לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
מדוע עוצמים עיניים כשמתנשקים?

מדוע עוצמים עיניים כשמתנשקים?

עמית פכלר | 23/10/2021 | הרשמו כמנויים

לקראת אקט הנשיקה המופיע בסרטים ובסדרות, קרבים בני הזוג זה לזה, מפשקים את שפתיהם ועוצמים את עיניהם. אין ספק שהייצוג הקולנועי של נשיקה חדר להתנהגותם של מתנשקים בחיים האמיתיים, וזוגות רבים עוצמים עיניים כחלק מאקט זה. אך האם נשיקה מחייבת עצימת עיניים? מבחינה גופנית, בעיניים עצומות מתחדדים יתר החושים ומתגברת הערנות למידע אודות מרקמים, טמפרטורות, טעמים וריחות (האם מישהו מבני הזוג אכל סביח עם שום?) וצלילים. ערנות מוגברת זאת מעצימה את החוויה החושנית שבנשיקה. אפקט נוסף המתקבל מעצימת העיניים הוא העמקת חוויית ההתמזגות עם הזולת: בחושך, קל יותר למתנשקים לדמיין כי הם גוף אחד, ואקט הנשיקה, המתרחש ב'צפון' הגוף ומערב שפתיים ולשון, מייצג למעשה את ההתמזגות הגופנית האינטנסיבית יותר העשויה להתרחש דרומה משם, של חדירה במסגרת אקט מיני.

ואולי יש משהו בעצימת העיניים שנועד דווקא להקהות את האינטנסיביות שאהבה כרוכה בה: נשיקה בעיניים פקוחות, בעודה מנכיחה את הזולת כנפרד ממני בעיצומו של אקט מאחד, היא גם מקרבת אותם בעוצמה ייחודית. אם העיניים הן ראי הנפש, אזי מבט בעיני בן הזוג המתנשק מאפשר – נוסף על המידע החושי מן הלשון, החך והרוק – חדירה נפשית, רוחנית, זה אל תוך זה.

נשיקה מיוצגת בפולקלור כמעניקת חיים ותבונה: גירסאות הוליוודיות עכשוויות מראות את 'היפיפה הנרדם' שנשיקת בת הזוג פוקחת את עיניו להכרת עצמו והמציאות סביבו (שתי דוגמאות טריות: הסרטים 'לשחרר את גיא' ו'פאלם ספרינגס'). אך נשיקה וקוץ בה: העוצמות הנפשיות הגלומות באקט כזה, שאינו אלא ביטוי גופני לאהבה רוחנית, הן לעתים עוצמות מרות ומפחידות. בעברית, פעולות הקשורות לעשיית אהבה מקפלות בתוכן משמעות לוחמנית. השורש נ.ש.ק. והשורש המשמש בשפה המונית לאקט מיני, משמשים בהטיות מסוימות לציון התחמשות. "אני לא אתן שיזיינו את הצבא!" רעם לפני שנים אחדות הרמטכ"ל הצרפתי, מבלי לדעת שבעברית פירוש אמירתו הוא (גם) כי צבאו לא יזכה לנשק ולתחמושת. אהבה, אם כן, מקפלת בתוכה יסודות של מאבק, של מלחמה ושל קרב, ולכן היא רחוקה מלהיות קצפת עם דובדבנים.


- פרסומת -

בחיי היומיום ובסיבות פניה לפסיכותרפיה מרבים לדבר על 'קשיים בזוגיות', 'בעיה להתחייב', 'מכשולים בדרך לאינטימיות' וכדומה. כדאי לשקול בתשומת-לב את האמביוולנטיות, את האפשרויות המוזרות, המושכות-מאיימות, הגלומות בכניסה לזוגיות, למחויבות וליחסים אינטימיים. עזה כמוות, אהבה: אלמלא כן, היה קל בהרבה להגשים אותה בעיניים פקוחות.

רשימה זו נכתבה לקראת יום העיון של המרכז הקליני הבין-תחומי באוניברסיטת חיפה לכבוד צאת הספר "אהבה ומעבר לה" מאת רבקה יהב ואליעזר ויצטום. יום העיון ייערך ביום ב' 25.10.21 החל מהשעה 9:00 במצפור עופר באוניברסיטת חיפה.

נ.ב.

איך זה שמתוך כמאתיים ערכים לתיוג כמילות-מפתח לטור בפסיכובלוגיה, לרבות "מוות" ו-"מיניות", לא נמצאת המילה "אהבה"?

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא:
אדי דימוב
אדי דימוב
פסיכולוג
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
אפרת גל
אפרת גל
מטפלת בהבעה ויצירה
מטפלת זוגית ומשפחתית
חיפה והכרמל, פרדס חנה והסביבה, יקנעם והסביבה
אלי כהן
אלי כהן
פסיכולוג
כפר סבא והסביבה
דורית נוי-שרב
דורית נוי-שרב
פסיכולוגית
ירושלים וסביבותיה
יאנה יקימצ'יק
יאנה יקימצ'יק
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), רמת גן והסביבה
ציפי בן-עמי
ציפי בן-עמי
פסיכולוגית
אונליין (טיפול מרחוק), פתח תקוה והסביבה, רמת גן והסביבה

עוד בבלוג של עמית פכלר

בתור ילד הוקסמתי מהמשפט המופיע לפני 'כל נדרי' – "על דעת המקום ועל דעת הקהל, אנו מתירים להתפלל עם העבריינים"....
למי ששהה בחוץ לארץ בחודש האחרון, ניתן תקציר: עורך ומגיש התכנית 'האח הגדול', יורם זק, נשמע אומר בשידור...

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.