לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
3
מרץ

יום עיון: כוחה המרפא של הסולידריות - מסע פילוסופי ספרותי ופסיכואנליטי

3/3/2023 | פורסם על ידי האיגוד הישראלי לפסיכותרפיה

האיגוד הישראלי לפסיכותרפיה מזמין אתכם.ן
להשתתף ביום העיון להשקת ספרה של ד'ר קלאודיה קוגן:

כוחה המרפא של הסולידריות –
מסע פילוסופי, ספרותי ופסיכואנליטי
בהוצאת כרמל
יתקיים ביום ו', 3 למרץ 2023, תיכונט, שושנה פרסיץ 3, תל אביב

תקצירים ומרצים

ד'ר בועז שלגי: אל מי אֵפְנֶה את ליבי: על שאלת הסולידריות אל מול 'האדם השלישי'
בספרה החשוב והמרתק מבקשת ד'ר קלאודיה קוגן להתבונן בתופעת הסולידריות ממבט פסיכואנליטי ולחקור את תופעת הסולידריות כפי שהיא מתגלמת בפרט הסולידרי, כאשר האדם 'יוצא מעצמו' ופועל למען אדם אחר. בעקבות מאמרו של ז'ורז' הנסל: 'אתיקה ופוליטיקה בהגותו של עמנואל לוינס', ודרך דוגמה קצרה מתוך הספר 'אנשי פאנפילוב' לאלכסנדר בק, תנסה הרצאה זו להתמודד עם שאלת 'האדם השלישי': מה קורה לאדם כאשר הוא עומד בפני מצב הקורא לו להיות סולידרי עם שני כוחות המנוגדים אינהרנטית זה לזה. כיצד הסולידריות 'בוחרת'? כיצד היא מתעצבת במצבים שבהם היא נדרשת לפעול, במלוא כוחה, בכיוונים מנוגדים?

פרופ' דנה אמיר: בין הושטת היד אל הרֵע להושטת היד אל הרַע: על סולידריות חיובית וסולידריות שלילית
ההרצאה תעסוק באספקטים החיוביים והשליליים של הסולידריות תוך השוואה בין הרגעים שבהם הסולידריות מבוססת על שיתוף פעולה (cooperation) ומאפשרת היחלצות ממבוי סתום, לעומת הרגעים שבהם היא מבוססת על שותפות לדבר עבירה (collaboration) והופכת בעצמה למבוי סתום שאיננו מאפשר חריגה מפנים או מחוץ.

ד'ר מירב רוט: אבל וסולידריות בטיפול ובספרות
הרצאה זו תתבונן באופן בו התאבלות על המסע האקזיסטנציאלי המשותף והמשא הכרוך בו – מעמיקה את הסולידריות של הפרט עם אחיו בני האדם (והסירוב להתאבל מגביל אותה). אבאר כיצד תהליכי אבל בטיפול מעמיקים את יכולתו של המטופל לסולידריות עם הדמויות בחייו, עם המטפל/ת ועם עצמו, וכיצד קריאת ספרות מכוננת סולידריות מתאבלת .

מיכל ניובורן: מה נעשה לאחותנו ביום שידובר-בה?': אחאות כאיחוי
במהלך חייו של טיפול נפשי ישנם רגעים בהם המטופל נחשף באופן ממשי וקונקרטי לאחים החולקים איתו את ההורות של המטפל. רגעים אלו הינם טעונים מטבעם. הם עשויים לגרום לצמצום וקריסה של המרחב הפוטנציאלי, אך יש בכוחם גם לזמן את המרחב הפוטנציאלי, להנכיח אותו ולהרחיב אותו. ברוח ההגות של קלאודיה קוגן המתוארת בספרה המכונן 'כוחה המרפא של הסולידריות', אבקש להתבונן על המתרחש במרחב הטיפולי כאשר מטופל פוגש את פעולות הושטת היד של המטפל שלו מחוץ לטיפול. אתאר יציאה של מטפלות להתנדבות באוקראינה עם פליטות מלחמה שחירותן הפיזית והנפשית נשללה באופן עמוק. אדגים כיצד פעולות אלו נספגו לתוך המרחב הטיפולי, ואתבונן באופנים בהם ההכרה של המטופל באחיו בני האדם הינה הזדמנות לאיחוי וריפוי.

ראיון מוקלט בין דר' קלאודיה קוגן ופרופ' דונה אורנג': על סולידריות והמפנה האתי בפסיכואנליזה
שיחה פתוחה עם אחת מהדמויות המובילות בעולם הפסיכואנליטי על התמקמותו של איש הטיפול בשאלת האתיקה והריפוי הנפשי.

משתתפים (לפי סדר א-ב)

פרופ' דונה אורנג'

Educated in philosophy, clinical psychology and psychoanalysis. Recent books are Thinking for Clinicians: Philosophical Resources for Contemporary Psychoanalysis and the Humanistic Psychotherapies (2010), and The Suffering Stranger: Hermeneutics for Everyday Clinical Practice (2011), Nourishing the Inner Life of Clinicians and Humanitarians: The Ethical Turn in Psychoanalysis, and Climate Crisis, Psychoanalysis, and Radical Ethics (2016), and most recently, Psychoanalysis, History, and Radical Ethics: Learning to Hear (2020). 2021 Visiting Professor of Phenomenology, Duquesne University.

