לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
הזמנה לקריאה ביקורתית של תגובות משרד הבריאות בתקשורת

הזמנה לקריאה ביקורתית של תגובות משרד הבריאות בתקשורת

ירדן מנדלסון | 20/5/2021 | הרשמו כמנויים

הבוקר ב-ynet וידיעות אחרונות, הדר גיל-עד פרסמה תחקיר על סגירת מרפאות בריאות הנפש שמתרחשת באופן עקבי ועיקש כבר שש שנים, מאז תחילת הרפורמה בבריאות הנפש.

משיכת הכתפיים וההיתממות של משרד הבריאות לא תעזור לו להתחמק מאחריות. אנחנו פה להזכיר להם: אתם הרגולטור! אתם קובעים! אתם צריכים להחליט מהם הקריטריונים ואתם צריכים לאכוף את זה שהקופות עומדות בהם.

מכרתם את הרפורמה תחת הסלוגן "גוף ונפש חד הם!" אז קדימה - בריאות זה לא רק רופאים ואחיות. בריאות זה גם נפש - זה פסיכולוגים, זה פסיכיאטרים, זה ריפוי בעיסוק, זה עבודה סוציאלית, זה קלינאיות תקשורת.

ולמתמידים.

הצעה שלי לקריאה ביקורתית של תגובת משרד הבריאות:

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "עם כניסתה לתוקף של הרפורמה בבריאות הנפש ביקשו קופות החולים להמשיך ולהפעיל את מערך המרפאות הממשלתיות לטיפול נפשי."

למה? יכול להיות שאחרי 20 שנה של הכנה לרפורמה הזאת הקופות עדיין לא היו מוכנות לתת את מלוא השירות? יכול להיות שזה היה צריך להדליק נורה אדומה באשר להיתכנות של אספקת השירותים לאזרחים? כי נניח, גם היום, 6 שנים אחרי, הקופות עדיין לא ערוכות. והמרפאות הממשלתיות (ש-by far יותר ערוכות...) ובכן, הן לא נמצאות בכל מקום!

נמשיך:

"מערך זה מתפקד, אם כי חלק קטן מהמרפאות נסגרו או צומצמו בשל מחסור בכוח אדם."

תעזרו לי רגע עם החשבון? מה זה חלק קטן? יש לכם את זה ב.. מספרים נניח? אנחנו עבדנו (הרבה שעות) על התחקיר הזה והבאנו לכתבת נתונים מגובים ומדוייקים. פרסנו לפניה 18 מרפאות שנסגרו. אפשר רק קצת יותר דיוק? אם 18 מרפאות זה חלק קטן. אז כמה מרפאות ממשלתיות יש? אתם יודעים בכלל? כי כששואלים אתכם אתם לא ממש עונים. יכול להיות שארגוני פסיכולוגים מקוששים מידע כזה כי אתם לא יודעים? כי אתם מסתירים? כמה קטן החלק הזה?

וגם - לא, לא, משרד הבריאות. התבלבלתם. לא כל המרפאות נסגרו או צומצמו בשל מחסור בכ"א. יש מרפאות שאתם סגרתם בלי שהיה מחסור בכ"א. את ראשון לציון הפכתם לתחלואה כפולה ו*סגרתם* אותה בפני תושבי העיר. את לוד סגרתם כי לא הסכמתם לקבל לעבודה פסיכולוגים שרוצים לעבוד שם. את כרמיאל סגרתם לא כי לא היה כ"א אלא סתם כי רציתם להכניס אותה לתוך בי"ח נהריה. אני יכולה להמשיך עוד אם אתם צריכה רענון.


- פרסומת -

נמשיך:

"יודגש כי אין מדובר בצמצומים שיזם משרד הבריאות אלא בקושי לאייש תקנים של רופאים פסיכיאטרים ומטפלים אשר עזבו את תפקידם, בין היתר לטובת תפקידים בקופות החולים."

אז ככה. באשר לפסיכיאטרים. נכון. יש קושי גדול בגיוס פסיכיאטרים לשירות הממשלתי. הם אכן מהגרים בהמוניהם לקופות. יודעים למה? כי השכר שם יותר טוב. יש לי הצעה לפתרון בנושא הזה, אבל עזבו.. נשאיר את זה לאיגוד הפסיכיאטריה. אבל קלטו פרט טריויה מעניין - זה שאין פסיכיאטר, בניגוד למה שאתם סוברים, זו לא סיבה לסגור מרפאה. מרפאה יכולה להתקיים יופי-טופי גם בלי פסיכיאטר שינהל אותה. לא רק שהיא יכולה, יש לא מעט כאלה בארץ. שפסיכיאטר מגיע אליהן פעם בשבוע, או שבועיים, או בכלל לא ויש פסיכיאטר בקופה שבקשר עם המרפאה. כי בריאות הנפש היא לא פסיכיאטריה ועוד כמה דברים. בריאות הנפש היא מכלול. המודל הביו-פסיכו-סוציאלי. אז בואו נפסיק להשתמש במחסור בפסיכיאטרים כדי לסגור מרפאות?

ועוד משהו. משרד הבריאות, בתור הגוף שאחראי על השירות הציבורי, ועל רישוי מקצועות הבריאות השונים. *בישראל אין כזה דבר מטפלים!* ולצורך העניין, גם לא פסיכותרפיסטים. ועל פי נהלי המשרד עצמו, בברה"נ נותנים פסיכותרפיה פסיכולוגים (מקצוע מורשה), עו"ס (מקצוע מורשה) ומטפלים באמנויות (אני מקווה שבדרך להיות מקצוע מורשה). אז נא לא לסלול את הדרך להזניית שירותי בריאות הנפש ופתיחתם לכל 'מטפל' שחפצה נפשו. אתם הרגולטור! אתם צריכים לדאוג שהשירות שניתן יהיה מפוקח, מקצועי, רלוונטי. או שמחר גם תודיעו לנו שפתאום 'מטפלים' גם יכולים לקבל חולים במרפאות נשים, או עור, או עיניים?

נמשיך:

"אין חולק על כך שלמרות הרחבת השירותים על ידי קופות החולים זמני ההמתנה לטיפול נפשי עודם ארוכים מאוד ואינם סבירים".

נכון. השבח לאל אחרי שש שנים של מאבק אתם לא חולקים על כך. עכשיו רק לשנס מותניים ולהיות הרגולטור בבקשה.

תודה.

הזמנה לקריאה ביקורתית של תגובות משרד הבריאות בתק 1

הזמנה לקריאה ביקורתית של תגובות משרד הבריאות בתק 2

הזמנה לקריאה ביקורתית של תגובות משרד הבריאות בתק 3


תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: פסיכולוגיה ציבורית
עמר גורן
עמר גורן
פסיכולוג
כפר סבא והסביבה, רמת גן והסביבה, נתניה והסביבה

עוד בבלוג של ירדן מנדלסון

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.