לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
השמים שבתוכי – קריאת המציאות של אתי הילסום | ד"ר מירב רוט

השמים שבתוכי – קריאת המציאות של אתי הילסום | ד"ר מירב רוט

הרצאה בנעלי בית | 20/4/2020 | הרשמו כמנויים

אתי הילסום

 ההרצאה התקיימה באמצעות zoom ביום ראשון 19.4.2020

השמים שבתוכי – קריאת המציאות של אתי הילסום כאשנב לימי הקורונה | ד"ר מירב רוט

ההרצאה תשתמש ביומנים של אתי הילסום, צעירה יהודיה בהולנד בימי מלחמת העולם השניה שנספתה באושוויץ. יומניה יוצאי הדופן של אתי הילסום כונסו לספר "השמים שבתוכי", ומהווים עדות כתובה יוצאת דופן לכוחה של הנפש האנושית לחרוג אל מעבר לתכתיבי המציאות הממשית, לכונן בה משמעות ולחולל בה חסד גם מול הנורא מכל. אני חוזרת ומנסחת את המציאות דרכו, דרכה, והפעם אני מבקשת להסתכל דרך האשנב שהילסום מצאה אל השמים שבתוכה על המציאות בימי הקורונה. אתמקד בכוחה המרפא של היצירה למול האתגרים הקיומיים הקשים ביותר. יש הרבה מאוד הסחת דעת בסיטואציה הקלינית בימי הקורונה, וכדי, קודם כל, להחזיק מעמד בתוך כל זה, ויתרה מכך, כדי להבין שזו שעת קריאה מיוחדת במינה  – אנחנו זקוקים למקורות השראה פנימיים – ואני מקווה שאתי הילסום תהיה כזאת עבורכם כפי שהיא עבורי.

ד"ר מירב רוט, פסיכואנליטיקאית, ראש התכנית לפסיכותרפיה באוניברסיטת תל אביב, מחברת הספר "מה קורה לקורא? התבוננות פסיכואנליטית בקריאת ספרות" (כרמל, 2017).

 

השמיים שבתוכי | אתי הילסום

השמיים שבתוכי הוא מהדורה חדשה ומורחבת של הספר "חיים כרותים".

אתי הילסום - אשה עצמאית, משוחררת ומתחוכמת מאוד, עוסקת בפסיכולוגיה ובספרות ומבקרת בקביעות אצל פסיכולוג.לכאורה, דמות אשה צעירה ומתקדמת כאן ועכשיו, אך לא. אתי הילסום חיה באמסטרדם בעיצומן של שנות השואה השחורות, 1943-1941, ועל שנתיים אחרונות אלו של חייה אנחנו קוראים ביומן מרתק ומדהים זה.יומניה של אתי הילסום אינטימיים ביותר וגלויי לב במיוחד בכל הנוגע לאהבתה, לחיי המין שלה ולתחושותיה בתור אישה. הם עשירים בפרטים על ידידים ובני משפחה, על המראה שנשקף מחלון חדרה ואף על ריח היסמין שבחצר.השואה חודרת ליומנים בהדרגה: בתחילה - מצעדם של חיילים גרמנים ברחוב, אחר - פירוט הייסורים שניתכו על יהודי אמסטרדם, ולבסוף - הטרנספרים והשילוח הסופי למחנות המוות.בספטמבר 1943 נשלחה אתי הילסום לאושוויץ, שם מצאה את מותה.


- פרסומת -

40 שנה המתינו היומנים כמוסים ומוסתרים מעין רואה. משפורסמו - לראשונה בהולנדית, ובתוך שנתיים בעוד למעלה מעשר לשונות - נחשפה עדות מופלאה בעוצמתה על התעוררות רגשית, אינטלקטואלית ודתית של אישה צעירה יוצאת דופן נוכח האיום הנורא ביותר שידעה האנושות על עצם קיומה.

הקורא היהודי והעברי ימצא ביומנים אלה מבט חריג ביותר על השואה. בדעה צלולה ומתוך תחושה של שותפות גורל עם בני עמה היהודים הולכת אתי הילסום אל סופה, וזאת אף שהיא נעדרת כל זיקה לאומית-יהודית או דתית-יהודית. המניע את אתי הילסום לשותפות גורל זו הוא תחושה דתית-מיסטית אוניברסלית, שגילויה הוא משיאיו של ספר זה.

אתי הילסום נולדה ב-1914 למשפחה יהודית משכילה ומתבוללת. היא קיבלה הסמכה למשפטים, למדה פסיכולוגיה ולשונות סלאביות. כל משפחתה נספתה בשואה.


תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: שואה, קורונה
ד"ר נורית לוי
ד"ר נורית לוי
עובדת סוציאלית
מטפלת זוגית ומשפחתית
תל אביב והסביבה
מור ויימן גרובר
מור ויימן גרובר
פסיכולוגית
תל אביב והמרכז, טיפול מרחוק דרך האינטרנט
דורית כנען
דורית כנען
פסיכולוגית
רמת הגולן, צפת והסביבה, קרית שמונה והסביבה
אולגה וישניה
אולגה וישניה
פסיכולוגית
כרמיאל והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
ניצן מאירי
ניצן מאירי
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), רמת גן והסביבה
יהודית וינשטיין
יהודית וינשטיין
עובדת סוציאלית
רמת הגולן, טבריה והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)

עוד בבלוג של הרצאה בנעלי בית

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.