פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית


ארכיון: פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית


רמת אבטחה: פתוח לכולם (השתתפות לחברים שנרשמו בלבד)

 
 עבור לאשכול הדיון הקודם לאשכול הקודם | עבור לאשכול הדיון הבא לאשכול הבא | חזרה לפורום חזרה לארכיון
מאת:הצג את כרטיס הביקור של יששכר עשת יששכר עשת   [שלח דואר | הודעות נוספות בפורום]תאריך:30/12/2006 16:06

נושא:

פרשת ויחי
תוכן:

פרשת השבוע למבוגרים וילדים, לשיחה במשפחה ובין חברים.

פרשת ויחי בראשית מ"ז כ"ח- נ.

חנוך לנער על פי דרכו

   ימיו של יעקב ספורים. מסתיימת תקופה האבות בתולדות עם ישראל. אלוהים הבטיח לאברהם ואחר כך ליצחק ויעקב לעשות את העם לגוי גדול. ספר בראשית פרק יב (א) וַיֹּאמֶר ה' אֶל אַבְרָם לֶךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ: (ב) וְאֶעֶשְׂךָ לְגוֹי גָּדוֹל וַאֲבָרֶכְךָ וַאֲגַדְּלָה שְׁמֶךָ וֶהְיֵה בְּרָכָה: (ג) וַאֲבָרְכָה מְבָרֲכֶיךָ וּמְקַלֶּלְךָ אָאֹר וְנִבְרְכוּ בְךָ כֹּל מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה:

   אבל כרגע כולם במצריים, הרחק מארץ כנען הגוועת ברעב. כוחו של יוסף מגן עליהם בארץ מצרים, שאף היא במצב של חסר רב. שורשי עם ישראל הם מבני יעקב ושני נכדיו אפריים ומנשה. אלו שנים עשר השבטים.  

   יעקב קורא לכולם לברך אותם. בראשית פרק מט  (א) וַיִּקְרָא יַעֲקֹב אֶל בָּנָיו וַיֹּאמֶר הֵאָסְפוּ וְאַגִּידָה לָכֶם אֵת אֲשֶׁר יִקְרָא אֶתְכֶם בְּאַחֲרִית הַיָּמִים: (ב) הִקָּבְצוּ וְשִׁמְעוּ בְּנֵי יַעֲקֹב וְשִׁמְעוּ אֶל יִשְׂרָאֵל אֲבִיכֶם: הוא רוצה לספר להם מה יקרה באחרית הימים. אומר לפי רש"י הסתלקה מיעקב השכינה ולכן הוא לא ניבא מה יקרה באחרית הימים, אלא רק יחד לכל אחד מספר מילים על תכונותיו. אבל אולי התכוון יעקב מה שהפסיכולוגיה טוענת, כי בתכונות של כל אחד מאיתנו נעוצים רמזים לסוד עתידנו. והנה אנו מוצאים במשלי כ"ב ו': "חֲנֹךְ לַנַּעַר עַל פִּי דַרְכּוֹ גַּם כִּי יַזְקִין לֹא יָסוּר מִמֶּנָּה:" כלומר אם נדע את דרכינו ומהותנו, נמשיך בה לאורך חיינו וזה יהיה עתידנו, אחריתנו.

   רבי נחמן מברסלב במילים אחרות אומר באופן דומה מהו הניגון של כל אחד ואחד מאיתנו: "דע כי כל רועה ורועה יש לו ניגון מיוחד. לפי העשבים ולפי המקום שהוא רועה שם.  כי כל עשב ועשב יש לו שירה,  ומשירת העשבים נעשה ניגון של רועה. אם הייתי זוכה, לשמוע את השירות והתשבחות של העשבים, איך כל עשב ועשב אומר שירה להשם יתברך, בלי תמיהה ובלי שום מחשבות זרות, ואינם מצפים לשום תשלום גמול. כמה יפה ונאה כששומעין השירה שלהם. וטוב מאד ביניהם, לעבוד את השם ביראה...

  אליהו שם טוב ב"ספר התודעה" שלו, מסכם את מה שאנו יודעים מן המקורות על כל שבט ושבט.

ראובן - אבנו אודם, צבע דגלו אדום, ומצוירים עליו דודאים, שמסמלים את מסירותו לאימו, על פי הסיפור המקראי.

שמעון - אבנו פטדה, צבע דגלו ירוק, ומצוירת עליו שכם העיר, בשל קנאותו במעשה שכם.

לוי - אבנו ברקת, צבע דגלו שליש לבן, שליש שחור ושליש אדום, ומצוירים עליו אורים ותומים, המסמלים את תמצית עבודת הכהונה.

יהודה - אבנו נופך, צבע דגלו תכול שמים, ומצויר עליו אריה , בשל ברכתו "גור אריה יהודה", לבטא את מנהיגותו וגבורתו.

יששכר - אבנו ספיר, צבע דגלו אפור כהה, ומצוירים עליו שמש וירח, על פי הכתוב "וּמִבְּנֵי יִשָּׂשכָר יוֹדְעֵי בִינָה לָעִתִּים". דברי הימים א י"ב

זבולון - אבנו יהלום, צבע דגלו לבן, ומצוירת עליו ספינה, המבטאת את משלח ידו.

דן - אבנו לשם, צבע דגלו כעין ספיר ומצויר עליו נחש, על פי ברכתו.

