לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
פסיכולוגיה עברית מסכמת - מאפייני האישיות של שנת תשע"ט

פסיכולוגיה עברית מסכמת - מאפייני האישיות של שנת תשע"ט

שפיות זמנית | 28/9/2019 | הרשמו כמנויים | שלחו טקסט לבלוג

תשע"ט הייתה שנה מורכבת מבחינה פסיכולוגית. היא נפתחה בידיעה שזמן ההמתנה הממוצע לפסיכותרפיה בשירות הציבורי הוא 150 ימים, והיא מסתיימת בידיעות על קריסת שירותי בריאות הנפש באזור עוטף עזה. בין לבין, ראינו לא מעט פסיכולוגים בטלוויזיה, וסוגיות הנוגעות לבריאות הנפש עלו שוב ושוב לכותרות.

במקום תפוח בדבש, בחרנו לטבול את אירועי השנה האחרונה במעט הומור, ולהשתמש באחד מהמודלים המוכרים ביותר בפסיכולוגיה כדי לסכם את האירועים הגדולים של השנה החולפת. מודל חמש התכונות הגדולות (Big Five Personality Traits) מציע לחלק את אישיות האדם לחמישה ממדים: מוחצנות, נעימות, פתיחות מחשבתית, מצפוניות ונוירוטיות.

לכבוד שנת תש"ף הבאה עלינו לטובה, לקחנו על עצמנו אתגר: לנסות לתאר את האירועים שנגעו לפסיכולוגיה ולמקצועות בריאות הנפש בשנה החולפת לפי חמשת המדדים הללו. מהמאבק על הפסיכולוגיה הציבורית ועד לפסיכולוגית של בני גנץ – ניסינו לאפיין עד כמה נוירוטיים, נעימים, מוחצנים, פתוחים ומצפוניים היו האירועים האלה.

אז הנה הוא לפניכם – סיכום השנה של אתר "פסיכולוגיה עברית".

פסיכולוגיה עברית מסכמת - מאפייני האישיות של שנת ת 1

חטיבת הפסיכולוגים בהסתדרות האקדמאים במח"ר יצאה לדרך באפריל 2018. מטרות החטיבה לארגן ולייצג את כלל הפסיכולוגים העובדים בשירות הציבורי. השנה הם שוחחו עם האוצר וקופות החולים, פתחו מועצה ציבורית ואפילו שכרו חברת יחסי ציבור. הנציגים שלנו נעימים, פותחים ובעיקר מצפוניים. השאלה היא - האם הם מספיק מוחצנים? האם שנת תש"ף תהיה שנה של עליית מדרגה במאבקם של הפסיכולוגים בישראל?

פסיכולוגיה עברית מסכמת - מאפייני האישיות של שנת ת 2

חלופות לאשפוז פסיכיאטרי הולכות וצומחות בשנים האחרונות – וכיום יש בישראל בסך הכול 11 חלופות אשפוז. השנה נפתחו בית גומא של עמותת אנוש, ברחובות, ובית תאנה במושב שדה צבי בצפון הנגב. ככל שהדבר מתאפשר, חלופות אשפוז הולכות ומסתמנות כפתרון נעים, מצפוני ופתוח מחשבתית יותר מאשפוז בבתי החולים הפסיכיאטריים.


- פרסומת -

פסיכולוגיה עברית מסכמת - מאפייני האישיות של שנת ת 3

הסרט התיעודי האמריקאי הביא את סיפורם של שלושה אחים זהים, שהופרדו בילדותם ומצאו זה את זה בבגרותם. במהלך הסרט, נחשף הניסוי האכזרי שבו לקחה חלק השלישיה בניגוד לידיעתה ולרצונה, ועולות סוגיות משמעותיות שנוגעות למחקר הפסיכולוגי, בעבר ובהווה. ציון נמוך במצפוניות, וציון גבוה בנוירוטיות ובמוחצנות. נתנו ציון גבוה גם בנעימות, בעיקר בגלל הנעימות של שלושת גיבורי הסרט.

פסיכולוגיה עברית מסכמת - מאפייני האישיות של שנת ת 4

התשע"ט הייתה שנתם הגדולה של הפסיכולוגים הטלוויזיוניים: בתחילת השנה ראינו את גבריאל בוקובזה בתור הפסיכולוג של אנה ארונוב בתכנית הריאליטי "לאהוב את אנה", אחר כך את  הפסיכולוגים יעל דורון ודני פרידלנדר טיפלו על המסך בריאליטי "חתונה ממבט ראשון", ולסיום רונן יעקובסון ושרון צונץ, שניתחו את התנהגות הילדים בתכנית הדוקו/ריאליטי "חיים הסודיים של בני ה-4". כולם נעימים ומוחצנים – אבל עד כמה זה מצפוני לבצע טיפול פסיכולוגי מול מצלמות, או לנתח בטלוויזיה התנהגות של ילד בן 4?

