לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
טוני רובינס - גורו, שרלטן או מטפל מוכשר?

טוני רובינס - גורו, שרלטן או מטפל מוכשר?

שפיות זמנית | 15/8/2019 | הרשמו כמנויים | שלחו טקסט לבלוג

טוני רובינס, שנודע כגורו של מימוש עצמי, עתיד להגיע לישראל בחודש אוקטובר להרצאה שצפויה להימשך במשך יום שלם. על פי אתר ההפקה, המחירים לאירוע מתחילים ב-900 שקלים ומגיעים ליותר מ-4,000 שקלים.

רובינס מתהדר בכך שהצליח לעזור למיליוני מעריצים להתמודד עם חוויות חיים קשות, וצבר לעצמו במשך שנים שורה של לקוחות מפורסמים שאותם אימן, ביניהם: ביל קלינטון, סרינה וויליאמס, אופרה ווינפרי וקניה ווסט. נטפליקס הפיקה סרט תיעודי שעוקב אחר ההרצאות שלו בשם "I am not your guru".

במאי האחרון, המגזין Buzzfeed פרסם תחקיר שבו הובאו עדויות לפיהן רובינס הטריד מינית מעריצות ונשות צוות שלו. רובינס הכחיש את הטענות. הצפייה בסרט התיעודי על רובינס ובהרצאות שלו היא חוויה מעניינת - מצד אחד, אין לו הכשרה מקצועית, והוא מדבר אל באופן ישיר, חד ואפילו גס. הוא מנהל שיחות אישיות ובעלות אופי טיפולי מול קהל של מאות ואלפי אנשים. מצד שני, אפשר לראות אנשים רבים שנשבעים שבתוך זמן קצר רובינס שינה את חייהם, שהוא באמת עזר להם להתגבר על קושי וסבל, ואפילו הציל את חייהם. 

נשמח לשמוע מה דעתכם בתגובות - כמטפלים וכמטופלים, מה טוני רובינס מעורר בכם? האם בעיניכם מדובר בשרלטן שמנצל את הכריזמה שלו, או באדם שבאמת ניחן בכישרון אמיתי להבין אנשים ולסייע להם להתמודד? האם כמטפלים אתם מאמינים שישנם גם דברים שאפשר גם ללמוד ממנו, או להפך?

 


תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: שונות, מקצועיות, אימון - קואצ'ינג, שיטות טיפול נוספות
ד"ר נעמי גבע
ד"ר נעמי גבע
פסיכולוגית
שרון ושומרון
לינור שגיא
לינור שגיא
יועצת חינוכית
תל אביב והסביבה, שרון ושומרון, פתח תקוה והסביבה
ניצן מאירי
ניצן מאירי
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), רמת גן והסביבה
אביב נוימן
אביב נוימן
עובד סוציאלי
תל אביב והסביבה, באר שבע והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
שני אלבז בצלאל
שני אלבז בצלאל
עובדת סוציאלית
רחובות והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
אולי זמיר דוידוביץ
אולי זמיר דוידוביץ
עובדת סוציאלית
אונליין (טיפול מרחוק), אשקלון והסביבה, קרית גת והסביבה

