לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
מכתב למשרד הבריאות בנוגע להכשרה בפסיכולוגיה רגישת תרבות

מכתב למשרד הבריאות בנוגע להכשרה בפסיכולוגיה רגישת תרבות

כיכר העיר | 10/2/2020 | הרשמו כמנויים | שלחו טקסט לבלוג

לכבוד

מר גבי פרץ, הפסיכולוג הארצי
מר מוטי בבצ'יק, היועץ המקצועי לסגן השר ומנהל לשכת השר
ד"ר טל ברגמן – ראש שירותי בריאות הנפש
פרופ' איתמר גרוטו , סמנכ"ל משרד הבריאות
ד"ר שלומית אבני, הממונה על תכנון אסטרטיגי ואחראית על האגף לאי שוויון בבריאות במשרד הבריאות
עו"ס גידי פרץ , ממונה על אי שוויון בבריאות במשרד הבריאות

העתק: הסתדרות הפסיכולוגים

 

שלום רב,

 

הנדון: הכשרה בפסיכולוגיה רגישת תרבות

 

אנו קבוצה של פסיכולוגים-ות ונשות/אנשי בריאות הנפש (פסיכיאטרים, עו"ס ומטפלות באמנות). רבות-ים מאיתנו עסוקים-ות בקידום טיפול רגיש תרבות. בנוסף ליחידים, חתומים על מכתב זה קבוצות וארגונים "פסיכואקטיב", "מצטרפות להתנגדות" ו"אקדמיה לשוויון"*.

אנו שמחים על עצם הרעיון להקים מרכז ההשתלמויות לפסיכולוגים-ות העובדים במגזר הציבורי.  ההחלטה להתחיל בהכשרה בפסיכולוגיה רגישת תרבות מבורכת שכן היא מאפשרת הנגשת שירותי בריאות נפש הולמים לפרטים בחברה המשתייכים לקבוצות מיעוט. טיפול רגיש תרבות הוא נושא שעד לאחרונה הוזנח בשדה המקצועי בישראל, על אף היותה של החברה בישראל חברה רב תרבותית. על כן שמחנו שנושא זה סוף סוף קיבל קדימות והוקצבו משאבים ואנרגיות לארגון השתלמות בפסיכולוגיה רגישת תרבות.

אך לצד שמחתנו, נדהמנו לגלות שמשרד הבריאות בחר להטיל את ארגון סדרת ההשתלמויות בפסיכולוגיה רגישת תרבות על אוניברסיטת אריאל. רגישות תרבותית היינה יחס מכבד אל מגוון קבוצות בתוך החברה, כולל קבוצות מיעוט אתניות, תרבותיות ולאומיות. הציפייה ליחס מכבד מניחה כמובן חברה שמושתתת על שוויון זכויות ועל שוויון חוקי ומעשי בכל חירויות האזרח וזכויות האדם. ללא שוויון, "רגישות תרבותית" אינה יכולה להתממש. חמור מכך, היא עלולה לשמש כסות לדיכוי, כלומר להפוך לאות ריקה שמשרתת מציאות של דיכוי ומעצימה אותה.


- פרסומת -

אוניברסיטת אריאל ממוקמת בהתנחלות באזור הנמצא תחת שליטתו של הצבא הישראלי. החיים תחת משטר צבאי בשטחים הם חיים הכוללים הפרות יומיומיות של כל זכויות האדם כולל הזכות לחיים ולמשפט הוגן. בניגוד לאזרחיה היהודים של מדינת ישראל, פלסטינים החיים תחת משטר צבאי גם אינם זוכים לזכויות פוליטיות בסיסיות, החל מהזכות להצביע בבחירות לכנסת ישראל, זאת על אף שבפועל, כל עוד לא מתאפשרת להם-ן הזכות להגדרה לאומית עצמית, הם-ן נתינים של משטר צבאי ישראלי. הגדרה לאומית עצמית היא מרכיב בסיסי בחוויית זהות עצמית, וכאשר זו נמנעת, יש לכך השלכות רחבות, חברתיות ואף נפשיות. בנוסף לזכויות הדמוקרטיות גם זכויות אדם אחרות כמו החופש לנוע, להשתכר ולחיות בביטחון נמנעות מרוב הפלסטינים החיים באזור זה ולכך כמובן יש השלכות ישירות על בריאות הנפש.

השתלמות בפסיכולוגיה רגישת תרבות חייבת להיות נאמנה לעקרונות וערכים שבבסיס הגישה, ולתת הכרה לפצע הלאומי ולקיפוח המתמשך עמו מתמודדת האוכלוסיה הפלסטינית, בין אם בתוך גבולות מדינת ישראל או מחוצה להם. אך בפועל, ארגון ההשתלמות במבנה הנוכחי – במוסד שעצם קיומו זורה מלח על הפצעים - מהווה פגיעה מופגנת באוכלוסיה זו.

