לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
מרחב מוגן

מרחב מוגן

לירן בבילה | 14/11/2019 | הרשמו כמנויים | שלחו טקסט לבלוג

איך נכון להתנהג בזמן האזעקה עם הילדים? איך מפחיתים מהם לחץ וחרדה? האם בכלל לספר להם מה קורה? ואם כן - איך לעשות את זה בלי להכניס להם פחדים מיותרים? אז הנה כמה עצות להתמודדות במצבי חירום (שבישראל שלנו כבר כמעט הפכו לשגרה), עצות המבוססות על מודל פעימ"ה:

פרופורציה - מצד אחד, אנחנו לא רוצים להלחיץ את הילדים אבל מצד שני, יש להניח שהם בין כה ישמעו על מה שקורה בחוץ מחברים או קרובים, ואם לא נספר להם הם ישלימו מידע מהדמיון שלהם מה שעלול ליצור סיפור הרבה יותר מאיים מהמציאות. לכן כדאי לתווך להם את המצב באופן שמותאם לגיל שלהם: לבתי בת השש, אני יכולה להסביר שלפעמים שכשיש אזעקה אנחנו נכנסים לחדר מוגן רק כדי להיות בטוחים. כדאי להעביר את ההסבר לעולם שלהם: אם הם שואלים למה יש לנו אויבים או מלחמות, אפשר להסביר שכמו שילדים רבים על משחק או בובה ולא תמיד מצליחים לפתור את זה במילים, כך גם המבוגרים רבים ומגיעים לפעמים לאלימות כשהם לא מוצאים פתרון- אבל לבסוף הכל בא על מקומו בשלום. (מותר לחלום...)

עקביות - להמשיך את השגרה ככל הניתן כרגיל- בהתאם להוראות הביטחון: ללכת לחוגים, לחברים, ולכל פעילות שאפשר, מבלי לשנות הרגלים. אם בכל זאת המצב מחייב להישאר בבית- כדאי גם אז לשמור ככל שניתן על השגרה, מה שיעניק לילדים תחושה ש"הכל בסדר": להכין שיעורי בית, לשחק במשחקי קופסא, ובעיקר- לא למהר "לפצות" אותם בעוד זמן טלוויזיה, עוד ממתקים, או דברים אחרים שלא נהוגים אצלכם בדרך כלל: הילדים מיד ירגישו שמדובר בפיצוי על משהו שכנראה מסתירים מהם. מאותה סיבה כדאי גם לתאם שפה משותפת ואחידה בין המבוגרים בנוגע למצב, ולשדר רוגע. ובנוסף- לטובת הילדים (ולטובתכם) ממש לא מומלץ להתווכח על פוליטיקה בממ"ד!  

ישימות - להכין מראש בחדר המוגן צעצועים, משחקי קופסא, שמיכות ובובות שהילדים אוהבים. אפשר ורצוי להפוך את ההכנות לפעילות משותפת- לברר עם הילדים מה הם רוצים שיהיה בחדר ולהכין יחד. אפשר לפתוח אוהל קטן ולשחק בתוכו, לדאוג שיהיה לנו מטען לסלולרי ורמקול כדי להשמיע מוסיקה מרגיעה שהם אוהבים... וכדאי גם לתרגל מראש כניסה מהירה לממ"ד או המקלט, אפילו כמשחק: להתחרות נגד השעון, נגד המבוגרים, ואפיל לחלק מדליות למצטיינים. כך בזמן אמת הילדים יהיו גם מתורגלים וגם התחושה תהיה מוכרת וחיובית יותר עבורם. 


- פרסומת -

מידע - בעולם של היום, הילדים מוקפים במידע. חשוב מאוד לסנן את מה שבעייתי עבורם: למשל, לא מומלץ לאפשר לילדים צפייה בחדשות ובדיווחים בטלוויזיה. הדיווחים הללו פעמים רבות מציירים תמונה מוחשית מאוד, שעלולה להיות מציפה ומלחיצה מדי עבור הילדים, בעיקר לצעירים שבהם. כדאי גם להכין אותם מראש לאפשרות של אזעקה, ולפעולות שנצטרך לבצע. אם נכין אותם מראש המצב יהיה יותר צפוי עבורם ויאפשר להם תחושת וודאות גדולה יותר. 

התבוננות - להקשיב לילדים, לשמוע מה הם יודעים על המצב, מה הם רוצים לדעת, מה מפחיד אותם, מה מטריד ומדאיג, ולהעניק להם תחושה שכל תגובה שלהם היא נורמלית, הגיונית וככה מרגישים גם עוד הרבה ילדים ומבוגרים.

ולבסוף - חשוב לזכור: הדרך בה אנחנו נתנהג ונתנהל – היא הדרך אותה הילדים יחקו וכך גם הם יתנהגו. אמנם ברור שגם להורים קשה מאוד בסיטואציות אלה, אולם גם אם קשה - נסו להישאר רגועים ככל הניתן, כדי שגם ילדיכם יוכלו להיות רגועים. ובאותה הזדמנות: לחבק, לנשק ולהזכיר לילדים שלא משנה מה קורה - אנחנו תמיד נשמור ונגן, יחד עם הצבא ששומר על כולנו.

שנדע ימים של שקט!  

 


תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: מצבי משבר ולחץ, מצבי חירום, הדרכה וייעוץ להורים, ילדים, חינוך, אנשי מקצוע
כרמית קולץ- נהיר
כרמית קולץ- נהיר
מוסמכת (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
ירושלים וסביבותיה, אונליין (טיפול מרחוק)
ארז גור
ארז גור
עובד סוציאלי
חיפה והכרמל, אונליין (טיפול מרחוק)
אורית מעודד
אורית מעודד
פסיכולוגית
אונליין (טיפול מרחוק), פרדס חנה והסביבה, נתניה והסביבה
נועה פרן דרומי
נועה פרן דרומי
פסיכולוגית
אונליין (טיפול מרחוק), נתניה והסביבה
תרצה רובינשטוק
תרצה רובינשטוק
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה, שרון ושומרון
טל שפירא מסרי
טל שפירא מסרי
פסיכולוגית
אונליין (טיפול מרחוק)

עוד בבלוג של שפיות זמנית

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.