לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
24
דצמבר

יום עיון בנושא: 'לאחוז במטופל בשתי הידיים'* ואילו הן?...

24/12/2021 | פורסם על ידי האיגוד הישראלי לפסיכותרפיה

האיגוד הישראלי לפסיכותרפיה מזמין אתכם/ן להשתתף ביום עיון בנושא:

'לאחוז במטופל בשתי הידיים'* ואילו הן? - דילמות, גבולות ומגבלות
בשאלת ההינתנות, הנוכחות והחזקת המטופל
שיתקיים בזום בתאריך 24 לדצמבר בין השעות 09.00-13.00
יום העיון יעסוק בהיבטים שונים, בדילמות ובשאלות, באשר לגבולות ומגבלות ההינתנות
והחזקת המטופל: מגבלות המטפל והמטופל, אותנטיות בטיפול, אחדותיות ונפרדות,
אמפתיה ופרשנות, ובהיבטים נוספים לשאלת נוכחות המטפל כמאפשרת
צמיחה נפשית אותנטית.
*אירמה ברנמן פיק
תכנית יום העיון:
'אֶת-הַשָּׁמַיִם וְאֶת-הָאָרֶץ, הַחַיִּים וְהַמָּוות נָתַתִּי לְפָנֶיךָ, הַבְּרָכָה וְהַקְּלָלָה; וּבָחַרְתָּ, בַּחַיִּים'
(דברים ל', פס' יט').
על השבת חיים דרך אחיזה אמיצה בכוכב הדיאלקטי של הקיום האנושי.
מרצה: ד'ר מירב רוט

זיהוי ועיבוד חווית האובייקט הטוב והאובייקט הרע בהעברה ובשחזור
מרצה: ד'ר קובי סגל

מקום בלב ובנפש – על הטיפול כמעשה אמון, השם בכפנו את נפשו של אדם אחר
מרצה: ד'ר עפרה אשל

תחנות בויה דולורוזה של הסוף הטוב דיו
מרצה: אלינה שלקס

התדיינות ודיון עם המרצים והקהל
מתדיין: פרופ' ענר גוברין
להרשמה מקוונת באתר האיגוד לחץ כאן
עלות ההשתתפות: 60 ₪, ברורים- שוש מזכירת האיגוד טל'- 037369051
וועדת ההיגוי (לפי א'ב)
ד'ר שרה אבין, גלית אבן חיים, מיכל בן עטר, נעמה בר שדה, ריקי גוטליב, ד'ר רבקה דוידוביץ אפשטין

