לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
הָרֶגַע (אוֹ חֵלֶק מִמֶּנּוּ) מִתְרַחֵשׁ בְּרֶגַע זֶה מַמָּשׁ

הָרֶגַע (אוֹ חֵלֶק מִמֶּנּוּ) מִתְרַחֵשׁ בְּרֶגַע זֶה מַמָּשׁ

עלון פסיכולוגיה עברית | 13/6/2021 | הרשמו כמנויים

 

הָרֶגַע (אוֹ חֵלֶק מִמֶּנּוּ) מִתְרַחֵשׁ בְּרֶגַע זֶה מַמָּשׁ

אם לא יהיו הפתעות מיוחדות, היום תושבע ממשלה חדשה, אחרת. לא ניתן לשער מה צפוי לנו, או כמה זמן תחזיק, אבל אפשר לספוג לקרבנו את עצם האפשרות לתנועה ושינוי אחרי ארבע מערכות בחירות רצופות. לקיום הממשלה המורכבת הזו, נדרש תמהיל מיוחד של אמונה, אמון, סבלנות, יכולת לראות למרחק, לוותר, לרקוד בעדינות ובגמישות, בלי לדרוך על רגלי האחר, בתוך מגרש שגבולותיו משורטטים תוך כדי תנועה, בלי הרף. הרגע (או חלק ממנו) מתרחש ברגע זה ממש. 

את הרעיון של "מצב הנפש של O" פיתח ביון לאחר שהגיע למסקנה שהמושגים שבהם השתמש עד אז לתיאור החוויה הנפשית הם חלקיים בלבד. מצב הנפש של O שונה מהותית ממצב הנפש של ידיעה (K): הוא אין-סופי, אמורפי ובלתי נתפס על ידי החושים. לפיכך, הוא מתגלה רק על ידי טרנספורמציה ב-O, ההופכת את החומרים הנפשיים שבו למחשבות הניתנות לידיעה. מאמרו של משה לנדאו עוסק בשלושה ממדים מרכזיים של מצב הנפש של O: האמת הרגשית הבסיסית, החוויה של חופש פנימי והממד האסתטי.

רק לפני מספר שבועות עוד היינו בעיצומה של מלחמה מורטת עצבים, האם יש דרך להערך להתמודדות עם מצבי משבר שכאלה? במאמרו 'בניית חוסן מקדים להתמודדות עם מצבי לחץ ומתיחות ביטחונית' - פרופ' אורן קפלן מסביר על החשיבות בבניית חוסן בעקבות ההשלכות הקשות של המבצע האחרון על האוכלוסייה האזרחית. מחקרים שונים מראים שההתמודדות מול מצבים כאלה בזמן אמת אינה יעילה דייה, וכרוכה בסיכון מוגבר ללקות בהפרעת דְחק פוסט טראומתית - PTSD. באמצעות התערבויות פשוטות למדי ובעזרת טיפוח דפוסי התמודדות אדפטיביים לשעת חירום, קפלן מראה כי ניתן להפחית את שיעור PTSD בעשרות אחוזים ולהביא להתמודדות טובה יותר עם אתגרי השגרה וטיפוח חיים מלאים ומאושרים יותר.


- פרסומת -

בספר Loneliness, Human Nature and the Need for Social Connection (2008), ג'ון קסיופו מגדיר בדידות כאיתות הישרדותי-אבולוציוני לחסך בקשר אנושי משמעותי, וכמצב נוירו-פיסיולוגי וביולוגי של דריכות יתר לסביבה החברתית. מוטי עמירם סקר את ספרו מנקודת מבט ביקורתית.

