לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
17
פברואר

יום עיון חטיבת ילדים ונער:"דיון מחודש בסוגיות בהתפתחות הזהות המינית"

17/2/2020 | פורסם על ידי אורית ברקת

האגודה לפסיכותפיה פסיכואנליטית שמחה להזמינכם
ליום עיון השני השנה - של חטיבת הילדים והנוער.

"דיון מחודש בסוגיות בהתפתחות הזהות המינית "

יו"ר יום העיון: גב' מונה זופניק

יום העיון יתקיים במכון מופ"ת רח' שושנה פרסיץ 15 ת"א

תוכנית :
09:00-09:15- דברי פתיחה

09:15-10:30-הרצאה: תיזאוס, מיתוס הגיבור, אדיפוס והאב –המסע לגיבוש הזהות הגברית-
מר אבי שרוף

10:30-11:00-הפסקה

11:00-12:15- הרצאה: "מה רצה פרויד מהאישה ?"- גב' רות גולן

12:15-12:45-הפסקת צהריים

12:45-14:00- "חשיבה פסיכואנליטית עכשווית על טרנסג׳נדר: מה ניתן ללמוד מחוויה
טרנסג׳נדרית על התפתחות הזהות המגדרית ?"-ד"ר אסתר רפופורט

14:00-14:30-שאלות מהקהל, דיון וסיכום


תקצירים :
יו"ר יום העיון: גב' מונה זופניק , פסיכולוגית קלינית ומדריכה. עובדת בגישה פסיכואנליטית עם ילדים ומבוגרים. מלמדת ומדריכה בתוכניות לפסיכותרפיה באונ' ת"א.

הרצאה : "תיזאוס, מיתוס הגיבור, אדיפוס והאב –המסע לגיבוש הזהות הגברית" –
מר אבי שרוף

המיתוס של תיזאוס משמש בהרצאה זו פרדיגמה לתיאור שלבי התפתחותו של היסוד הגברי, מן המטריאכט אל הפטריאכט (עפ"י נוימן), תוך מעברים של פוזיציות התפתחותיות: הילד, הטריקסטר (הדון ז'ואן), הגיבור, האב והזקן החכם (עפ"י ברברה גרינפלד).המסע לגיבוש הגבריות כרוך במאבק הן נוכח הסכנות מצד "האם הגדולה", והן בסכנות סירוס מצד האב התחרותי (אדיפוס). הקבוצה הגברית משמשת מקור תמיכה, חיזוק וביטחון לאורך פרקי מאבק זה.דמות האב הדיאדית (בלוס), האדיפאלית והפוסט אדיפאלית מהווה מקור משמעותי להזדהות וליכולת לנפרדות מהאם. מושג "שם האב" (לאקאן) משמש כביטוי סמלי לנוכחות סימבולית של ייצוג האב, המסייע לתהליך הצמיחה והנפרדות, מן הפוזיציה הפמנינית (מלאני קליין) אל גיבוש היסוד הגברי, תוך בירור מיהו האב הפרסונלי ומיהו האב הארכיטיפי. במצבים רבים אין דמות האב מאפשרת גדילה כזו: אב מסרס, אב נעדר. באמצעות דוגמאות מפורסמות ניתן להבין את הדינמיקה שעכבה את תהליך גיבוש הגבריות, כמו למשל: ליאונרדו דה-וינצ'י, קפקא, שרבר, דוסטוייבסקי ו"מוטיב לאיוס".
נסקור השפעות היעדרות האב על עיצוב תחושת הגבריות של הבן בכלל ותפיסת היחסים עם דמות האישה בפרט (אושרסון, ננסי פריידיי) והיבטים מסוימים של הומוסקסואליות מובנים ומוצגים דרך אספקט זה.
דרך המיתוס של פרסיפל ("הגביע הקדוש") ניתן בהתאמה להתחקות אחר היסודות של הגדילה וההתפתחות של היסוד הגברי, אך האם גם כיום, המסע אל הגבריות הולם עידן בו המגדר נזיל יותר ולגבריות מנעד רחב יותר ?

אבי שרוף-פסיכולוג קליני מדריך. מרצה במחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת תל אביב ובתוכניות לפסיכותרפיה באוניברסיטת חיפה, בר אילן ובברזילי באשקלון. לשעבר פסיכולוג ראשי במרכז לבריאות הנפש נס ציונה. חבר בצוות ההיגוי של חטיבת הילדים והנוער של האגודה הישראלית לפסיכותרפיה פסיכואנליטית. מנהל אקדמי של התוכנית לפסיכותרפיה בילדים ובנוער בגישה פסיכואנליטית, בי"ס לעבודה סוציאלית, אוניברסיטת תל אביב.

