לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
29
אוקטובר

על מרחב החלום בפסיכותרפיה פסיכואנליטית במשחק עם ילדים - אביאל אורן

29/10/2015 | פורסם על ידי אורית ברקת

האגודה הישראלית לפסיכותרפיה פסיכואניליטית ממשיכה גם השנה במסורת הרצאות ימי ה' בערב, אחת לחודש.
סדרת ההרצאות של ימי ה' זוכה למוניטין רב בהיותה במה לשיח ומפגש מפרה, העוסק בסוגיות שבלב הטיפול הפסיכואנליטי. והשנה -- מפגש עם כותבים במארג

"משחק החלומות, חלומות על משחק: על מרחב החלום בפסיכותרפיה פסיכואנליטית במשחק עם ילדים "
מרצה : אביאל אורן
ההרצאה מבוססת על המאמר שפורסם בכרך ה' של "מארג" בשנת. 2014

לאורך כל ימיו דבק פרויד בתפיסה שהלא מודע הוא מרכיב מרכזי בחיי הנפש, וכי "פירוש החלום הוא דרך המלך להכרת הלא מודע בחיי הנפש". ואכן, מאז הפירסום של "פירוש החלום" ב-1900, הפסיכואנליזה, על גלגוליה השונים עסקה רבות בתופעת החלום ובתהליך החלימה. מרחב החלום הוא זירת מפגש, התהליך בו המודע מתערבב בלא מודע, המציאות עם הפנטזיה והעבר עם העתיד. הצעידה בנתיבי החלום עשויה להיות מהנה, לעיתים אף משעשעת. פעמים אחרות, תהליך החלימה הופך לסיוט ומותקף על ידי תכנים מעוררי אימה השאובים ישירות ממעמקיו של הלא מודע.
ווילפרד ביון התייחס לתהליך החלום כתהליך מתמשך, המתקיים בעירות ובשינה כאחד. החלום הוא גם חוויה וגם מבנה, תהליך דינמי המייצר סטרוקטורה המבחינה בין המודע ללא מודע, ואשר מאפשרת לנו להירדם, לחלום ולהתעורר. תומס אוגדן, הבהיר ופיתח את תיאוריית החלימה של ביון, תוך הדגשה של ממדים אינטרסובייקטיביים.
במהלכה של פסיכותרפיה פסיכואנליטית במשחק עם ילדים אנו חולמים יחד עם הילדים המטופלים ללא הפסקה. חלקה העיקרי של ההרצאה יוקדש להבנת המשחק במהלך השעה הטיפולית כתהליך חלימה משותף של המטופל והמטפל. זאת, מתוך פרספטיבה ביוניאנית-אוגדניאנית. התיאוריה של ביון ואוגדן כוללת מושגים מורכבים ומופשטים, כגון: חלימה, ערות, שינה, מחסום-מגע, סיוט, מודע ולא מודע. אני מקווה שהשימוש בדוגמאות קליניות מתחום הטיפול במשחק בילדים יסייע לבהיר ולהמחיש את המושגים התיאורטיים המופשטים מחד גיסא, וגם יפתח אופק התבוננות נוסף על פסיכותרפיה פסיכואנליטית במשחק עם ילדים מאידך גיסא. במהלך ההרצאה גם נבחן יחדיו מספר הבחנות ראשוניות בין החלום אותו מספר לנו המטופל המבוגר, לבין משחקו של הילד המטופל.


על המרצה
אביאל אורן, פסיכולוג, לקראת סיום התמחות בפסיכולוגיה קלינית. בוגר תואר שני בפסיכולוגיה קלינית של המבוגר מהאוניברסיטה העברית. תלמיד דוקטורט בתוכנית לפסיכואנליזה ופרשנות באוניברסיטת בר אילן. מטפל בילדים, נוער ומבוגרים בקליניקה פרטית. בעבר, טיפל במסגרת מכון טריאסט שריג ובית איזי שפירא.

שימו לב, ההרצאות השנה יתקיימו ב "מכללת סמינר הקיבוצים"- קמפוס רמת אביב – (אולם 44)
דרך נמיר 149, תל אביב

נשמח לראותכם איתנו בהרצאות אלה.
בשם ועד האגודה הישראלית לפסיכותרפיה פסיכואנליטית
ד"ר רז אבן ,מרכז הסידרה

ליצירת קשר :
נא לפנות לאורית ברקת
מנהלת המשרד
האגודה הישראלית לפסיכותרפיה פסיכואנליטית, ת.ד. 6066 הרצליה 46159
טלפקס: 09-9587717,כתובת מייל :iapp@bezeqint.net
כתובת האתר: iapp.org.il