לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
13
אפריל

יום עיון - בגידות סודות ושקרים - 13 לאפריל 2008

13/4/2008 | פורסם על ידי טליה שיפר


האגודה הישראלית לטיפול במשפחה ובנישואין ולחינוך בחיי המשפחה
היצירה 12 , א.ת. רעננה 43663
טל': 09-7467064 ; פקס: 09-7467065
www.mishpaha.org.il venezia@netvision.net.il
הזמנה ליום עיון

יום העיון יתקיים ביום ראשון, 13 באפריל 2008, ח' בניסן תשס"ח
בסמינר אפעל, היסמין 1, רמת אפעל , חניה במקום.

"כיצד תגדיר משפחה? בית המשוגעים הקטן ביותר" (ה. סירלס)

הבית, המשפחה, משורטטים בדמיון ובתרבות כנווה מדבר של חום, קירבה, כנות ובטחון. לצערנו, התמונה האידיאלית של קשרים הדדיים, פתיחות וגילוי לב, הינה לא-פעם תפאורה שמסתירה תחתיה זרמים אפלים של רמייה, רגשות ואירועים הידועים רק לחלק מהמערכת המשפחתית וסמויים מן השאר.
היחיד בתוך המשפחה, מתקיים במתח תמידי בין עולמו הפרטי, לבין המרחב המשותף עם חברי המשפחה. בין החיצוני לפנימי, קיים מרחב ביניים הדורש תנועה גמישה ושיקול דעת לגבי מידת השיתוף והחשיפה בכל רגע. שאלת הגבול דורשת הגדרה, אישית וזוגית, וניתן למצוא שונות רבה בתפיסת גבולות ההסתרה – החל משיתוף בפנטזיות, ועד לזוגות שכל עולמם הפנימי חסוי.
האם כל סוד הוא הרסני? האם יש במשפחה ובזוגיות "שקרים לבנים"? ואולי דווקא לפעמים עדיף לדעת פחות? מה ההשפעה ארוכת הטווח של הסתרה ושקר במשפחה, ומה הדינמיקה המייצרת ומקיימת שקרים וסודות? וכמובן – מהי בגידה וכיצד מתמודדים אתה בזוגיות ובטיפול זוגי?
ביום העיון הנוכחי נדון בשאלות אלו ואחרות. נעסוק בהיבטים שונים של סודות, שקרים ורומנים מחוץ לזוגיות והטיפול בהם.
יום העיון מיועד ל:- מטפלים משפחתיים וזוגיים, עובדים סוציאליים, פסיכולוגים, יועצים חינוכיים, מטפלים באומנות, פסיכותרפיסטים.

סדר היום:
08:45-09:15 - התכנסות, הרשמה וכיבוד קל.
09:15-09:30 - דברי פתיחה : אורנה פרידמן – מזכ"ל האגודה, מטפלת משפחתית וזוגית.
09:30-10:15 - בגידות במערכות יחסים רומנטיות והתפקיד הממלאים בהן סודות ושקרים.
מהי הדינמיקה המניעה משפחות לייצר סביבה של סודות, שקרים ובגידות? הרצאה זו תעסוק בתפקיד ובפונקציות השונות של בגידה במערכת יחסים רומנטית ועל התפקיד הממלאים הסודות והשקרים בתהליך הבגידות."
פרופ' איילה מלאך פיינס – פסיכולוגית קלינית, פרופ' באונ' בר-אילן, מחברת הספר "אהבה ושחיקה בחיי הנישואין", "התאהבות: כיצד אנו בוחרים במי להתאהב?" ו"קינאה רומנטית: צילה של אהבה".

10:15-11:00 - בגידה של הורים בילדיהם.
כאשר הורים בוגדים בחובתם ההורית להפריד את מישור היחסים התוך דורי ממישור היחסים הבין דורי, משפיע הדבר על היווצרות בעיות שונות אצל הילדים. הגורמים המשפיעים על סוג הבעיות הם אופי הבגידה (שותפות סוד,ברית נגד ההורה השני, קיום יחסים אסורים), מין ההורה ומין הילד המשתתפים בתהליך. בהרצאה ינותחו כמה מצבים כאלה ויובאו דוגמאות קליניות להשפעת מערכת היחסים הבעייתית על הילד בעת התרחשותה וכאשר הוא הופך למבוגר.
ההשפעה תבחן בעיקר בקשר למגדר, לאינטימיות ולבניית מערכת יחסים עם בן המין השני.
ד"ר זאב ברגמן – פסיכולוג קליני - מדריך ומטפל משפחתי.

