לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
10
מאי

״האומר הטוב״ בשיח הפסיכואנליטי

10/5/2022 | פורסם על ידי דקלה ברוידא-פיינשטיין

פורום עוד - לאקאן מזמין להרצאה השישית בסדרת ההרצאות השנתית 'לומר טוב':

״האומר הטוב״ בשיח הפסיכואנליטי

הרצאתה של ד'ר דפנה תמרין, פסיכיאטרית, פסיכואנליטיקאית חברת האקול של השדה הלאקאניאני הבינלאומי

- “Le bien-dire” ״האומר הטוב״ בתרגום לעברית- הינו מונח שלאקאן מביא בשנות השבעים במספר טקסטים בהתייחסו לשאלה של הפרוש בשיח הפסיכואנליטי [1,2] ומה מבדיל את הפרוש מכל שיח אחר.

מה הוא האומר (dire)? על פי לאקאן בשונה מ-״הנאמר״ (dit)?

ה-״אומר״ הינו בעת ובעונה אחת האקט של הדיבור, אך גם התמצית, המהות של מה שניתן להסיק מכל מה שנאמר. במלים פשוטות, ״האומר״ מכוון לשאלה ״כשאת/אתה מדבר, מה אתה רוצה להגיד לי מעבר למלים שאמרת, למה אתה אומר לי זאת״? ״האומר״ בשיח האנליטי מעביר את מרכז הכובד לא רק לפרוש של הטקסט שנאמר על ידי המטופל, אלא למה שמניע את הטקסט הזה, שהינו על פי התיאוריה הלקאניאנית ההתענגות הייחודית של כל מטופל.

מה הוא אם כך ״האומר הטוב״, הזה שמייחד את השיח האנליטי בשונה מכל שיח אחר?

הפסיכואנליזה זו הפרקטיקה שהמציא פרויד: אסוציאציה חופשית ופירוש. פרויד התמקד בפירוש בעיקר בפיענוח: בטקסט של המטופל מגולם טקסט נוסף, לטנטי, אשר המטופל אינו יודע על קיומו, אך ניתן לפענחו ולתת לו משמעות בעזרת הפרוש של האנליטיקאי.

לאקאן, כאשר הוסיף את הממד של ״האומר״, אשר קיים (ex-sists) מחוץ למגבלות של מבנה השפה והלוגיקה, פותח ממד חדש גם לגבי הפרוש בשיח האנליטי: פרוש אשר אינו כפוף לאין-סופיות של משמעויות ופענוח הסימפטומים והתצורות של הלא-מודע, אלא מכוון להתענגות הייחודית לכל מטופל, להתענגות הממשית שהינה ״סיבת- הדיבור״ באנליזה.

לכן יכול לאקאן לומר כי 'האומר הטוב מספק' (' le bien dire satis-fait') [2], ובעיקר- האומר הטוב מאפשר נקודת כפתור, סוף למלל ולאנליזה האין-סופית אשר צערה כל כך את פרויד, וגם...סיום עם סיפוק. האומר הטוב אינו אומר של המטופל או האנליסט, זהו האומר של האנליזנט העובר פרוש [3] ( analysant interprete)והאתיקה של האומר הטוב הינה האתיקה של הפסיכואנליזה עצמה.



1. טקסט ״טלוויזיה״ 1973, בתשובה לשאלה 6: ״מה עלי לעשות?״

Lacan, pp 41 “Television”- A challenge to the Psychoanalytic Establishment, Jacques

2. טקסט …Ou-pire , Scilicet 5, pp 9

3. Colette Soler, Retour sur la “function de la parole”, pp85-86




ההרצאה תתקיים ביום שלישי, 10.5, בשעה 20:00
קישור לזום יישלח לנרשמים.
ronit.mekomot@gmail.com להרשמה נא לכתוב לרונית שי

תגיות: