לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
נֵס לֹא קָרָה לָנוּ

נֵס לֹא קָרָה לָנוּ

עלון פסיכולוגיה עברית | 5/12/2021 | הרשמו כמנויים

 

נֵס לֹא קָרָה לָנוּ 1

הערב נדליק את הנר השמיני והאחרון של חג החנוכה שהיה הפוגה חורפית (או כמעט חורפית) מרצף השגרה (או כמעט שגרה). בשנה של כל כך הרבה חישובי מסלול מחדש, והתרגלות כפויה אל הלא נודע, מעניין להרהר במעמדו של הנס בחיינו. אנחנו הולכים ונעשים מאומנים בהפתעות מטרידות ומגבילות, אבל כמה אנחנו מסמנים את התפניות הבלתי צפויות מהזן החיובי? כמה אנחנו פתוחים לחוש את ניסי היום יום? ובכלל – מה הופך דבר מה לנס?  המבט? או משהו יותר בלתי נתפס? מהו 'נס' בנפשיות? האם יש ניסים בחדר הטיפולים? איך הם נראים, נחווים, מדוברים?

השבוע באתרנו, מאמרים מקוריים נפלאים, ספרים וטורים חדשים: 

יחסים נרקיסיסטיים/פסיכופתיים מתאפיינים באלימות ממשית וחמורה שקשה להבחין בה מבחוץ, ולעיתים גם מתוך היחסים עצמם. למרות הקושי לזהותם, יש בהם פגיעה משמעותית והרסנית לנפשו של הנפגע, מפני שבבסיסם ניצבים מחיקה, סיפוח, והשתלטות על נפשו של אחר. במאמר זה, עינב יולביץ' וחני לורנצי-אורן, מקימות "עוגן: פסיכולוגיות למען נפגעי/ות התעללות נרקיסיסטית פסיכופתית" מתארות בקצרה חלק מהידע שנצבר על התופעה, ומקשרות ידע זה לתובנות פסיכולוגיות ופסיכואנליטיות מוכרות.

דיכאון במהלך גיל ההתבגרות זו תופעה שכיחה ביותר: כ-20% מבני הנוער יחוו דיכאון שניתן לאבחון טרם יגיעו לגיל 18. לצד גורמים שונים שיכולים לתרום להופעתו ושימורו של הדיכאון, קיימות ראיות רבות לכך שהיעדרה של הרמוניה משפחתית היא בעלת תפקיד משמעותי בהתפתחותו של דיכאון בגיל ההתבגרות. לאור כך, נהגה הטיפול המשפחתי מבוסס ההתקשרות (Attachment-Based Family Therapy), שנועד לטפל באופן משפחתי בבני נוער שמתמודדים עם דיכאון. זוהי סקירת מאמרם גיא דיימונד, לין סיקוולנד וגארי מ. דיימונד המציג את הבסיס התיאורטי של ABFT, לצד היישום הקליני של טיפול זה.


- פרסומת -

במדור הספרים - החצי השני של הקשת |  האם ייתכן שבן הזוג שלך נמצא על הרצף האוטיסטי? נשים רבות מתמודדות עם קשיי תקשורת קיצוניים בזוגיות שלהן, חוות חסך רגשי מתמשך ומצוקה חמורה, מבלי להעלות כלל על דעתן את האפשרות שבן זוגן נמצא על הקשת האוטיסטית. אחרות מבינות שבזה מדובר רק אחרי שנים ארוכות של בלבול וספקות המכרסמים בהן, עד לתחושה של אובדן השפיות. ספרה של פנינה ארד, החצי השני של הקשת, נכתב במטרה לנסות לתת מענה לכמה שאלות: מדוע רוב המבוגרים עם אוטיזם בתפקוד גבוה אינם מאובחנים? כיצד מאפיינים אוטיסטיים באים לידי ביטוי בזוגיות ולמה אנשים מחוץ למערכת היחסים הזוגית אינם מבחינים בהם? מה נשים בזוגיות עם שונות נוירולוגית חוות במשותף? מה ניתן לעשות כדי להתמודד עם האתגרים הייחודיים לזוגיות כזו? כיצד ניתן לצמוח בתוך זוגיות עם שונות נוירולוגית?