הרצאה : "מה רצה פרויד מהאישה? " – גב' רות גולן

כותרת אחד מאמריו האחרונים של פרויד היתה קריאה נרגשת אל הנשים ושאלה עליה לא קיבל תשובה בכל שנות עבודתו Was Will Das Wibe? מה רוצה האישה? בהרצאה זו אפרוש בקצרה את האלטרנטיבות שעמדו בפני נשים בהתאם לתהליך התפתחות מיניותן וזהותן כפי שניסחו אותם פרויד ולאקאן, ואציע אפשרות נוספת שהתגבשה מתוך עבודתי הקלינית וחקירתי הרוחנית, שיכולה לנבוע מתהליך זה ולהוביל את התשובה לשאלה למקומות חדשים.
רות גולן-משוררת, פסיכולוגית קלינית, מדריכה ופסיכואנליטיקאית. חיה, עובדת ומלמדת ביפו. עוסקת בפסיכואנליזה כפי שקרא אותה ז'אק לאקאן בחזרתו אל פרויד ובקשרים השונים שלה לתרבות.פרסמה ששה ספרי שירה, ספר ביוגרפי וארבעה ספרי תיאוריה שהאחרון ביניהם היה "חלל חלום חלון: פסיכואנליזה וחוויית האמנות" רסלינג 2018

הרצאה : "חשיבה פסיכואנליטית עכשווית על טרנסג׳נדר: מה ניתן ללמוד מחוויה טרנסג׳נדרית על התפתחות הזהות המגדרית ? " - ד"ר אסתר רפופורט

האפשרות של שינוי מגדר הנכיחה את עצמה בשנים האחרונות בלקסיקון התרבותי וכפועל יוצא, פרפורמנס מגדרי לא בינארי הפך לנפוץ ולמקובל יותר. חוויות של אנשים טרנסג׳נדרים שעוברים תהליכי שינוי מגדר מצביעות על כך שזהות מגדרית יכולה להשתנות, ששינויים גופניים הם לפעמים מרכיב הכרחי בתהליך השינוי ולפעמים אינם נחוצים כלל, וש״גבר״ ו״אישה״ אינן הזהויות המגדריות היחידות. כיצד מתרחשת התהוות טרנסג׳נדרית (או קווירית, במובן רחב יותר)? בלא מודע טמונות אפשרויות אינסופיות - ואילו זהויות עצמיות של כולנו הן חלקיות ומגבילות. אנשים טרנסג׳נדרים משקיעים אנרגיות רבות בתהליך יצירתי של בניית זהויות מותאמות אישית. זהות כזו, על אף שגם היא חלקית, יכולה לבטא בצורה מדויקת יותר את הסובייקטיביות של הפרט. במקום שהפרט יישאר כלוא במגדר שנכפה עליו מבלי שנשאל ויציית לחוקיו השרירותיים, הופך מגדר לחומר יצירה שבאמצעותו הפרט בונה את עצמו מחדש, כשהוא שולף מהלא מודע הזדהויות שמתאימות לו יותר ומדחיק, או עושה התמרה, להזדהויות שאינן רצויות. בהרצאה זו, אתבסס על טקסטים עכשוויים בנושא טרנסג׳נדר שנכתבו על ידי פסיכואנליטיקאים לאקאניאניים (פטרישיה ז׳רוביצ׳י), התייחסותיים (אבגי סקטופולו, גריפין הנסבורי) ואקלקטיים (אורן גוזלן). אדגים את המושגים והרעיונות התיאורטיים באמצעות וינייטות מתוך עבודתי הקלינית.
ד״ר אסתר רפפורט-פסיכולוגית קלינית שכותבת ומרצה בנושאי מגדר, מיניות, טיפול מודע תרבותית וטיפול בלהט״ב. קנדידטית במכון לפסיכואנליזה מודרנית בניו ג׳רזי. זוכת פרס כתיבה מטעם איגוד צפון קליפורניה לפסיכולוגיה פסיכואנליטית. חברה בועד הפורום הישראלי לפסיכואנליזה ופסיכותרפיה התייחסותית. מלמדת בבית ספר לפסיכותרפיה ״יישומים קליניים״. ספרה From Psychoanalytic Bisexually to Bisexual Psychoanalysis: Desiring in the Real יצא לאור השנה בהוצאת ראוטלדג׳. מטפלת בקליניקה פרטית בתל אביב.

מחיר כרטיס :
מחיר רגיל – 190 ש"ח.
סטודנט/מתמחה /חבר אגודה – 160 ש"ח

ליצירת קשר :
נא לפנות לאורית ברקת
מנהלת המשרד
האגודה הישראלית לפסיכותרפיה פסיכואנליטית, ת.ד. 6066 הרצליה 46159
טלפקס: 09-9587717,כתובת מייל :iapp@bezeqint.net
כתובת האתר: iapp-psy.org