לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
מתקשים לדמיין באופן חזותי? אתם לא לבד - אולי יש לכם אפנטזיה

מתקשים לדמיין באופן חזותי? אתם לא לבד - אולי יש לכם אפנטזיה

שפיות זמנית | 27/6/2021 | הרשמו כמנויים | שלחו טקסט לבלוג

מתקשים לדמיין באופן חזותי? אתם לא לבד - אולי יש לכם 1

אפנטזיה (aphantasia) היא מצב רפואי שבו אנשים לא מסוגלים להעלות תמונות בדמיונם - אנשים שאין להם "מצלמה מנטלית" שמאפשרת להם לדמיין דברים בצורה חזותית. על המצב הזה, ועל המצב ההפוך שלו - חוויה של דמיון חזותי קיצוני בעוצמתו, המכונה היפרפנטזיה (hyperphantasia) נכתב לאחרונה בניו יורק טיימס.

ד"ר אדם זמאן (Zeman) הוא פרופסור לנוירולוגיה מאוניברסיטת אקסטר באנגליה שהחל לחקור בשנים האחרונות את המצבים הללו, אליהם התוודע לראשונה דרך מטופל, שלאחר פרוצדורה ניתוחית קטנה איבד את היוכלת לדמיין בצורה חזותית. מאז, הוא והקולגות שלו שמעו על עוד 12,000 איש עם אפנטזיה, שרובם טוענים שנולדו כך. למרות שהם לא יכולים לדמיין תמונות חזותיות בראשם, הם כן בעלי זיכרון חזותי, ויכולים לזכור, למשל, מה צבע העיניים של ראש הממשלה לשעבר. יחד עם זאת, הם פחות טובים מאנשים בלי אפנטזיה בזיכרון פרטים מחייהם שלהם. ייתכן שהזיכרון של החוויות שלהם - שמכונה זיכרון אפיזודי - תלוי יותר ביכולת הזו מאשר זיכרון של עובדות בנוגע לעולם שסביבם.

במחקרים שונים שבהם נתבקשו נבדקים לדמיין אור לבן בוהק - מה שאמור לגרום לאישונים שלהם להתכווץ, נמצא שאכן אצל אנשים עם אפנטזיה, האישונים לא התכווצו; גם כאשר השמיעו להם סיפורים מפחידים, למשל על תקיפת כריש - בעוד שאצל אנשים בלי אפנטזיה העור נעשה לח יותר כתוצאה מהזעה, אנשים עם אפנטזיה לא הגיבו באופן פיזי לסיפורים. החוקרים הציעו שהיכולת לדמיון חזותי מהווה למעשה מגבר רגשי, ומחזקת גם רגשות שליליים וגם חיוביים שנוצרים בעקבות החוויות שלנו. אנשים עם אפנזטיה מגיבים רגשית לחוויותיהם, אבל הרגשות לא מוגברים דרך הדמיון החזותי. "נראה שהם יותר טובים בלעבור הלאה", אמר ד"ר זמאן לניו יורק טיימס, "אולי זה מכיוון שהם פחות מוטרדים מחזיונות, שעבור רבים מאיתנו, עולים בראש ומעוררים חרטה וגעגוע".


- פרסומת -

עוד מצא במחקר שאנשים עם אפנטזיה נוטים יותר לעסוק במקצועות מדעיים או מתממטיים. קרייג ונטר (Venter), מי שהוביל את חקר הגנום האנושי, טען שהאפנטזיה שלו עוזרת לו להיות מדען בכך שהיא מוחקת הסחות דעת. יחד עם זאת, נראה שאפשר להיות לא רק מדען, אלא גם אמן חזותי עם אפנטזיה: אד קטמול (Catmull), הנשיא לשעבר של פיקסאר, הכריז ב-2019 שיש לו אפנטזיה.


תגיות:

עוד בבלוג של שפיות זמנית

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

תמר בן-ברקתמר בן-ברק4/7/2021

מונח מטעה שגורם עוול לאנשים. .
היעדר היכולת לדמיין באופן חזותי היא תופעה ממשית.
אני עבדתי תקופה ממושכת עם אשה שהדמיון החזותי שלה היה דל מאוד ולא יציב. היא יכלה ליצור תמונה בראשה, אך היא היתה מעורפלת, "נוזלת" ומתפוגגת כעבור שניות.
אבל לקרוא לזה "אפנטזיה" זה בעייתי מאוד.
חשוב להבין שאנשים שלא מסוגלים לדמיין באופן חזותי (או שהדמיון החזותי שלהם דל ולא יציב) עדיין יכולים גם יכולים לדמיין.
סביר להניח שהדמיון שלהם הוא בעיקרו מילולי, אודיטורי או סומטי, ובערוצים האלה, סביר להניח שהוא יהיה עשיר ומפורט וישרת אותם היטב.
אני מציעה לאנשי מקצוע שעובדים עם דמיון ככלי טיפולי, כשהם פוגשים אנשים ש"מתקשים לדמיין", שאלו אותם שאלה אחת פשוטה:
האם אתם יכולים לדמיין את עצמכם מדברים או מתווכחים עם חבר?
ואחרי זה שאלו עוד: האם אתם יכולים לשמוע שיר בתוך הראש?
האם אתם יכולים לדמיין את עצמכם נופלים?
אני מתערבת אתכם שהשאלות האלה יחשפו עולמות פנימיים עשירים ונפלאים.

עמוס פלישמןעמוס פלישמן27/6/2021

אפנטזיה ולקויות למידה. כיוון שמדובר במצב רפואי חדש שהחלו לדון בו באופן רציני ב 2015 עדיין ראוי לחקור טוב יותר את הקשר של הפרעה זאת להפרעות אחרות למשל ללקויות למידה והפרעת קשב ותנועתיות יתר.
כל חיי אני מתמודד עם הפרעה זאת .להערכתי היא פוגעת בתפקודי בתחומים כמו זהו פנים, התמצאות בשטח, הרכבת חפצים, שגיעאות כתיב, אך מסייעת לי להבין לעתים את התמצית של התופעות אותן חקרתי בחיי המדעיים.