לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
17
פברואר

יום עיון: "עוד לא דברנו על הדרכה..."

17/2/2009 | פורסם על ידי טליה שיפר



יום עיון:

"לא דיברנו עוד על הדרכה..."

יום העיון יתקיים ביום שלישי ה -17 לפברואר 2009 , בסמינר אפעל, רמת אפעל.

חניה במקום.

תהליך ההדרכה מהווה חלק חשוב בעולם הטיפול הן מנקודת מבטו של המודרך הנמצא בתהליך בנית ה"עצמי המקצועי" שלו והן מבחינת המדריך שהעיסוק בהדרכה מעשיר וממשיך להצמיח אותו.
למרות חשיבות הנושא, תשומת הלב הניתנת לו הינה מועטה.
מטרת יום העיון היא לתת במה מרכזית לנושא ההדרכה ולהאיר אותו כתהליך המתרחש בקשר בין המודרך והמדריך והמשפיע על התפתחותם של השניים.

יום העיון מיועד לכם, המודרכים והמדריכים ומזמין אתכם להסתכלות מרעננת על הקשר ההדרכתי. חלקו השני של יום העיון יוקדש לסדנאות מגוונות בהן תוכלו לחוות ולהתנסות בחלק מהרעיונות שיוצגו ביום העיון.

תוכנית היום:
08:30-08:50 - הרשמה והתכנסות

08:50-09:00 - דברי פתיחה – חיה עינב

09:00-10:00 – "סוגיות של התפתחות "עצמי מקצועי" בתוך הקשר ההדרכתי."

בהרצאה זו יוצג המודל ההתייחסותי להדרכה, כפי שהוגדר על ידי פרולי וסרנאט (2001). על פי התפיסה ההתייחסותית - העצמי מתפתח בתוך קשר דיאדי, מושפע מהזולת בקשר, ומשפיע עליו בו-זמנית. מודל ההדרכה ההתייחסותי טוען כי המדריך אינו בעל הידע המוחלט, אך הוא בעל הסמכות מתוקף ניסיונו הקליני. למדריך ישנה היכולת להתבונן ב- enactments ולנסות לפרש אותם, וכן לקבל על עצמו אחריות להתבוננות דינאמית ובירור תהליכים בטיפול ובהדרכה- הכרוכים הן במודרך והן במדריך.
תפיסה זו מעודדת פתיחות , דיאלוג, והשמעת דעות שונות- מתוך תפיסה שכווני דיון שונים מייצגים חלקים שונים של חווית העצמי המקצועי, ואין רק כוון אחד שהוא "נכון". היכולת להיות בתווך, בין הקולות השונים, מאפשרת בסופו של דבר "לאסוף" אותם לכלל הבנה אינטגרטיבית.
בהרצאה תוצגנה 3 דוגמאות של ליבון משותף שהוביל לצמיחה אישית של המדריך והמודרך, בקשר של הדרכה אישית, הדרכה קבוצתית, והדרכה על הדרכה.
ד"ר אוריה תשבי - פסיכולוגית קלינית מומחית ומדריכה - מנהלת שירותי הייעוץ לסטודנט באוניברסיטה העברית וחברת הסגל הקליני בבית הספר לעבודה סוציאלית.

10:00-10:45 – "השלישי בחדר".

מרחב ההדרכה כמכיל את השלישי, נוגע בחוויה האדיפאלית על כל משמעותה ומורכבותה. יש בהדרכה משום המפגש שבין המדריך והמודרך הנוגע בחוויה הנרקיסיסטית המורכבת - במרחב הבינאישי של השלושה. יש בהרצאתי משום פיתוח הבנת תהליך ההדרכה על פי תפיסתו של BRITTON את הסיטואציה האדיפאלית ממקום של חדירת השלישי אל המרחב הדיאדי האינטימי מטפל-מטופל.
חנה ריישרייבר – פסיכולוגית קלינית ומדריכה בבי"ס לפסיכותרפיה בבר-אילן ובבי"ס לפסיכותרפיה תל-אביב.

10:45-11:15 – הפסקת קפה.

11:15-12:00 – "מבנה הכוח בהדרכה ושימורו".

