לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
אלה היו הַחֻקִּים. היה עלינו לְהַפְקִיד את הַיְּלָדִים בִּידֵי אֲנָשִׁים אֲחֵרִים. זָרִים גְּמוּרִים

אלה היו הַחֻקִּים. היה עלינו לְהַפְקִיד את הַיְּלָדִים בִּידֵי אֲנָשִׁים אֲחֵרִים. זָרִים גְּמוּרִים

עלון פסיכולוגיה עברית | 4/12/2022 | הרשמו כמנויים

 

אלה היו הַחֻקִּים. היה עלינו לְהַפְקִיד את הַיְּל 1

קצת קשה לעקוב אחרי השינויים המתרגשים ובאים עלינו סביב מינויי הממשלה החדשה. והשבוע במרחב החינוכי – יו"ר מפלגת נעם, המתנגדת לזכויות ללהט"ב, מונה לסגן שר האחראי על מנהלת הזהות היהודית, וקיבל אחריות על התכנים החיצוניים הנכנסים למערכת החינוך הממלכתית. כתגובה, יותר מ-50 ראשי ערים ורשויות מקומיות הודיעו כי יגנו על מערכת החינוך בעירם וישמרו עליה כסובלנית ושוויונית, וכ-200 מנהלי בתי ספר הצטרפו אליהם. באיזה אופן התמורות האלה עלולות להשפיע על הוול-ביאינג של ילדים ומתבגרים המתמודדים עם מורכבויות חיים כאלה ואחרות? ושוב ושוב, האם לנו כאנשי מקצוע האמונים, על שמירת שמורות הנפש, בחדרי חדרים, יש תפקיד גם בהתרחשויות ציבוריות שכאלה?

השבוע באתרנו, עוד מאמרים חדשים ומחדשים, ספרים וטורים:

מהו 'פרפקציוניזם קליני' וכיצד ניתן לטפל בו? במאמרה המרתק של מאיה בר-טוב, היא מבקשת להבחין בין פרפקציוניזם חיובי ובריא לבין פרפקציוניזם שלילי ודיספונקציונלי, המצוי בבסיסן של הפרעות פסיכולוגיות שונות - כתהליך טרנס דיאגנוסטי. במאמר, מוצג מודל קוגניטיבי-התנהגותי, באמצעותו בר-טוב מאפשרת להעמיק בהבנת ההפרעה וכן, להתוות את עקרונות הטיפול בה

ובמדור הספרים, שני ספרי שירה חדשים נפלאים, של משוררות מקהילת המטפלים: בספרה החדש של אורין רוזנר, פסיכולוגית במקצועה, מתנסחת בבהירות נטייתה לקרוא את המציאות ואת הזולת כפי שקוראים בשירה, ולהיעזר בשירה כדי לפרש אותם ולפעול אִתם ולצִדם. קולה הוא לעתים קול של מטפלת ולעתים של מטופלת, ובאמצעות תנועתה בין קטבים, היא מאפשרת להתבונן בסוגיות כמו; פרידה מפסיכולוגית, הבאת ילדים לעולם הניצב על סף אסון אקלימי, או היות בת הדור השלישי לשואה באופן חד וחומל. שירים נבחרים מתוך ספרה 'פעמון' זמינים לקוראי פסיכולוגיה עברית.


- פרסומת -

'ציפור מתעופפת בחדר מואר' הוא הספר הראשון של המשוררת יעל לוקסמבורג כהנא ובו סיפור של צמיחה מפוכחת, של אישה המחפשת מגע אמיתי עם הרגש. לוקסמבורג כהנא גם היא פסיכולוגית במקצועה, ואכן שירי הספר חושפים את האנושיות הפשוטה, המזוקקת, בצורה קלה להזדהות ומיוחדת בנוף השירה העברית. הספר מגלה כיצד למרות נפתולי החיים וקשיים כמו פרידה ומוות, יכול האדם להתבונן על הכול בעיניים בעלות חמלה וכוח.

כיצד תופסים מטפלים ומטופלים את מימד הזמן, וכיצד הם מונים אותו? כיצד בחנו פסיכואנליטיקאיים שונים את מושג הזמן? האם ואיך הזמן חולף אחרת בפגישה טיפולית? כיצד נחווה הזמן במצבים מנטליים שונים ובעקבות טראומה? רשימת הקריאה שאנחנו מציעים לכם השבוע מקבצת מספר מאמרים שבוחנים את שאלת הזמן מבחינה פסיכואנליטית וטיפולית מזוויות שונות, החל מעיסוק בפרידות ובסיום פגישות טיפול, דרך חשיבותם של ימי הולדת עבור מטופלים ועד לעיסוק במימד הזמן במצבים מנטליים ראשוניים ובטראומה.

ובפסיכובלוגיה -

ד"ר ניצה ירום מסתכלת לא בלי אימה על ההתרחשויות האקטואליות האחרונות ומנסה לפנות גם אל פרויד שמציב אותנו בין יצרי ההרס והחיים, כדי להבין מה בעצם קורה כאן - "אני מרגישה וחושבת על האלימות בחיינו הנוכחיים, בעיקר לאחרונה. איך זה קורה לנו: שדתיות שהיא רגש פרטי בעיקרה - הופכת לאידיאלוגיה כוחנית, בשם 'אהבת ארץ ולאום' ? איך יוצא שכוחנות וכפייה הן הביטוי האולטימטיבי של 'האהבה' הזאת?"

לקראת יום שני הקרוב, ה-5 בדצמבר, היום בו ייערך מבחן "שלב א" לאיתור מחוננים, ד"ר חנה דויד כותבת על שאלה שמלווה הורים סביב המבחנים של משרד החינוך – האם הילד שלי מחונן? "רוב הילדים שניגשים למבחן לאיתור מחוננים מקבלים תשובה שלילית...עם קבלת התשובה השלילית הורים רבים מסיקים שילדיהם אינם מחוננים. מדוע מסקנה זאת אינה תמיד נכונה ומה מומלץ לעשות אם אתם חשים שהתשובה השלילית אינה מוצדקת?"

 

אלה היו החוקים / אלי אליהו

אֵלֶּה הָיוּ הַחֻקִּים. הָיָה עָלֵינוּ לְהַפְקִיד אֶת הַיְּלָדִים
בִּידֵי אֲנָשִׁים אֲחֵרִים. זָרִים גְּמוּרִים.
שָׁם הֶחְזִיקוּ בָּהֶם מַחֲצִית הַיּוֹם.
אָסְרוּ עֲלֵיהֶם לְדַבֵּר שָׁעוֹת אֲרֻכּוֹת, גַּם לִצְחֹק
הָיָה אָסוּר עֲלֵיהֶם. אֵלֶּה הָיוּ הַחֻקִּים.
כֻּלָּם שָׁלְחוּ אֶת הַיְּלָדִים.
זֶה הָיָה הַדָּבָר הַשָּׁפוּי לַעֲשׂוֹת.
אִישׁ לֹא רָצָה לְהֵחָשֵׁב מְטֹרָף.
אֵין זוֹ חָכְמָה
לִשְׁפֹּט אוֹתָנוּ עַכְשָׁו,
מִמֶּרְחָק שֶׁל זְמַן וּמָקוֹם.
אָז לֹא יָדַעְנוּ אֶת מַה
שֶׁאַתֶּם יוֹדְעִים הַיּוֹם.

Photo by Taylor Flowe on Unsplash

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא:
לואי בשארה
לואי בשארה
פסיכולוג
כרמיאל והסביבה, נצרת והסביבה, עכו והסביבה
ענבל סיני
ענבל סיני
פסיכולוגית
כפר סבא והסביבה
‫גלי קלטש‬‎
‫גלי קלטש‬‎
פסיכולוגית
אונליין (טיפול מרחוק), פרדס חנה והסביבה, נתניה והסביבה
מיכל סגיב זנגר
מיכל סגיב זנגר
עובדת סוציאלית
תל אביב והסביבה
רוני אפשטיין
רוני אפשטיין
פסיכולוג
אונליין (טיפול מרחוק), פתח תקוה והסביבה, רמת גן והסביבה
מוחמד כנעאני
מוחמד כנעאני
פסיכולוג
כרמיאל והסביבה, נצרת והסביבה, עכו והסביבה

עוד בבלוג של עלון פסיכולוגיה עברית

'אחרי החגים' כבר איתנו, ונדמה שהחופשות התרחקו תוך שבוע בשנה בערך. פרסומים רבים התייחסו השבוע לאקטואליה...

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.