11:15-12:15 -המטפל המשפחתי האתי במערבולת של סודות שקרים ובגידות.
בפתח דברי אדון בשאלה מהי אתיקה מקצועית בהתייחסות מודגשת לאתיקה מקצועית של מטפלים המושתתת על מפגש בין מצוקה של מטופל כנגד עמדתו המקצועיות של המטפל. בהמשך אטען כי בטיפול בזוג או משפחה – המצב בעייתי יותר כיון שניגודי העניינים הצפויים והאפשריים גדולים יותר. זאת במיוחד בשלוש סוגיות מרכזיות: (1)השמירה על סודיות – דרישה הכרחית אך האם אפשרית במערכת טיפול משפחתי (או בכל מערכת טיפול שבה יותר
ממשתתף אחד); (2)ההסכמה מדעת לטיפול של יותר מאדם אחד; (3) הערכים של המטפל בטיפול בכלל ובטיפול משפחתי במיוחד. בסיום הרצאתי אסקור, בהתאמה לנושאים שהדגשתי בהרצאה את כללי ההתנהגות (אתיקה מקצועית) של האגודה הישראלית לטיפול במשפחה ובנישואין ולחינוך לחיי משפחה (1994) בליווי דוגמאות קליניות. פרופ' גבי שפלר, פסיכולוג קליני ופסיכואנליטיקאי. בי"ח הרצוג , מרכז פרויד באוני' העברית, המרכז לאתיקה במשכנות שאננים.

12:15-13:00 –"לא תנאף?" "איך דבר כל כך רע יכול להיות כל כך טוב?"
דיון בהשתתפות המרצים והקהל – מנחה: פרופ' גבי שפלר.
מאחורי השקר, הסוד וההסתרה מסתתר גם עונג גדול; תשוקה והתאהבות, העומדים בסתירה לסבל ולכאב. האם הכאב מבטל את העונג? נציב סימן שאלה על עמדת המטפל/ת המשפחתי. האם תפקידנו כמטפלים לייצג "אני עליון" שיפוטי ומגביל, או "איד" יצרי? ואולי אנו האגו, המאפשר למטופלינו חיפוש של פתרונות גם מחוץ למסגרות המקובלות?

12:45-13:45 - הפסקת צהרים – א. צהריים קלה

13:45-15:45- מושבים מקבילים (הרשמה מראש עפ"י הכלל כל הקודם זוכה)

מושב מס' 1 - "חיים כפולים או חצי חיים? – מצבי דיסוציאציה בקשרים כפולים".
כשרומן מתגלה, חוויית "הבוגד/ת" משקפת מצבי ניתוק. נשמע משפטים כמו "היכן הייתי? איך לא חשבתי? אני לא יודעת מה קרה לי.." גם הנבגד/ת תאמר, לא פעם, משפטים כמו "ידעתי ולא ידעתי". אמירות המבטאות דיסוציאציה בין אזורי תודעה ומצבי עצמי שונים.
במושב זה ננסה להתחקות אחר המאפיינים של תופעה זו. נלמד מניסיונם של המשתתפים על הטיפול במצבים אלו והאם ניתן לצמצם את הסיכוי לבגידה על ידי חיזוק ההכרה ההדדית בקשר, תוך שימוש במושגים מהעמדה ההתיחסותית בפסיכואנליזה.
עירית קליינר-פז - פסיכולוגית קלינית, מדריכה, מטפלת אישית וזוגית.

מושב מס' 2 - צרות עין בתחפושת של קנאה רומנטית".
קנאה רומנטית הנה תופעה מבלבלת. בעיני הציבור לעתים היא נחשבת כביטוי לעוצמה ולמחויבות של אהבה. לעומת זאת בעיני העולם הטיפולי והמחקרי מזוהה כתופעה הרסנית המעידה על קשיים אקוטיים באמון הזוגי וכאחראית על יותר משליש ממקרי הרצח בארה"ב. אחת הסיבות לבלבול זה, טמונה בהבדלים בין צרות עין (Envy) לבין קנאה רומנטית (Jealousy) ובמצבים בהם מה שנראה כקנאה רומנטית, הנה למעשה צרות עין החבויה בתחפושת של קנאה רומנטית.במפגש נעסוק בהבדלים הדרמטיים בין השתים על בסיס התיאוריה של מלאני קליין ושל ממשיכיה- בטי ג'וסף, ביון ואוגדן, תוך התייחסויות לדוגמאות קליניות של המרצה והמשתתפים.
ד"ר עומר לנס- מרצה במכון מגיד, ביה"ס לפסיכותרפיה האוני' העברית, אוני' חיפה ואוני' בר-אילן.

מושב מס' 3 - מה עושה נחש בגן עדן?
בניגוד לגן העדן, מחוז הביטחון האינסופי - לחישת הנחש, האכילה מפרי עץ הדעת, וההגליה מגן עדן, מייצגים את כל מה שהפוך מכך: קריאת תגר על הגבולות הסגורים והבטוחים, הזדמנות לניסוי במרחב של אי- וודאות, שחרור מסמכות חיצונית והפנמת אחריות אישית.במושב זה נעסוק באהבה מחוץ לנישואים, כבסיס לחקירה אישית וכהזדמנות למשא ומתן זוגי מחודש על תפיסות, גבולות וחוקים. המשתתפים יוזמנו להתבוננות עצמית באמצעות תרגילים, או שיוצגו דוגמאות קליניות כיצד לעשות שימוש במושגים ובהבנות אלו.
ד"ר שרה איוניר- פרקטיקה פרטית,מלמדת ב"מכון שינוי",ב"תכנית לפסיכותרפיה אינטגרטיבית" באונ' העברית, וב"תכנית לפסיכותרפיה ממוקדת" באוני' דרבי.

מושב מס' 4 - בגידות בעידן הרשת: איך מגדירים ומטפלים בבגידות הנערכות בחסות החשיכה הוירטואלית?
בשנים האחרונות, מאז נכנס האינטרנט לחיינו, יותר ויותר אנשים מוצאים ברשת חברי נפש וקשרי ידידות, שלעיתים גולשים ליחסי אהבה ורומנים אינטימיים. מתי קשר וירטואלי הופך כבגידה? איך משתנות הגדרות הבגידה בעולם של קשרים וירטואליים? מה הגבולות בין אסור למותר, בין פנטזיה למציאות, בין משחקים לבין משבר אמון זוגי? וכיצד נתמודד עם המורכבות החדשה הזו כמטפלים זוגיים? במושב זה יובאו דוגמאות קליניות והמשתתפים יוזמנו לשתף ולהשתתף.
יעל דורון - פסיכולוגית, מטפלת אישית וזוגית, מכון זוגות.

מושב מס' 5 - "סודות, שקרים ובגידות: הפגיעה וההתמודדות בעולם הפנימי – היבטים פסיכודינמיים"
סודות, שקרים ובגידות הם הפרת אימון הפוגעת בעולמו הפנימי של היחיד במישורים רבים ומורכבים. הפרת האימון נחווית כהתקפה על העולם הפנימי הגורמת לאדם לאבד את האמון בעולם ואת האמון בעצמו. אצל שני בני הזוג מתעוררות חרדות לא רק מאובדן אובייקט האהבה (חרדה בוגרת יותר) אלא גם חרדות ראשוניות של אובדן הערך העצמי או אפילו אובדן העצמי.
המפגש יתמקד בטיפול הזוגי כמרחב המאפשר לבני הזוג "להיות", להבין את משמעות השקר, הסוד והבגידה ואת תפקידם בדינמיקה האישית ובדינמיקה הזוגית. מרחב, שבו ניתן לנהל דיאלוגים "מתקנים" הן במישור הפנימי-אישי והן במישור הזוגי. דיאלוגים שיאפשרו שינוי וצמיחה ביחד ולחוד.
ד"ר זיוה לויטה - עובדת סוציאלית קלינית, מדריכה, מטפלת אישית וזוגית.

