לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
מי טו כמעצב קליניקה בהעברה אירוטית

מי טו כמעצב קליניקה בהעברה אירוטית

ד"ר ניצה ירום | 14/6/2022 | הרשמו כמנויים

כתת הבוגרים שאותה למדתי את הקורס 'טיפול תקוע' בסמסטר האחרון במסלול 'פסיכותרפיה במעגלי החיים' במכללת אורנים - הייתה חוויה מצמיחה לשני השותפות.ים במסע הלימודי. בהשראת ספרי החדש 'מצפן לטיפול בזמננו' בחנו את העבודה הטיפולית הנדרשת כיום.

חשוב בעיני לשתף את הקוראים ביישום שעשינו בכיתה לעבודה טיפולית עם המושג הטעון 'העברה ארוטית' - בתרגום לשפה בינסובייקטיבית ובהשראת מהפכת המי טו. הדיון היישומי שנעשה בכתה מורחב כאן בהתייחסות לשאלה בדבר השפעת המי טו על חדר הטיפול, שהעלתה מעיין ברעוז, מורה בתוכנית, אשר ראיינה אותי לגבי הספר בטקס סיום השנה שהתקיים ב- 9.6.22.

את המכלול הזה נביא עתה:

מהפכת ה ME TOO גרמה לשינוי ביחסים ההדדיים המגדריים והמיניים - לא מספיק שאחד משתוקק לשני.יה, חייבים הסכמה הדדית. אלא שביחסי מרות - שבמרחב הטיפולי מדובר ביחסים לא סימטריים והדדיים - אי אפשר לדבר על הסכמה בתחום זה.

כיום העבודה על העברה ארוטית בטיפול תתנהל על מצע של מרחב בינסובייקטיבי, הנפרש בין המטפל למטופל. הוויית הסובייקט, הסובייקטיביות והבינסובייקטיביות הינה התפיסה המכוננת גם במרחב הטיפולי וגם בתרבות הכללית. קולו של הסובייקט - יישמע.

בגישה הקלאסית המטפל הפסיכואנליטי ישב מאחורי המטופל.ת והייתה לו הפריבילגיה לשתוק ולפרש נוכח תשוקות ארוטיות שעלו בחדר הטיפול. הגישה החדשה/הבינסובייקטיבית לא מאפשרת למטפל לשתוק ולפרש כסמכות-על. לכן אמירות אובייקטיביות מצד המטפל כמו 'כאן זה לא יכול לקרות' או ' זה פרטי' (מטפל המגיב למטופל.ת ששואל.ת לגבי חיי המין שלו, למשל) - דורשות תרגום לשפה ולשדה בינסובייקטיבי.

כלומר, המטפל חייב להתייחס כסובייקט לנושאים הנידונים: להיות סובייקט מיני, למשאלה מינית מגולמת כלפי מושא העברתי, התפקיד המוענק למטפל - כל אלה הם חומר לחקירה משותפת במרחב הטיפולי.

אמירות כגון 'גם אני נמשכת אליך' (ג'ודי דייוויס, 1994) או אפילו 'זה יכול להיות נחמד, אבל זה לא יכול לקרות פה' (בדוגמא מאייגן), שאפיינו את התרבות הטיפולית ההתייחסותית בראשית דרכה - לא יכולות לשמש אותנו כיום. אמירה שכזו באה מהמטפל המדבר כסובייקט שוויוני ביחסים ארוטיים - בשעה שהיחסים הטיפוליים הם הדדיים אבל לא שוויוניים (ראה לואיס ארון, 1996). אחרי מהפכת המי טו עניין זה נעשה ברור יותר.


- פרסומת -

לכן, הכבוד למטופל ולחקירה המשותפת בטיפול והיכולת לשיח על תשוקות ופנטזיות ועל חקירתן בשניים - זה מה שאנו יכולים וצריכים לנהל בסוגיית ההעברה הארוטית כיום. באופן כללי, בנושא ההעברה הארוטית הקול האישי של המטפל יכול לפתות ולהעצים את התשוקה ולהראות כמו היענות ממשית, בעוד שהעבודה הטיפולית בשניים היא מסע של חקירה הדדית.

נראה שבזמננו נוצר מצב דיאלקטי של סובייקטיביות הדדית בחקירת התשוקה. הצורך לתת מילים לדחפים ולמשאלות כמוסות הוא ליבת הטיפול, אבל כבר פרויד (ב'הערות על אהבת העברה', 1915) הזהיר אותנו שבתחום המיניות וההתאהבות אנחנו בשדה מוקשים - חייבים להתייחס, לפרק ולהבהיר אותם, אבל לא לשחק לידי הכוחות הפועלים. אלא שלנו אין את המחסה של הניטרליות והאנונימיות שהוא דרש מהמטפלים. אנחנו נטפל בקול אישי עם שותף, דרך גילוי עצמי ודרך חקירה הדדית כאחד.


תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: פסיכואנליזה, אנשי מקצוע, אתיקה, מיניות, פסיכולוגיה התייחסותית, יחסי מטפל מטופל
אפרת רבינסקי לוי
אפרת רבינסקי לוי
עובדת סוציאלית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), פתח תקוה והסביבה
דימה גוטמן
דימה גוטמן
עובד סוציאלי
חיפה והכרמל, אונליין (טיפול מרחוק)
תמר גליק
תמר גליק
פסיכולוגית
שרון ושומרון
רונית סיסו
רונית סיסו
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה
בר מנדלביץ'
בר מנדלביץ'
עובדת סוציאלית
מוסמכת (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
שרון ושומרון, אונליין (טיפול מרחוק), פתח תקוה והסביבה
רוני אפשטיין
רוני אפשטיין
פסיכולוג
אונליין (טיפול מרחוק), פתח תקוה והסביבה, רמת גן והסביבה

