לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
27
נובמבר

יום עיון ילדים ונוער: "אימהות - בין פנטזיה למציאות"

27/11/2019 | פורסם על ידי אורית ברקת

האגודה לפסיכותרפיה פסיכואנליטית מזמינה אתכם
ליום עיון הראשון השנה , של החטיבה לילדים ונוער. :

" אִמָּהוּת– בין פנטזיה למציאות "

יו"ר: ד"ר גלית בן אמיתי

יום ד׳, 27.11.19, מכון מופת, ת״א

״את האם לא נזדמן לי להכיר״ כותב פרויד (1905) בתיאור המקרה של דורה במאמרו ׳קטע מתוך אנליזה של היסטריה׳. עד כמה אנו מכירים את האם כסובייקט? מקומה של האם, תפקידה וחשיבותה מתייחסות למשמעות החוויה האמהית מנקודת ראות של הילד ובכך מבנות את האם כאובייקט.
מתי נולדת האם? בפנטזיה על התינוק? בהריון? בלידה?
עד כמה אנו מכירים את חוויתה הפנימית, הפרטית?
ביום העיון הנוכחי נתמקד בסובייקטיביות האמהית וננסה להתחקות אחר קולה וקיומה
בתיאוריות הפסיכואנליטיות ובשיח הטיפולי.


תוכנית :
08:30-09:00 -התכנסות

09:00-09:15- דברי פתיחה

09:15-10:30- הרצאה: "אם כל הפנטזיות"- ד"ר ענת פלגי-הקר

10:30-11:00- הפסקה

11:00-12:15-הרצאה: "באמת הייתי האמא: (אי)מהות שמעבר למבנה האדיפלי"-
ד"ר יעל פילובסקי-בנקירר

12:15-12:45-הפסקת צהריים

12:45-14:00-הרצאה: "להרוס את החלל הרחמי-אימהי: האמא הבראשיתית כמאפרה של
המטפל/ת הדינמי/ת"- פרופ' ברכה אטינגר

14:00-14:30-סיכום ודיון

תקצירים :

יו"ר יום העיון: ד"ר גלית בן אמיתי- פסיכיאטרית ילדים ונוער.
קנדידטית במכון הישראלי לפסיכולוגיה יונגיאנית.

הרצאה : "אם כל הפנטזיות"-ד"ר ענת פלגי הקר

כיצד ומאין באתי לעולם? זו השאלה הפותחת את חיי הנפש והמחייבת להתמודד עם הנגזרות שלה – ההכרה בקיומו של ההבדל המיני, בהבדל בין הדורות, במפגש עם המיניות וגם עם המוות.
ההרצאה תעסוק בכל אלו דרך מי שמייצגת את המעגל השלם של חיים ומוות – הלוא היא האם, זו שמחזיקה בתוכה ו"על גבה" את "אם כל הפנטזיות" תרתי משמע.
היחס לאם הנו מורכב ביותר ומערבב האדרה והערצה, קנאה, תחרותיות והשפלה. בתשתית יחס זה ישנה חרדה הנובעת ממה שנתפס כעוצמתה הרבה והסכנה הטמונה בה עקב עוצמה זו. הניסיון להחזיק את כל אלו יחדיו כושל לעתים קרובות לפיצול הידוע בין המדונה לזונה, בין הקדושה לקדשה. זה הפיצול בין האישה הפתיינית והמסוכנת ובין האישה הטהורה, חסרת התשוקה משל עצמה.
ההרצאה תדגים דרך וינייטות קליניות וקטעים מסרטים מגוון מורכב זה של פנטזיות על אימהות ושל אימהות.
ד"ר ענת פלגי-הקר: פסיכואנליטיקאית מנחה בחברה הפסיכואנליטית בישראל. מורה ומדריכה במכון הפסיכואנליטי, ובמסלול קליין, התוכנית לפסיכותרפיה, אוניברסיטת ת"א. מחברת הספר "מאי-מהות לאימהות", הוצאת עם עובד, 2005.

הרצאה : "באמת הייתי האמא: (אי)מהויות שמעבר למבנה האדיפלי "-
ד"ר יעל פילובסקי בנקירר