ובפסיכובלוגיה - 

הואריאנט החדש הגיע לפתחנו, וד״ר חנה דויד החליטה להביא בפני קוראיה את תמצית הרצאת ה-TED של ד"ר כריסטין קארטר, "7 אסטרטגיות שעוזרות לחיות עם [מצב של] חוסר ודאות". דויד כותבת:

״הכמיהה אחר הוודאות במצבים של אי-יכולת להגיע לוודאות דורשים אנרגיה רבה, תעצומות נפש, איזון פיזי ומנטלי או עצבי ברזל. כל אלה נפגעו במהלך השנתיים האחרונות אצל כולנו, שכן, קשה מאוד להשתחרר מהנהייה אחר הודאות, וכולנו ביזבזנו משאבים רבים – גם כאלה שמראש לא נתברכנו בשפע מהם – בנהייה חסרת תקווה שכזאת״

וד"ר רחל קואסטל בבלוג שלה Coreטקסט כותבת על 'תלמה, לואיז וההתענגות הנשית העודפת של לאקאן'

"בעיקר בלטה הביקורת על הסרט שהגיעה דווקא מהוגות פמניסטיות שטענו כי הוא מציג מודל מסוכן של אסרטיביות נשית וקובע סוף פסימי לנשים שמעזות לצאת נגד הסדר החברתי. למרות שאני מבינה את ההגיון, אף פעם לא ממש התחברתי לביקורת הזאת. שנים אחר-כך כשלמדתי לאקאן, בעיקר את ההמשגה שלו של ההתענגות הנשית העודפת, חזרו אליי הדימויים האייקוניים של תלמה ולואיז חוצות את נוף הפרא המהפנט של הגרנד קניון, כשהן משילות מעליהן לאט לאט כל סממן של נשיות מתנחמדת".

 

אנו נושאים לפידים / מילים: אהרון זאב, לחן: מרדכי זעירא
 

אָנוּ נוֹשְׂאִים לַפִּידִים
בְּלֵילוֹת אֲפֵלִים.
זוֹרְחִים הַשְּׁבִילִים מִתַּחַת רַגְלֵינוּ
וּמִי אֲשֶׁר לֵב לוֹ
הַצָּמֵא לָאוֹר -
יִשָּׂא אֶת עֵינָיו וְלִבּוֹ אֵלֵינוּ
לָאוֹר וְיָבוֹא!

נֵס לֹא קָרָה לָנוּ -
פַּךְ שֶׁמֶן לֹא מָצָאנוּ.
לָעֵמֶק הָלַכְנוּ, הָהָרָ עָלִינוּ,
מַעַיְנוֹת הָאוֹרוֹת
הַגְּנוּזִים גִּלִּינוּ.

נֵס לֹא קָרָה לָנוּ -
פַּךְ שֶׁמֶן לֹא מָצָאנוּ.
בַּסֶּלַע חָצַבְנוּ עַד דָּם -
וַיְּהִי אוֹר!

Photo by Lan Pham on Unsplash

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא:
הדס גור
הדס גור
עובדת סוציאלית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
אורית מעודד
אורית מעודד
פסיכולוגית
אונליין (טיפול מרחוק), פרדס חנה והסביבה, נתניה והסביבה
הילה גאון
הילה גאון
מוסמכת (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
תל אביב והסביבה
אוריאל רוס
אוריאל רוס
עובד סוציאלי
תל אביב והסביבה, רמת הגולן, טבריה והסביבה
דורית נוי-שרב
דורית נוי-שרב
פסיכולוגית
ירושלים וסביבותיה
רותם סגל
רותם סגל
פסיכולוגית
באר שבע והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), קרית גת והסביבה

עוד בבלוג של עלון פסיכולוגיה עברית

מחאתם המדממת של בני ובנות העדה האתיופית עדיין מהדהדת בכיכר הדמומה. ברשתות החברתיות ובמדיה, הציתה המחאה...

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.