עוד בבלוג של שפיות זמנית

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

פרופ' ארנון לויפרופ' ארנון לוי15/8/2019

טוני רובינס - גורו, שרלטן או מטפל מוכשר?. אני מכיר את תופעת טוני רובינס ואף הכנסתי את ספרו "להעיר את הענק שבפנים" לביבליוגרפיה שנתתי לסטודנטים שלי (עם הערות בקורתיות) באוניברסיטת ת"א ובר אילן (בתוכניות ללימודי המשך לבוגרים) אני פסיכולוג קליני שייסדתי באוניברסיטת ת"א את התוכנית הראשונה ל Coaching psychology לפני כ 15 שנים בערך באותה תקופה שנפתחה תוכנית הלימוד האקדמית בתחום זה ע"י פרופ' טוני גרנט באוניברסיטת סידני באוסטרליה. רובינס מכונה קואץ' (או כמו שאומרים אצלנו קואצ'ר) ומנטור מוטיבציוני להתפתחות אישית.
אנתוניו (טוני) רובינס התחיל את הקריירה שלו כפי שהוא מעיד על עצמו כנער נקיון במשרדים ועם הזמן נכנס בהדרגה לעולם של סדנאות מוטיבציה אותו התחיל כמנטור להליכה על גחלים. בהדרגה הוא נכנס יותר ויותר לעולם הסדנאות וכיום הוא ממלא בארה"ב ובעולם איצטדיונים של כדורגל ככוכב רוק בשיאו. אגב הוא מציג את עצמו כדגם להצלחה בכל התחומים בנישואין, בעסקים ובפילנתרופיה. הוא מזכיר בספרו את ההליקופטר הסילוני הפרטי ואת האי הפרטי שלו , נישואיו הנפלאים ופעולותיו הפילנתרופיות. אכן התגשמות החלום האמריקאי על סטרואידים.
לגבי השאלה שהוצגה אם רובינס הוא גורו, שרלטן או מטפל לדעתי הוא אינו עונה על אף אחד מהתיאורים. הוא אינו גורו שמטיף לאמונה בתפיסת עולם מסוימת חוץ מהעצמת התפיסה האמריקאית של הכל אפשרי רק תעירו את הענק שבתוככם. אפשר כמובן לחלוק עליו בנושא זה אך אין ספק שזה מעיר את המוטיבציה של המשתתפים במופעים שלו לשינוי חיובי ולהעצמת האמונה בעצמם וכמו שאומרים אין מתווכחים עם הצלחה.
רובינס מבצע "טיפולים" ראוותניים בקרב קהל המשתתפים עם אפקט "ואו" ומעורבות רגשית אדירה בקרב הצופים וקתרזיס ענק עם רצון לגדול לשינוי חיובי אצל "המטופלים". אפקט השינוי הגדול במופע (ואינני יודע אם הוא מבצע מעקב לגבי "המטופלים " ) נובע כנראה ממספר גורמים : רובינס הוא בעל כריזמה ענקית ואנרגיה חיובית בלתי נדלית שמשפיעים על המשתתפים. הוסיפו לכך את האפקט האדיר של "הקבוצה הגדולה" שאנו מוצאים אותו בסדנאות רבות משתתפים של מודעות עצמית וצמיחה אישית שפרחו בארה"ב ובעולם בעקבות מרתונים של הפסיכולוגיה ההומניסטית בשנות הששים.
הניתוח של פרויד במאמרו "פסיכולוגיה של ההמון ואנליזה של האני" עדיין תקף בחלקו הגדול להסביר את התופעה וכן מחקרים רבים על "הקבוצה הגדולה " מסבירים במידה רבה את האפקט הגדול של שינוי בעקבות חשיפה לקהל מכיל אוהד ומקבל של מאות או אלפי משתתפים וכן בכריזמה והאנרגיה החיובית הענקיים של רובינס.
רובינס הוא אוטודידקט אינטליגנטי ומתבסס במידה רבה על גישות CBT ובעיקר NLP להשפיע על המשתתפים (כמו אגב לא מעט מטפלים חסרי הכשרה פסיכולוגית גם בארץ) ואינו מטיף לגישות רוחניות או לקבלת מערכת אמונה כזאת או אחרת מלבד האמונה בעצמך וביכולתך. במחקרים שנערכו על סדנאות מודעות מרובות משתתפים נמצא שרוב המשתתפים טענו שזה היה אחד האירועים המעצבים והמשמעותיים ביותר בחייהם או אפילו אירוע ששינה את חייהם אך בבדיקת אורך נמצא שברוב הגדול של המקרים (כ 85%) השינוי שנוצר כתוצאה מהסדנה לא הוטמע והאדם חזר לדפוסי ההתנהגות הקודמים (ב כ 10% צוין שינוי שלילי) . אינני יודע מה המצב לגבי האירועים של רובינס אך כדאי לדעת שאלה המימצאים.
אם יש לנו מה ללמוד מהצלחתו ? בוודאי . הפסיכולוגיה אינה רק המיפגשים הטיפוליים בקליניקה אלא היא קשורה להבנת כל היבט של ההתנהגות האנושית ואין ספק שכאן מדובר בהתנהגות אנושית שיש ללמוד אותה וללמוד ממנה על איך אנחנו פועלים בעולם.