תקצירים ומרצים:
'אֶת-הַשָּׁמַיִם וְאֶת-הָאָרֶץ, הַחַיִּים וְהַמָּוֶת נָתַתִּי לְפָנֶיךָ, הַבְּרָכָה וְהַקְּלָלָה; וּבָחַרְתָּ, בַּחַיִּים'
(דברים ל', פס' יט').
על השבת חיים דרך אחיזה אמיצה בכוכב הדיאלקטי של הקיום האנושי.
מרגע לידתנו אנחנו נלכדים בכוכב של דיאלקטיקות - דחף החיים ודחף המוות, הכמיהה לסרב למציאות והכורח להסכין עם המציאות, אני ואחר, אהבה ושנאה, צרות עין והכרת תודה ועוד. גם על יחסי ההעברה בטיפול נוהרים אורות סותרים, מסנוורים, מבלבלים, שבכל רגע ורגע פועלים עלינו וגם מפעילים אותנו. המוצא מהם אינו בחירה ביניהם אלא בחירה בחיים, על כל אשר בהם. אתגר זה יידון בהרצאה ויודגם בחומר קליני מספרה של ארמה ברנמן פיק 'אותנטיות במפגש הפסיכואנליטי'.
מרצה: ד'ר מירב רוט, פסיכולוגית קלינית וחוקרת תרבות מזוית פסיכואנליטית. פסיכואנליטיקאית מנחה, מורה ומדריכה בחברה הפסיכואנליטית בישראל. מכהנת כראש התכנית לפסיכותרפיה באוניברסיטת תל אביב. עורכת מדעית של 'מלאני קליין - כתבים נבחרים ב'' עם שוקי דורבן, של 'פסיכואנליזה של ילדים' מאת מלאני קליין (שיראה אור בחודשיים הקרובים) - שניהם בתולעת ספרים, ושל 'אותנטיות במפגש הפסיכואנליטי' מאת ארמה ברנמן פיק שראה אור בהוצאת כרמל השנה. מחברת פרקים ומאמרים בארץ ובעולם - הן בשדה הפסיכואנליטי והן בממשק בין ספרות ופסיכואנליזה. ספרה 'מה קורה לקורא' ראה אור בכרמל 2017 ובאנגלית ב Routledge ב 2020.
זיהוי ועיבוד חווית האובייקט הטוב והאובייקט הרע בהעברה ובשחזור
דגש ייחודי של עבודתו של אריק ברנמן בתוך התיאוריה הקלייניאנית היא ביכולת של המטפל לזהות 'אובייקטים טובים' בעולמו הפנימי של המטופל דרך ההעברה והשחזור של עברו של המטופל. ברנמן טוען שההחלטה האם ההיסטוריה של המטופל היא הגנה כנגד אי נוחות בכאן ועכשיו או שיכולה להרחיב ולהעשיר את ההווה היא החלטה קלינית בתוך השעה הטיפולית. מצד אחד, זיהוי ופירוש האובייקט הטוב נעשה בצורה שמאפשרת לחזק אותו מול הכוחות הפרימיטיביים של האהבה והשנאה ומול האני העליון הארכאי והאכזרי. מצד שני, האנליטיקאי צריך להיות מסוגל לשאת ולהכיל את האובייקט הרע שמושלך עליו כדי לאפשר לאלימות ולחסך של המטופל להתבטא ביחסי ההעברה ולעבור עיבוד שיאפשר למטופל להיפגש ולהבין את הכאב הנפשי, והאמת הנפשית של חייו.
מרצה: ד'ר קובי סגל, פסיכואנליטיקאי מנחה בחברה הישראלית לפסיכואנליזה, פסיכולוג קליני מדריך, מתרגם ומחבר המבוא למהדורה העברית של ספרו של אריק ברנמן 'החייאתו של האובייקט הטוב האבוד' שיצא במרץ 2022.

מקום בלב ובנפש – על הטיפול כמעשה אמון, השם בכפנו את נפשו של אדם אחר
שם יום העיון, השם בידינו את נפשו של אדם אחר, מועבר בהמשגה שלי של מעשה הטיפול לנכונותו של המטפל להסתכן ולפתוח את ליבו ונפשו אל אדם אחר. נכונות זו היא בלב המאבק הקשה, ולפעמים הקשה עד מאוד, של המטפל לתת עצמו להיות בתוך עולמו החווייתי המבעית והכאוב של המטופל ולפיתת תהליך הטיפול; להיות-שם פתוח, קשוב, חש, שומע ומרגיש בנפשו את זעקת הטראומה או שוועת ההתמוטטות האילמת-נעלמת. 'הינכחות' המטפל ('הינכחות' מצרוף המילים הינתנות ו-נוכחות), ומתוך כך התחברות חווייתית אמיתית עם עולמו הרגשי ונפשו של המטופל - interconnectedness או 'withness' (ולא רק כעֵדות witness), שיכולה להתעצם לחיבור עד- אחדות או הֱיות-באחד (at-one-ment) של מטפל-מטופל, מאפשרות להיות-יחד, לשאת-יחד, להשתנות ולהתהוות-יחד – מטפל-עם-מטופל- בתוך חוויות, מחשבות, יאוש וכאב שהמטופל לבד לא יכול לחוות, לכאוב, לצעוק, לחלום, לשאת; וכך להפנים ולשנות. אספר על מפגש עם אירמה ברנמן פיק במקום כזה.

מרצה: ד'ר עפרה אשל, פסיכולוגית קלינית ופסיכואנליטיקאית מנחה, מדריכה ומורה במכון ובחברה הפסיכואנליטית בישראל. סגנית-נשיא איגוד ויניקוט הבינלאומי (IWA). מקימה וראש מסלול הלימודים המתקדמים 'הזרם העצמאי בפסיכואנליזה – פורצי דרכים' בתוכנית לפסיכותרפיה, הפקולטה לרפואה, אוניברסיטת תל-אביב; בנוסף, מלמדת בלימודי הליבה ובלימודים המתקדמים שם, ובתכניות לפסיכותרפיה נוספות. מרצה ומדריכה בתכנית הלימודים המתקדמים של ויניקוט בבייג'ין, סין. עורכת מדור ביקורת ספרים ב'שיחות' – כתב-עת ישראלי לפסיכותרפיה.
מרצה בכנסים בישראל ובעולם, ופרסומיה תורגמו לחמש שפות. זכתה במלגת ליאונרד קומס במרכז החדש לפסיכואנליזה (לוס אנג'לס, 2011); מלגת דייוויד המונד במכון הפסיכואנליטי של מסצ'וסטס (בוסטון, 2016); מרצה אורחת במכון הפסיכואנליטי של צפון קליפורניה (סן פרנסיסקו, 2013), המרצה של כנס ביון השנתי במרכז הפסיכואנליטי של קליפורניה (לוס אנג'לס, 2018), והמרצה של הרצאת רוברט סטולר השנתית (לוס אנג'לס, 2021). היא זוכת הפרס הבינלאומי על-שם טסטין לשנת 2013, ופרס Symonds Prize לשנת 2017, ניו יורק. נבחרה לאחת הנשים המשפיעות בישראל ע'י מגזין “גלובס” ב- 2012. ערכה-במשותף עם מאיר ברגר את הוצאתו המחודשת בעברית של הספר 'השעה בת חמישים הדקות' של רוברט לינדנר (2007), עם צביה זליגמן את הספר 'היה או לא היה? כאשר צללים של פגיעה מינית בילדוּת עולים בטיפול' (2017). ספרה The Emergence of Analytic Oneness: Into the Heart of Psychoanalysis יצא בהוצאת Routledge (2019).

תחנות בויה דולורוזה של הסוף הטוב דיו
בהרצאה זו אתמקד במספר מחשבות על השאיפה הרווחת להגיע לסיום טיפול טוב, מושג ספק ריאלי ספק אשלייתי, ועל כמה מן המכשולים העומדים בדרך להשגת מטרה נכספת זו. אתייחס למספר נקודות שמובילות לסופי טיפול שאינם טובים דיים, שהם רבים הרבה יותר ממה שנהוג לדווח. אתעכב על איפיונים, מכשולים, חסימות, אימות בתוך המטופל, בתוך המטפל ובמרחב שביניהם, המביאים לידי כך שרבים מסופי הטיפול רחוקים מלהיות טובים דיים, על פי כל קריטריון שנבחר בו. הנקודות המרכזיות עליהן אתבונן הן: כשל בהבחנה בין ממשי לדומה, עודפות, ריקון ורעלת טיפול, היקסמות לרבדי נפש מסוימים, לחץ אוסמוטי לדמיון, טרור המושלמות, נוסטלגיה ממאירה.

מרצה: אלינה שלקס, פסיכולוגית קלינית מדריכה ופסיכואנליטיקאית מנחה בחברה הפסיכואנליטית בישראל; ראש המסלול 'מצבים מנטליים ראשוניים', התכנית לפסיכותרפיה, אוניברסיטת תל אביב; יו'ר הקרן הבינלאומית לזכרה של פרנסס טסטין; עבדה במשך שנים רבות כפסיכולוגית קלינית אחראית במרפאת מבוגרים, במרכז לבריאות הנפש ע'ש בריל, רמת חן; בין מקבלי הפרס ע'ש פיליס מדאו בניו יורק, 2006 , על מצוינות בכתיבה פסיכואנליטית וזוכת הפרס הבינלאומי לזכרה של פרנסס טסטין, לשנת 2008, על עבודתה 'אימת הנפילה וההיעלמות'. ספרה 'אימת הנפילה -מחשבות על מצבים מנטליים ראשוניים' נמצא בדפוס בהוצאת רסלינג
התדיינות ודיון עם המרצים והקהל
פרופ' ענר גוברין- פסיכואנלטיקאי ופסיכולוג קליני במכון תל אביב לפסיכואנליזה בת זמננו, עומד בראש תוכנית הדוקטורט מסלול פסיכואנליזה ופרשנות בתוכנית לפרשנות ותרבות אוניברסיטת בר אילן.


דוא'ל – איגוד ישראלי לפסיכותרפיה: iapsych@013net.net e-mail: אתר אינטרנט – איגוד ישראלי לפסיכותרפיה:www.israpsych.org. טל: 03-7369051 - 972-3-7369051

תגיות: