לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
שיבושים בקליטה

שיבושים בקליטה

עמית פכלר | 10/5/2020 | הרשמו כמנויים

בשבוע האחרון צוטטתי באופן שגוי פעמיים, כאילו הבעתי הסתייגות מטיפול בווידיאו בימי קורונה. בכתבה ב'הארץ' , המאבחנת את "הפסיכולוגיה" כסובלת מהפרעת הסתגלות, תוך הדגמה מדברים שכתבתי באתר בטיפולנט, כותבות המחברות: "פכלר [מצהיר] שאינו שותף למגמה של העברת הטיפול לפגישות וידאו" (1), ובאתר זה נכתב במדור 'שפיות זמנית' (בטרם הבאתי את הדבר לתשומת לב המערכת), כי הבעתי הסתייגות מטיפולים בווידיאו. הנוסח המדויק של דברי ממאמרי באתר בטיפולנט הוא: "מה באשר לטיפול בווידיאו? הניסיון לימד אותי כי פגישה בווידיאו אינה משרתת במידה טובה דיה את מטרתי בכל פגישה נתונה. כלומר, מטרה הכוללת הקשבה לרבדים שונים בו-זמנית וניסיונות לפענוח תכנים מן הלא-מודע" (2). ודוק: הניסיון לימד א ו ת י כי הפגישה המצולמת אינה משרתת את מ ט ר ת י. עיוותי הרשת, הקלוז-אפ ופערי הסנכרון פוגמים ביכולתי להפנות את הלא-מודע שלי, בלשונו של פרויד (1912), "אל הלא-מודע של המטופל כמעין איבר קולט" (עמ' 95) (3) . מכך שטיפול בווידיאו אינו מתאים לי אישית, לא משתמע כי איני שותף אידיאולוגית למגמה של העברת הטיפול לפגישות וידאו, וממילא איני מסתייג מקיומן במדיום זה. בשונה מטכניקות מסוימות הנקוטות בטיפולים (אודותן אני כותב במאמרי), השימוש בשיחת וידיאו ככלי טיפולי בפסיכותרפיה פסיכואנליטית קביל בעיני בהחלט – גם לפני פרוץ המגפה (בתחילת שנות האלפיים היה נוויל סימינגטון, פסיכואנליטיקאי שהערכתי מאד, אחד הראשונים שעברו לטפל בווידיאו במטופלים המתגוררים ביבשת אחרת). עמיתיי, אליהם אני מפנה מטופלים גם בימי הקורונה, מוצאים את מדיום הווידיאו כעונה לדרישותיהם הבסיסיות לקיום פגישה טיפולית ראויה. טוב עשתה מערכת פסיכולוגיה עברית כשתיקנה את דיווחה השגוי בדבר עמדתי בנושא, כפי שעלה מן הכתבה ב'הארץ'.

בנוגע לתוכן הכתבה ב'הארץ' או לסגנונה: אין לי עניין להתייחס אליהם בהרחבה במסגרת הפלטפורמה הנוכחית. אציין רק שתי נקודות נוספות: 1. אג'נדה שאינה נותנת לעובדות להפריע לה היא תופעה ותיקה, גם בקרב מטפלים (4), ואשר זכתה בקרב חוגים מסוימים לכינוי "השלכה"; 2. לשמחתי, כתיבתן של מחברות הכתבה ב'הארץ' רחוקה מלשקף את הסטנדרטים המוכרים לי כמייצגים את מקצוע הפסיכולוגיה הקלינית. לולא כן, היה מקום לחשוש פן הפסיכולוגיה סובלת מהפרעה חמורה בהרבה מ"הפרעת הסתגלות" גרידא.


- פרסומת -

End Meeting

1. ראו הפניה ממדור 'שפיות זמנית', 10.5.2020.

2. https://www.betipulnet....%D7%A0%D7%94

3. פרויד, ז. (1912). עצות לרופא על הטיפול הפסיכואנליטי. בתוך: הטיפול הפסיכואנליטי. תל אביב: עם עובד. תרגום: ע' רולניק.

4. פכלר, ע. (2018). שתי תרנגולות רבות על ביצה – דיוני המחלקות בחברה הפסיכואנליטית הבריטית. בתוך: קולטארט, נ. איך לשרוד כפסיכותרפיסטית. ירושלים: כרמל.

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא:
ד"ר גליה קיסר
ד"ר גליה קיסר
פסיכולוגית
שרון ושומרון, אונליין (טיפול מרחוק)
רומי ארן שורץ
רומי ארן שורץ
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
עינב מילמן
עינב מילמן
עובדת סוציאלית
חיפה והכרמל, עפולה והסביבה
מיכל גינדין
מיכל גינדין
חברה ביה"ת
רחובות והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
עידן צומר
עידן צומר
פסיכולוג
אונליין (טיפול מרחוק), חולון והסביבה
דנה פולק
דנה פולק
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)

עוד בבלוג של עמית פכלר

יום א: קמתי, התרחצתי, התלבשתי, בדקתי כמה כניסות היו מאז הלילה. עליה של 2 כניסות. אם לא כוללים את הכניסה...
כשברדיו משדרים את 'באהבתנו' של יהודית רביץ, שבי מגבירה. 'למילותיו של יהודה עמיחי' אומרת המגישה. בבני-עקיבא...

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.