גד - אבנו שבו, צבע דגלו אפור ומצויר עליו מחנה צבא, על פי ברכתו "גד גדוד יגודנו".

נפתלי - אבנו אחלמה, צבע דגלו אדום בהיר, ומצוירת עליו איילה, על פי ברכתו, "נפתלי איילה שלוחה".

אשר - אבנו תרשיש, ועל דגלו מצויר עץ זית

יוסף - אבנו שוהם, צבע דגלו שחור.

על דגל אפרים מצויר, שור "בכור שורו הדר לו".

על דגל מנשה מצויר, ראם ו"קרני ראם קרניו".

בנימין - אבנו ישפה, צבע דגלו כלול מכל שנים עשר הצבעים, ומצויר עליו זאב, שמבטא את יכולתו הצבאית, לוחמת גרילה וביצוע מבצעים נועזים.

להולכים במסע חייהם.

   ילדנו הולכים במסע, הולכים בדרך. נאיר את דרכם כמו עמוד האש. נשאל אותם: מה אתם רואים מקדימה, מסביב, מאחור?  

   מהן התחנות שבדרך? האם יש שבילים צדדיים? מה הן הסכנות העורבות לכם? מי האויבים שלכם במסע?

   מי שומר עליכם? איך אתם יודעים ללכת בביטחון כך שלא תיפלו, שלא תיפצעו? איך אתם יודעים ללכת בשמחה? מי השותפים שלכם?

   ברכת הדרך ...שֶׁתּוֹלִיכֵנוּ לְשָׁלוֹם וְתַצְעִידֵנוּ לְשָׁלוֹם וְתַדְרִיכֵנוּ לְשָׁלוֹם, וְתַגִּיעֵנוּ לִמְחוֹז חֶפְצֵנוּ לְחַיִּים וּלְשִׂמְחָה וּלְשָׁלוֹם, וְתַצִּילֵנוּ מִכַּף כָּל אוֹיֵב וְאוֹרֵב, וּמִכָּל מִינֵי פֻרְעָנִיּוֹת הַמִּתְרַגְּשׁוֹת לָבוֹא לָעוֹלָם וְתִשְׁלַח בְּרָכָה בְּמַעֲשֵׂה יָדֵינוּ וְתִתְּנֵנוּ לְחֵן וּלְחֶסֶד וּלְרַחֲמִים...

  ואיך נעביר להם את תורתנו? כמו בהגדה של פסח, כל בן ובת על פי דרכו ודרכה: כְּנֶגֶד אַרְבָּעָה בָנִים דִּבְּרָה תּוֹרָה. אֶחָד חָכָם, וְאֶחָד רָשָע, וְאֶחָד תָם, וְאֶחָד שֶאֵינוֹ יוֹדֵעַ לִשְאוֹל.

חָכָם מָה הוּא אוֹמֵר? מַה הָעֵדוֹת וְהַחֻקִים וְהַמִשְפָטִים אֲשֶר צִוָּה יי אֱלֹהֵינוּ אֶתְכֶם? וְאַף אַתָה אֱמָר לוֹ כְּהִלְכוֹת הַפֶּסַח: אֵין מַפְטִירִין אַחַר הַפֶסַח אֲפִיקוֹמָן.

רָשָע מָה הוּא אוֹמֵר? מָה הָעֲבֹדָה הַזאת לָכֶם? לָכֶם - וְלֹא לוֹ. וּלְפִי שֶהוֹצִיא אֶת עַצְמוֹ מִן הַכְלָל כָפַר בְעִקָּר. וְאַף אַתָה הַקְהֵה אֶת שִנָיו וֶאֱמֹר לוֹ: בַעֲבוּר זֶה עָשָה יי לִי בְצֵאתִי מִמִּצְרָיִם. לִי - וְלֹא לוֹ. אִילּוּ הָיָה שָם, לֹא הָיָה נִגְאָל.

תָם מָה הוּא אוֹמֵר? מַה זֹּאת? וְאָמַרְתָ אֵלָיו: בְּחֹזֶק יָד הוֹצִיאָנוּ יי מִמִּצְרָיִם, מִבֵּית עֲבָדִים.

וְשֶאֵינוֹ יוֹדֵעַ לִשְאוֹל - אַתְ פְתַח לוֹ, שֶנֶאֱמַר: וְהִגַדְתָ לְבִנְךָ בַיוֹם הַהוּא לֵאמֹר, בַעֲבוּר זֶה עָשָה יי לִי בְצֵאתִי מִמִּצְרָיִם.

 

בברכת שנשכיל להקשיב לילדנו ולכוון אותם על פי מהותם. להיות הם.

שבוע טוב

יששכר

 


תגובות
עם תגובות הערה לפרשה : מאיר לאור
30/12/2006 20:57
תאריך:
 
30/12/2006 23:38
תאריך:
30/12/2006 22:32
תאריך:
 
עם תגובות אפליה : יששכר עשת
2/1/2007 18:01
תאריך:
 
 
5/1/2007 05:51
תאריך:
 
5/1/2007 16:05
תאריך:
7/1/2007 13:08
תאריך:
עם תגובות פרשת ויחי : תמי גנדלמן
1/1/2007 09:06
תאריך:
 
ללא תגובות איתך בכל מילה [ל"ת] : עדה ויינשטיין
1/1/2007 12:13
תאריך:
 עבור לאשכול הדיון הקודם לאשכול הקודם | עבור לאשכול הדיון הבא לאשכול הבא | חזרה לפורום חזרה לארכיון