ולכבוד חודש הגאווה – אנחנו ממשיכים להזכיר מאמרים נהדרים  בתחום - אחד הנושאים שעולים בטיפול זוגי בכלל ובטיפול בזוגות הומוסקסואלים בפרט הוא סוגיית הבלעדיות לעומת פתיחות מינית בקשר. מחקרים מהשנים האחרונות מראים כי הומוסקסואלים רבים מסכימים על קשר פתוח מבחינה מינית ברמות שונות של מפורשות ובהירות. במאמר זה מציגים רזי שחר וד"ר רון נסים שלושה מערכי שאלות המיועדים לחשוף את הנורמות, הערכים וההטיות המשפיעים על מטפלים שעובדים עם זוגות הומוסקסואלים ועל בני הזוג המתייעצים איתם.

בפסיכובלוגיה - 

ד"ר חנה דויד על סממנים רגשיים/נפשיים/חברתיים של פוסט קורונה אצל ילדים מחוננים.

הודעתו של ד"ר יובל הירש, יו"ר חטיבת הפסיכולוגים בהסתדרות המח"ר על סיום העיצומים, סיכום ההישגים, וקיצור תולדות המאבק הנוכחי של הפסיכולוגים החינוכיים. 

פרופ' עמיה ליבליך כותבת על שבוע הספר, ובהזדמנות זו, אנחנו שבים ומזמינים אתכם להשתתף בפרויקט 'קריאה מודרכת' של פסיכולוגיה עברית - יש ספר (עיון, שירה, פרוזה, ילדים) שהשפיע עליכם/ן? שגרם לכם/ן להסתכל קצת אחרת על עצמכם/ן, על מטופלים ועל טיפול? שהרחיב את דעתכם/ן ואת הגישה שלכם/ן? בואו לכתוב או להתראיין עליו למדור "קריאה מודרכת"

ועוד הצעה מהמערכת – עם שובם של ימי העיון והכנסים הפרונטליים אנחנו מחפשים כתבי שטח! אוהבים לכתוב? סקרנים ומעורים במתרחש בעולם הטיפול, המחקר והתאוריה? מעוניינים להשתתף בכנסים וימי עיון מקצועיים בנושאים מגוונים וללא תשלום? הצטרפו לנבחרת 'כתבי השטח' של פסיכולוגיה עברית! 

הרגע (או חלק ממנו) / ישראל אלירז

הָרֶגַע(אוֹ חֵלֶק מִמֶּנּוּ)
מִתְרַחֵשׁ בְּרֶגַע זֶה מַמָּשׁ
עִם קְרִיאַת הַשִּׁיר הַזֶּה עַל
גַּבֵּי הַדַּף הַזֶּה וְתוֹךְ
קְרִיאָתוֹ הוּא נִמְחַק וְשָׁב
וְנִכְתַּב עַל יָדְךָ הַיּוֹדֵעַ:
הַיֹּפִי, שֶׁהוּא מַשְּׂאַת הַנֶּפֶשׁ
שֶׁל הַצּוּרָה, כָּל צוּרָה,
מִתְמַמֵּשׁ כְּשֶׁאַתָּה קוֹרֵא לָרֶגַע
הַזֶּה בְּשֵׁם וְאֵינְךָ צָרִיךְ
עוֹד לְהַצְבִּיעַ וְלוֹמַר:
הַכֹּל מַתְחִיל כָּאן

Photo by Annie Spratt on Unsplash

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא:
משה נח-מטות
משה נח-מטות
פסיכולוג
שרון ושומרון, פתח תקוה והסביבה
הילה מאור
הילה מאור
פסיכולוגית
רמת גן והסביבה
יסכה גואטה
יסכה גואטה
עובדת סוציאלית
חיפה והכרמל, אונליין (טיפול מרחוק), פתח תקוה והסביבה
אסתר תירוש
אסתר תירוש
עובדת סוציאלית
שרון ושומרון, אונליין (טיפול מרחוק)
קרן גרינפלד ברסקי
קרן גרינפלד ברסקי
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
ענת בבא
ענת בבא
עובדת סוציאלית

עוד בבלוג של עלון פסיכולוגיה עברית

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.