לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
הזמנה להרצאה 'אמת אסתטית ודיסוציאציה בדיאלוג עם האין' עם ענת פרי

הזמנה להרצאה 'אמת אסתטית ודיסוציאציה בדיאלוג עם האין' עם ענת פרי

שפיות זמנית | 24/10/2022 | הרשמו כמנויים | שלחו טקסט לבלוג

הזמנה להרצאה 'אמת אסתטית ודיסוציאציה בדיאלוג עם ה 1

התוכנית לפסיכותרפיה פסיכודינמית בביה"ס לעבודה סוציאלית באוניברסיטת תל-אביב בשיתוף פסיכולוגיה עברית, שמחים להזמין להרצאה:

אמת אסתטית ודיסוציאציה בדיאלוג עם האין

על מסעו של הסובייקט האנליטי כפרימת הגרב מצלקתו של אדיפוס

בהשתתפות ענת פרי

ההרצאה במסגרת הסדרה 'פסיכותרפיה פסיכודינמית – על התנועה שבין פנים וחוץ' בהשתתפות סגל מרצי התכנית לפסיכותרפיה פסיכודינמית

תתקיים באמצעות זום, ביום חמישי 3.11.2022 בשעה 20:00

ההשתתפות חופשית באמצעות הקישור המצורף. ניתן להירשם ולקבל תזכורת עם קישור שתשלח במייל ביום האירוע.
(משתתפים בהרצאות קודמות בסדרה, רשומים אוטומטית)

הרשמה וקבלת תזכורת במייל

מומלץ להיכנס 5 דקות לפני מועד האירוע: 

לחצו כאן לכניסה

ההרצאה הוצגה לראשונה במכון תל אביב לפסיכואנליזה בת זמננו במסגרת סדרת הרצאות בנושא פסיכואנליזה ואסתטיקה. היא עוסקת בשאלה מהי האמת האסתטית, כיצד היא מופיעה בטיפול, וכיצד היא מופיעה בעולם האמנות. האמת האסתטית עוסקת בשאלה שמעסיקה כל אחד מאיתנו, והיא השאלה מי אנחנו, מהי האמת הסובייקטיבית שלנו, וכיצד אנו חווים אותה. היא מופיעה בגוף, וקשורה בצלקת ההיעדר שנושא כל אחד מאיתנו - צלקת הטבור שמסמנת את הפרדתנו מאימהותינו כמו גם את חיבורנו אליהן. היא געגוע אינסופי למה שהיה ולעולם לא יהיה עוד, היא תנועה אל האין.


- פרסומת -

ההרצאה עוקבת אחר מסעו הטרגי של הפילוסוף היהודי גרמני וולטר בנימין שהגדיר מחדש את תחום האסתטיקה, ושל הציור 'המלאך החדש' של פול קליי שהיה ברשותו, וליווהו עד מותו. בהתבוננו בדיוקן המלאך מדמה אותו וולטר בנימין למלאך ההיסטוריה, המתבונן בעיניים קרועות בגלי הריסות העבר, תוך הפניית גבו לעתיד. תנועתו היא תנועה כפולה - בצד היותו שבוי בתנועה העוקרת אותו מן העבר לעבר הקידמה, תוך הכחשת העבר, יש בה גם השתהות שאינה מסירה מבט מן השברים, כדי לספר את סיפורם. תנועתו היא אפוא תנועה של שבר ותיקון. של פיצול ואיחוי מחדש. של שכחה והיזכרות. ההיסטוריה, מאמין בנימין, לא תיגאל אם לא תיתן מקום לסיפורם של המנוצחים, החבולים, לשבר, לאמת הטראומטית. כך גם תטען הפסיכואנליזה. תנועתו של המלאך היא תנועה של הליכה אל העתיד תוך כדי פנייה לאחור אל האין, כתנועת היד החופנת גרב מקופלת רק כדי לגלות את האין בתוככי הקיפול שנפרם. תנועה כפולה זו של קיפול תוך כדי פרימה היא התנועה שמתאר וויניקוט בפחד מהתמוטטות, תנועת ה -  PS-D של ביון. התנועה אל העתיד תוך פנייה אל העבר, אל האין - היא תנועתה של הפסיכואנליזה. 

הפסיכואנליזה יצאה לעולם אוחזת בעקבו הפצוע של אדיפוס, הסובייקט הפרדיגמטי שלה. נעקוב גם אחר תנועת מסעו אל האמת שלו. האמת אותה הוא מבקש מופיעה כצלקתו ופשרה טמון בחידת הספינקס, אך פתרונו לה בתחילה הוא אפיסטמי ומעיד על הכחשת האמת. 

הצלקת היא מקום של חיבור והפרדה, היא בעלת מבנה של דיסוציאציה. היא נושאת זיכרון שאבד ואינו ניתן לידיעה קוגניטיבית (פרויד), אלא רק אסתטית-חווייתית (וויניקוט). היא חידת הסובייקטיביות אותה מבקש אדיפוס לפתור, שתתגלה רק לאחר שיחווה את המחלה. אבחן תנועה זו של חיפוש האמת בעתיד והכחשתה, ופנייה לאחור לעבר, וגילויה כאמת חווייתית -במחזהו של סופוקלס וכן על פי ציור הפרסקו של אדיפוס המוצג במוזיאון טונה אלגבל במצרים. אקשר כל זאת למבנה הדיסוציאציה ואציג דוגמה קלינית, הממחישה את תנועת הגעגוע אל האין, את השבר ואת התיקון.

ענת פרי – פסיכואנליטיקאית מנחה במכון תל אביב לפסיכואנליזה בת זמננו, מורה ומדריכה במכון, בבריאות הנפש בצבא, ובבתי ספר אחדים לפסיכותרפיה.


תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: פסיכותרפיה, תרבות ואמנות
יונתן מרטון מרום
יונתן מרטון מרום
עובד סוציאלי
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), רמת גן והסביבה
עינת פיידר
עינת פיידר
מוסמכת (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
אונליין (טיפול מרחוק), פתח תקוה והסביבה, רמת גן והסביבה
מוטי סיון
מוטי סיון
פסיכולוג
חיפה והכרמל, אונליין (טיפול מרחוק)
ד"ר אורלי ליכט וייניש
ד"ר אורלי ליכט וייניש
יועצת חינוכית
תל אביב והסביבה, שרון ושומרון, אונליין (טיפול מרחוק)
יעל נעים
יעל נעים
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה, שרון ושומרון
מני פולק
מני פולק
עובד סוציאלי
ירושלים וסביבותיה

עוד בבלוג של שפיות זמנית

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.