לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
להעז להיות שמרן חדשני

להעז להיות שמרן חדשני

ארנון רולניק | 6/5/2017 | הרשמו כמנויים

להיות פסיכולוג קליני הוא לעיתים שם נרדף לדמות זהירה ומחושבת המגיבה רק לאחר מחשבה ועיבוד. משהו בחינוך שלנו מזמין לעמדה שמרנית-אורטודוקסית ובצדק.

מאידך , חלק גדול מהתקדמות הפסיכותרפיה התהווה הודות לקיומם של מטפלים שהעזו להיות חדשנים ולשבור נורמות בתחום הטיפול.

אנסה להביא דוגמאות מכמעט 40 שנה של התלבטות והתחבטות בין שמרנות לחדשנות. ואנסה להגדיר מה המאפיינים שמאפשרים עמדה מורכבת כזו.

ראשית אצביע על הסכנות בעמדה השמרנית-הסגורה-לשינוי מחד ובעמדה החדשנית-ללא-בסיס ועומק מאידך.

ההסטוריה של הפסיכותרפיה רצופה מאבקים בין מחדשים לבין אלו המציעים "להוציא אותם מהמחנה".

אתן דוגמה עדכנית יחסית על הדרך בה העולם הדינמי דחה את חידושיו של Paul Wachtel שמשלב בצורה מרתקת גישה התייחסותית עם התערבויות אקטיביות. זו תהיה דוגמא לסכנה מסוג אחד.

הפנטזיות שמעורר הנוירופידבק לטיפול במוח מבלי לעסוק בחווית הסוביקט שאת מוחו אנו משנים תהווה דוגמה לסכנה מסוג שני -חדשנות הדורשת זהירות.

כדוגמה לחשיבה פתוחה סקרנית וזהירה נעקוב אחרי כתיבתה של Sherry Turkle , פסיכואנליטקאית מהמכון הטכנולוגי בבוסטון שמלווה את עולם המחשוב והתקשורת כבר מעל ליובל שנים. אצביע על יכולתה להתלהב מכניסתו של המחשב לחיינו, וגם על תמרורי האזהרה שהיא מציבה בספריה בהם היא מסמנת את הבדידות בעולם המחובר תמיד ואת הצעתה לחזור ליכולת לשוחח פנים אל פנים.

אף שבתקופה זו חדשנות הנה כמעט שם נרדף להמצאה טכנולוגית, וחלק גדול מנסיונות החידוש שלי קשורים באהבתי לטכנולוגיה. אני אציע דוגמאות שאינן רק מתחום זה. כך למשל אציע את הכנסת ה"אלמנט השלישי" לתוך הדיאדה הטיפולית, ואת מודל ה 2 מטפלים על 2 מטופלים בטיפול זוגי.

אתעכב כאן על דוגמה מתחום הטיפול בחרדה ובדכאון: אני משמש כיועץ לקבוצה בריטית המנסה לשלב טכנולוגיה לתוך עולם הטיפול, והרעיון שהמחשב ישמש ככלי שיאפשר למטופל לבצע שיעורי בית טיפוליים קוסם לי מאוד. אני מאמין כי כדי להחזיר ולהדהד את השפעות הפגישה הטיפולית יש לשמר אותם באמצעות יישומים המזכירים למטופל את הנושאים עליהם עבדנו בפגישה. וכך עזרתי לפתח תוכנה בשם Beating the Blues , תוכנה שהעבירה למטופל כמה עקרונות של טיפול קוגניטיבי התנהגותי.


- פרסומת -

הנהלת החברה חשבה, בשונה ממני, כי ניתן להשתמש בתוכנה זו גם ללא מטפל. עליתי על בריקדות והכרזתי כי אין טיפול ללא מפגש אנושי. אלא שלאחר שבעה מחקרים שבוצעו בבריטניה והוכיחו את יעילות השיטה. נאלצתי להודות שטעיתי.

גם היום איני חושב שמחשב יוכל להחליף את האינטראקציה האנושית. אומר רק שכנראה יש דרכים שונות להגיע לרומא. ואולי אין גם רק רומא אחת – יתכן שיש מספר מטרות טיפוליות שניתן להגיע אליהן בהתערבויות שונות.

ולבסוף אציג את מודל שתי השפות בו אטען שבכל טיפול עלינו להיות בעמדה מתבוננת וקשובה תוך כדי הפעלת שיטות אקטיביות. כך למשל פיתחנו מודל המאפשר עמדה קשובה ומתבוננת בחוויה הסוביקטיבית (שיחה) יחד עם המדדים האוביקטיבים (הסנסורים של הביופידבק), תוך כדי נסיון אקטיבי לחפש דרכים לוויסות עצמי.

אסיים באנלוגיה לשאלת האורטודוקסיה מול המודרנה ביהדות. מאמר של פרופ' אביעזר רביצקי, חוקר מדעי היהדות באוניברסיטה העברית, וחתן פרס ישראל לחקר מחשבת ישראל הדן בשאלה מדוע החידושים מאיימים על חלק גדול מהרבנים ואומר שביהדות "רוב הרבנים בני זמננו נוטים לכיוון אנטי מודרניסטי" ואשאל האם גם אצלנו יש נטייה לזהות את המודרני והחדשני כ"לא משלנו" . ולכן אמליץ לעמיתי ותלמידי להעז להיות שמרן חדשני.


תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: פסיכותרפיה, פסיכולוגיה יהודית, פסיכופיזיולוגיה
יעל זקש
יעל זקש
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה, חולון והסביבה, רמת גן והסביבה
אורית מעודד
אורית מעודד
פסיכולוגית
אונליין (טיפול מרחוק), פרדס חנה והסביבה, נתניה והסביבה
יהודה אבזון
יהודה אבזון
פסיכולוג
תל אביב והסביבה
דפנה פלגי לוין
דפנה פלגי לוין
עובדת סוציאלית
מטפלת זוגית ומשפחתית
עפולה והסביבה, נצרת והסביבה, יקנעם והסביבה
דן נייגר
דן נייגר
חבר ביה"ת
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), רמת גן והסביבה
דנה אברמוביץ'
דנה אברמוביץ'
תזונאית-דיאטנית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), נתניה והסביבה

עוד בבלוג של ארנון רולניק

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

יששכר עשתיששכר עשת7/5/2017

כדאי לשלב בדברים היפים הללו את המחקרים של כהנמן על איך אינטואיציה עובדת.. הוא מדבר על שתי מערכות של תהליכי קבלת החלטות.
אינטאיציה היא שם נרדף לפעולה מתוך רגשות. אבל פי כהנמן יש אינטואציה מקצועית מדוייקת בתחום מסויים בו נרכז נסיון רב במהלך הרבה שנים של ניסוי, טעיה, קבלת משוב ותיקון טעויות. זה הולך עם הדברים של קארול סואק בסיפרה כוה של נחישות על הערך העצוחם שיש לכישלונות ולימוד המחייב נחישות וחריצות.
תודה ארנון
הנה קישור מכלכליסט
http://www.calcalist.co...3866,00.html
ועוד אחד מהספר שלו לחשוב מהר לחשוב לעט.
http://www.calcalist.co...EaAqc68P8HAQ