לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
אני והתלמיד הזה שיושב לידי, ורוצה להיות במקום אחר

אני והתלמיד הזה שיושב לידי, ורוצה להיות במקום אחר

עלון פסיכולוגיה עברית | 4/9/2022 | הרשמו כמנויים

 

אני והתלמיד הזה שיושב לידי, ורוצה להיות במקום אחר 1

ביום חמישי חל 'חג' האחד בספטמבר ואלפי ילדנו פקדו את מסגרות החינוך. היו מהם שהתחילו גן, כיתה א' או תיכון, ואחרים שחזרו למסגרת המוכרת. היו מי שנכנסו לכיתה בשמחה והתרגשות, ואחרים בחוסר חשק וקושי להתנתק מהשהייה הארוכה בבית. כאלה שבגעגוע לחברים ואחרים בחשש גדול מהמפגש המחודש עם הבדידות או עם הקושי להשתלב בין הילדים. יש מי שהתגעגעו ללמידה עצמה, ואחרים שלא התגעגעו בכלל למאבק המתמיד בחומר, ולתחושת הפער שהם סוחבים על גבם ומכבידה יותר מכל ספרי המתמטיקה שבעולם. כהורים, וכמטפלים, אנחנו מבקשים (ומחויבים) להאזין באוזן כרויה לחוויה של הילדים והמתבגרים במוסדות הלימודים – לחוויה המדוברת, אבל בעיקר לזו שלא נמצאות לה מילים.

השבוע באתרנו, חומרים נהדרים גם לתלמידים שכבר לא הולכים לבית ספר – מאמרים מקצועיים הרלוונטיים לעולם החינוך ולא רק וטורים חדשים:

מה ההבדל בין גבולות ומגבלות? גבולות נוטים לפגוע בהתקשרות הבטוחה של ילדנו וביכולתם ללמוד מטעויותיהם. לעומת זאת, הכרה במגבלות המציאות מכינה אותם טוב יותר לחיים משמעותיים. מאמרו של יששכר עשת מציע להחליף את מושג "גבולות" – מושג שנעשה בו שימוש רב בחינוך ובטיפול – במושג "מגבלות המציאות"; יובאו סקירה של המחקר והרקע התיאורטי בתחום, לצד סקירת יתרונות חינוכיים וטיפוליים בהתייחסות למגבלות במקום לגבולות; לסיום יובאו דרכי שימוש בלימוד המגבלות

כיצד תהליכי הדרכה של פסיכולוגים בתוך מערכות חינוכיות יכולה לסייע למודרכים לראות את המציאות המורכבת, מרובדת הצבעים, על כל גווניה? מאמרה של ענת מאירי מתאר את הצעדים הראשונים שעשתה בתהליכי הדרכה של פסיכולוגים בתוך מערכות חינוכיות, וסוקר עמדות שונות בהן התנסתה בתהליך התפתחותה כמדריכה; הוא מציג את המסע האישי והמרגש שעברה הכותבת בתהליך זה, בעודה מתבוננת בעצמה, מתבוננת במודרכים – הלומדים להתבונן במערכת ובעצמם.


- פרסומת -

כיצד משפיעה רמת ארגון האישיות של המטופל על סוג הטיפול המתאים לו? לפניכם סקירה של פרק מרתק מתוך ספרה של ננסי מקוויליאמס, Psychoanalytic diagnosis: Understanding personality structure in the clinical process, במהלכו היא מסבירה בבהירות כיצד נוכל להתאים את הטיפול לרמת התפתחות ארגון האישיות של המטופל, ומציגה עקרונות בסיסיים ומשמעותיים לטיפול במטופלים בעלי ארגון אישיות נוירוטי, פסיכוטי וגבולי.

ובפסיכובלוגיה:

פוסט שני בבלוג החדש של ליאור שיינפלד, והפעם, על החוויה הפסיכדלית כחלום.

