לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
לעשות לימונדה מהזום שנכפה עלינו  : (1)  על האפשרות ליצור יכולת התבוננות באמצעות ההקלטה

לעשות לימונדה מהזום שנכפה עלינו : (1) על האפשרות ליצור יכולת התבוננות באמצעות ההקלטה

ארנון רולניק | 30/10/2020 | הרשמו כמנויים

הקורונה שמסרבת לוותר לנו כופה על חלקנו לא מעט עבודה מרחוק בדרך כלל בתוכנת הזום. אף שאני אישית עושה כעת את רוב הפגישות  הטיפוליות שלי במרפסת  פתוחה  בתוך כר דשא ירוק., הרי בכל זאת  רבות מהפגישות של מטפלי  הקליניקה שלנו  נעשות בזום ואנו מקדישים  לא מעט מחשבה  על לעבודה מרחוק.

בפוסטים הקורובים  ארצה להציע דרכים להפוך את המגבלה ליתרון :  איך השמוש ב זום  או תוכנה דומה  אינו חייב "לחקות טיפול  פנים לפנים" אלא יכול למנף יתרונות מסויימים  החבויים בטכנולוגיה: הפעם ברצוני לדון באפשרות להשתמש  ביכולת ההקלטה  שהזום מעניק לנו.   אני מניח שרוב  המטפלים המשתמשים היום בזום יודעים כי קיים בתוכנה לחצן Record   המאפשר הקלטה של המפגש.

אחלק  את הדיון למספר חלקים:  ראשית  אתאר את האפשרות להשתמש בהקלטה לטובת התהליך  של הטיפול האינדיבידואלי . שנית  אתייחס למגוון האפשרויות שההקלטה מסייעת בטיפול זוגי מרחוק. החלק השלישי ידון ביתרונות של להביא קטעים מוקלטים מהשעה הטיפולית להדרכה.

לבסוף  אציין את התהליך האתי של הסכמה מודעת הנדרשת לבצוע הקלטה

ההקלטה כהזדמנות להתבוננות  בטיפול אינדיבידואלי

ניתן לומר כי נשמת אפה של הפסיכותרפיה היא היכולת להתבונן : הדבר נכון בוודאי לגבי גישות הדור השלישי  המשלבות מיינדפולנס כמרכיב מרכזי. אך זה ודאי גם נכון לגבי פסיכותרפיה דינמית – המדגישה לא מעט את חשיבות ההתבוננות באינטראקציה הבין אישית בטיפול.

חישבו למשל על מטופל המתאר את רגעים קשים שעברו עליו השבוע יתכן  שנראה אז  את נשימתו המהירה, יתכן  שנראה כיצד פניו מתכווצים , יתכן שנראה את ביטויי העלבון  מדמות משמעותית בחייו. ויתכן גם  שבפגישה  יעלו אולי  לראשונה ביטויי שמחה או התלהבות ואולי ביטויי הכרת תודה . לא תמיד המטופל מודע להבעות פנים אלו ולביטויים הגופנים המתבטאים בפגישה.


- פרסומת -

היכולת להקליט את הפגישה   תאפשר למטופל להתבונן בתגובותיו  ורגשותיו שלעיתים אינן  רצוניות ואינן מודעות.

אולי עוד יותר חשוב היא  היכולת  להתבונן באינטראקציה הבין אישית בתוך השעה הטיפולית. מתוך הגישה האינטרסוביקטיבית ודאי מתבקשת היכולת  להתבונן בתרומת המטפל ותרומת המטופל לתהליך.  הדבר ודאי  יסייע לשעות הסופרוויזן  על כך עוד נדון בהמשך – בנקודה זו ההצעה היא להסתכל עם המטופל  על הרגעים שבהם המטפל והמטופל מסתנכרנים או מאבדים אחד את השני.

האפשרות להקליט טיפולים אינדיבידואלים  בוידאו עלתה גם בעבר, אך הדבר דרש הכנסת מצלמות, מיקרופונים וציוד תאורה ,  מה שהנכיח מאוד את עובדת ההקלטה ויתכן שהשפיע על האוטנטיות של  תגובות המטפל והמטופל בשעה הטיפולית.  

לעומת זאת כאשר אנו עובדים מרחוק – לא נדרשות כל הכנות: המצלמה והמיקרופון הם חלק בלתי נפרד של התהליך ונסיוני מלמד שדי מהר מתעלמים מעובדת ההקלטה והטיפול מתנהל ללא תשומת לב לכך  שהטיפול מוקלט.

