לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
על השמוש ב AI בבחירת ההתערבות הטיפולית ובמעקב אחרי התקדמות המטופל – שיחה עם פרופ' Jaime Delgadillo

על השמוש ב AI בבחירת ההתערבות הטיפולית ובמעקב אחרי התקדמות המטופל – שיחה עם פרופ' Jaime Delgadillo

ארנון רולניק | 18/5/2024 | הרשמו כמנויים

לא מעט אנו נפגשים בשאלה איזה טיפול הוא יעיל יותר.  עולם הפסיכותרפיה מאופיין זה שנים בהתנצחות: גישתו של מי של מי יעילה יותר. ונראה שהמאבקים בין שיטות טיפול עדיין לא נעלמו. בפודקאסט זה נעלה את האפשרות שהשאלה הנכונה יותר היא שאלתו של הפסיכולוג ד"ר גורדון פול.  המנוסחת באופן הבא: 

What treatment? By whom is most effective for this individual? With this specific problem.

בפודקאסט זה נציע שמחקרים המסתמכים על למידת מכונה יוכלו לסייע בתשובה לשאלתו של גורדון פול. אנו מדברים על שימוש ב AI או למידת מכונה כדי לבחור את סוג הטיפול בהתאם למאפייני המטופל ובהתאם לאיפיוני הבעיה ולהעריך את התקדמותו.

נאמר כבר בהתחלה אנו איננו עוסקים באפשרות (שאני בוחר שלא להאמין בה ) שבינה מלאכותית תחליף את המטפל האנושי. אלא בשימוש ביכולות חישוביות מתקדמות כדי להתאים את סוג הטיפול לסוג המטופל ולסוג הבעיה עימה הוא פונה.

בפודקאסט הנוכחי נפגוש את Jaime Delgadillo אחד החוקרים המובילים היום בעולם בתחום המחקר העוסק ב ברפואה מדוייקת   precision medicine)  ) וב פסיכותרפיה מותאמת אישית personalized psychotherapy)  )

המונחים "דיוק" ו"התאמה אישית" משמשים לעיתים קרובות לסירוגין, אך חשוב להבחין ביניהם. "דיוק" מתייחס לשיטות כמותיות המבוססות נתונים, בעוד ש"התאמה אישית" כוללת כל מאמץ להתאים את הטיפול לאדם, כולל גישות הוליסטיות וממוקדות אדם.

אצלנו בקליניקה למשל אנו מנסים להתאים את סוג הטיפול ואת סוג המטפל על פי ראיון שאני עושה עם הפונה אלי לטיפול – זוהי אולי טיפול בהתאמה אישית – אך הדבר שונה מאוד ממה שמציע ד"ר Jaime Delgadillo איתו אני משוחח בפודקאסט זה.


- פרסומת -

על האורח בפודקאסט

ד"ר   Jaime Delgadillo, דוקטור לפסיכולוגיה, הוא פרופסור לפסיכולוגיה קלינית באוניברסיטת שפילד. עם עשרים שנות ניסיון קליני, הוא תרם רבות לתחום הבריאות הנפשית הנה כמה נקודות מרכזיות על עבודתו:

  • ד"ר Jaime Delgadillo פרסם מעל 100 מאמרים ופרקי ספר מדעיים הקשורים לבריאות הנפש.
  • מחקרו מתמקד ברפואה מותאמת אישית, עם מטרה לספק את הטיפול הנכון, במידה הנכונה, על ידי הספק הנכון, למטופל הנכון, בזמן הנכון.
  • הוא השתתף בניסויים קליניים של פסיכותרפיה וטיפולים דיגיטליים למצבים כמו דיכאון, חרדה והתמכרויות
  • ד"ר Jaime  Jaime Delgadillo משמש כעורך משנה לכתב העת של האגודה, Psychotherapy Research

ג'ימי ישתף בשיחתנו במחקרו העוסק  בטיפולים מונְחי ומוּנעי נתונים, תוך יצירת כללי החלטה וחיזויים המבוססים על איסוף נתונים מתמשך. למידת מכונה, תחום שהתקדם במידה ניכרת, היא גישה מרכזית בתחום זה. המטרה העיקרית שלה היא לאפשר למחשבים לבצע תחזיות אוטומטיות מוצלחות תוך כדי למידה מניסיונות העבר, ובכך להפוך נתונים לידע בר ביצוע.

ישנן דרכים שונות שבהן רפואת בריאות הנפש מדויקת יכולה ליידע טיפול, כולל זיהוי רמת הטיפול האופטימלית, בחירת טיפולים ספציפיים למטופלים, בחירת אסטרטגיות התערבות במסגרת טיפול והתאמת קלינאים למטופלים. על נושא זה אני משוחח עם ד"ר Delgadillo בפודקאסט זה

אני מכיר את Jaime  שכן שנינו ב advisory board  של חברה בריטית המנסה לשפר ולדייק את איכות הטיפול תוך כדי שימוש בטכנולוגיות מתקדמות.

בפודקאסט תוכלו לשמוע על שני סוגי שימוש במדידה הנעזרת בטכנולוגית למידת מכונה : שיטה אחת עוסקת במה שהוא קורא prescriptive technologies  בה נעזרים ב AI להגדרת סוג הטיפול המתאים לאדם זה. והמימד השני הוא corrective technologies – האפשרות להעזר בנתונים מצטברים על התקדמות הטיפול על ידי מעקב אחר תסמיני המטופל משבוע לשבוע, ניתן לזהות מקרים בהם הטיפול אינו משפיע כמצופה, ובכך לזהות במהירות מהן הקשיים.

עוד לפני שהכרתי חוקר זה הייתי מעורב יחד עם דרור גרוניך עימו אני עובד כבר מעל עשר שנים בתחום של מדידת התקדמות הטיפול מעבר לזמן. אף שאיננו משתמשים בלמידת מכונה אנו משוכנעים כי הערכת התקדמות הטיפול יחד עם הערכה של הקשר הטיפולי הנה מדידה חשובה

גרוניך  מציע להוסיף לכל טיפול אלמנט של הערכה או מדידה: שהטיפול הפסיכותירפויטי יכלול הגדרה של מטרות מדידות במסגרת החוזה הטיפולי ובהמשך לכך, ניטור שגרתי של תוצאות, הערכת ביצועים תקופתית בפרקי זמן קבועים, קבלת מידע מיידי ושימוש בכלים המשקללים את ערך המידע לגבי: התקדמות הטיפול, או העדר התקדמות, לכל אורך מהלך הטיפול.

אין ספק שעל מנת ליישם מודל שכזה, יש צורך בתמיכה של מערכת מידע ממוחשבת. דרור גרוניך, איש הייטק בעברו ומטפל ביופידבק מוסמך המשלב את הפרוטוקול המאוחד עם גישה נרטיבית הוא האיש המוביל את הנושא.

נחזור ל מראויין שלנו ולמצב בריאות הנפש בארץ. גם בפוסטים ופודקאסטים קודמים שלי כאן העליתי את האפשרות להשתמש בידע שהצטבר בבריטניה כדי לסייע לנו. מערך של דרגות שונות של אנשי מקצוע טיפולי (ראה פודקאסט קודם שלי) יוכל מאוד להסתייע בכלי AI שמפתח Jaime Delgadillo.ובכך נוכל לבחור איזה טיפול יעבור כל אחד מהפונים אלינו וגם לעקוב אחרי התקדמותו.

 

trbui · Jaimee Voice

תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: טכנולוגיה, מחקר
אסף לוי
אסף לוי
מוסמך (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), רמת גן והסביבה

עוד בבלוג של ארנון רולניק

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.