המונח רצח אם, matricide, הולך ותופס נפח בשנים האחרונות בתיאוריה הפסיכואנליטית הפמיניסטית. זהו מושג מורכב המבקש לחשוף את הפנטזיות המודעות והלא מודעות להרג האם אך במקביל משמש גם על מנת להצביע על היעלמותה של האם (למעשה יש לומר האם כסובייקטית) בתרבות המערבית. בהרצאה, לאחר מתן רקע תיאורטי קצר בנושא, אצביע על האופן שבו רצח האם בא לידי ביטוי בסיפור המקרה של "הנס הקטן". אל מול הפרשנות של פרויד אראה כיצד חלומותיו של הנס פותחים פתח לאפשרויות נוספות ודרכן, אתור אחר אלטרנטיבות נפשיות הטמונות ביכולת להמשיך ולהכיר, להזדהות ולצקת משמעות אל אותו "היעדר" אימהי.
ד"ר יעל פילובסקי-בנקירר: אם לארבעה, רופאה (MD), ד"ר למגדר (PhD) ופסיכואנליטיקאית מתמחה במכון The site for contemporary psychoanalysis בלונדון. חיה בקיימברידג', עובדת בקליניקה פרטית. חוקרת וכותבת בנושאים של פסיכואנליזה, פסכיאטריה, מגדר ואימהות.

הרצאה : "להרוס את החלל הרחמי-אימהי: האמא הבראשיתית כמאפרה של
המטפל/ת הדינמי/ת" -פרופ' ברכה ל. אטינגר

השיח הדינמי-פסיכואנליטי מכונן את הרתיעה מהאמא כבסיס להתהוות הסובייקט ומתעל כעסים כלפי האמא (ומעודד קרישתם לכלל שנאה כתוצאה מכך)בתור ווסת של יחסי העברה והעברה נגדית. נטייה זו נמצאת כיום בשיא חדש,כשמטפלים מייצרים את האמא (של המטופל) כ׳אמא-מפלצת' ready made, שנישלפת אוטומטית כסיבת כל כאב נפשי. מצבור הרגשות השליליים בטיפול, כולל אלה של המטפל, מתועלים שיטתית כלפי האמא של הילדות המוקדמת ומבנים אותה כ״אובייקט רעיל״, ״סובייקט מרעיל״ (אייגן) או ישות ״מטורפת״ ו״מטריפה״ (בולאס(' שאהבתה והאהבה אליה לא ראויים. כבר ויניקוט שאל את השאלה: מה לעשות עם שיירי התהליך הטיפולי? דרך הכתיבה היומנית של המשוררת סילביה פלאת ותיאורי מקרה של בולאס, אדגים כיצד הפנמת האובייקט האמהי כרעיל במהלך הטיפול עצמו הופכת לפצצת-זמן. כך למשל, בהגיע תורה של בת להיות לאמא ולאייש את הפוזיציה האימהית, היא מפעילה את ההבנייה השלילית הזו גם כלפי עצמה. אציג את היחד המטריקסיאלי הרחמי/הריוני הנשי הבראשיתי, ה״עמהות״ ואטען שכינון האמא כמפלצת בתהליך מהווה פסיכוטיזציה ומשמש את המטפל כתחליף להתמודדות עם אגרסיות ודיכאון שנובעים מחוסר האונים שלו. נציג מושגי יסוד ומנגנונים של ׳החלל גבול המטרריקסיאלי' ונבהיר את חשיבות ה׳הפצעת-יחד׳ של כל סובייקט עם האשה-האמא הארכאית ובהמשך עם כל זולת קרוב, במימד הנפשי המתייסד בהשתוקקות-מתייסרת חומלת(com-passion) ומייסד בלא-מודע תשתית פרוטו-אתית ואסתטית. כהמשגה קלינית נציג את ה׳פנטזמות-אמא הבראשיתיות׳ ונציע את הגישה של אמפתיה-בתוך-חמלה, שהיא אמפתיה וחמלה למטופלת תוך חמלה כלפי כל הדמויות המשמעותיות לה
(האמא והאחרים) כתחליף לאמפתיה-נטולת-חמלה שמכוונת רק למטופל/ת, שהיא בעיני אמפתיה ריקה המייצרת פיצולים בנפש ובסביבה המשמעותית ופוגעת בתשתית האמון והיצירתיות.
פרופ׳ ברכה ל. אטינגר:PhD. אמנית - ציירת ותיאורטיקנית. פסיכולוגית קלינית מומחית, פסיכואנליטיקאית מנחה, מכון תל אביב לפסיכואנליזה בת זמננו, AMP, NLS. פרופסור לאמנות ופסיכואנליזה EGS, Saas Fee; פרופסור לפלוסופיהGCAS, Dublin.

הקדימו והרשמו כדי להבטיח את מקומכם
שנה טובה ומבורכת

מחיר כרטיס : מחיר רגיל – 190 ש”ח.
חבר אגודה/ סטודנט/ מתמחה – 160 ש"ח

ליצירת קשר :
נא לפנות לאורית ברקת
מנהלת המשרד
האגודה הישראלית לפסיכותרפיה פסיכואנליטית, ת.ד. 6066 הרצליה 46159
טלפקס: 09-9587717,כתובת מייל :iapp@bezeqint.net
כתובת האתר: iapp-psy.org