לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
Me Too  של המלכות

Me Too של המלכות

איילת כהן וידר | 25/2/2021 | הרשמו כמנויים

לא ברור כמה התקדמנו מאז מלכות פרס ומדי. אחשורוש מתייחס לושתי אשתו המלכה כחלק מרכושו, הוא רוצה להראות את יופיה לכל שריו והיא משביתת שמחות, מפתיעה בפרץ פמיניסטי קשוח ומסרבת לתפקיד שיועד לה. הסרוב של ושתי מבהיל מאד- אישה שהיא גם יפה וגם אמיצה וגם מורדת מערערת את יסודות הממלכה. הסרבנות עולה לה בחייה והיא מוצאת להורג. אסתר הנערה היתומה והצנועה נבחרה אולי בשל הרושם העדין שעשתה, היא לא פמיניסטית ממורמרת. ושתי היתה מעידה חד פעמית והנזק יתוקן באמצעות מלכה מז'אנר אחר. לא מרירה, לא כועסת, לא דעתנית ולא לוחמנית. סופר מודל לבנות הממלכה. חכמי התלמוד תארו את אסתר כפאסיבית ושתוקה "אסתר קרקע העולם היתה" (מסכת סנהדרין, עד) וכוונתם שהיא היתה שקטה ופאסיבית כמו אדמה חרושה. זהו דימוי קשה מאד. עורכת הדין אושרת שוהם נדרשה לביטוי הזה וכתבה סביבו מדרש חדש. המדרש שלה מופיע בספר דרשוני (חלק 2) ספר המאגד בתוכו מדרשי נשים שנכתבו בעשורים האחרונים. זהו חלק מהתיקון הפמיניסטי הדתי. המקרא משאיר חללים רבים אותם מילאו חכמים בדרשות, הם זכו ביכולת לספר את הסיפור, לכתוב את ההיסטוריה ואת הנארטיב. הבעיה היא שעם כל הגיוון וריבוי הקולות בתלמוד חכמים ייצגו רק חמישים אחוז של החברה. התנועה הפמיניסטית הדתית החזירה את הקול הנשי לכותלי בית המדרש, השיבה לנשים את היכולת לכתוב מדרשים, את היכולת לכתוב את הסיפור מנקודת המבט הנשית.

"אמרו להם חכמים ' אסתר קרקע העולם היתה' שאינה עושה מעשה אלא הוא (אחשורוש) עושה בה

משעמד מרדכי ואמר לה לאסתר 'כי אם החרש תחרישי בעת הזאת רווח והצלה יעמוד ליהודים ממקום אחר ואת ובית אביך תאבדו'(מגילת אסתר פרק ד, יד) זעקה נגדו: אני החרשתי כל ימיי ואתה אומר לי אם החרש תחרישי?! אני בכיתי וכאבתי במסתרים, ואתה, שרק טעמת טעם כאב, מייד זעקת בקול, שנאמר 'ויזעק זעקה גדולה ומרה' אף אני לא אשתוק עוד, אף אני לא אסתיר ולא אסתר.

עוד מרדכי הולך ומוסיף 'ואת ובית אביך תאבדו' אמרה לו אסתר ' אתה לקחתני כבת, אתה הוא בית אבי! תולה אתה גורלך בגורלי? מייד עמדה ונטלה כח דיבור שנאמר ' ותאמר אסתר להשיב אל מרדכי' נטלה כח בקשה ודרישה שנאמר 'שאלתי ובקשתי'


- פרסומת -

לסוף שלחה להם לחכמים, חייכם, אתם אמרתם 'אסתר קרקע העולם היא' שאינה עושה מעשה, ולסוף נאמר 'ומאמר אסתר קיים' (אסתר ט, לב). [אושרת שוהם, דרשוני חלק שני]

המדרש של שוהם מצביע על נקודת המפנה בסיפור, על התפנית בעלילת חייה של אסתר. אחרי שמרדכי כפה עליה שתיקה בבית המלך, פתע לפתע הוא כופה עליה לזעוק יחד עמו, לפרוע את כל הכללים בבית המלוכה ולסכן את עצמה למוות. אסתר, כמו הרבה יתומות ויתומים רגישה מאד לזיופים, זועמת על המסר הכפול בדברי מרדכי ונוזפת בו קשות על היותה כלי משחק בידיה. זו הנקודה בה אסתר כנראה מבינה שתם עידן הבכי במסתרים. תם עידן השתיקה. תם עידן הצייתנות לגבר שכביכול יודע מה לעשות, כביכול יודע איך העולם מתנהל אבל בעצם מטיל עליה את כל כובד האחריות. היא נחלצת מהעמדה השתוקה ומתחילה לפעול ולספר את הסיפור בעצמה.

היכולת לספר את הסיפור של חייך בעצמך, מרפאת. היכולת לעשות מעשה עצמאי, מרפאת. היכולת להפסיק לעבוד במסירות במפעל החיים שמישהו אחר מנהל זו החלמה. כדי להחלים מיתמות, מבדידות, מפוגענות ומשליטה צריך קהילה תומכת וצריך מקום.

אדמת מרפא נשית היא מקום המיועד להחלמה עבור נשים שמתמודדות עם משבר נפשי בעקבות אלימות מינית. מדובר במענה ראשון מסוגו בעולם שמאפשר לקבל טיפול מותאם לטראומה מינית, טיפול גופני, נפשי ורוחני. במרכז הטיפול נמצאת האישה והיא זו שיודעת כיצד לרפא את עצמה. הטיפול מיועד לנשים שפעמים רבות עמדו על סף תהום רגשי ופיסי וכמעט אבדו את חייהן. אמ"ן שוכנת בטבע ירוק ומספקת לנשים השוהות בו מרחב של תקוה והחלמה. שערי אמ"ן נפתחו בתקופת הקורונה כשנשים רבות התדפקו על הדלתות משום שלא יכלו להישאר לבד. בימים אלה מתקיים קמפיין שיאפשר את המשך קיומה.

כדי לראות ולהתרשם היכנסו לכתבה המצורפת ששודרה בכאן 11

https://www.kan.org.il/...temId=100696

כדי לקחת חלק היכנסו ותרמו

https://my.israelgives.org/he/join/Amen

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא:
נועה פרן דרומי
נועה פרן דרומי
פסיכולוגית
אונליין (טיפול מרחוק), נתניה והסביבה
ד"ר תמר שביט פסח
ד"ר תמר שביט פסח
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה, שרון ושומרון, פתח תקוה והסביבה
קרן הירשפלד
קרן הירשפלד
יועצת חינוכית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), חולון והסביבה
לאנה שוורצמן
לאנה שוורצמן
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה, כפר סבא והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
אולי זמיר דוידוביץ
אולי זמיר דוידוביץ
עובדת סוציאלית
אונליין (טיפול מרחוק), אשקלון והסביבה, קרית גת והסביבה
טלי פרנקל-הוכמן
טלי פרנקל-הוכמן
פסיכולוגית
מודיעין והסביבה

עוד בבלוג של איילת כהן וידר

הרחוב מלא במלכות אסתר, בשמלות לבנות שנרטבו בגשם. מגילת אסתר נפרשת על ציר נרקיסיסטי. סמלים של מלכות ושליטה,...

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.