לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
6
ספטמבר

יום עיון: זוגיות ופסיכואנליזה - הדור הבא

23/9/2009 - 6/9/2009 | פורסם על ידי טליה שיפר

יום העיון יתקיים ביום רביעי, ה- 23 לספטמבר 2009, ה' תשרי תש"ע,

בסמינר אפעל, היסמין 1, רמת אפעל , חניה במקום.


בתחילת 2008 התקיים יום עיון בנושא זוגיות ופסיכואנליזה, שבמהלכו עסקנו בתרומת מודל הדחף של פרויד, תיאורית יחסי האובייקט של קליין והתיאוריה האינטר סובייקטיבית להבנת תהליכים בזוגיות. ביום העיון הנוכחי נערוך מפגש עם ההתבוננות הייחודית על הדינאמיקה הזוגית שמציעות התיאוריות של ביון, ויניקוט אוגדן והגישה ההתייחסותית.

יום העיון מיועד: לפסיכולוגים, עובדים סוציאליים, יועצים חינוכיים, מטפלים באומנות, פסיכותרפיסטים.


לוח זמנים:

08:45 -09:45 – התכנסות וכיבוד קל.

09:45 – 10:00 – ברכות

10:00- 11:00 – הכלה – מחשבות על המכל, על המוכל ועל מה שביניהם.

מה זו הכלה? המושג שטבע ביון בשנות השישים של המאה שעברה התפשט בשנים האחרונות מן השיח המקצועי אל השיח הציבורי; מטפלים ומטופלים, כותבים ודוברים – כולם משתמשים במושג זה בצורות שונות. בהרצאה זו אתאר את ההקשר ההיסטורי והרעיוני מתוכו צמח המושג ואתייחס להגדרתו הפורמלית, על-מנת להצביע על מאפיינים ייחודיים אשר מאפשרים להשתמש במושג זה לניתוח רמות שונות של מורכבות פסיכולוגית – החל מתהליכים סמויים בתוככי הנפש, עבור ביחסים בינאישיים וכלה במתחים קבוצתיים. אציג כמה דוגמאות לשימוש שעשה ביון במושג ההכלה להבנת התפתחות הפרט – אם במסגרת היחסים אם-תינוק ואם במסגרת היחסים מטפל-מטופל, וגם לשרטוט היחסים המורכבים בין הפרט המוכל לבין הממסד המכיל. אציע שבעקבות התפשטות מושג ההכלה אל השיח הציבורי, מטפלים נדרשים לתת דעתם על יישום המושג במסגרת טיפול זוגי ומשפחתי – באשר לתפקוד המכיל של הטיפול עבור הזוג או המשפחה, כמו גם באשר לשיבושים בתפקוד המשפחה או הזוג כמיכל שאינו מכיל.
מרצה - ד"ר דורית שיקיירסקי - פסיכולוגית קלינית מדריכה שעובדת בפרקטיקה פרטית בתל-אביב-יפו; חברת אפק – האגודה הישראלית לחקר תהליכים קבוצתיים וארגוניים; כותבת על התפתחות הרעיונות של ביון ועוסקת ביישומים של תרומתו התיאורטית לחקירת תופעות חברתיות ותרבותיות; השנה יצא לאור ספרה: " הוועדה הסודית של פרויד – חקירה בעקבות תיאוריית הקבוצות של ביון".

11:00- 11:45 - אשליה, משחק ומציאות בטיפול הזוגי – תרומתו של וויניקוט.
וויניקוט אמנם לא התייחס ישירות לבעיות הטיפול הזוגי במבוגרים, והמושג "זוג" היה שמור עבורו בעיקר לזוג אם-ילד. אולם השימוש של וויניקוט בפרדיגמה ההתייחסותית וראיית האשליה illusion כמסד לכל מערכת יחסים אינטימית מאפשרים לנו ליישם את רעיונותיו גם להבנת הדינאמיקה הזוגית והטיפול בה.
בהרצאה זו נשחק עם מושגיו של וויניקוט וננסה להראות איך טיפול זוגי הנעזר בגישת ה"אימאגו" מאפשר לפתח תפישה מציאותית יותר של בן-בת הזוג ובכל זאת לשמור על מידה חיונית של אשליה.
איך השיקוף, האישוש והאמפתיה בתוך הסביבה המחזיקה של המטפל ושל בן הזוג מסייעים להופעתו והתפתחותו של ה 'עצמי האמיתי' של כל אחד מבני הזוג ויחד עם זה להרחבת היצירתיות ו 'המרחב הפוטנציאלי' של שניהם.
מרצה - דורית נוי שרב –M.A , פסיכולוגית קלינית ומדריכה, מטפלת זוגית מוסמכת בגישת האימאגו , קליניקה פרטית, ירושלים

11:45 - 12:15 - הפסקה


12:15 – 13:15 - השימוש באוגדן בטיפול הזוגי.
שם ההרצאה מזמין אסוציאציה למושג של וינקוט: "שימוש באובייקט" ולא בכדי, "השימוש באוגדן" כפי שמופיע בכותרת, מתייחס לקריאה בכתביו, למושגים שטבע ולדמיון שיצרתי בתוכי על מי הוא אוגדן או "אוגדן שלי".
להרצאה שתי מבואות. א. הטיפול הזוגי בגישה אנליטית, השונה והדומה לטיפול הפרטני בגישה זו.
ב. המושגים*, דרך החשיבה, דרך ההתבוננות, ההקשבה ואופן ההתערבות של אוגדן.
בהמשך אנסה להדגים באמצעות וינייטות ואסוציאציות מהקליניקה איך ניתן להשתמש באוגדן, ולהתעשר ממושגיו חשיבתו ודרך עבודתו על מנת להקשיב לזוג היושב בטיפול, איך ניתן להבין את האחיזה שלהם זה בזה ואיך ניתן לראות את ההתפתחות בקשר ביניהם בתוך פגישה ספציפית ולאורך הטיפול.
*( נתייחס למושגים :אינטר סובייקטיביות, חשיבה דיאלקטית, שלוש האופנויות לארגון הנפש, הזדהות השלכתית. "רוורי" והשלישי האנליטי.)
מרצה - מוטי שובל – פסיכולוג קליני, מדריך מוסמך בפסיכותרפיה, מדריך מוסמך לטיפול בזוגות ומשפחות. מורה לפסיכותרפיה בגישה פסיכואנליטית. קליניקה בקרית אונו.

13:15 – 14:15 - הפסקת צהרים

14:15 -15:15 "הילכו שניים יחדיו בלתי אם נועדו?"
– תרומתה של הפרספקטיבה ההתיחסותית לטיפול זוגי.
מטרת ההרצאה לדון בתרומתה הייחודית של הגישה ההתיחסותית (האינטרסובייקטיבית) לטיפול הזוגי. גישה זו מדגישה את חשיבות ההכרה ההדדית בסובייקטיביות האחד של השני כמהלך התפתחותי הכרחי, ואת יצירת מרחב הביניים המאפשר תנועתיות בין הביחד והלחוד, הדומה והשונה, התלות והעצמאות.
אנסה להראות כיצד מושגים כהדדיות, השלישי ואחרים המופיעים בכתביהם של אוגדן, מיטשל, ארון, גנט ובנג'מין, רלוונטיים וחשובים לטיפול הזוגי.
מרצה – ד"ד גילה עופר- פסיכולוגית קלינית, פסיכואנליטיקאית מנחה ואנליטיקאית קבוצתית. חברה מייסדת ויו"ר לשעבר של מכון ת"א לפסיכואנליזה וכיום יו"ר ועדת ההוראה של המכון. חברת המכון לאנליזה קבוצתית. עורכת עיתון מקבץ- הג'ורנל הישראלי לטיפול קבוצתי. מרצה ומדריכה באוניברסיטת ת"א ובאוניברסיטת בר-אילן.
יום העיון יתחיל בדיוק בזמן ! לא תתאפשר כניסה במהלך ההרצאות

וועדת היגוי: דליה אראל, ד"ר עומר לנס, אורנה פרידמן.
ה ר ש מ ה:

דמי השתתפות:

לנרשמים מ- 24 אוגוסט 09 ואילך לנרשמים במקום

חבר/ה באגודה : 190 ₪ 200 ₪

אורח/ת : 210 ₪ 230 ₪

ö לאזרח/ית ותיק/ה וסטודנטים/ות תינתן הנחה של % 10 (בצירוף אישור /תעודה בלבד!)

*תנאי תשלום: ניתן לשלם ב 2 תשלומים : תשלום ראשון – בהרשמה,תשלום שני - 22 ספטמבר 09

ö יש לשלוח את שתי ההמחאות יחד (לפקודת האגודה הישראלית לטיפול במשפחה).

ö ניתן לשלם גם באמצעות כרטיס אשראי.
ö הקבלות תימסרנה בשולחן ההרשמה בצמוד לתגי השם.
ö המחיר כולל: דמי השתתפות, כיבוד וארוחת צהריים קלה.
ö ביטול השתתפות: למבטלים השתתפותם יוחזר התשלום בניכוי של % 10.
.................................................................................
לכבוד
האגודה הישראלית לטיפול במשפחה
היצירה 12, א.ת. רעננה, 43663
טלפקס: 09-7467065
venezia@netvision.net.il

שם משפחה ופרטי ................................ כתובת ..................................................... מיקוד......................

טל': ....................................... נייד ...................................... מס' חבר ..............................

כתבות דוא"ל .................................................................................................

מצ"ב המחאה/ות בסך ............ש"ח כרטיס אשראי ........................................... תוקף ........../.............
מספרו .................................................................................... ת.ז. .............................................

תאריך ...................................... חתימה ...........................



תגיות: