (ולתהות מדוע  אף אחד לא חשב לשווק את היום הזה כיום של מבט מעריך, מגע חם והקשבה פעילה?) בחלק מהטקסטים שעלו השבוע לאתר אפשר למצוא עיסוק במובנים שונים של אהבה על שלל המורכבויות הטמונות בה. פרופ' חנוך ירושלמי ממשיך לעסוק גם השבוע במצב בו רגשות האהבה הטבעיים של אם לתינוקה נעדרים או פגומים, או ליתר דיוק- 'היעדר התקשרות אימהית'. ירושלמי מתאר כיצד מתפתח מצב זה וסוקר את ה'תחנות' לאורך חיי הילד בהם היחסים הפגועים ניתנים לתיקון על ידי האם, או בעזרת מטפל המסייע בתיקוף חווית ההיעדר של הילד. עוד מקרה בו לתיקוף חשיבות יוצאת דופן היא בעבודה עם נפגעות  ונפגעי תקיפה מינית ופיזית - שילי ורדימון מביאה את רשמיה הבהירים ממפגש נוסף בסדרת הוויניקופדיה ועוסקת במערכת היחסים בין המטפל למטופלת שעברה טראומה - בין הרמנויטיקה של אמון בחוויה המועברת בסיפור המטופלת, להרמנויטיקה של חשד וניסיון המטפל 'לדעת' את 'האמת' על מה שהתרחש במציאות.
אהבה מסוג לגמרי אחר היא האהבה היוקדת של אוהד כדורגל לקבוצתו. הפסיכולוג היונגיאני שמואל ברנשטיין בוחן דרך משקפיים פסיכואנליטיות את המתרחש במגרש הכדורגל - המגרש כזירת מאבק ארכיטיפלי, הרשת כ'אם הגדולה' והרצון להבקיע גול כמשאלה להתמזגות אינססטואוזית בגוף האם. גם התנגדותם של אוהדי בית"ר לשילוב מוסלמים בקבוצה זוכה להתייחסות בפוסט היצירתי הזה. פרופ' עמיה ליבליך אמנם לא כותבת על אהבה, אבל בהחלט מבטאת חיבה מלאת התפעלות לנובלה האחרונה של יורם קניוק, 'בא בימים', ותוך כדי כך מפגישה אותנו בעדינות עם דמותו של גיבור הסיפור - הצייר הזקן אורלוב שמצייר דיוקנאות של נפטרים בכדי שלא ישכחו מן הלב.
בין החומרים הנוספים שעלו השבוע לאתר אפשר למצוא את מאמרה העיוני של ד"ר רות אנגל אלדר הסוקרת את השתלשלות יחסן של תיאוריות פסיכולוגיות ופילוסופיות אל מושג 'הרוח'גליה פורת וליאורה בר נתן עורכות לנו הכרות זריזה עם גישת 'ההתמקדות' - שיטת טיפול שבמרכזה 'התמקדות' המטופל ב'תחושות פנימיות' - גופניות ורגשיות ומציעות מושג טיפולי חדש לו הן קוראות 'דימוי מאחד'. ועוד קצת 'מהשטח' - נעמי טאובר ואסף גיטלר צפו בטיפול שביצע פרופ' סטיבן הייז - מומחה בעל שם עולמי לטיפול בשיטת ה ACT(קבלה ומחויבות) ומנסים להפגיש אותנו עם המחוות הטיפוליות הקטנות של הייז כמו גם עם תפיסתו המעניינת את הסבל האנושי.
נסיים בשני תופינים קטנים לכבוד יום האהבה  - הראשון הוא לינק טרי מתוך 'שפיות זמנית' לכתבה ובה רשימה של 11 טיפים 'מדעיים' שיגבירו את הסיכוי שלכם (או של ילדכם) להשיג דייט. השני הוא שיר מרגש של המשוררת חמוטל בר יוסף על מלאכת האהבה - לא החגיגית והזוהרת, אלא זו היום יומית הכמעט בלתי אפשרית ועל כן גם הפלאית כל כך:
"לשאת בשניים את האשכול הלא מבורר,העטוף בשק, כמו חתול.
לגרש בסבלנות של זנב חמור את להקות הזמר של היתושים.
להשלים בחכמה של רימון עם הטרדות של זבובונים ורימות.
להתעלם בתום של תינוק מהשחור-צהוב של הדבורים.
להאמין, להאמין במתיקות של הנישא על השכם בשניים,ל
קטוף בחשאי ענב ולשים אותו בפה האהוב.
לא לברר"

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא:
מור ויימן גרובר
מור ויימן גרובר
פסיכולוגית
תל אביב והמרכז, טיפול מרחוק דרך האינטרנט
ד"ר תום רן
ד"ר תום רן
פסיכולוג
תל אביב והסביבה, פתח תקוה והסביבה, רמת גן והסביבה
נדב צ'יין
נדב צ'יין
קרימינולוג קליני
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
נטע אדלר
נטע אדלר
עובד/ת סוציאלי/ת
ירושלים וסביבותיה
אפרת בארי
אפרת בארי
פסיכולוגית
חיפה והכרמל, אונליין (טיפול מרחוק)
ליאם שהם
ליאם שהם
עובדת סוציאלית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), רמת גן והסביבה

עוד בבלוג של עלון פסיכולוגיה עברית

לחברי פסיכולוגיה עברית שלום,   אנו מזמינים אתכם לעיין במדור שפיות זמנית, בו ציינו בתחילת החודש  3 שנים...

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.