לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
מה בין פסיכוזה לחוויה פסיכדלית

מה בין פסיכוזה לחוויה פסיכדלית

ליאור שיינפלד | 6/10/2022 | הרשמו כמנויים

המפגש עם אדם במצב פסיכוטי הוא חודר ומטלטל. יש משהו בלחוות באופן ישיר ופתוח את הלא מודע על צדדיו האפלים שנוגע עמוק בחרדות הבסיסיות והראשוניות שלנו. העולם הפנימי עובר מהמושב האחורי לכיסא הנהג, משתלט על ההגה ומקבל את ההחלטות על החוויה, הרגשות, ההתנהגות- כמו דורס את העולם החיצוני. שברירי אישיות נאספים אחד לשני, לעיתים, רק בשביל להתפרק רגע אחרי. הפנים והחוץ חד הם. בדומה לכך, תחת השפעת חומרים משני תודעה ההגנות כמעט ולא פועלות והלא מודע חשוף ופרוץ אך ישנם מספר הבדלים מהותיים אותם ארצה להאיר היום. ההשוואה היא לא ביחס לאנשים שסובלים ממצבים פסיכוטים כרוניים שם ישנו חלחול של הפירוק למעמקי הנפש אלא למצב של פסיכוזה ראשונה.

ביון תיאר את המצב פסיכוטי ככזה בו ישנה הזדהות השלכתית מסיבית שמרוקנת את האדם מתכנים אותם הוא אינו מסוגל לשאת וכפי שקליין תיארה בשלב הסכיזו פרנואידי, חוזרים כבומרנג לרדוף את האדם. כך, ישנה בעצם מתקפה פנימית על החשיבה שמושלכת החוצה לאור הקושי של האדם לשאת את עוצמת רגשותיו, דחפיו וחרדותיו. מתרחש כאן תהליך פנימי שמבטא את חוסר היכולת לבוא במגע עם תכנים קשים בנפש שבו מנגנוני ההגנה הופכים להיות פתולוגים ומפרקים את האופן שבו האדם תופס את המציאות ואת היכולת שלו לעבד ולחוות אותה. בניגוד למצב פסיכוטי בו ההגנות הופכות להיות חרב פיפיות, בחוויה מרחיבת תודעה ההגנות מורדות במכוון ובכך מתאפשר מגע בלתי אמצעי עם החלקים הנסתרים של הנפש. המגע עם חלקים אלו בנפש הוא מתוך מקום יציב שבוחר להתערער והתהליך לא מתחיל מבפנים אלא קורה בעקבות משהו חיצוני- חומר שנלקח. לא מתרחש כאן פיצוץ פנימי לא נשלט אלא פיצוץ שאמור להיות מבוקר.

חשוב לומר- לרוב איננו יודעים מה מצפה לנו בצד האפל של הירח וטמונה בכך סכנה, שכן החוויה הפסיכדלית יכולה להפוך למצב פסיכוטי. במהלך שנות עבודתי בכפר איזון פגשתי א.נשים ששימוש בחומרים משני תודעה (כולל קנאביס כמובן) הביא אותם למפגש עוצמתי עם חרדות ראשוניות, טראומות מודחקות ותכנים נפשיים מאיימים והביא לפירוק נפשי ולמצבים פסיכוטיים. אולם, בהינתן סט וסטינג מוחזקים בצורה מיטיבה, גם אם הפירוק יהיה מעורר חרדה בעוצמה גבוהה, ישנה אפשרות (פנימית או חיצונית) להכיל אותו ולא להישאב אל תוך מערבולת פנימית אינסופית שמכרסמת בבוחן המציאות כפי שקורה במצב פסיכוטי.


- פרסומת -

החוויה של פסיכוזה היא חוויה מבלבלת שכן פעמים רבות אין לה התחלה וסוף. לרוב לא ברור כיצד התפרץ המצב הפסיכוטי, לא לסביבה ובטח לא לאדם החווה אותה. בדיעבד האדם יכול לשחזר מה קרה לו, אך במהלך המצב הפסיכוטי יש אמונה כ"כ חזקה במציאות הפנימית כך שלכאורה כמו מעולם לא היתה מציאות אחרת- מה שהיה נמחק לטובת החוויה העכשווית. יתרה מכך, המציאות טרם המצב הפסיכוטי היתה שקר ואשליה והמציאות העכשווית והכאוטית היא האמת לאמיתה. לעומת זאת, אדם שצרך חומר משנה תודעה יודע (לעיתים במודע אך לרוב באופן לא מודע), גם אם לרגעים הוא נאבד בתוך החוויה, שמה שהוא חווה קורה בעקבות שימוש בחומר. שהשפעה התחילה בשלב מסוים בעקבות משהו מסוים ולכן גם ניתן להחזיק את האפשרות שהיא תסתיים. פעמים רבות אנשים במצב פסיכוטי מספרים שהכל התחיל כשמישהו שם להם משהו בכוס השתייה. בהלימה, ניתן לראות זאת כניסיון, אולי נואש, לתת לחוויה נקודת התחלה, למקם אותה על ציר הזמן כדי להפוך אותה להיות משהו שגם יש לו סוף.

עוצמת החרדה שמלווה מצב פסיכוטי היא לרוב בלתי נסבלת. האדם החווה נמצא במצב של מצוקה קיומית, על אחת כמה וכמה כאשר המצב הפסיכוטי הוא פרנואידי. ישנה חוויה תמידית של איום אמיתי על ההישרדות- הקונקרטית והנפשית. גם המרכיב התוקפני נוכח ביתר שאת במצב הפסיכוטי, בין אם הוא מושלך החוצה על העולם וחוזר לרדוף את האדם ובין אם הוא נמצא באדם עצמו ומקבל ביטוי בהרסנות פנימית או כלפי הסביבה. בכל מקרה- החוויה היא של הר געש של שמתפרץ בעוצמה רבה. אמנם החוויה הפסיכדלית יכולה לאפשר מגע עם חרדות ראשוניות או עם חלקים תוקפניים אך גם כאשר יש מגע עם החרדה והתוקפנות הפנימית ברוב המוחלט של המקרים הם יהיו מווסתים יותר מבמצב פסיכוטי ויחלפו כאשר השפעת החומר תחלוף. כמו כן, זהו רק חלק קטן ממה שניתן לחוות וישנה עוד קשת אינסופית של חוויות, רגשות, מראות ותחושות, חלקם הגדול נפלא ומפעים.

נקודת מבט נוספת דרכה ניתן להתבונן בהבדלים היא דרך רגרסיה. המצב הפסיכוטי הוא מצב רגרסיבי בו הנפש חוזרת למחוזות קדומים כאשר פעמים רבות הרגרסיה מתבטאת בחוסר יכולת לדאוג לצרכים הבסיסים ביותר- אדם יכול למצוא את עצמו ישן עם הוריו במיטה בגיל 35, לא מסוגל להכין לעצמו חביתה ולא להתקלח שבוע. בעיניי, פסיכוזה יכולה להיות רגרסיה פתולוגית או רגרסיה בשירות האגו, כאשר צריך לבחון כל מקרה לגופו. דוגמא אחת לרגרסיה בשירות האגו היא מצב בו פסיכוזה מאפשרת מגע עם טראומות מודחקות שלא היו נגישות ו/או נותנת ביטוי לחלקים מוכחשים ובכך הופכת את חווייתו של האדם לפחות מפוצלת ויותר קוהסיבית.

אופן נוסף בו פסיכוזה יכולה להיות רגרסיה בשירות האגו אציג דרך הסיפור של ש', שהגיעה לטיפול בעיצומו של דיכאון פוסט פסיכוטי. החודשים הראשונים של הטיפול היו קפואים וללא תנועה אך ככל שחלף הזמן והתבססו יחסי אמון התחלנו להעמיק באופן שבו הפסיכוזה פתחה פתח למגע עמוק עם חוסר הערך שחוותה במהלך חייה. היא היתה נערה מוצלחת- מתעמלת אומנותית מצטיינת, תלמידה טובה, מדריכה בתנועת נוער. כאשר חוותה כשלון בשנת שירות כל הדימוי העצמי שלה התפורר והיא לא יכלה לשאת את הכאב הנפשי שהתלווה לכך, מה שהוביל אותה לשימוש בחומרים ובעקבות זאת למצב פסיכוטי פרנואידי. במהלך הטיפול התחוור לה עד כמה חייה נסובו סביב חיפוש אחר הערכה ופידבק חיצוני והיא הרבתה לדבר על כך שהמשבר היה הכרחי כדי לצאת מתפיסת עולם מרצה שבנויה על מבטו של האחר ככוח המרכזי הבונה בחייה. בעצם, התרחש כאן תהליך בו הפסיכוזה מפרקת מבנה נפשי שלא נבנה בצורה טובה כדי לבנותו מחדש.

אני בעצם תופס רבות מהפסיכוזות הראשונות כמשבר רוחני (מונח של ד"ר סטן גרוף) שמספק צוהר לחלקים בלתי נגישים בנפשם ומהווה בקשה של הנפש להירפא. וכמובן, ישנם מצבים בהם הפסיכוזה הופכת להיות חזרתית לאורך החיים ואז היא מהווה בכל פעם מצב רגרסיבי שאינו בשירות האגו. בכל מקרה, כמעט תמיד פסיכוזה תחווה כטראומטית, גם אם לעיתים בטווח הארוך ניתן להתבונן עליה כהזדמנות להתפתחות וגדילה נפשית.

להבדיל, החוויה תחת חומר משנה תודעה היא במרבית המקרים חוויה זמנית שבמסגרת מרחב בטוח ומוגן יכולה להיות רגרסיה בשרות האגו, תהליך בו האדם החווה משחרר את הצורך לתפקד ולהיות אדם בוגר בעולם ומאפשר לעצמו לשהות במרחב משחקי-תודעתי אחר. מצב זה יכול להוות קרקע פורייה לעבודה רגשית- נפשית על צרכים ראשוניים שלא סופקו, כאב מודחק שמייצר דפוסים לא אדפטיביים, מגע עם פצעים קדומים ואזורים קפואים בנפש ואפשרות לעורר אותם לחיים על מנת שיוכלו להחלים ולהירפא. אפשרות להתפרק מתוך בחירה כדי להתאחות מחדש באופן שיכול להיות מעט שלם יותר. כמו כן, ברוב המקרים החוויה הפסיכדלית לא תיתפס כחוויה טראומטית גם אם עלו בה תכנים קשים וכואבים.


- פרסומת -

לסיכום, ניתן לדמות את ההבדל בין פסיכוזה לחוויה תחת חומר מרחיב תודעה לנפילה חופשית. כאשר אתה צונח אל תוך תהום, כל ההבדל בעולם הוא אם אתה קשור לחבל בנג'י או שפשוט החלקת.


תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: פסיכותרפיה, סמים, שיטות טיפול נוספות, פסיכוזה
אריאלה חורב
אריאלה חורב
מוסמכת (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
תל אביב והסביבה, פתח תקוה והסביבה, רמת גן והסביבה
עדינה פרצובסקי
עדינה פרצובסקי
עובדת סוציאלית
חיפה והכרמל, רמת גן והסביבה
כרסטין בג'אלי וטפא
כרסטין בג'אלי וטפא
פסיכולוגית
כרמיאל והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), עכו והסביבה
יעל קרן-צבי
יעל קרן-צבי
עובדת סוציאלית
תל אביב והסביבה, ירושלים וסביבותיה, אונליין (טיפול מרחוק)
ליבנה כץ
ליבנה כץ
פסיכולוגית
מורשה לעסוק בהיפנוזה
חיפה והכרמל, אונליין (טיפול מרחוק)
מורן זיו אש
מורן זיו אש
עובדת סוציאלית
כפר סבא והסביבה, פתח תקוה והסביבה, נתניה והסביבה

עוד בבלוג של ליאור שיינפלד

אגש היום להרחבת התודעה מכיוון אחר-לפניכם אבחנה דינמית בסגנון חופשי של הישות הנקראת מדינת ישראל. סיפורה...

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.