דוגמאות 

מ. הוא  עובד בכיר  במשרד ממשלתי  ונראה שהוא סובל מחווית תסכול הקשורה בחוסר קידום. במהלך הטיפול  מרחוק יכולתי לשים לב כיצד תסכול זה מועבר גם לזולת באמצעות הבעות פניו וטון קולו. מ. אינו מודע לאפשרות זו.  ראשית הסברתי לו את הרציונאל כפי שנגזר מהתאוריה הפוליווגלית , ואז  הצעתי לו להקליט חלקים מהפגישה ולראות  האם באמת יש ביטויים ברורים לעין של מצב רוחו.  ההתבוננות המשותפת  בהקלטות סייעה מאוד למ. לראות כיצד הוא מעביר לאנשים סביבו מסר של תסכול וחוסר שביעות רצון.

ל . כבת 40 סובלת שנים מהפרעת  אכילה  שמלווה  בעיסוק יתר בחלקי גוף שנראים לה גדולים אף שבמציאות הדבר שונה.  היא מועסקת לא מעט בתחושה שהיא "מתעגלת" .  השימוש בראי כחלק מהטיפול המורכב בהפרעת אכילה אינו חדש  והוכח כיעיל בכמה מחקרים. ל ואני מנסים כעת לראות האם ניתן להשתמש ב"מראה" שמספקת המצלמה כדי לאפשר מעין בקרת מציאות לעיוות התפיסתי שמאפיין  את ההפרעה שלה.  בשונה מעבודה מול ראי קיימת בעבודה מרחוק האפשרות להתבונן בתהליך  ההתבוננות במראה. כלומר  המצלמה מאפשרת  לא רק את  הפידבק המיידי  על צורת הגוף אלא גם  התבוננות מאוחרת  על  מה קורה לה בעת  קבלת הפידבק הויזואלי על הופעתה. אנו מקווים שהדבר  יאפשר לאפשר לל. להיות מודעת לעיוותי התפיסה שלה ולהתמודד עימם.

מטופל אחר  שנקרא לו א.  הגיע אלינו לקליניקה לאחר שעבר לא מעט מטפלים. על פי דבריו כולם היו מטפלים טובים אלא שבשלב כלשהו היתה שם התעייפות הדדית והטיפול היה מסתיים. הצעתי לו  שנקליט חלק מפגישותינו  וננסה לראות אם נצליח לזהות  מה הוא התהליך בו מתרחשת ההתעיפות הזו. אנו עדיין בתהליך ההתבוננות הזו – אך נראה כי עצם ההבנה כי עלינו לשים לב לא רק לתכנים ולפרושים אלא לתהליך הבין אישי שלנו זאת באמצעות ההקלטה – כבר כעת מאפשר תוספת חיות וערנות לטיפול.

טיפול זוגי

השמוש בהקלטות וידאו בטיפול זוגי אינו חדש – אם כי השמוש השכיח הוא בעיקר לטובת ההדרכה. מה שהתחיל בעבר  "כראי החד סטרי"  והמשיך  בהצבת מצלמות בחדר הטיפול  - הופך כעת נגיש נוח ולא אינטרוסיבי.

בטיפול זוגי  ההקלטה  עשויה להיות מאוד חשובה: תאפשר לבני הזוג לראות את   "הריקוד הזוגי" שלהם. כיצד אמירה או הבעת פנים של אחד מהם משפיעה על תגובתו של השני.  דבר זה הוא חיוני  כדי להבין כיצד נוצרות אסקלציות וקונפליקטים בין בני  הזוג. לא פחות חשובה היא ההתבוננות בתהליכי ההתקרבות, האינטימיות  והפיוס.

בטיפולים הזוגים שאנו עושים בקליניקה  אנו  עובדים בפורמאט מיוחד של  קותרפיה: שני מטפלים העובדים  עם  שני מטופלים . כאן ההקלטה של הפגישות  נדרשת  עוד יותר :  ראשית לצורך התייעצות והתבוננות של שני המטפלים  בדרך בה הם עובדים עם הזוג. שנית בעקבות גוטמן אנו מחכים לרגעי קונפליקט  כדי שנוכל להראות לבני הזוג את תהליך האסקלציה וכיצד ניתן למנוע אותו.  יש רגעים יקרים מפז שבהם אנו רואים את האמפטיה של אחד לשני ואת יכולת הקבלה והפיוס שלהם – רגעים אלו נרצה  שיראו שוב ושוב באמצעות צפייה בהקלטות.

