לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
27
יולי

ערב עיון ראשון בנושא: האימהיות (motherliness) בחיים ובטיפול ...

27/7/2021 | פורסם על ידי האיגוד הישראלי לפסיכותרפיה


האיגוד הישראלי לפסיכותרפיה מזמין אתכם להשתתף בערב עיון ראשון בנושא:
האימהיות (motherliness) בחיים ובטיפול - כוחות, דילמות ופרדוקסים
"אנו נחבלים במקומות בהם אנו מוזנים (אייגן)"

שיתקיים בזום בתאריך 27 ליולי 2021, יום ג', בין השעות 19.00-22.00

במהלך שנותיה עברה הפסיכואנליזה שינויים רבים ביחסה לאימהות ולאימהיות המבטאת עמדה רגשית כלפי הזולת וכלפי עצמינו, ללא קשר הכרחי למגדריות ולאימהות ביולוגית. ההקבלה בשיח הפסיכואנליטי של ימינו בין טיפול אנליטי לטיפול אימהי, וזאת, לצד השינוי המתרחש בתפיסת האם ודמות המטפל כסובייקטים העומדים בפני עצמם, חושפת את מורכבותן של האימהות ושל האימהיות. דמות האם והמטופל נתפסים כסובייקטים שעולמם הפנימי, דחפיהם, צרכיהם וערכיהם משפיעים על הקשר ההורי והטיפולי ומושפעים ממנו.
התפיסה הרואה בדמות האם, ולחלופין בדמות המטפל, גורם מכריע להתפתחותו התקינה של האדם וליכולתו לאהוב ולהתמודד עם העולם, מדגישה את כוחותיהן החיוניים האדירים של האימהות והאימהיות בהתפתחות האנושית, בטיפול, וביחסים בין אישיים בכלל, אך גם את הסיכונים הטמונים בהן, את הדילמות ואת הפרדוקסים הכרוכים בהן.
במיתוסים קדומים וביצירות ספרות מוצגת מורכבותה של האימהות, הדינמיקה בין כוחותיה הרבים ומה שהיא מביאה ליחסים מתוך עצמה ומתוך עברה. דמות האם יכולה להופיע במפוצל (האם הטובה מתה והאם החורגת הרעה), כנזקקת באופן נואש לילד כתיקון, מונעת מרגשות של קנאה וזעם, פיתוי וניצול, מצורך בשליטה כוחנית, כמי שחונקת בהתמקדותה בצרכי ילדיה או מופעלת על ידי צרכיה בלבד. לעומת זאת, אף שיש בתיאוריות הפסיכואנליטיות התייחסות להשפעת הצרכים הנרקסיסטיים של האם, יש לדעתנו מקום להרחיב ולהעמיק עוד במניעיה הנסתרים של האם, במכלול הרגשות והקונפליקטים שלה בין צרכיה לאלה של ילדיה, ובפוטנציאל הסכנה ההרסני שלה בשל השפעתה רבת העוצמה על נפש ילדיה, לצד ההזנה החשובה שהיא מספקת.
במערכות יחסים בין מטפל למטופל, יכולים להופיע צדדים שונים של אימהיות- הפאן המזין של האימהיות, ובו-זמנית הצד החובל, הכובל והמוסתר שלה, העלול להוביל לקיבעון, לתלות, ניצול ולשימוש לרעה. מכאן החשיבות שיש למודעות המטפלים למורכבות האימהיות בתוך עצמם.
נראה שהשנה האחרונה על לחציה הקיומיים והחברתיים מדגישה את תפקיד האימהיות על איכויותיה המזינות-חמלה, אמפתיה, הכלה ואחזקה בשמירה על צלם האנוש של הפרט והחברה כולה ובו זמנית, חושפת גם את פוטנציאל החבלה של הצדדים האפלים יותר של אימהיות נעדרת, או הרסנית.
ערב העיון יעסוק בפנים השונות של האימהיות בטיפול.

תכנית ערב העיון
פניה הנסתרות של דמות האם בטיפול - על אימהיות ועל העיקרון הנשי בתהליך הטיפול וביחסי מטפל מטופל
מרצה: ד"ר אבי באומן

"אנו מצליחים בכך שאנו נכשלים"?
מרצה: חיותה גורביץ

"האימהיות בסובייקט האנושי כמקור ראשיתי לאתיקה"
שיחה בין רפי ישי לד"ר ויויאן שטרית-וטין על ספרה: "הפיתוי האתי של המצב האנליטי" -
על המקורות הנשיים- האימהיים של האחריות כלפי האחר

אימהיות נוסכת הרגשת חיוניות בתהליך הטיפולי
מרצה: שמואל גרזי

פאנל בהשתתפות המרצים והמשתתפים

להרשמה מקוונת באתר האיגוד לחץ כאן או הכנסו לאתר והרשמו www.israpsych.org

עלות ההשתתפות 50 ₪. לברורים - שוש מזכירת האיגוד- טל' 03-7369051

וועדת ההיגוי (לפי א"ב) :
ד"ר שרה אבין, גלית אבן חיים, מיכל בן עטר, נעמה בר שדה, ריקי גוטליב, ד"ר רבקה דוידוביץ אפשטין


תקצירים ומרצים:
פניה הנסתרות של דמות האם בטיפול -
על אימהיות ועל העיקרון הנשי בתהליך הטיפול וביחסי מטפל מטופל
כולנו ערים לשינויים הגדולים שחלו בדמותו ובתפקידו של המטפל בעשורים האחרונים. ראשית בהתרחבות של הפאן הריגשי וההשפעות הרגשיות התרפויטיות ומקומן בטיפול. אנו גם עדים למקומה הנרחב בכלל של מערכת היחסים הטיפולית בתהליך ולחשיבותה של העברה הנגדית ורגשותיו של המטפל כחלק מן ההדדיות הקיימת והרצויה בטיפול.
מתוך מכלול הייצוגים השונים שיש למטפל העכשווי ביחסיו עם המטופל ננסה לעמוד על מופעיה השונות של האימהיות כפי שעשויות או עלולות להופיע בטיפול בחלק המודע או הלא מודע של היחסים על הטוב או על הרע שבהם. ההצגה תכלול גם נגיעה בתבניות אימהיות ארכאיות היכולות להשפיע על הטיפול מתוך הלא מודע המשותף למטפל ולמטופל.
מרצה: ד״ר אבי באומן, פסיכולוג קליני בכיר ואנליטיקאי יונגיאני, מרכז אקדמי של תכנית לפסיכותרפיה יונגיאנית, לימודי המשך עבודה סוציאלית אוניברסיטת בר אילן. חבר מורה מדריך במכון הישראלי לפסיכולוגיה יונגיאנית. מחבר הספר ״שערות הזהב של השד״ אגדות גרים כמראה לצד האפל של הנפש.
"אנו מצליחים בכך שאנו נכשלים"?
הפרדוקס הנפשי הזה בניסוחו של ויניקוט חושף את מורכבות הכשלים הסביבתיים הבלתי נמנעים בילדות המוקדמת ובטיפול. בהתבסס על הגותם של פרנצי ו-ויניקוט השאלה המרכזית תהיה - אלו כשלים מעודדים ואלו מחבלים ומעכבים התפתחות נפשית ושגשוג, ואיך תהליכים אלו מעוגנים באהבה ובשנאה.
מרצה: חיותה גורביץ', אנליטיקאית מנחה, מורה ומדריכה בחברה הישראלית לפסיכואנליזה, חברת צוות ההיגוי ומורה ב'מרכז ויניקוט בישראל', ומלמדת במסלול ההמשך 'מצבים מנטאליים ראשונים' בביה"ס לפסיכותרפיה באוניברסיטת ת"א.
"האימהיות בסובייקט האנושי כמקור ראשיתי לאתיקה"
שיחה : רפי ישי מראיין את ד"ר ויויאן שטרית-וטין
על ספרה: "הפיתוי האתי של המצב האנליטי"- על המקורות הנשיים-האימהיים של האחריות כלפי האחר
הריאיון יתמקד באופן בו ד"ר ויויאן שטרית-וטין ממשיכה את מחשבתו של לפלאנש אודות הפיתוי שטמון באימהיות. נראה כיצד היא מתחברת אל התפיסה הפילוסופית של עמנואל לוינס אודות האחריות כלפי האחר, ונציג את תפיסתה הטיפולית, שמדגישה את המקורות הנשיים-אימהיים של התפתחות המצפון ושל אתיקה בחיים ובטיפול.
ד"ר ויויאן שטרית, אנליטיקאית מבוגרים וילדים, יו"ר לשעבר של החברה הפסיכואנליטית בישראל, מלמדת ומדריכה במכון ובתוכניות לפסיכותרפיה פסיכואנליטית של אוניברסיטת ת"א. עמיתת מחקר בחקר הפסיכואנליזה באוניברסיטת פאריס, מחברת הספר "הפיתוי האתי של המצב האנליטי"- על המקורות הנשיים-האימהיים של האחריות כלפי האחר ובעלת מאמרים ופרסומים רבים בארץ ובכתבי עת בינלאומיים.
רפי ישי, פסיכולוג קליני, עוסק במחקר וכתיבה ביחד עם ג'ו ישי ודרור אורן, על הורות כמעשה יצירה וטיפול במחסומים להורות, ובמצבי הורות בלתי אפשריים. מלמד במסלול ילדים בביה"ס לפסיכותרפיה, המחלקה לפסיכולוגיה, אונ' חיפה.
אימהיות נוסכת הרגשת חיוניות בתהליך הטיפולי
מטופלים רבים מגיעים לטיפול פסיכותרפויטי עם חוויה פנימית של מוות רגשי. חווית המוות הרגשי יכולה להופיע במגוון של ביטויים. ההרצאה תעסוק בניסיון המתרחש במפגש הטיפול הפסיכואנליטי לעזור למטופלים אשר סובלים מהרגשת מוות רגשי לעבור טרנספורמציה אל עבר העולם של החיוניות הרגשית. המעבר הזה מגייס, בין השאר, את התהליכים המהותיים של האימהיות. תהליכים אלה כוללים תהליכים רגשיים, אשר מפגישים את עולמו הרגשי של המטפל עם עצמו ועם עולמו הרגשי של המטופל, וכן עם מרחב הביניים אשר יוצר חוויה פרדוכסלית של השניים שאינם שניים ואף אינם אחד, ויחד עם זאת הם הן שניים והן אחד. בנוסף להזנה הרגשית החיונית בתהליכים אלה, ניתנת חשיבות לתהליכי החוסר, אשר מאפשר את הרחבת המרחב לכדי הזמנת האחר והשוני. בהקשר זה נדגיש את העולם שמאופיין באימהיות טובה, בנוסף לאימהיות מצמיחה, והמשמעויות של כך ביחס לתקשורת שבתהליך הטיפולי.
מרצה: שמואל גרזי, פסיכולוג קליני מומחה, פסיכואנליטיקאי מנחה בחברה הפסיכואנליטית בישראל, מורה ומדריך בבתי הספר לפסיכותרפיה באוניברסיטת חיפה.

דוא"ל – איגוד ישראלי לפסיכותרפיה: iapsych@013net.net e-mail: אתר אינטרנט – איגוד ישראלי לפסיכותרפיה:www.israpsych.org. טל: 03-7369051 - 972-3-7369051


תגיות: