מתמחים


ארכיון: מתמחים


רמת אבטחה: פתוח לכולם (השתתפות לחברים שנרשמו בלבד)

 
 עבור לאשכול הדיון הקודם לאשכול הקודם | עבור לאשכול הדיון הבא לאשכול הבא | חזרה לפורום חזרה לארכיון
מאת:הצג את כרטיס הביקור של עמית פכלר עמית פכלר   [שלח דואר | הודעות נוספות בפורום]תאריך:22/9/2006 08:12

נושא:

כנס המתמחים הקליניים הראשון - סיכום ומבט לעתיד
תוכן:ביום ו' האחרון נערך יום העיון "תקווה ופחד בהתמחות" - הכנס הראשון מטעם ולמען מתמחים בפסיכולוגיה קלינית.

פרופ' עמנואל ברמן דיבר על המארג הסבוך ביחסי מטפל-מטופל-מדריך-מודרך, על המרחב האפשרי ביניהם ועל תופעות העברה מקבילות ועוקפות. עמנואל התייחס ל'בלתי אפשריות' שבהכשרה הקלינית (כשם ספרו שיצא באנגלית), במובן זה שמיקומו של המתמחה בתווך שבין המקצועי לאישי מביא לעתים לצמיחה וגדילה ולעתים לקיפאון ושיתוק. בסוף הרצאתו התקיים דיון בו ענה עמנואל על שאלות והתייחסויות הקהל.

ליזה שטראוס, חברה בוועד המתמחים, הרצתה על מחקרה בנושא צעירים המטפלים בבני גילם, והעלתה שאלות של השפעת הגיל וההשתייכות לאותה קבוצה תרבותית (סטודנטים, לדוגמא) על תפישת הזהות המקצועית והעשייה הטיפולית. ההרצאה לוותה בדוגמאות רבות מדברי מרואייניה ותובלה בווידויים הנוגעים לקנאה ותחרות מצד המטפלים (למשל, לגבי מראה חיצוני, מצב משפחתי ופריטי לבוש).

ד"ר יעל דשא הדגימה, באמצעות וינייטה קלינית, מגוון של תגובות בטיפול להריונה של המטפלת, תוך שהיא פורשת גם את ההעברה הנגדית והיכולת התת-סיפית של מטופלים מסוימים לדעת את עובדת ההריון לפני המטפלת עצמה. יעל ענתה על שאלות מהקהל, וכמה מבאות הכנס יצרו עמה קשר להמשך התעמקות בנושא זה. יעל דשא מעבירה השנה סדנא בנושא ההריון בטיפול במכון הישראלי לפסיכואנליזה, ירושלים.

יוסי זלץ, יו"ר הוועדה המקצועית לפסיכולוגיה קלינית במשרד הבריאות, סקר את פעילות הוועדה המקצועית בתחומים השונים וענה על שאלות מהקהל שנגעו לבחינה, להכשרה ולרפורמה. האווירה היתה טעונה אך לראשונה נשמעו בקול רם בפורום חי של מתמחים בפסיכולוגיה קלינית סוגיות ועניינים המדירים שינה מעיני המתמחים. חלק מהשאלות נותרו ללא מענה, גם מטעמי מגבלות זמן. יוסי זלץ אמר כי בכל רגע נתון ישנם כחמש מאות מתמחים בפסיכולוגיה קלינית בארץ.

הפאנל שהורכב משתי מתמחות, ענת בלאושטיין ושירי בר החברות בוועד המתמחים, ושתי מומחיות שזה עתה עברו את הבחינה, גלית אבני ואלישבע לב-רן, בהנחייתו של עמוס ספיבק, דן באורות והצללים בהתמחות: טראומה מהבחינה, סיפוק מיחס הצוות, עמדת המתמחים בין גדולים לקטנים, הדרכה שלא סיפקה החזקה וכיוצא בזאת. הקהל שנכח השתתף בדיון והגיב לאומץ שהפגינו המשתתפות מעל לבמה, בנכונותן לחשוף שמץ מחווייתן כמתמחות. שרון קרונטל, האחראית על בחינת ההתמחות, השתתפה בדיון ועודדה מתמחים לפנות בעניינים הקשורים לבחינה ולהשמיע את קולם. שרון קרונטל אמרה כי הוועדה תדון בכל פניה, גם אם זו מגיעה בעילום שם.

התגובות הנאספות מהשטח מעידות על חוויה משמעותית לכל הנוכחים. הכנס הבא כבר בשלבי תכנון התחלתי. חשוב לציין כי הכנס אינו מטרה אלא אמצעי: לאגד את המתמחים הקליניים במאבקים המשמעותיים שעוד מצפים לנו.

כפי שנאמר בכנס, וועד המתמחים שם לו למטרה לקדם יוזמות ותגובות בנושאים השוטפים הנוגעים להתמחות: יוזמה כוללת קשר עם כל מתמחה באשר הוא - על ידי האחראית על אנשי הקשר שירי בר, קשר עם הגופים הרלוונטיים, תגובה כוללת גילויי דעת על המלצות שונות המתקבלות בדרגים השונים, כפי שמפורט למשל בנייר העמדה שחולק לבאי הכנס. נושאים כגון הרפורמה בבריאות הנפש, סעיף תשע ב' לחוק הפסיכותרפיה, מבנה ההתמחות ואופייה, מבנה בחינת ההתמחות ותכניה, כולם נושאים בהם עוסק הוועד באופן שוטף, עם נציגים המרכזים נושאים אלה: רפורמה-איתי ששון, נייר עמדה-אריאלה וניאל ותמי בורנשטיין. הוועד קרא למתמחים הקליניים ליטול חלק פעיל ולהשתתף בפעילויות הוועד. בנוסף, הוצגו האחראיות על פניות אישיות של מתמחים לגבי נושאים בעייתיים במקומות ההתמחות ברמה האישית. אחראיות 'נציבות קבילות המתמחים' - לירונה רוזנטל ואליס בר-נס.

כ 002 (במלים: מאתיים) מתמחים בפסיכולוגיה קלינית נכחו ביום שישי האחרון באולם סוראסקי. משמעות הדבר כי יותר משליש מהמתמחים בארץ ברגע נתון הגיעו לכנס המתמחים הקליניים הראשון, כשנה מאז הקמת הוועד בגלגולו הנוכחי. הכנס השיג לפיכך את מטרתו, וועד המתמחים מודה לכל מי שהגיע ונטל חלק ביום חשוב זה.
עבודה רבה עוד לפנינו, וזה היה שלב חשוב ומקדים במשימות המצפות למתמחים הקליניים.

שנה טובה לכולנו, שנה של ביטחון מבחוץ ומבפנים, וניצחון העיקר על הטפל.

ועד המתמחים בפסיכולוגיה קלינית

תגובות
22/9/2006 15:45
תאריך:
 
עם תגובות הכנס : מתמחה
22/9/2006 17:29
תאריך:
 
ללא תגובות מתמחה יקר/ה : עמית פכלר
22/9/2006 18:43
תאריך:
 עבור לאשכול הדיון הקודם לאשכול הקודם | עבור לאשכול הדיון הבא לאשכול הבא | חזרה לפורום חזרה לארכיון