פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית


חזרה לפורום

פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית


רמת אבטחה: פתוח לכולם (השתתפות לחברים שנרשמו בלבד)

תגיות נושא: מחלות נפש | מידע למטופל | דת ואמונה | היסטוריה | פסיכולוגיה יהודית | טיפול משפחתי | תרבות ואמנות | מיתוסים ואגדות

תצוגה 
בחסות המכון הבינלאומי להתמקדות בניו-יורק. וקורסי התמקדות פרונטליים.
לחצו כאן להוספת מודעה מיידית
מנהלי הפורום מנהלי הפורום
כעת בפורום כעת בפורום   [כל ההודעות...]
ליששכר - איש הרוח
קבצים קבצים
דפיות פורום דפיות פורום  [+] הוסף דפית
 אתרי פסיכויהדות
 בטיחות בדרכים
 חגים וערכים
 חינוך ברוח יהודית על פי דר' יאיר כספי ויששכר עשת
 טיפול פסיכולוגי יהודי
 מטפלים ברוח יהודית
 ניצנים אחרי קטיף, סיוע למפונים
 ספרי פסיכו. יהדות
 פרשת השבוע
 ראש חודש
 שאלוני ד"ר יאיר כספי, אונ. תל אביב, המרכז למורשת היהדות, התכנית לפסיכולוגיה ביהדות.
 שבת
 שמירת הלשון
 תוכנית המדרגות. מאת דר יאיר כספי
 
 עבור לאשכול הדיון הקודם לאשכול הקודם | עבור לאשכול הדיון הבא לאשכול הבא | חזרה לפורום חזרה לפורום
מאת:הצג את כרטיס הביקור של יששכר עשת יששכר עשת   [שלח דואר | הודעות נוספות בפורום]תאריך:17/4/2008 07:26

נושא:

מילון מונחים לחג הפסח
תוכן:

חג הפסח

מילון מונחים

 

פסח- שם זה ניתן לחג על שם הכבש אותו היו מקריבים לזכר יציאת מצרים. אז, פסח (-מלשון קפיצה) האלוקים על בתי אבותינו והרג רק את בכורי מצריים.

ביטול חמץ- מדין התורה, אין צורך להוציא את החמץ מהבית, אלא, אפשר ל"בטל" את החמץ. כלומר, להתייחס לחמץ כאילו הוא עפר. התייחסות זו, באה לידי ביטוי במשפט- כל חמץ ושאור שראיתיו ולא ראיתיו, יתבטל ויהיה הפקר כעפר הארץ".

בדיקת חמץ- חכמים חששו, שאם אדם יסתפק רק בביטול, קיים חשש שבפסח ימצא מאכל חמץ טעים (בלשון חכמים- "גלוסקא נאה") וישכח שהוא בחג ויאכלנו. לכן, הצריכו חכמים לבדוק ולבער את החמץ מהבית.

הבדיקה נעשית בדרך כלל בלילה שלפני ערב פסח. במהלכה, בודקים ומחפשים את החמץ שנשאר בבית.

על הבדיקה מברכים- "ברוך אתה ה' א' מלך העולם, אשר קדשנו במצוותיו וציוונו על ביעור חמץ". לאחר הבדיקה אומרים את נוסח ה"ביטול" הנ"ל, אך מבטלים רק את החמץ שאינו ידוע לנו.

עשרה פתיתים- כיון שבדרך כלל, הבית כבר נקי לפסח בזמן הבדיקה. נוהגים להניח בפינות שונות של הבית עשר חתיכות לחם (עטופות, כדי שלא יתפזרו פירורים) כדי שהברכה לא תהיה לבטלה.

שריפת חמץ- למחרת הבדיקה, בערב פסח, שורפים את החמץ שנמצא בבדיקה ומשמידים אותו. אחר השריפה מבטלים שוב את החמץ הידוע ואינו ידוע לנו. את החמץ שורפים עד שעה מסוימת בבוקר, ויש להתעדכן בה בכל שנה.

הכשרת כלים- כדי שנוכל להשתמש בכלי המטבח בפסח, עלינו להכשירם. כלומר, לנקות אותם מהחמץ הדבוק ובלוע בתוכם. את החמץ הדבוק בכלי אנו מסירים בעזרת חומרי הניקוי, ואילו את החמץ הבלוע בכלי בגלל הבישול, אנו מוציאים באותה דרך בה נבלע הטעם בכלי, כשהכלל הוא- "כבולעו (-כפי שבלע) כך פולטו (- באותה דרך הוא יוצא) להלן תיאור קצר של תהליך הכשרת כלים לפסח. תהליך זה נקרא "הגעלת כלים", כלומר, הוצאה והפלטה של הטעם הבלוע בכלי.

סירי בישול- הכנסתם לתוך כלי ובו מים רותחים המעלים בועות. רצוי שלא להשתמש בכלי במשך 24 שעות לפני ההכשרה.

חצובות הגז- צריך "ללבן" את החצובות על האש כדי שכל החמץ הדבוק בברזל ירד.

הגעלת הכלים מתבצעת בכל עיר לפני פסח על ידי הרבנות המקומית.

כלי זכוכית- האשכנזים נוהגים לשרות אותם במים במשך שלשה ימים ולהחליף את המים כל 24 שעות.

סדר הקרבת קרבן פסח- בזמן שבית המקדש היה קיים, היו שוחטים בערב פסח, מחצות היום את

קרבן הפסח. היום אין לנו אפשרות לעשות זאת. אולם, נהגו בירושלים לעלות בערב פסח אחר חצות היום למקום גבוה ממנו רואים את הר הבית, ולומר שם את תיאור ההקרבה כפי שמופיע במשנה.

ערב פסח שחל בשבת- בשנה זו, בודקים את החמץ בליל שישי ושורפים אותו למחרת. משאירים חמץ לשבת. נוהגים לבשל את מאכלי השבת בכלי פסח ולאכול פיתות במקום חלה (-כיון שאינן מתפוררות). משכימים להתפלל, כדי לסיים את ארוחת הבוקר, עד לשעה בה אסור לאכול חמץ. מסירים את הכלים מהשולחן ומשליכים לפח האשפה. מטאטאים ודואגים כי לא יישאר חמץ בבית.

את שולחן הסדר ניתן לערוך רק עם צאת השבת. בקידוש בליל הסדר, מוסיפים גם הבדלה. ניתן לבשל בליל הסדר מאש שהייתה דלוקה עוד מערב שבת.

 

זכרו-

אבק זה לא חמץ

הילדים אינם קרבן פסח...

 

פסח כשר ושמח

הרב אוריאל


תגובות
17/4/2008 07:49
תאריך:
 
עם תגובות אכן יום עמוס... : צביאל רופא
19/4/2008 17:31
תאריך:
 
ללא תגובות חג שמח גם ממני : תמי גנדלמן
20/4/2008 21:51
תאריך:
 עבור לאשכול הדיון הקודם לאשכול הקודם | עבור לאשכול הדיון הבא לאשכול הבא | חזרה לפורום חזרה לפורום