לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
8
מאי

יום עיון שלישי של החטיבה לטיפול בילדים ונוער - "מלאני קליין היום"

8/5/2020 | פורסם על ידי אורית ברקת

האגודה לפסיכותפיה פסיכואנליטית שמחה להזמינכם
ליום עיון שלישי השנה של חטיבת הילדים והנוער. :

"מלאני קליין היום-
סוגיות עכשוויות של תיאוריה וטכניקה
בפסיכותרפיה פסיכואנליטית בילדים ונוער"

(יום שישי 08.05.20 בין השעות 08:30-14:00)

יום העיון יתקיים במכון מופ"ת ,רח' שושנה פרסיץ 15 , ת"א.
(מתחם סמינר לוינסקי )

יו"ר יום העיון: מר יוסי צוק

תוכנית :

08:30-09:00 -התכנסות

09:00-09:15- דברי פתיחה

09:15-10:30- הרצאה: "קרעים של הנפש המתכנסים לכלל פירוש" -
פרופ' יולנדה גמפל

10:30-10:45-הפסקה

10:45-12:00- הרצאה: "הסופר אגו הארכאי – התארגנות חוסמת התפתחות
ונוגדת שינוי"- גב' הגר גלבוע

11:45-12:15-הפסקת צהריים

12:15-13:30-הרצאה: "משחק והלך רוח 'משחקי' " -מר הוגו גולדיוק.

13:30-14:00- שאלות מהקהל וסיכום.



יו"ר יום העיון -מר יוסי צוק - פסיכולוג קליני מדריך. פסיכולוג ראשי "מכון שלם" וקליניקה פרטית. יו"ר חטיבת הילדים והנוער באגודה הישראלית לפסיכותרפיה פסיכואנליטית. מדריך בתוכניות לפסיכותרפיה של בי"ח ברזילי, אוניברסיטת בר אילן ותוכנית ילדים ונוער באוניברסיטת תל אביב.

תקצירים :

הרצאה : "קרעים של הנפש המתכנסים לכלל פירוש"- פרופ' יולנדה גמפל

מלאני קליין החלה את עבודתה כפסיכואנליטיקאית בזמן מלחמת העולם הראשונה ונפטרה בשנת 1960, כשהיא ממשיכה לעבוד ולפתח את רעיונותיה עד מותה. כשמתחילים לקרוא את מלאני קליין, מאוד לא קל לתפוס את האימפליקציות באספקטים השונים של מושגיה בצורה הדרגתית ועוד יותר קשה לראות את הפינות המוסתרות שיש בכל מושג. הקורא בדרך כלל משתאה לנוכח הפנטזיות שהיא מתארת ומהתצפיות שלה וכן קשה לו לערוך את ההבחנה בין העיקר לתפל. כשקוראים אותה, ישנה הרגשה שהכל נמצא בכל, או כמעט בכל, מה שעלול להוביל לחוסר אוריינטציה.
קליין הצליחה להעביר אינטואיציות מסוימות על עומק ה mind לא רק בתיאור אינטלקטואלי, אלא דרך רגשות. עצם העובדה שהדבר מעורר תגובות אמוציונליות עזות, מעמיד קושי לצורה הקלאסית של החשיבה ההגיונית. בגישה שמלאני קליין מייצגת ובמיוחד בהקבלה שהיא מביאה כנקודת הישענות, המילים שהיא משתמשת בהן אינן קשורות לחפצים, לאובייקטים או מאורעות חיצוניים, אלא לאיכויות מיוחדות של ההתנסות האנושית. אנו פוגשים אצלה אינטנסיביות של רגשות ואינטנסיביות של דחפים והפחדים הקשורים אליהם: '"שד טוב", "שד רע", "עמדה סכיזו-פרנואידית", "עמדה דפרסיבית", שבמסגרת הטיפולית, מצביעים על התנסות אישית ייחודית וספציפית. היא רק מראה את הכיוון המתורגם לחוויה שאצל כל אחד היא שונה.
אנו יכולים להתייחס לרעיונות הקלייניאניים מתוך הקטגוריה של רעיונות חדשים בפסיכואנליזה, שמאפיינת אותם הפוריות שלהם, לצד היותם התפתחות מיוחדת של רבים מהרעיונות של פרויד.

פרופ' יולנדה גמפל-פסיכואנליטיקאית מנחה, מרצה בחוג לפסיכולוגיה ובתוכנית לפסיכותרפיה בבי"ס לרפואה אוניברסיטת תל-אביב, מרצה אורחת באוניברסיטאות שונות בצרפת, לשעבר יו"ר החברה הפסיכואנליטית בישראל, לשעבר סגנית נשיא הפדרציה האירופית לפסיכואנליזה. חתנית פרס היימן הבינלאומי לעבודה שפורסמה בנוגע לילדים ומבוגרים בטראומה לשנת 2001 ופרסמארי ס. סיגורני לשנים2005-2006. ספרה "ההורים שחיים דרכי", תורגם מצרפתית לעברית, גרמנית וספרדית.


הרצאה : "הסופר אגו הארכאי – התארגנות חוסמת התפתחות ונוגדת שינוי"- גב' הגר גלבוע

בהרצאה זו אני מבקשת לחשוב על מספר גורמים שהצירוף שלהם יוצר התארגנות נוקשה החוסמת התפתחות ומתנגדת לשינוי, למידה או גדילה בנפש ובטיפול.
באמצעות ספר הילדים הקלאסי "פיטר פן" של ג'יימס בארי מצד אחד ובעזרת דוגמא קלינית מצד שני , אני מבקשת לחשוב על האופן שבו היאחזות בפיצולים של ראשית החיים, חרדות פרידה, בצד פתרונות קיצוניים של פרידה בטרם עת, לא מאפשרות וויתור על האובייקט הראשוני והתפתחות של יכולת התקשרות. פנטסיות ינקותיות יוצרות הגנות אומניפוטנטיות, המשתלטות על ביקורת המציאות, שלילת ההזדקקות נושאת איתה זעם ואלימות.
התארגנות כזו מייצרת למעשה מקלט נרציסטי.
אני רוצה להציע כי הסופראגו הארכאי משמר בתוכו את המצב הנרציסטי והינו אזור בנפש אשר מתנגד לתנועה ולשינוי. הסופראגו המוקדם מאופיין על ידי פיצולים של אידאליזציות ואיומים. האגו אידאל ודרישתו לכל יכולות ומושלמות, במיוחד כאשר הוא מתודלק על ידי צרות עין, נוטה להרחיק את הסופראגו הלאה מביקורת מציאות. הסופראגו הקדום ממלא אז תפקיד של שופט חמור, מעניש ומענה, יוצר אשמה קטלנית. ככל שהעצמי זקוק ליותר פיצולים, מתחזק החלק הארכאי בסופראגו. שינויים בנפש כרוכים בהרחבה וחיזוק של האגו, כתוצאה מתהליכי אינטגרציה. התפתחות של פונקציות התבוננות ושיפוט של האגו מאפשרת השתחררות של האגו מהשתלטות של הסופראגו ומאפשרת לחלץ את הנפש מכוחות נוגדי שינוי בתוכה.
בהרצאה אשען על רעיונותיהם של מלאני קליין, מוני-קירל, אושונוסי, רוזנפלד, סגל ושטיינר.

הגר גלבוע- פסיכואנליטיקאית מנחה למבוגרים, ילדים ונוער בחברה הפסיכואנליטית הישראלית, מורה ומדריכה בבי"ס לפסיכותרפיה ה.ל.פ.ב.א, מורה ומדריכה בתוכנית לפסיכותרפיה מסלול קליין באוניברסיטת תל אביב.

הרצאה : "משחק והלך רוח 'משחקי' "- מר הוגו גולדיוק

קליין גילתה כי משחקם של ילדים הוא הרבה מעבר למה שנראה לעין וכי באמצעות משחקם ילדים לומדים על עולמם הפנימי, על עולמם החיצוני ועל הקשר שביניהם. היא התענינה במיוחד, אולי מתוך דאגה לבנה הקטן, בקשייהם של ילדים לשחק ובמשחקים אשר אינם מעודדים
למידה והתפתחות. אני רוצה להציע שהמשחק נובע מתוך הלך רוח "משחקי" ומתבטא בנכונות לשאת ולאפשר תנועה ויחסי גומלין בין המרכיבים הרבגוניים של עולמנו.
אני עוד רוצה להציע שקליין עצמה , באופן שבו אפיינה את עולמנו , כמורכב מחוויות אמוציונאליות מגוונות ובו זמניות , המעצבות אחת את השנייה ומניבות תוצאות רב משמעותיות , מהווה המחשה להלך רוח "משחקי " זה.
אני מעוניין להוסיף , שהמשמעויות הבלתי נשלטות והחידיות המפציעות במשחקו של הילד, משפיעות בתורן על הלך הרוח "המשחקי " של הילד ומובילות להתחרבותו , הצטמצמותו ואף לעצירתו של המשחק. אדגים מחשבות אלו בעזרת חומר קליני.

הוגו גולדיוק-פסיכולוג קליני ופסיכואנליטיקאי מנחה של מבוגרים וילדים
בחברה הפסיכואנליטית בישראל. מורה בבית הספר לפסיכותרפיה הלפב"א, בבית הספר לפסיכותרפיה ובמסלול קליין באוניברסיטת תל אביב.


מחיר כרטיס :
מחיר רגיל – 190 ש"ח.
סטודנט/מתמחה /חבר אגודה – 160 ש"ח

ליצירת קשר :
נא לפנות לאורית ברקת
מנהלת המשרד
האגודה הישראלית לפסיכותרפיה פסיכואנליטית, ת.ד. 6066 הרצליה 46159
טלפקס: 09-9587717,כתובת מייל :iapp@bezeqint.net
כתובת האתר: iapp-psy.org