פסיכולוגיה עברית מסכמת - מאפייני האישיות של שנת ת 5

השנה נפטר לואיס (לו) ארון, שהיה מהבולטים, הפורים והיצירתיים שבפסיכואנליטיקאים ההתייחסותיים. ארון שימש כראש התוכנית לפוסט-דוקטורט בפסיכותרפיה ופסיכואנליזה באוניברסיטת ניו-יורק, היה הנשיא המייסד של האגודה הבינלאומית לפסיכואנליזה ופסיכותרפיה התייחסותיות וכן שימש כנשיא של החטיבה הפסיכואנליטית ב-APA. אנחנו מציינים כאן את פתיחות המחשבה שהתאפיין בה.

פסיכולוגיה עברית מסכמת - מאפייני האישיות של שנת ת 6

בני גנץ הלך או לא הלך לפסיכולוגית – הטענה עצמה שנועדה להכפיש, ההכחשות והשיח המתלהם בנושא הובילו לציון נמוך בפתיחות מחשבתית ובנעימות. מה נשאר? הנוירוטיות הגבוהה של המדינה כולה, שבינתיים חוותה עוד מערכת בחירות.

פסיכולוגיה עברית מסכמת - מאפייני האישיות של שנת ת 7

המעשה של המכללה האקדמית אכן מעיד על פתיחות מחשבתית גבוהה, ואף על התחשבות ואדיבות, אבל גם על מצפוניות נמוכה: כי האם אנחנו באמת זקוקים לעוד תכנית לתואר שני קליני?

פסיכולוגיה עברית מסכמת - מאפייני האישיות של שנת ת 8

רפי פרץ, שר החינוך, אמר שהוא חושב שטיפולי ללהט"בים הם אפשריים. נעימות ומצפוניות – קטסטרופה. הוא מקבל מאיתנו ציונים גבוהים במוחצנות ונוירוטיות, כי לא תמיד כל מה שעובר בראש צריך לומר (לפחות לא בראיון לערוץ 12).

פסיכולוגיה עברית מסכמת - מאפייני האישיות של שנת ת 9

בשנים האחרונות מתנהל מאבק ציבורי בנושא היחס למאושפזים בבתי החולים לבריאות הנפש, אולם גם השנה הזו גבתה קורבנות. גופתו של אדם נמצאה כשהוא קשור בארבע גפיים במיטתו בבית החולים אברבנאל. סיבת המוות הייתה דלקת ריאות שלא אובחנה.

פסיכולוגיה עברית מסכמת - מאפייני האישיות של שנת ת 10

הפסיכולוג יעקב אופיר הודיע שהוא "מתאבד מקצועית" ופרסם מאמר בעיתון הארץ על כך שהפרעת קשב וריכוז אינה מחלה אמיתית. זו אמנם לא הפעם הראשונה שהפרעת קשב וריכוז מותקפת ומוגדרת כ"לא אמיתית", אבל המאמר הכה גלים ויצר דיון מחודש בנושא. הוא מקבל מאיתנו ציון גבוה במוחצנות ובנוירוטיות, וציון לא רע בפתיחות מחשבתית – על כך שהצליח לעורר דיון בנושא, ודיונים הם דבר טוב.

פסיכולוגיה עברית מסכמת - מאפייני האישיות של שנת ת 11


- פרסומת -

ידעתם שבמשולש הגאוגרפי שבין אשקלון, רחובות ובאר-שבע, אין כלל תחנות ציבוריות לבריאות הנפש או מרפאות קופת החולים לבריאות הנפש? לא נעים, לא מצפוני, לא פתוח מחשבתית – אבל מאוד נוירוטי. הציון הבינוני במוחצנות הוא על מחאתם על תושבי עוטף עזה – הם הודיעו שהם מתכננים לפנות לאו"ם.

 

יש אירוע שלא הזכרנו? מוזמנים ומוזמנות לכתוב לנו עליו בתגובות.

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא:
ליאם שהם
ליאם שהם
עובדת סוציאלית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), רמת גן והסביבה
שרונה ירקוני
שרונה ירקוני
מטפלת זוגית ומשפחתית
חיפה והכרמל, פרדס חנה והסביבה
שרה שולומון
שרה שולומון
פסיכולוגית
כפר סבא והסביבה
ענת פישמן
ענת פישמן
יועצת חינוכית
מטפלת זוגית ומשפחתית
שרון ושומרון, פתח תקוה והסביבה
מיטל ריבובסקי נהון
מיטל ריבובסקי נהון
עובדת סוציאלית
ירושלים וסביבותיה
ד"ר תום רן
ד"ר תום רן
פסיכולוג
תל אביב והסביבה, פתח תקוה והסביבה, רמת גן והסביבה

עוד בבלוג של שפיות זמנית

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.