פרופ' דנה אמיר
פסיכולוגית-קלינית, פסיכואנליטיקאית מנחה בחברה הפסיכואנליטית בישראל, סגן דיקן למחקר וראש מסלול הדוקטורט הבין-תחומי בפסיכואנליזה באוניברסיטת חיפה, משוררת וסופרת. עורכת ראשית של 'מארג' – כתב עת ישראלי לפסיכואנליזה (מרכז פרויד – האוניברסיטה העברית) וראש הקתדרה לחינוך וחברה ע'ש רחל וחנן בר-נצר. הוציאה לאור שישה ספרי שירה, שני ממוארים בשירה ופרוזה וארבעה ספרי עיון פסיכואנליטיים שראו אור בעברית ובאנגלית: 'על הליריות של הנפש', 'תהום שפה', 'להעיד על העדים', ו- 'וידויי מסך', שכולם ראו אור גם באנגלית. ספר חמישי – 'גלות הגוף המדבר' – יראה אור בקרוב בהוצאת רסלינג. זכתה בפרסים שונים על כתיבתה העיונית והספרותית, ביניהם 5 פרסים בינלאומיים על כתיבתה הפסיכואנליטית.

עליזה דולב
עובדת סוציאלית, פסיכותרפיסטית-מדריכה. מנהלת מקצועית של 'מפנה' – מערך הסיוע לרופאים של הר'י. מדריכה קלינית לשופטי בית משפט לנוער, משפחה ומחוזי. מובילה במילואים מסעות שחרור ללוחמים. דוקטורנטית בתכנית לפרשנות ותרבות, אוניברסיטת בר אילן. יוצאת מערך בריאות הנפש בצה'ל, מפקדת לשעבר של היחידה לתגובות קרב ומפקדת מכון הקבע. מנהלת יוצאת של התחום הטיפולי בארגון בטחוני במשרד ראש הממשלה.

מיכל ניובורן
פסיכולוגית – קלינית מדריכה. מורה ומדריכה בתוכנית הפסיכותרפיה התלת שנתית של האיגוד הישראלי לפסיכולוגיית העצמי וחקר הסובייקטיביות. מורה ומדריכה בטיפול CBT. עוסקת בהמשגה, כתיבה והדרכה על 'הטיפול המאחד' – טיפול הממזג בין פסיכולוגיית העצמי לבין התערבויות מעולם הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי.

ד'ר קלאודיה קוגן
פסיכולוגית קלינית-מדריכה, יו'ר יוצאת של איגוד ישראלי לפסיכולוגיית העצמי ולחקר הסובייקטיביות. מרצה בהווה ומייסדת ומנהלת בעבר של 'תכנית הכשרה תלת- שנתית ללימודי פסיכולוגיית העצמי'. מרצה בתכנית הליבה בפסיכותרפיה ובתכנית 'פסיכולוגיית העצמי והמעשה הטיפולי' ביחידה ללימודי המשך בביה'ס לרפואה שבאוניברסיטת תל-אביב. מרצה במרכז ויניקוט בישראל. מחברת הספר 'כוחה המרפא של הסולידריות – מסע פילוסופי, ספרותי ופסיכואנליטי' בהוצאת כרמל.

ד'ר מירב רוט
פסיכולוגית קלינית ופסיכואנליטיקאית מנחה, מורה ומדריכה בחברה הפסיכואנליטית בישראל; חוקרת תרבות; ראש התכנית לפסיכותרפיה באוניברסיטת תל אביב; מחברת פרקים ומאמרים בפסיכואנליזה וכן בממשק בינה לבין ספרות ותרבות. עורכת מדעית של ספרים מן הקורפוס של מלאני קליין וממשיכיה; מחברת הספר 'מה קורה לקורא? התבוננות פסיכואנליטית בקריאת ספרות' בעקבות עבודת דוקטורט בהנחיית פרופ' אבי שגיא בחוג לפרשנות ותרבות בבר אילן, שראה אור בהוצאת כרמל ב 2017. גרסה אנגלית של הספר: A Psychoanalytic perspective on reading literature – Reading the reader, ראתה אור ב Routledge ב 2020.

ד'ר בעז שלגי
פסיכולוג קליני, ראש תכנית הדוקטורט 'פסיכואנליזה וממשקיה' בתוכנית לפסיכותרפיה, הפקולטה לרפואה, אוניברסיטת תל-אביב. עורך ראשי (משותף) של כתב העת 'שיחות – כתב עת ישראלי לפסיכותרפיה'.

להרשמה: נא להכנס לאתר האיגוד הישראלי לפסיכותרפיה:
https://www.israpsych.o...%d7%a4%d7%99/

דוא'ל – איגוד ישראלי לפסיכותרפיה: iapsych@013net.net
טל': 03-7369051 – 972-3-7369051


תגיות: