לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
כוח המוח - הקשר בין גנטיקה, פגיעות ראש ועבריינות

כוח המוח - הקשר בין גנטיקה, פגיעות ראש ועבריינות

שפיות זמנית | 5/8/2019 | הרשמו כמנויים | שלחו טקסט לבלוג

התקדמות המחקר במדעי המוח ובגנטיקה מביאה איתה גילויים חדשים ומעניינים, אך גם שאלות אתיות לא פשוטות. בסוף השבוע פורסמה בעיתון גלובס כתבה מאת הילה ויסברג, שמציגה רעיונות חדשים בנוגע לקשר שבין מוח וגנטיקה לבין התנהגות עבריינית. בכתבה מרואיינת ד"ר קים גורגנס, נוירו-פסיכולוגית המתמחה בפגיעות מוח טראומתיות, שמתארת את הקשר שבין פגיעות ראש להתנהגות עבריינית. היא מציגה סטטיסטיקות כמעט בלתי נתפסות, שלפיהן בין 50 ל-80 אחוזים מהאנשים שהגיעו למערכת המשפט הפלילי בארה"ב סבלו בעבר מפגיעת מוח טראומתי. הפגיעה המוחית עשויה להתבטא בפגיעה בתפקודים הניהוליות במוח – למשל, בקושי לחזות את ההשלכות של מעשים, לפתור בעיות ולקרוא רמזים חברתיים. לכן, מסבירה גורגנס, עבריינים שלא ביצעו עבירות חמורות במיוחד חוזרים על אותן טעויות שוב ושוב, ולא נחלצים ממעגל הפשיעה.

בנוסף, מרואיינים בכתבה חוקרים שבודקים האם ישנם גנים מסוימים שיכולים להוביל להתנהגות עבריינית, שמתעוררים ו"נדלקים" כתוצאה מהשפעות סביבתיות מסוימות. יש כאלה שמציעים שייתכן שעבריינות עוברת מדור לדור בתהליך של אפיגנטיקה – כלומר, שחשיפה להתנהגות עבריינית יכולה ליצור שינויים בגנים ולהפוך לתורשתית.

בכתבה עולות כמה שאלות משמעותיות: האם המחקרים הללו עשויים להפוך אנשים מסוימים ל"מסומנים" גנטית כעבריינים, עוד לפני שעשו דבר? האם אנשים שנפגעו מוחית יכולים לעמוד לדין ולשאת באחריות על מעשיהם, אם זו לא אשמתם, אלא אשמת מוחם הפגוע? ואולי השאלה החשובה ביותר לאנשים העוסקים בטיפול: עד כמה יכולים הרצון החופשי והמוטיבציה לסייע לאנשים להשתנות, אם נקבע שהגנטיקה שלהם או הפגיעה המוחית שלהם היא זו שקובעת את מעשיהם? ואולי להפך, אם גורמים שליליים יכולים ליצור שינויים בקוד הגנטי, ישנה תקווה שגם השפעות חיוביות יכולות להיות משמעותיות - אפילו לדורות קדימה.


- פרסומת -


תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: שונות, חקר המח, פסיכולוגיה במדיה ובתקשורת
אוריאל רוס
אוריאל רוס
עובד סוציאלי
תל אביב והסביבה, רמת הגולן, טבריה והסביבה
דורית נוי-שרב
דורית נוי-שרב
פסיכולוגית
ירושלים וסביבותיה
אולי זמיר דוידוביץ
אולי זמיר דוידוביץ
עובדת סוציאלית
אונליין (טיפול מרחוק), אשקלון והסביבה, קרית גת והסביבה
יותם קומן
יותם קומן
פסיכולוג
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), פתח תקוה והסביבה
נירית כהן
נירית כהן
עובדת סוציאלית
מטפלת זוגית ומשפחתית
רחובות והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
הדס גור
הדס גור
עובדת סוציאלית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)

עוד בבלוג של שפיות זמנית

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.