לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
אחרי מבחן הרפליקציה - האם הניסויים בפסיכולוגיה עומדים במבחן ההכללה?

אחרי מבחן הרפליקציה - האם הניסויים בפסיכולוגיה עומדים במבחן ההכללה?

שפיות זמנית | 24/2/2020 | הרשמו כמנויים | שלחו טקסט לבלוג

ילדים באוגנדה

מדי פעם מתפרסמת בתקשורת (וגם אצלנו באתר) ידיעה על ממצא מדעי חדש ומעניין שקשור לפסיכולוגיה. למשל, מחקר חדש שמספר על הקשר בין אופטימיות לאריכות ימים ולנטייה מופחתת ללקות במחלות כלי דם וכלי לב. אבל האם הממצא באמת תקף לכלל האוכלוסייה, או שהוא נבדק רק במסגרת מחקר שבדק סוג מאוד מסוים של אוכלוסייה?

משבר הרפליקציה במדעי הפסיכולוגיה הוא מושג ידוע בשנים האחרונות. "פרויקט הרפליקציות", בראשותו של פרופ' בריאן נוסק, פסיכולוג חברתי מאוניברסיטת וירג'יניה, הזמין חוקרים לבחור מאמר ולנסות לשחזר את הניסוי המתואר בו. התוצאה שפורסמה ב-2015 הייתה מטרידה – רק 40% מתוצאות הניסויים שוחזרו בהצלחה. בעשר השנים האחרונות חוקרים מתייחסים יותר ויותר למשבר הרפליקציה, והרבה מהשיטות הסטטיסטיות ה"גרועות" תוקנו ושונו – אבל ביקורת אחרת שהוטחה בפסיכולוגים באותה התקופה, זכתה ליחס הרבה פחות משמעותי. באתר של The Atlantic פורסמה כתבה שעוסקת בביקורת השנייה והפחות מדוברת: הביקורת על כך שניסויים בפסיכולוגיה מתבססים רק על אוכלוסייה שמכונה "WEIRD" – ראשי תיבות שמרכיבות המילים Western, educated, industrialized, rich, and democratic societies (מערביים, משכילים, מתועשים, עשירים ודמוקרטיים). הביקורת קובעת שהפסיכולוגים למעשה חוקרים את הסביבה המצומצמת שלהם, ולא באמת את האוכלוסייה הכללית, ובוודאי את זו שאינו מערבית ומתועשת – ועדיין קובעים שממצאיהם נכונים לגבי האנושות כולה.

יכול להיות שיש לכך סיבה טובה – למדע יש היסטוריה ארוכה של גזענות, ואחרי מלחמת העולם השנייה, הזרמים האינטלקטואליים נטו לכיוון השני: לניסיון לתאר את האוניברסליות שבחוויה האנושית. לכן, האם באמת נכון מצד חוקרים להסביר שהמחקר שלהם בנוגע לפסיכותרפיה נמצא יעיל רק בקרב אנשים לבנים ממעמד גבוה?


- פרסומת -

במחקר משנת 2010 נמצא שייתכן שהאוכלוסייה שנבדקת היא אכן משמעותית מאוד: למשל, נמצא שאשליות אופטיות מסוימות שמשטות באופן קונסיסטנטי באנשים ממדינות מתועשות, פשוט לא פועלות על אנשים שגדלו בחברות כפריות ולא מתועשות.

במידה מסוימת, ההדים שעורר משבר הרפליקציה רק מחמירים את העניין. משבר הרפליקציה דרש מחוקרים לשפר את הניתוחים הסטטיסטיים שלהם ולגייס הרבה יותר נבדקים מאשר קודם לכן, ובפועל, הדבר רק מקשה יותר על חוקרים שמנסים לחקור אוכלוסיות שאינן מיוצגות דיין, שאותן קשה יותר ויקר יותר לגייס למחקר - וזו בעיה, כאשר חוקרים נדרשים על ידי המוסדות האקדמיים לפרסם הרבה מאמרים, ומהר. וזו לא הבעיה היחידה: חוקרים מתלוננים שכאשר הם כבר חוקרים אוכלוסיות שאינן מיוצגות, הם לא זוכים להיות מצוטטים באותה מידה כמו שאלות כלליות ויותר פופולאריות, שנוגעות, כביכול, ל"כלל האנושות".

המאמר מציע גם תקווה: "מאיץ מדע הפסיכולוגיה" (The Psychological Science Accelerator) הוא כינוי למאמץ גלובלי חדש שנועד לקחת ממצאים ממחקרים מסוימים ולבדוק אותם בעשרות הקשרים תרבותיים שונים ברחבי העולם. מאמץ נוסף הוא ניסיון לבצע רפורמה בקרב הז'ורנלים האקדמיים, כדי שאלה יתחילו לדרוש מהכתובים להצהיר במפורש על איזו אוכלוסייה הם יכולים להכליל את ממצאיהם – ועל איזו לא.


תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: אקדמיה ותארים מתקדמים, פסיכולוגיה במדיה ובתקשורת
נטלי סובולב
נטלי סובולב
עובדת סוציאלית
שרון ושומרון, אונליין (טיפול מרחוק), פתח תקוה והסביבה
יותם קומן
יותם קומן
פסיכולוג
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), פתח תקוה והסביבה
תמר שרון
תמר שרון
מוסמכת (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
אילת אמיר ברון
אילת אמיר ברון
עובדת סוציאלית
רחובות והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
ארז גור
ארז גור
עובד סוציאלי
חיפה והכרמל, אונליין (טיפול מרחוק)
לילך צבי
לילך צבי
עובדת סוציאלית
שרון ושומרון, טיפול מרחוק דרך האינטרנט

עוד בבלוג של שפיות זמנית

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

פרופ' ארנון לויפרופ' ארנון לוי2/3/2020

מבחן ההכללה. שלום, פוסט מעניין ומציג בעיה מחקרית קרדינלית בפסיכולוגיה. עם זאת אינכם מציינים את הסיבה העיקרית למחקרים על אוכלוסיות WIERD והם אינם גזענות אלא זמינות. כידוע סטודנטים לפסיכולוגיה מ חויבים לתת שעות מחקר כחלק מדרישות ה BA והחוקרים חייבים לחקור בכדי לקדם את הסטטוס האקדמי שלהם אז מה יותר פשוט מלחקור מתחת לפנס ולא איפה שאנחנו מחפשים את התשובות. יש לזה תרופה פשוטה והיא לציין באופן בולט מהי אוכלוסית המחקר ולבצע הכללה רק על אוכלוסיה זאת. אנ י נתקל בנושא זה הרבה בהנחייה של סטודנטים לדוקטורט שחוקרים בעיות אוניברסליות עם אוכלוסיה ישראלית ואז הם חייבים לדון באפשרויות ההכללה של המחקר. דיון כזה מעמיק את משמעות המימצאים. אם לא מציינים מהי אוכלוסית המחקר אנו חוטאים לאחד העקרונות הבסיסייים ביותר במחקר והוא עריכתו על מידגם מקרי שמייצג אוכלוסיה נתונה.