עוד בבלוג של ד"ר ניצה ירום

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

ד"ר ניצה ירוםד"ר ניצה ירום22/6/2022

אכן - מחשבות על מיניות וטיפול בעידן משתנה לרשות הקהילה הטיפולית. תודה מקרב לב - אורית. ההתנסות הבוחנת למחשבות על טיפול בעידן משתנה - עם כיתת הבוגרים בתוכנית לפסיכותרפיה במעגלי החיים במכללת אורנים שאת מובילה בפתיחות ושיתוף, וביום סיכום שנת הלימודים בעזרת מעיין - היתה הזדמנות לבחון כל פעם מחדש מה שמתבקש בטיפול בזמננו. הפוסט הנוכחי נועד להביא את הסוגיה הסבוכה של העברה בכלל והעברת אהבה או העברה אירוטית ביישום עכשווי למחשבה של כלל קהילת המטפלים.

אורית גודקאראורית גודקאר22/6/2022

מחשבות על מיניות וטיפול בעידן משתנה. ניצה יקרה,
תודה שהעלית לכאן את חילופי המחשבות שלך ושל מעין ברעוז, לא הכל ניתן היה לומר בפרק הזמן האינטנסיבי של אירוע ההשקה וסיום מחזור א' של התוכנית. זו הזדמנות לשוב ולהרהר בדברים, ולתת להם לחלחל. שמחה שאת שותפה לדרך הזו!
אורית

ד"ר ניצה ירוםד"ר ניצה ירום20/6/2022

מי הדובר ?. נתן אלתרמן - אנחנו כבר דברנו בעבר. איש ששואל את זהותו של אדם אחר אינו אמין. אתה מטופל ? אתה מטפל? מאיפה אתה יודע שלמיניות אין נוכחות בטיפול, והתאהבות יש בה עוצמה שמטפלים צריכים להתייחס אליה במיומנות. אי אפשר להתעלם ןאי אפשר לשתף פעולה באופן קונקרטי. אם זה מה שניסית לומר.

נתן אלתרמןנתן אלתרמן19/6/2022

שלום. מיניות אסורה בין מטפל ומטופל, אבל גם אינה מאוד חשובה. כשיש אהבה, אפשר להתגבר על המכשול המקצועי. אהבתי אהבה אמתית את המטפלת שהייתה לי פעם, היא לא רצתה לשמור קשר והצטערתי אבל עד היום אני זוכר אותה לטובה כאדם שמח, עדין ומלא רגש. מקווה שהיא מאושרת בדרך שבחרה לעצמה.

ד"ר ניצה ירוםד"ר ניצה ירום18/6/2022

נכונות בסיסית לגילוי עצמי בשניים ומעבר לה. תודה ליאור על תגובתך. זוהי הזדמנות עבורי להבהיר את סוגיות המפתח שלפנינו על מרחב בינסובייקטיבי בהעברה ארוטית בצל תנועת המי טו.
אתה מנסה להגן על 'הפרטיות' של המטפל ברמה הכללית (להבנתי). טענתי הבסיסית היא שכיום המטפלים צריכים להיות מוכנים לגילוי עצמי הדדי. 'פרטי' זה אומר מטפל חסום מול מטופל שאמור 'להתפשט'. זה לא עובד כבר. אבל כשדנים בהעברה ארוטית - קרי בהתאהבות במטפל או במשיכה מינית כלפיו או באופן הדדי, צריך להיות זהירים כי קול סובייקטיבי ישיר של המטפל יכול להיות קול מפתה.
לכן אני מציעה בהקשר זה שהחקירה ההדדית במרחב בין המטפל והמטופל תתרכז בחווייה ההדדית: של להיות סובייקט מיני (גם המטפל צריך לשאוב מחוויה אישית סובייקטיבית אך להתבטא באופן 'נושאי' יותר), מי הדמות שהמטופל מכוון את הפיתוי כלפיה ולמה (להוכיח לה במה הוא או היא טובים בו), ואיך צרכים שונים יכולים 'להתבלבל' - הרצון הנרקיסיסטי להיות חשוב/ה למישהו משמעותי סוף כל סוף, הרצון להצליח כסובייקט/ית מינית.
אם עדיין אתה או אתם רוצים להמשיך כאן שיח ו/או הבהרות בנושא טעון ומבלבל זה - אשמח.

ליאור בכרליאור בכר17/6/2022

.. תודה על המאמר.
התגובה שלי היא בהנחה שהבנתי נכון את המסר של המאמר. יכול להיות שלא הבנתי ובמקרה כזה אפשר להתעלם.
ברמה העקרונית מרחב הוא מרחב, ואין שום הבדל בין המרחב הרגשי שביני לבין המטופל, למרחב הרגשי של המטופל בינו לבין עצמו. בכל רגע נתון, אני המטפל חפשי לבחור אם להתייחס לשיח (או למרחב) שבין שנינו, או לשיח שבתוכו, בינו לבין עצמו. העובדה שהאנונימיות והפירושים אינם חלק מהגישה הבינאישית, עדיין אינה אומרת שאני חייב לנהל את השיח אודות המרחב שבין שנינו, כלומר לשתף תכנים נפשיים שלי בדיוק בנושא שהמטופל משתף. אני יכול באותה מידה לנהל עם המטופל שיח אודות השיח שבתוכו, והשיח הזה עדיין יתקיים במרחב האינטרסובייקטיבי, באותה אפקטיביות טיפולית, רק בלי חשיפה עצמית. חשיפה עצמית של המטפל היא אפשרות. אם המטפל בוחר בה - אחלה. אבל היא לא מתחייבת אוטומטית רק בשל העובדה שאני עושה טיפול אינטרסובייקטיבי.
שוב תודה.