לכן, אין להתפלא כי עמיתינו הפלסטיניים רואים בהטלת ארגון ההשתלמות בפסיכולוגיה רגישת תרבות על אוניברסיטת אריאל פגיעה בכבודם האישי, התרבותי והפוליטי והפרה של עקרונות אתיים של מקצועות בריאות הנפש, כולל עיקרון ההימנעות מגרימת נזק.

בקרב אזרחי מדינת ישראל קיימת מחלוקת מהותית לגבי המשך קיומו של המשטר הצבאי בשטחים. כך שעצם קיום ההשתלמות במוסד היא בבחינת נקיטת עמדה ע"י משרד הבריאות בנושא שנוי המחלוקת וכפיית עמדה זו על עובדי המשרד והמשתלמים-ות. קהל המשתלמים הינו קהל שבוי, שכן במסגרת עבודתם-ן במגזר הציבורי, הם-ן עלולים-ות לחוות לחץ וציפייה ממנהליהם-ן להשתתף בהשתלמות.  בנוסף, ההשתלמות מיועדת גם לפסיכולוגים פלסטינים אזרחי ישראל, שעלולים לחוות קונפליקט ערכי עמוק ותחושות מחיקה הנובעות מהזדהות עם בני עמם החיים בשטחים, אך יאלצו להשתתף כדי להימנע מקונפליקטים במקומות העבודה. מצב זה מנוגד לחלוטין לעקרונות של פסיכולוגיה רגישת תרבות. 

בשל כל האמור לעיל, בעינינו החלטת משרד הבריאות להטיל על אוניברסיטת אריאל את ארגון השתלמויות בפסיכולוגיה רגישת תרבות משדרת מסרים סותרים ומבלבלים. לימוד תכנים העוסקים בנושא הרגישות מבלי שיש עמידה איתנה מאחורי עקרונות הגישה, חוטאת בהעדר רגישות ומהווה בנוסף אמירה מקצועית המבטלת את הידע אותו אמורה ההכשרה להקנות.

אנו מאמינות-ים ומקוות-ים שההחלטות שהתקבלו, התקבלו משיקולים לוגיסטיים ומעשיים, ולא בכוונה תחילה לפגוע ברגשותיהם-ן של עמיתינו הפלסטינים. בהתאם, אנו מלאות-ים תקווה שמשרד הבריאות ייקח על עצמו אחריות על תיקון העוול שנגרם כתוצאה מהתמקדות בשיקולים הלוגיסטיים, על חשבון השיקולים המהותיים והעקרוניים, וישקול להעביר את ההשתלמות למסגרת אחרת, כזו שתאפשר רגישות תרבותית.

נשמח לקבל התייחסות לדברינו.

 

*"פסיכואקטיב" – נשות ואנשי בריאות הנפש לזכויות אדם ונגד הכיבוש

"מצטרפות להתנגדות" – נשות ואנשי בריאות נפש ישראלים בסולידריות עם עמיתים ועמיתות פלסטיניות

״אקדמיה לשוויון״ - ארגון המונה כ-550 מרצים, סטודנטים ואחרים המעורבים בחיים האקדמיים בישראל, ופועל למען שוויון ודמוקרטיזציה במערכת ההשכלה הגבוהה ובחברה הישראלית בכלל

על המכתב חתמו 120 אנשי מקצועות בריאות הנפש, ביניהם מדריכים קליניים, פסיכואנליטיקאים בכירים ואנשי אקדמיה רבים. איננו מפרסמים כאן את רשימות החותמים מטעמים קליניים.

המכתב, בצירוף החתימות, נשלח למשרד הבריאות ב-10.2.20.

ניתן עדיין לצרף חתימה. נא לשלוח לנו מייל לכתובת:

Imaginesolidarity11@gmail.com

 


תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: פסיכולוגיה במדיה ובתקשורת, פסיכולוגיה רב תרבותית, פוליטי
דפנה פלגי לוין
דפנה פלגי לוין
עובדת סוציאלית
מטפלת זוגית ומשפחתית
עפולה והסביבה, נצרת והסביבה, יקנעם והסביבה
עידו וינשטיין
עידו וינשטיין
פסיכולוג
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), רמת גן והסביבה
אילת אמיר ברון
אילת אמיר ברון
עובדת סוציאלית
רחובות והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
עדי פדר
עדי פדר
מוסמכת (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
עדי אלחדף
עדי אלחדף
פסיכולוג
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), רמת גן והסביבה
עינת מזרחי
עינת מזרחי
עובדת סוציאלית
תל אביב והסביבה, שרון ושומרון, אונליין (טיפול מרחוק)

עוד בבלוג של כיכר העיר

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.