ההרצאה תבחן את השאלה מה משמר את מבנה הכוח השורר בין מדריכים ומודרכים בפסיכותרפיה. מבנה זה משאיר את אלה המכשירים עצמם להיות אנשי מקצוע בתחום, במעמד של צעירים חסרי כוח ממשי וחסרי ידע אפקטיבי במשך זמן רב ביותר, מעבר לדרישות הקבועות בחוק. חלק מהתשובה לכך , טמון במערכת אמונותיהם של אלה העוסקים בתחום וההבנה מהם התנאים הנדרשים להתפתחות אנושית תקינה ועל מהות הפעולה הטיפולית. מערכת תפישות ואמונות זו, שתוצג כאן בצורה ביקורתית, מסמנת את הידע המקצועי והסמכות שידע כזה מעניק לוותיקים והמנוסים שבין אנשי המקצוע. כך היא משמרת בצורה סמויה את מבנה הכוח הקיים במערכת ההכשרה הקלינית ומחלישה את עמדתם של הצעירים במקצוע. בהרצאה יומחש טיעון זה לגבי המקרה של פסיכותרפיה פסיכואנליטית, שתשמש דוגמה לבחינת גישות אחרות לפסיכותרפיה וביניהן גישת הטיפול המשפחתי.
פרופ' חנוך ירושלמי - פסיכולוג קליני ומדריך, חבר בחוג לבריאות נפש קהילתית באוניברסיטת חיפה. מחבר הספרים "משבר וצמיחה", "הדרכה בפסיכותרפיה" ו"בין מדריך למודרך" במשותף עם פרופ' תמר קרון.

12:00-12:45 – "סיפורי סבתא" – מחשבות על הדרכה".

ההרצאה עוסקת בניסיון להבין את מקומה הדינמי של הסבתא במשפחה ע"י דוגמאות מתוך הספרות היפה. מתוך שרטוט חייהן של "סבתות ספרותית" – עולות מחשבות על נקודת השקה שבין הסבתאות והשפעתה על חיי הילד, לבין המצב ההדרכתי והשפעתו על המטופל. מה יכול להיות המשתנה המתווך המשותף לשני המצבים שהשוני ביניהם הוא רב כל כך? תינתן דוגמה קלינית בניסיון להשיב (חלקית) על שאלה זו.
חנה אוריין - פסיכולוגית קלינית ומדריכה בפסיכותרפיה.

12:45-13:30 – הפסקת צהריים.

13:30-15-30 – סדנאות במקביל. (יש לבחור ולציין את הסדנה המועדפת בטופס ההרשמה.)

סדנה מס 1: "מתביישים להתבייש"
הבושה פוגשת אותנו בסיטואציות רבות ומגוונות, אישיות ומקצועיות.
הבושה מול עמיתים, מול עצמנו , מול האחרים בחיינו והבושה אצל המטופלים שלנו. יחד עם זאת, נושא טעון זה לא זוכה לתשומת לב מספקת בפסיכותרפיה ובהדרכה. קיימת מעין "ברית שבשתיקה" המבקשת לדחוק את הנושא לפינה, לעקוף אותו ולכסות אותו בשכבות של ...בושה?!
בסדנה ננסה להאיר את נושא הבושה כרגש מובחן ומובדל. כמו כן ננסה להראות ולהדגים כיצד עבודה על הבושה עוזרת לנו :1.לצאת ממצבי תקיעות וחסימות הן בטיפול והן בהדרכה.2.מאפשרת דיאלוג פתוח יותר, משחרר ובונה עם עצמנו, עם המטופלים ועם המודרכים.
רבקה הראל - פסיכותרפיסטית, מרצה , מטפלת ומדריכה משפחתית, זוגית וקבוצתית. חברה במכון לאנליזה קבוצתית.