ההקלטה כאמצעי להדרכה טובה יותר


- פרסומת -

אני עדיין מחפש בשבילנו , בקליניקה דרכים  להדרכה משמעותית עוד יותר.

בשנת 2012  כתבתי יחד עם  פסיכולוג צעיר (נפתלי אדרי ) שעבד עימי בקליניקה  מאמר בשם  קו-וויזון במקום סופרוויזיון - על האפשרות של צפייה ביחד בעבודה טיפולית: (1) מגבלות "תרבות הוורבטים"

אף שהדרך בה המטפל מציג את המטופל, ומה שהוא זוכר מהתהליך הוא משמעותי לכשעצמו  - הרי הוא  מטבעו מוגבל:  , אפילו בוורבאט מדויק – לעיתים יש פער בין מה שנכתב למה שנאמר שכן לעיתים אנו שומעים פרטים נוספים באמצעות עיננו ואוזננו, מעבר לטקסט הכתוב

מטפל מסוים יכול לציין בנאמנות מילה במילה ממה שנאמר על ידי מטופל- אך האם המטופל אמר זאת בהיסוס או בהדגשה? בכעס? חרטה? וכיצד הוא ביטא את אלה, למשל האם בטון או בהבעת פנים? (ולעיתים הטון או ההבעה יכולים לסתור אחד את השני או את הטקסט.)

בתקופה האחרונה התחלנו בקליניקה להשתמש בהקלטה כדי לשפר את תהליך ההדרכה. הנה מספר דוגמאות:

א היא  אישה בוגרת שמשמשת כמרצה במכללות שונות  אך נסיונה כמטפלת הוא חדש יחסית. היא יודעת להעזר מאוד בהדרכה אך לעיתים התחושה היא שלא הצלחנו בהדרכה להבין את האינטראקציה הטיפולית  לאשורה.  ביקשתי ממנה להקליט  פגישה שלה עם מטופל ולשלוח לי את ההקלטה. א. שיתפה אותי בחשש שלה מהביקורת האפשרית שלי – אך  החליטה להעז ולהתנסות בחשיפה הזו. ראשית ראיתי את ההקלטה לבד  ושמחתי לראות את ההתערבויות המדוייקות שלה. יכולתי גם לראות את הרגעים בה  נעלם הסינכרון בינה לבין המטופלת  וכיצד נוצר אולי "כשל בהחזקה הטיפולית" . בהדרכה בחרנו  לראות ביחד קטעים מסויימים ויכולתי להציע  לה לכן  באופן מדוייק יותר התערבויות שונות .

דוגמה שנייה : מטופלים בקליניקה שלנו  מגיעים בדרך כלל אלי נפגשים עימי בפעמים הראשונות ל intake    ולאח"כ אני מפנה אותם לאחד המטפלים.

פורמאט זה  מאפשר לי להיות מעורב לפעמים במהלך הטיפול כאשר המטפל או המטופל מרגיש שיש קושי בהתקדמות.  לאחרונה  ביוזמת המטפל והמטופל  פגשתי  את מ.  לפגישת מעקב ובה הבנתי ממנו יותר על תחושתו בטיפול .  המפגש עורר אצלי כמה רעיונות להמשך העבודה  כך  התמקדנו במפגש על כמה התערבויות אקטיביות   אותן הקלטתי  ושלחתי למטפל על מנת שישקול להשתמש בהם. זו דוגמה למבנה הדרכה שחסר מאוד במקומותינו האפשרות שהמודרך יראה כיצד עובד המדריך. יכולת ההקלטה בזום הופכת  אפשרות זו לקלה לבצוע.

הצד האתי

אם נחליט לבצע הקלטה  חשוב מאוד לבצע  ההסכמה המדעת לפני ביצוע הקלטות כלשהן. הפרט / ים האחרים צריכים להבין היטב את הסיבות לביצוע ההקלטות, כיצד ניתן להשתמש בהן, כיצד השימוש הפוטנציאלי הזה רלוונטי לסיבות שאתה נפגש איתן (למשל, כיצד ביצוע הקלטות אלה יתרום או ישפר הטיפול שלהם, השגחה וכו '?), האם תהיה להם גישה להקלטות אלה ואם כן, כיצד, כמה זמן יישמרו ההקלטות ואיפה וכאשר ימחקו  וכיצד ייעשה הדבר. ראה בהמשך נספח הסבר למטופל  שמציע ג'ון גוטמן .

ברור שמעבר לצד הפורמאלי ניתן לשאול על הפגיעה באינטימיות שיכולה להווצר כתוצאה מההקלטה. אכן  לעיתים  בהתחלה עשוייה להיות אי נוחות ואולי מלאכותיות מסויימת. אך העובדה שממילא יושבים מול מצלמה ומיקרופון  שהם מובנים בתוך התהליך גןרמת לכך שדי מהר השיחה חוזרת להיות  אוטנטית לגמרי.

לסיכום:  העבודה מרחוק יוצרת שינוי מהותי בהרגלי העבודה שלנו. בתחילה חיפשנו דרכים לנסות ולהתאים את העבודה בזום כך שתראה כמו "טיפול רגיל" . בםוסט זה ובאלו שאחריו נציע סדרת פרקטיקות שממנפות את הטיפול מרחוק ומשתמשות במרכיבים יחודים שלו.  כפי שהדגשתי במבוא, אני מנסה בכל זאת לראות את רוב מטופלי  פנים לפנים באויר הפתוח – אך הבה נמשיך להוציא לימונדה מהלימון החמוץ של הקורונה.

נספח:

יתכן וכדאי לאמץ את  טופס ההסבר שמציע  ג'ון גוטמן:

הקלטה של  פגישות הן  כלי עיקרי בטיפול זוגי בשיטת גוטמן, ואני משתמש במשוב קלטת וידאו כחלק ממפגשי הטיפול. זה אומר שאני עשוי לבקש לצלם אותך במהלך דיאלוגים או תרגילים ספציפיים, או במהלך כל המפגשים. אנו  נצפה  בהקלטות הללו בפגישות שיעזרו לכם  לראות דפוסי התנהגות בין שניכם ולעזור לכם לעבד סכסוכים. זה מאפשר לנו "להפסיק את ההסלמה " ולעבד את האופן שבו אתם יכולים לגשת לסכסוך בדרך פרודוקטיבית יותר. זה גם מאפשר לך לחזות בהתקדמות שלכם  בטיפול


- פרסומת -

.בנוסף לשימוש בפגישה, ייתכן שנרצה להשתמש בקלטות הווידיאו לקבלת ייעוץ מאת ד"ר. ג'ון או ג'ולי גוטמן או קלינאית העוסקת באופן עצמאי שקיבלה הכשרה ממכון גוטמן, או כדי לספק הכשרה כזו. זה עלול להתרחש בזמן הטיפול או לאחר מכן

במהלך תהליך זה שמך יישמר בסודיות. בנוסף, כל העניינים הנדונים בהתייעצויות יישארו חסויים לחלוטין  קלטות הווידיאו אינן חלק מהתיעוד הקליני שלך ולא  ישמשו למטרה אחרת ללא רשותך בכתב והם יימחקו מתי שיוחלט שהם כבר לא נחוצים למטרות אלה.

קלטות אלה הן רכוש מכון גוטמן  והן יישארו ברשותי בלבד במהלך הקורס

אם תרצה לעיין בקלטות אלו מכל סיבה שהיא, אנו נקבע פגישה לעשות זאת. חומרים אלה יישארו במתקנים נעולים בכל עת.

 

 המטופל  קורא את החלק העליון וחותם על "הסכם לקוחות" כדלהלן:

"אני מבין ומקבל את התנאים של הצהרה זו ונותן את אישורי לצלם  את הפגישות הטיפוליות שלי או להקליט אותן דיגיטליות. אני מבין שאני רשאי  לבטל היתר זה בכתב בכל עת אך ועד שאעשה זאת הוא יישאר בתוקף ."

 


תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: עזרה נפשית ברשת, ביופידבק ונוירופידבק, פסיכולוגיה קלינית
לילך צבי
לילך צבי
עובדת סוציאלית
שרון ושומרון, טיפול מרחוק דרך האינטרנט
דנה בן מנשה
דנה בן מנשה
עובדת סוציאלית
תל אביב והסביבה, שרון ושומרון
אילת גלילי
אילת גלילי
עובדת סוציאלית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
אלי כהן
אלי כהן
פסיכולוג
כפר סבא והסביבה
יותם קומן
יותם קומן
פסיכולוג
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), פתח תקוה והסביבה
לילך לבנה
לילך לבנה
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), יקנעם והסביבה

עוד בבלוג של ארנון רולניק

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

ענת משהענת משה1/11/2020

תודה רבה ארנון. על הגמשת הנוקשות, על עירור המחשבה ועל הפניית המבט ליתרונות שבהתבוננות האחרת/הנוספת. תשומת לב נוספת נפנה גם אם נגלה, תוך כדי הכנת הלימונדה, את חרצני הלימון.