"משמעות המילה פסיכדליה היא חשיפת הנפש (mind manifesting). כך, גם חלום מהווה צוהר דרכו אנו נחשפים למסתורי הנפש והלא מודע... בטור הנוכחי אנסה להמשיל את החוויה הפסיכדלית לחלום- כזו המתרחשת בממד דמוי מציאות אך עם חוקים שונים, אשר קיימים בה רבדים סימבוליים המחכים להתגלות, שמאפשרת הצצה אל נבכי הלא מודע ועל תהליכי מעמקים נסתרים מהעין וככזו שיכולה להוות קרקע פורייה לעבודה נפשית, צמיחה והתפתחות".

ד"ר טל פלג שגיא חוזרת אלינו עם חלק שני של טורה העוסק בקסם שבטיפול הזוגי, ומלמדת אותנו, בין היתר, על תגובתיות בזוגיות.

"דוגמא לתגובתיות נמוכה: אני מבקשת מבן הזוג שלי להוציא לי סיר מהמקרר כי תפוס לי הגב. הוא אומר: שתי דקות מסיים משהו. הוא מוציא. אני אומרת תודה. דוגמא לתגובתיות גבוהה: אני מבקשת מבן הזוג שלי להוציא לי סיר מהמקרר כי תפוס לי הגב. הוא חושב: עוד לא חזרתי הביתה והיא כבר מצפה ממני לעשות משהו, כבר שמה בינינו ציפייה שמועדת לאכזבה וזה מעצבן. היא יכולה לבקש את זה יותר יפה או לחכות דקה. הוא מגלגל עיניים, אבל הוא אומר: שתי דקות מסיים משהו".

לפניכם הנחיה מעודכנת משולחנו של יו"ר מועצת הפסיכולגים, בנוגע לעיסוק בפסיכותרפיה מחוץ למסגרת ההתמחות על ידי פסיכולוגים.יות במהלך ההתמחות, המתייחסת לעיסוק בפסיכותרפיה בלבד, ולא לעיסוק באבחון מחוץ למסגרת ההתמחות. ההנחיה, המבטלת את ההנחיה הקודמת בנושא, חוללה סערות ושאלות בקרב קבוצות של מתמחים ופסיכולוגים צעירים.

ולסיום, מועצת הפסיכולוגים מזמינה מועמדים.ות לתפקיד בוועדת התלונות - הוועדה האמורה לחקור ולטפל בבעיות משמעת של פסיכולוגים.

 

פני האמת / חיה לוי

אני והתלמיד הזה
שיושב לידי
ורוצה להיות במקום אחר
ולא רוצה לכתוב
ולא רוצה לקרוא
ולא רוצה שום דבר
רק לצחוק

אנחנו צוחקים
ורוצים להיות במקום אחר
ולא רוצים לקרוא
ולא רוצים לכתוב
ולא רוצים שום דבר
ודבר לא מסתיר
את פני האמת

Photo by note thanun on Unsplash

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא:
אליוט גרהם
אליוט גרהם
פסיכולוג
ירושלים וסביבותיה, אונליין (טיפול מרחוק)
איתן מאירי
איתן מאירי
פסיכולוג
מורשה לעסוק בהיפנוזה
תל אביב והסביבה, שרון ושומרון, רמת גן והסביבה
קרן הירשפלד
קרן הירשפלד
יועצת חינוכית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), חולון והסביבה
עמר גורן
עמר גורן
פסיכולוג
כפר סבא והסביבה, רמת גן והסביבה, נתניה והסביבה
ליאת זיסמן
ליאת זיסמן
עובדת סוציאלית
קותי סמט
קותי סמט
פסיכולוג
ירושלים וסביבותיה

עוד בבלוג של עלון פסיכולוגיה עברית

אחת לשנתיים וחצי בערך מתרחשת תופעה שנקראת 'ירח כחול'. במהלך חודש אחד (אוגוסט השנה) נצפה פעמיים ירח מלא....

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.