סדנה מס 2: "חשיפה עצמית של המדריך בתהליך ההדרכה".
הסדנה תנסה להמחיש את תפיסת ההדרכה בהשראת הגישה ההתייחסותית-אינטרסובייקטיבית. התהליך מערב בהכרח ובאופן חיוני לא רק את הידע המקצועי של המדריך, אלא גם את אישיותו, הוויתו, זהותו האישית, הפוליטית-חברתית ומאפייני חייו. הכרה של המדריך בהשפעותיו שלו, באידיאולוגיה שהוא מקדם, בסובייקטיביות שלו והשפעתה ההמשכית והרב ממדית, תוך שימור הדיאלקטיקה בין "בדרכי לבין דרכך" – היא שמדגימה ומעצימה את אפשרותו של המטפל להוביל תהליכי שינוי דרך מרחב הדדי ואינטרסובייקטיבי.
משתתפי הסדנה יוזמנו להעלות מקרים בהם במהלך ההדרכה חשפו או התלבטו אם לחשוף מידע על עצמם או עמדות ודעות שלהם על מנת לקדם את תהליך ההדרכה. המקרים ינותחו באמצעות משחק תפקידים ודיון.
שרון זיו-ביימן – פסיכולוגית קלינית.

סדנה מס 3: הדרכה על ידי שימוש בזיכרונות מוקדמים:
השימוש בזיכרונות מוקדמים מאפשר בתהליך ההדרכה, במהירות וברמת דיוק גבוהה, לאתר את נקודות התורפה בקשר בין מטפל ומטופל. הזיכרונות המוקדמים של המטופל והמטפל חושפים את סגנון החיים שלהם. עובדה המאפשרת התבוננות ב"מוקדי ההיתקעות" בקשר הטיפולי ו"במחסומים" הבולמים את המשך ההתפתחות של המטופל. באמצעות הזיכרונות המוקדמים ניתן לאתר באותה המהירות וברמת דיוק גבוהה את החוזה הטיפול בין המטופל למטפל ובמידה ועובדים עם בני זוג את החוזה התקשורתי בין בני הזוג.
על המשתתפים בסדנה להביא תיאור מקרה בלוית לפחות שלושה זיכרונות מוקדמים. אם הקליינט הוא זוג שלושה זיכרונות מוקדמים של כל אחד מבני הזוג. רצוי שתיאור המקרה יהיה מודפס במס' עותקים כמספר המשתתפים בסדנא, על מנת שחברי הקבוצה יוכלו לקבל חומר מוכן לעבודה.
ד"ר רחל שפרון - יעוץ פסיכולוגי, מומחית לטיפול משפחתי ותעסוקתי. (הסדנה מוגבלת ל 12 משתתפים)

סדנה מס' 4: המראה המשקפת והמשקפיים – היבטים בהתפתחות "העצמי של המדריך"
ההדרכה היא מפגש שבו המדריך הוא גם מראה המשקפת למודרך חלקים שונים של עצמו המקצועי האישי, גם משקפת המתמקדת מרחוק בנקודות מסוימות ומחדדת אותן וגם משקפיים בצבעים שונים שמאפשרים יצירת תמונות ונרטיבים משתנים.
המדריך הוא משתתף פעיל בתהליך ההדרכה. הוא לא רק משקף אלא גם משתקף. הוא לא רק מאתגר את המודרך אלא גם את עצמו.
בסדנה זו נתמקד על חוויות הקשורות בשימוש שאנו עושים ב"עצמי" שלנו בהדרכה. שימוש המאפשר גדילה וגילוי הן של המודרך, הן של עצמנו כמדריכים, והן השלכות הקשר ההדדי בינינו על קשרים עם אנשים אחרים בחיינו.
הסדנה היא חוויתית ותעסוק בין השאר בדילמה של מתי, עד כמה ואיך נביא את עצמנו, חוויותינו הפנימיות ואת חיינו הפרטיים אל הטיפול וההדרכה באחרים.
ד"ר חביבה אייל וד"ר שרה איוניר - מטפלות ומדריכות בטיפול משפחתי.

