לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
הפסיכולוגית אולגה טוקרצ'וק  מפולין זכתה בנובל - אילו עוד פסיכולוגים זכו בפרס היוקרתי בעבר?

הפסיכולוגית אולגה טוקרצ'וק מפולין זכתה בנובל - אילו עוד פסיכולוגים זכו בפרס היוקרתי בעבר?

שפיות זמנית | 13/10/2019 | הרשמו כמנויים | שלחו טקסט לבלוג

הפסיכולוגית אולגה טוקרצ'וק  מפולין זכתה בנובל - אי 1

זיגמונד פרויד היה מועמד לפרס נובל 13 פעמים - ולא זכה באף אחת מהם. האם מדובר בקללה שרודפת את המקצוע, או שיותר ויותר פסיכולוגים זוכים בפרס נובל? ואם כן, האם הם זוכים בו על עבודתם בפסיכולוגיה, או על דברים נפלאים אחרים שהם עשו?

השבוע הוכרז כי אולגה טוקרצ'וק הפולניה היא אחת הזוכות בפרס נובל לספרות לשנת 2018. מלבד היותה סופרת ואקטיביסטית, טוקרצ'וק היא פסיכולוגית קלינית, והיא מתייחסת לעצמה כאל תלמידה של קארל יונג, ולדבריה התיאוריה שלו השפיעה על עבודתה הספרותית. היא אומרת שהכתיבה היא הדבר היחיד שגורם לה להרגיש חיה מלבד העיסוק בפסיכולוגיה. עם זאת, למרות ההכשרה שלה, היא עוסקת רק בכתיבה ולא בטיפול, מכיוון שלדבריה היא הייתה יותר נוירוטית מאשר המטופלים שלה.

אבל טוקרצ'וק אינה הפסיכולוגית הראשונה שזוכה בפרס. ב-1949 זכה הפסיכולוג השוויצרי וולטר רודולף הס בפרס נובל לרפואה על כך שמיפה את האיזורים במוח שקשורים לרגשות ולמוטיבציה. למשל, הוא הראה שעל ידי גירוי ההיפותלמוס, הוא יכול להוביל להתרגשות או לאפתיה, תלוי באיזור שבו בוצע הגירוי. רוג'ר ספרי האמריקאי זכה בפרס ב-1981, בעקבות מחקרו במטופלים עם split-brain, כלומר מטופלים עם אפילפסיה קשה שהוחלט להסיר את הקורפוס קלוסום שלהם - החלק שמחבר ומעביר מידע בין ההמיספרה הימנית להמיספרה השמאלית במוח. בשנת 2002 זכה בפרס נובל לכלכלה הפסיכולוג הישראלי-אמריקאי דניאל כהנמן, על מחקריו בתחומי שיפוט וקבלת החלטות במצבים של אי וודאות. יחד עם עמיתו עמוס טברסקי, הדגים כהנמן כיצד אנשים משתמשים בהיוריסטיקות, שעשויות להיות אפקטיביות גם גם להוביל לשגיאות. דניאל כהנמן היה הזוכה הראשון שהיה לו תואר דוקטור בפסיכולוגיה.

טוקרצ'וק גם אינה הפסיכולוגית הראשונה שזכתה בפרס נובל לספרות: בשנת 2011 זכה המשורר השוודי תומאס טראנסטרמר בפרס נובל לספרות. הוא היה פסיכולוג שחילק את חייו בין כתיבת שירה לעבודה במוסד לבני נוער עבריינים כפסיכולוג. 


- פרסומת -

גם בתחום של עבודה סוציאלית ישנם כמה זוכים: ג'יין אדמס האמריקאית זכתה בפרס נובל לשלום בשנת 1931 על כך שייסדה את מקצוע העבודה הסוציאלית בארצות הברית. קאזואו אישיגורו הבריטי זכה בפרס נובל לספרות בשנת 2017 הוא עובד סוציאלי - שהתחיל לכתוב דווקא כשלקח הפסקה מהעבודה.


תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: תרבות ואמנות
הדס גור
הדס גור
עובדת סוציאלית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
ד"ר אינס צור
ד"ר אינס צור
פסיכולוגית
שרון ושומרון, אונליין (טיפול מרחוק)
ליאת פרקש
ליאת פרקש
מוסמכת (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
חיפה והכרמל
ד"ר ליעד רוימי
ד"ר ליעד רוימי
פסיכולוג
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
ארנון נחמיאס
ארנון נחמיאס
עובד סוציאלי
מטפל זוגי ומשפחתי
רחובות והסביבה, מודיעין והסביבה
אורן מי-רון
אורן מי-רון
פסיכולוג
שפלה, תל אביב והסביבה, רמת גן והסביבה

עוד בבלוג של שפיות זמנית

"הרימו ראש, יש לי חלום, שיבוא יום ונהיה קהילה גדולה ושיהיה לנו מצעד גדול ושכולכם תצאו מהארון ויהיה...

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.