מושב מס' 6 – בגידה כביטוי של משבר אמצע החיים.
הבגידה באמצע החיים, לטענתי, שונה מבגידות בגילים מוקדמים יותר. היא קשורה בחרדות מוות, בשינויים פסיכולוגיים וחברתיים עמוקים, בדימוי עצמי משתנה ובניסיונות לשליטה ההולכת ונעלמת בחיים.
המושג "משבר אמצע-החיים" נטבע בידי אליוט ז'אק. מאפיין חשוב בתקופה זו לדבריו הוא גילוי המוות והניסיונות להכחשתו. בתקופה זו נחווה גם גיל הבלות אצל נשים וגברים כאחד. התופעות הרגשיות והגופניות הנלוות אליו מעוררות חרדה רבה ותחושת כליון. גם מערכת התפקידים המסורתית בחיי הזוג משתנה ומעוררת קשיים רבים בזוגיות.
לאחר הרצאה קצרה בנושא, ננהל דיון בכדי לנסות ולהבין את תופעת הבגידה באמצע החיים. האם יש צורך בגישה טיפולית שונה לאור הבנת הרקע על אמצע החיים? נלמד מניסיונם של המשתתפים בסדנה על הטיפול בבגידות באמצע החיים.
דב הדרי – פסיכולוג ויועץ ארגוני, מרכז "למה" לשינוי ולהתחדשות באמצע החיים ובאונ' ת"א.

מושב מס' 7 – הדינמיקה של הסוד .
הסוד המשפחתי מצמצם את מרחב הידיעה של בני משפחה ובה בעת מגביל את מרחב הקיום של בני משפחה אחרים. לעתים הוא נועד להגן על מנועי הסוד ולעתים הוא מאפשר מניפולציה של בעל הסוד כלפי שותפיו.
באמצעות דוגמאות מן העבודה הטיפולית וממקורות אחרים נבחן את מחירו של הסוד המשפחתי, תועלתו ונזקיו.
שלמה שנהר – פסיכולוג קליני,מדריך,מטפל ומדריך זוגי ומשפחתי.מנהל סניף "יואב" ברשת ת.ל.מ ופרקטיקה פרטית. מלמד טיפול משפחתי במרכז ההשתלמות של ת.ל.מ.

וועדה מארגנת: אורנה פרידמן, עירית קליינר- פז, ד"ר עומר לנס

ה ר ש מ ה
דמי השתתפות:
לנרשמים עד - 15/03/08 לנרשמים מ- 15/03/08 ואילך לנרשמים במקום (על בסיס מקום פנוי בלבד!)

חבר/ה באגודה : 190 ₪ 200 ₪ 220 ₪
אורח/ת : 220 ₪ 230 ₪ 250

לאזרח/ית ותיק/ה וסטודנטים/ות תינתן הנחה של % 10 ( בצירוף אישור /תעודה בלבד!)
תנאי תשלום: ניתן לשלם ב 2 תשלומים : תשלום ראשון - בהרשמה. תשלום שני - 10/04/08
 יש לשלוח את שתי ההמחאות יחד ( לפקודת האגודה הישראלית לטיפול במשפחה ).
ניתן לשלם גם באמצעות כרטיס אשראי.
הקבלות תימסרנה בשולחן ההרשמה בצמוד לתגי השם.
המחיר כולל: דמי השתתפות, כיבוד וארוחת צהריים קלה.
ביטול השתתפות: למבטלים השתתפותם יוחזר התשלום בניכוי של % 10.

טופס הרשמה בגידות, שקרים וסודות - 13 אפריל 2008
================
 נא למלא בכתב יד קריא
לכבוד
האגודה הישראלית לטיפול במשפחה
רח' היצירה 12, א.ת. רעננה 43663
פקס: 09-7467065 ; venezia@netvision.net.il

שם משפחה ופרטי ____________ כתובת _____________________ מיקוד __ __ __ __ __
טל' בית: _____________-__0 נייד: ______________-__05 מס' חבר __ __ __ __
דוא"ל (בכתב דפוס ברור) ___________________________________________________
ההרשמה למושבים תהיה לפי הכלל כל הקודם זוכה נא ציין/י 3 עדיפויות למושבים שברצונך להשתתף

עדיפות ראשונה עדיפות שנייה עדיפות שלישית
מושב מס' 1 –   
מושב מס' 2 –   
מושב מס' 3 –   
מושב מס' 4 -   
מושב מס' 5 –   
מושב מס' 6 –   
מושב מס' 7 -   

רצ"ב המחאה/ות בסך ____ ₪ כרטיס אשראי ____________ תוקף ______/______
מספרו _________________________________________ ת.ז. _________________
תאריך ________________ חתימה ______________