לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
24
אפריל

שילי ורדימון - "החלום ככספת, החלימה כהחייאה." - תופעת ה'קנאה העצמית' ב

24/4/2014 | פורסם על ידי אורית ברקת

גם השנה אנו ממשיכים במסורת הרצאות ימי ה' בערב, אחת לחודש.
סדרת ההרצאות של ימי ה' זוכה למוניטין רב בהיותה במה לשיח ומפגש מפרה, העוסק בסוגיות שבלב הטיפול הפסיכואנליטי.
בשנה הקרובה ההרצאות תעסוקנה בנושא מרתק שכותרתו: "תורת החלומות במרחב הפסיכואנליטי".

"החלום ככספת, החלימה כהחייאה." - תופעת ה'קנאה העצמית' בחלומותיהם ובחייהם של ניצולי שואה ובדור השני
מרצה: שילי ורדימון

ההרצאה תבקש להתחקות אחר מושג ה'קנאה העצמית' (self envy) ותופעת החבאת חלקי עצמי בעלי ערך בחלומותיהם של ניצולי שואה ובני הדור השני. מושג ה'קנאה העצמית' מתייחס ליחסים תוך נפשיים בהם חלק עצמי קנאי ורודפני, שנוצר מהפנמת חווית זולת צר עין, פולשני ו/או חמדני, מתקיף את המשאבים החיוביים הקיימים בתוך העצמי. דרך מושג ה'קנאה העצמית' ישורטטו הטראומה והפגיעה המתמשכת שנוצרו בפרט, שהסביבה השואתית ביקשה לרוקן אותו מכל משאביו. נתחקה אחר ההעברה הבין דורית של היחס הפנימי המבטל והמאיין למשאבים הפנימיים מדור למשנהו. התמונה הקלינית של מטופלים שהנם ניצולים ובני הדור השני, התוקפים את החלקים בעלי הערך בתוכם, חשים חרדה ביחס לכל מימד של מימוש עצמי ומתקשים לשאת תחושת טוב בתוכם או ביחסיהם עם הזולת, תיבחן לאור מספר וינייטות המביאות את חלומותיהם. מרחב החלום, כך יוצע, הופך לכספת בה ניתן להפקיד חלקי עצמי בעלי ערך שאינם מורשים למצוא מימוש. החלימה כחוויה משותפת בחדר הטיפולים היא המקום בו מתעוררים לחיים בתוך היחסים גם החלק הקנאי והרודפני וגם חלקי העצמי האוחזים במשאבים הפנימיים. דרך החלימה יכולה הדרמה האינטרא-פסיכית, שמקורותיה הם אינטרפרסונליים, לשוב ולקבל קיום בשדה האינטרסוביקטיבי. השאלה המתעוררת היא האם מצליחים היחסים הטיפוליים להחזיק בחיים את החלקים שאינם מורשים לחיות.
על מושג הקנאה העצמית כתב אבי ברמן (1999), וההרצאה תעשה שימוש בין השאר ברעיונות של ויניקוט, אליס מילר, אוגדן, פרויד, ובמאמרה של יעל מור אודות שאלת הייצוג בטיפול בניצולי שואה.
שילי ורדימון, MSW, עובדת סוציאלית ופסיכותרפיסטית. עובדת בעמותת "עמך" – המרכז הישראלי לתמיכה נפשית וחברתית בניצולי השואה והדור השני ומרצה באוניברסיטת תל אביב. עברה הכשרה בת מספר שנים ב Somatic Experiencing ומתמקדת בנושאים הקשורים בעבודה עם טראומה, דיסוציאציה והגוף. בעבודתה הטיפולית ובכתיבתה מושפעת מהגישה ההתייחסותית ומחשיבה אינטרסוביקטיבית. בעלת קליניקה בתל אביב.

ההרצאות תתקיימנה בערבי ימי חמישי בין השעות 20:30-22:00
מרכז השחמט ע"ש סול וסיסי מרק -
כתובת: טאגור 26 רמת אביב, תל אביב

מספר המקומות מוגבל .

נשמח לראותכם איתנו בהרצאות אלה.
בשם ועד האגודה הישראלית לפסיכותרפיה פסיכואנליטית
ד"ר רז אבן ,מרכז הסידרה
האגודה הישראלית לפסיכותרפיה פסיכואנליטית, ת.ד. 6066 הרצליה 46159
טלפקס: 09-9587717, כתובת האתר: iapp.org.il