לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
'צייר לי פיל' – מותו של אמן

'צייר לי פיל' – מותו של אמן

פרופ. עמיה ליבליך | 13/1/2022 | הרשמו כמנויים

זה סמלי שהספר המרהיב ששמו ככותרת רשימה זו, נעלם כלא היה מביתי ביפו. הראיתי אותו במשך שבועיים לכל מי שהגיע אלי – בני משפחה, משתתפי הקבוצות, קפה מוות וסתם חברים. אחרי שהתפעלו, עלעלו ושמעו משהו על המיזם, רבים העתיקו את הכתובת לרכישת הכרך לעצמם. עד שלפני כשבוע קלטתי שהספר נעלם! שאלתי במפגש, בטלפון ובווטסאפ כל מי שביקר אצלי, חיפשתי תחת הספות ועל מדפי הספרים – אך לא מצאתיו. האדמה בלעה אותו, או קרוב לודאי מישהו לקח אותו, אולי במקרה. ודאי התכוון להחזיר, הרי הייתה על הספר הקדשה כל כך מרגשת. בינתיים לא נמצא ולא הוחזר.

אחרי כמה ימי חיפושים הודעתי לאיה בן עזרי, אמא-של-תומר ויוזמת הכרך, שהספר נעלם לי, וכמה אני מצטערת. למחרת הביאה לי עותק חדש. כרך זה נטול הקדשה, ואני עדיין מקווה למצוא גם את הראשון.

אז מהו/מיהו הספר ששמו מזכיר כמובן את "צייר לי כבשה" מתוך הנסיך הקטן. אסכם בקצרה: נער בשם תומר בן עזרי נפטר ממחלה קשה לפני חמש שנים, בגיל 21. לא היכרתי אותו או את משפחתו, אך כמו שגיליתי לפני כחצי שנה (וההסבר בהמשך), הוא היה כשרוני, פורה ויצירתי באופן יוצא דופן – בכתיבה, בציור, במוסיקה ובמגעיו עם בני אדם. ממכלול היצירה שהשאיר בעיזבונו, קטעים כתובים, הקלטות וציורים, ערכה קבוצה של נשים מסורות ספר שאין דומה לו, "צייר לי פיל" יצירות מאת תומר בן עזרי - הצעות להשראה ופעולה. ראשית אומר כי מבחינת העיצוב החיצוני, הגרפיקה, הצבעים, חומר הכריכה, הנייר והעימוד של כל מה שנמצא בתוך הכריכה זוהי יצירה שעדיין לא ראיתי כמותה, מוצר מעורר השתאות. ובתוך הכריכה, מה שתראה בהתרשמות ראשונה, העתקים רבים של ציורים עזי צבע ורישומים ריאליסטיים ודימיוניים המעידים על נשמה גדולה וכישרון אדיר. ומתוך מה שכתוב – ישר והפוך, מימין ומשמאל, מפציעה הגות מופלאה שכל כך מוזר שמקורה בעולם המחשבה של נער, כמעט ילד.

אינני רוצה לנחש מי הגה את הרעיון לאסוף חלק ממה שנשאר אחריו לכרך-אלבום זה. מי שעבר על הרשימות שהשאיר תומר, החליט כי בחייו העסיקו אותו חמישה נושאים: כנות, הידוד (אינטראקציה), תעוזה, חיים ומוות, שוטטות. חמישה אנשים כתבו הקדמה קצרה לכל פרק מאלה, שבו נאספו מילים וציורים יחד עם תרגילי מחשבה ודימיון, המתאימים לכותרת הנושא. כך התמזלתי והגעתי אני לחבורה, דרך הכתיבה על "חיים ומוות" בהשראת מספר טקסטים וציורים-איורים של תומר שנשלחו אלי. אבל מה שיש בכל פרק עולה בהרבה על אוסף, שכן בין דפיו "מונחות הזמנות קטנות להתנסות במשחק של מימוש פוטנציאל יצירתי" (כך על הכריכה). ואכן שאלות מקוריות למחשבה ולכתיבה והצעות ליצירה ספונטאנית עם דפים ריקים לביצוע כלולים בתוך הספר. ולא הזכרתי רשימות השמעה שניתן לסרוק להאזנה, וקלפי יצירה בהשראת הספר. כתבה דניאל גליה-קינד בהוראות ההפעלה: "תומר נתן לגירויים בעולם סביבו לדגדג אותו. מוזיקה, קולנוע, שלטי רחוב, כבישים מהירים, פרסומות על אוטובוסים – כולם קראו לו, והוא נענה לקריאתם...ספר זה מזמין אתכם לשחק במשחק של תומר, משחק של מימוש פוטנציאל יצירתי... [ב]מרחב שלא מכיר מונחים של כישרון או הגדרות של ג'אנרים... מרחב לביטוי, התפתחות וגילוי."


- פרסומת -

אני מדפדפת ממש עכשיו. נתקלת שוב במשפט בכתב ידו של תומר, בשורות קצרות כמו שיר:

"תינוק שנולד

בוכה כי הוא

יודע שהוא הגיע

למקום שיעשה לו

יותר רע מטוב".

בן כמה היה כשכתב זאת? היה עדיין בריא או כבר חולה? ואני, מה אני חושבת על תינוק שבוכה... כן. אני יודעת שיש בשוק המון ספרי יצירה, וקלפים והנחיות מוקלטות ומה-לא. אבל האמינו לי, הפיל הזה הוא ממש ממש יחיד ומיוחד.

ואם מישהו יודע היכן נעלם העותק המוקדש (או מקודש) לי, אנא כיתבו לי.

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא:
הגר קורן
הגר קורן
פסיכולוגית
חיפה והכרמל, אונליין (טיפול מרחוק), פרדס חנה והסביבה
מיכל סגיב זנגר
מיכל סגיב זנגר
עובדת סוציאלית
תל אביב והסביבה
ליאת כותן
ליאת כותן
עובדת סוציאלית
תל אביב והסביבה, כפר סבא והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
טלי וולף
טלי וולף
עובדת סוציאלית
פרדס חנה והסביבה
גלי ברמן בר-און
גלי ברמן בר-און
פסיכולוגית
שרון ושומרון, אונליין (טיפול מרחוק)
איתן מאירי
איתן מאירי
פסיכולוג
מורשה לעסוק בהיפנוזה
תל אביב והסביבה, שרון ושומרון, רמת גן והסביבה

עוד בבלוג של פרופ. עמיה ליבליך

אחדים מקוראיי הציעו לי לא פעם לאסוף את רשימותי בבלוג ולערוך מהן ספר. הרעיון היה מונח ומחכה שיבשיל. 'אני...
זה עתה סיימתי לקרוא את ספרה האחרון של ציפורה רוזנשר דולן "אנחנו ננוח". הספר היה מעניין ביותר, ולא רק...

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.