לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
מי שמביט בי מאחור

מי שמביט בי מאחור

עלון פסיכולוגיה עברית | 31/5/2013 | הרשמו כמנויים

ה'תנ"ך החדש של הפסיכיאטריה', ה DSM-5 ראה אור לפני כעשרה ימים ומאז (ולמען הדיוק גם קודם לכן) לא מפסיק לתפוס כותרות שליליות בעיתונות המערבית ו'לזכות' לביקורת בקרב אנשי מקצוע. הבאז שמייצרת הגרסא העדכנית של המדריך, מציפה מחדש סוגיות עקרוניות הנוגעות לתחום האבחון, כמו הסכנה שבאבחון יתר, הקו השברירי בין ה'נורמלי' ל'פתולוגי', ומעורבותם של שיקולים תרבותיים ו/או כלכליים בניסוח האבחנות.

ממרום ניסיונה ובסגנונה האישי והנוגע, פרופ' עמיה ליבליך מתייחסת השבוע בחריפות לסוגיית האבחון. ליבליך מצהירה שהיא מאמינה עקבית בחוסר העקביות של האדם ובפנים הרבות שלו, תוהה כיצד אמור פסיכיאטר לקבוע גורלות על סמך רשימת קריטריונים, ולא חוסכת שבטה גם מהפסיכולוג הנעזר בכלי אבחון דינאמיים כמו רורשאך וTAT. ומה אתם חושבים? מוזמנים לקרוא את הפוסט ולהגיב. להרחבת המבט מומלץ לקרוא את הראיון עם פרופ' אלן פרנסס המובא ב 'שפיות זמנית' - פרנסיס, שהוביל את כח המשימה לכתיבת הגרסאות הקודמות של המדריך מגדיר את הגרסא החדשה כמסוכנת וטוען למעורבות משמעותית של אינטרסים כלכליים בקביעת האבחנות. סוגיות האבחון משמעותיות מאד גם בכל הנוגע לרפורמה העתידית בבריאות הנפש - טענות כנגד התנית הטיפול הנפשי באבחנה פסיכיאטרית, אורך הטיפולים הקצר ועוד שלל שאלות מטרידות' הועלו בתחילת החודש בישיבת ועדת העבודה הרווחה והבריאות בכנסת שעסקה בהתקדמות הרפורמה. ב'שפיות זמנית' אנחנו מביאים לכם את פרוטוקול הישיבה המלא. חשוב ומעניין.

ומה עוד?

ירון סלע בוחן במאמרו את תרומתם של שני רכיבי האושר העיקריים - רווחה נפשית ומשמעות בחיים לחיזוק הרצון של מבוגרים לשמר את חייהם. במקביל, רחל בר- יוסף- דדון, מציעה "93 כלים לאושר" המובאים בספרה החדש ובו שלל כלים לשיפור החיים המבוססים על תאוריות פסיכולוגיות ומחקרים עדכניים. איל איבניצקי השתתף בכנס האיגוד לטיפול רגשי הנעזר בבעלי חיים ומספר על התיאוריות הפסיכואנליטיות העומדות בבסיס הטיפול ועל המפגש עם החיה שבתוכנו. סקירה נוספת וחגיגית הגיעה אלינו מעבר לים -  מיכל אלמגור שמתגוררת בארה"ב, השתתפה בכנס החטיבה הפסיכואנליטית של ה APA בבוסטון ומספקת לנו טעימות מדבריהם העדכניים של פסיכואנליטיקאים מרכזיים כגון ג'ודי דייויס, ריקרדו לומברדי, פיליפ ברומברג, ג'סיקה בנג'מין ועוד. גם ד"ר ארנון רולניק מביא עמו בפוסט החדש 'שחקן חיזוק' אמריקאי ומציג לקורא את גישתו האינטגרטיבית של פול וואכטל. רולניק קובל על החלוקה בין ה'מקובלים' ל'מקובלים פחות' בעולם הטיפול, ומציע כיצד לחנך מטפלים לאינטגרציה בין הגישה הדינאמית לשימוש בכלים קוגניטייביים והתנהגותיים. להרחבה תוכלו למצוא במדור הפודקאסטים ראיון עם הפסיכולוגית שרון זיו ביימן העוסקת בפסיכותרפיה התייחסותי וממוקדת, כשהיא משוחחת עם ד"ר רולניק על הגישה האינטגרטיבית ועל בכלל. שבת שלום!


- פרסומת -

"..מי שמביט בי מאחור

עובר בשקט לידי

אני לא רואה אותו

והוא לא רואה אותי

מי שמביט בי מאחור

לא יודע מה איתי.."

(מילים: יהונתן גפן, לחן: יוני רכטר)

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא:
עפרה משיח
עפרה משיח
עובדת סוציאלית
יעל קמחי
יעל קמחי
עובדת סוציאלית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), רמת גן והסביבה
אורנה קנו
אורנה קנו
מוסמכת (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
חיפה והכרמל, אונליין (טיפול מרחוק)
רוני אייזנברג חן
רוני אייזנברג חן
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה
ד"ר ריבי אפרת
ד"ר ריבי אפרת
עובדת סוציאלית
חיפה והכרמל
מיכאל אמיר
מיכאל אמיר
עובד סוציאלי
תל אביב והסביבה

עוד בבלוג של עלון פסיכולוגיה עברית

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.