לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
על פילאטיס, יוגילאטיס ויוגה  בטיפול – בייחוד לילדים עם הפרעת קשב וריכוז

על פילאטיס, יוגילאטיס ויוגה בטיפול – בייחוד לילדים עם הפרעת קשב וריכוז

ד"ר חנה דויד | 6/3/2022 | הרשמו כמנויים

כל מי שמכיר אותי – הן את עבודתי והן את חיי האישיים יודע, שפעילות גופנית היא עבורי כמו אוכל, קריאת ספר, ואולי אפילו נשימה. אבל, רק בשנת 2017, חודשיים לפני שחגגתי את יום הולדתי ה-65, קיבלתי את "תעודת המדריך" לשיטת פילאטיס MAT WORK [כן, כך בדיוק כתוב!]. היססתי ארוכות בטרם נרשמתי לקורס.  ידעתי שאהיה שם התלמידה המבוגרת ביותר, שילמדו אתי נערות שגילן שליש מגילי, ושגבות רבות ייזקפו אצל כל מי שישמע על "השיגעון האחרון" שלי. כל הדברים האלה קרו, ועוד כמה, אבל אני נרשמתי לקורס, השתתפתי בו בהתלהבות וסיימתי את הקורס בהצלחה לאחר המבחן האחרון אצל "כוהנת הפילאטיס"  דליה מנטבר.

כולנו מדקלמים את המנטרה "נפש בריאה בגוף בריא". כולנו גם בוגרי אסכולות שונות ומגוונות של "גופנפש". חלקנו חסידים נלהבים של מיינדפולנס ואילו אחרים מעדיפים את המדיטציה, הוֹרָתָָהּ במספר אספקטים. אבל בפועל, ממש, הרבה יותר קל לדקלם אמונות בתורה זו או אחרת, או עקרונות של חיים שכדאי לחיות לאורן, מאשר לעשות זאת. זו הסיבה, שעד שנת 2019, עם פרסום ספרי הראשון Emotionally, Socially and Learning Gifted Disabled Children: Theory and Treatment. New York: Nova Science Publishers, Inc. בסדרה Giftedness: Identification, Assessment, Nurturing, and treatment, השארתי "בארון" את העובדה, שבעיסוקי הספורטיביים אני משלבת את חיי המקצועיים והאישיים גם יחד. בספר זה, כמו בשני האחרים בסדרה, בחרתי כ"תמונת המחבר" צילומים שלי בתנוחות יוגה שונות.  זה היה רמז, לא דק במיוחד, הן על חיי והן על עבודתי. כי אכן, מזה שנים רבות, כל ילד או ילדה, נער או נערה המגיעים אלי, בכל גיל,  רקע, תכונות פיזיות או העדפות – יעסוק בספורט כחלק מתהליך ההתערבות אצלי.

הילדים המגיעים אלי, חלקם ספורטיביים מאוד. עד כה התמזל מזלי לעבוד גם עם כאלה שהיו ממש בפסגה הארצית בתחומים שונים, בניגוד לדעה שעדיין רווחת, לפיה "ילדים מחוננים לא כל כך מתעניינים בספורט". עם "ילדי הספורט" – גם אם לא רכשו הרגלי למידה עד גיל מאוחר-יחסית, כפי שקורה אצל חלק גדול מאוד מהילדים המחוננים, שמעולם לא היו  צריכים להתאמץ – העיסוק האינטנסיבי בספורט, לפעמים מגיל צעיר עד-מאוד, הוא-הוא המפתח לשיפור היכולות הלימודיות. שכן, ילדים אלה למדו להתאמץ, להיכשל ולקום, לקבל את העובדה שהם לא הכוכב הנוצץ ביותר, ובוודאי לא היחיד. ידיעה זו גם מונעת מהם, כמעט תמיד, את הרגשת העליונות המופרזת, שקיימת לעיתים אצל ילדים מחוננים, שכבר בגיל צעיר שמעו שהם "הכי טובים", ולא אותגרו במשך שנים ארוכות בשום מסגרת שדרשה את מיצוי כישוריהם הקוגניטיביים.


- פרסומת -

אבל הילדים שלא אוהבים ספורט, בעיקר בגלל שאין להם נטייה לכך, והם מעדיפים – כמו רובנו – לעסוק בתחומים שבהם יש להם סיכויים טובים להצטיין – גם אותם אני רותמת ל"עגלת הספורט". לפעמים אני עושה זאת על ידי הנגשה לענף מסוים שבו מביע הילד עניין, לפעמים "יוצא לי" לקרב ילד לתחום שאף אני עוסקת בו. לדוגמה: לא מעט פעמים הצלחתי להדביק ילד "שלי" באהבת השחייה, תחום שבו אני עסקת למעלה מ-60 שנה. כשהגיע חודש ספטמבר צלח הילד את הכינרת, דבר שהביא אותו ל"קפיצה" באמונה ביכולותיו, ביכולת ההתמדה שלו, בגאווה על מראהו ולשיפור בטחונו העצמי בתחומי חיים רבים.  כאשר מדובר בילדה אני מאוד משתדלת לגרום לה לרצות לחזק את הגוף שלה, להגמיש אותו, לפתח, עד כמה שאפשר, את הקואורדינציה שלה, וגם לעודד את יכולות הכוח המתפרץ – אם היא מוכנה להיפתח לענפי ספורט העוזרים לעשות זאת.

אבל בין אם ילד או ילדה, דווקא כאשר מדובר במחונן או במחוננת, שפעמים רבות נהנים מישיבה ממושכת, מלמידה של שעות ארוכות, מהשתקעות במשהו שמושך אותם ולפעמים ממש "מדביק אותם לכיסא" – חשוב שיתרגלו כבר בגיל צעיר את ה"מכונה" שלהם תוך תיחזוק קבוע. אף כי פעילות גופנית מגיל צעיר אינה  ערובה לבריאות או לאריכות ימים, היא בהחלט גורם מרכזי המשפיע לאורך זמן על שניהם.

וכאן אנחנו מגיעים סוף סוף לילדים בעלי הפרעת קשב וריכוז. רבות נכתב על הצורך של ילדים אלו בפעילות ספורטיבית קבועה, רצוי כזאת שתיתן מענה לצורך של רבים מהם, בפרט בעלי ההיפראקטיביות הגופנית, בפעילות מאיצת-דופק, אינטנסיבית, על בסיס קבוע. אבל לפעמים אי אפשר לצאת לריצה של מספר ק"מ, אין בנמצא שק אגרוף ומועדון הכושר רחוק. אבל הצורך ב"אוורור", בהרפיה קוגניטיבית קצרה, כזאת שתאפשר לחזור למה שעסקו בו קודם – אבל בכוחות מחודשים, קים גם קיים. עבור ילדים אלה – וגם עבור הוריהם – אני מצרפת כאן שני סרטונים קצרים. הסרטונים הם של כ-10 דקות כל אחד, הם יכולים לשמש גם לתרגול של שיווי המשקל, החשוב בכל גיל. אבל עבור ילדים בעלי הפרעת קשב וריכוז הזקוקים לאתנחתא קצרה הם יכולים להוות פתרון (זמני!) לישיבה ארוכה, ל"כינוס" הגוף, לשחרור הרצון העז לתנועה, ול"טעימה" קצרה לפני שיוכלו להשביע את תיאבונם בתרגול ארוך. הנה הסרטונים לפניכם – להנאתכם ולשימושכם.  הם יכולים להועיל גם אם אין לכם הפרעת קשב וריכוז:

https://www.youtube.com/watch?v=Li6v_o_2gqQ

פילאטיס - שיווי משקל ב-11 דקות

 

https://www.youtube.com/watch?v=4d-Qd5rMyNc

פילאטיס כדור ב-13 דקות  ADHD

 

אשמח לכל הערה ועצה!


תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: ילדים, מתבגרים, הפרעת קשב ופעלתנות יתר, גוף ונפש, שיטות טיפול נוספות, מחוננים
אולי זמיר דוידוביץ
אולי זמיר דוידוביץ
עובדת סוציאלית
אונליין (טיפול מרחוק), אשקלון והסביבה, קרית גת והסביבה
ד"ר רן ליטמן
ד"ר רן ליטמן
פסיכולוג
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
סמדר כרמי
סמדר כרמי
מוסמכת (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
חיפה והכרמל, עפולה והסביבה, יקנעם והסביבה
לאנה שוורצמן
לאנה שוורצמן
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה, שרון ושומרון, אונליין (טיפול מרחוק)
אוריאל רוס
אוריאל רוס
עובד סוציאלי
תל אביב והסביבה, רמת הגולן, טבריה והסביבה
נעמה איגרא
נעמה איגרא
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה, בית שמש והסביבה

עוד בבלוג של ד"ר חנה דויד

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.