סדנה מס' 5: המדריך והמודרך מה שבתוכם ומה שביניהם (הדרכה לפי מודל סאטיר)
בתהליך ההדרכה שותפים תהליכים תוך נפשיים של המודרך והמדריך ותהליכים בינאישיים המתרחשים ביניהם. מודל סאטיר מדגים את האינטגרציה בין כל התהליכים האלו באופן חוויתי.
הסדנה החוויתית תיתן הזדמנות להכרות ראשונית עם עיקרי המודל והתנסות בהדרכה לפי מודל סאטיר החדשני.
המשתתפים מתבקשים להביא מקרה שבו הם מרגישים תקיעות כלשהי.
טלי אהרני - פסיכולוגית קלינית ומטפלת ומדריכה משפחתית וזוגית.

סדנה מס' 6: אוצר האפשרויות של המראה חד-סטרית בטיפול ובהדרכה: מעבר ל Reflecting Team
סדנה זו תדגים באמצעות קטעי וידאו את האפשרויות הרבות בעבודה עם מראה חד-סטרית, להתערבויות יצירתיות ברמות השונות של ההדרכה בטיפול המשפחתי כפי שהתפתחה במהלך 23 שנים של הוראה והדרכה במכון שינוי. נדגים את מגוון האפשרויות למדריך המאמן, למודרכים, לצוות מאחורי המראה, למשפחה ולכל המערכת הטיפולית. נסתכל על התערבויות ישירות ועקיפות, על קונפרונטציות, אימפרוביזציות, הרחבת הסיפור המשפחתי דרך השימוש במראה, השימוש במשאבים האישיים של המטפל/ת ("אני"), יצירת שינוי במערכת הטיפולית כולה ותעוזה יצירתית.
ד"ר נגה (רובנשטיין )נברו – מנהלת מכון "שינוי" מטפלת ומדריכה בטיפול משפחתי.

וועדת היגוי: חיה עינב, טלי אהרני, ד"ר חביבה אייל, ד"ר חנה צור.

ה ר ש מ ה
דמי השתתפות:
לנרשמים עד – 30/01/2009
חבר/ה באגודה : 200 ₪
אורח/ת : 220 ₪

לנרשמים מ- 01/02/2009 ואילך
חבר/ה באגודה : 220 ₪
אורח/ת : 230 ₪

לנרשמים במקום (על בסיס מקום פנוי בלבד!)
חבר/ה באגודה : 240 ₪
אורח/ת : 260 ₪

לאזרח/ית ותיק/ה וסטודנטים/ות תינתן הנחה של % 10 (בצירוף אישור /תעודה בלבד!)
תנאי תשלום: ניתן לשלם ב 3 תשלומים : תשלום ראשון - בהרשמה. תשלום שני - 01/02/2009 תשלום שלישי 17/02/2009
יש לשלוח את כל ההמחאות יחד (לפקודת האגודה הישראלית לטיפול במשפחה ).
ניתן לשלם גם באמצעות כרטיס אשראי.
הקבלות תימסרנה בשולחן ההרשמה בצמוד לתגי השם.
המחיר כולל: דמי השתתפות, כיבוד וארוחת צהריים קלה.
ביטול השתתפות: למבטלים השתתפותם יוחזר התשלום בניכוי של % 10.
___________________________________________________________________
טופס הרשמה: "עוד לא דברנו על הדרכה.." 17 לפברואר 2009
נא למלא בכתב יד קריא

לכבוד
האגודה הישראלית לטיפול במשפחה
רח' היצירה 12, א.ת. רעננה 43663
פקס: 09-7467065 ; venezia@netvision.net.il

שם משפחה ופרטי ____________ כתובת _____________________ מיקוד _________

טל' בית: _____________-__0 נייד: ______________-__05 מס' חבר __ __ __ __

דוא"ל (בכתב דפוס ברור) __________________________________________________

ההרשמה לסדנאות תהיה לפי הכלל כל הקודם זוכה. קיום הסדנא תלוי במספר משתתפים .

עדיפות ראשונה עדיפות שנייה עדיפות שלישית
========== ========= ==========

סדנה מס' 1 –
סדנה מס' 2 –
סדנה מס' 3 –
סדנה מס' 4 -
סדנה מס' 5 –
סדנה מס' 6 –

רצ"ב המחאה/ות בסך ____ ₪ כרטיס אשראי ___________ תוקף ______/______

מספרו _________________________________________ ת.ז. _________________

תאריך ________________ חתימה ______________




















תגיות: