פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית


חזרה לפורום

פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית


רמת אבטחה: פתוח לכולם (השתתפות לחברים שנרשמו בלבד)

תגיות נושא: מחלות נפש | מידע למטופל | דת ואמונה | היסטוריה | פסיכולוגיה יהודית | טיפול משפחתי | תרבות ואמנות | מיתוסים ואגדות
חיפוש   

תצוגה 
לחצו כאן להוספת מודעה מיידית
פרופיל מקצועי ופרטים ליצירת קשר, ברשימת חברי הקהילה בפסיכולוגיה עברית, 45ש"ח לחודש בתשלום שנתי
מנהלי הפורום מנהלי הפורום
כעת בפורום כעת בפורום   [כל ההודעות...]
ליששכר - איש הרוח
קבצים קבצים
דפיות פורום דפיות פורום  [+] הוסף דפית
 אתרי פסיכויהדות
 בטיחות בדרכים
 חגים וערכים
 חינוך ברוח יהודית על פי דר' יאיר כספי ויששכר עשת
 טיפול פסיכולוגי יהודי
 מטפלים ברוח יהודית
 ניצנים אחרי קטיף, סיוע למפונים
 ספרי פסיכו. יהדות
 פרשת השבוע
 ראש חודש
 שאלוני ד"ר יאיר כספי, אונ. תל אביב, המרכז למורשת היהדות, התכנית לפסיכולוגיה ביהדות.
 שבת
 שמירת הלשון
 תוכנית המדרגות. מאת דר יאיר כספי
 

 

     בין שמים לארץ   

 

 

סקר בYNET מ2006

לשאלה "האם אתה מאמין שאלוהים בהגדרתו הדתית קיים?" השיבו 71% בחיוב ו-29% בשלילה. 100% מהדתיים, יחד עם 91% מהמסורתיים ו-47% מהחילונים מאמינים בקיומו של האל. מה שאומר שכמחצית ממי שמגדירים עצמם "חילונים" מאמינים בקיום אלוהים.

 פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית 1

      

 

משנה מסכת אבות פרק א

(יב)...הִלֵּל אוֹמֵר, הֱוֵי מִתַּלְמִידָיו שֶׁל אַהֲרֹן, אוֹהֵב שָׁלוֹם וְרוֹדֵף שָׁלוֹם, אוֹהֵב אֶת הַבְּרִיּוֹת וּמְקָרְבָן לַתּוֹרָה:

(יד) הוּא הָיָה אוֹמֵר, אִם אֵין אֲנִי לִי, מִי לִי. וּכְשֶׁאֲנִי לְעַצְמִי, מָה אֲנִי. וְאִם לֹא עַכְשָׁיו, אֵימָתָי:

(טו) שַׁמַּאי אוֹמֵר, עֲשֵׂה תוֹרָתְךָ קֶבַע. אֱמוֹר מְעַט וַעֲשֵׂה הַרְבֵּה, וֶהֱוֵי מְקַבֵּל אֶת כָּל הָאָדָם בְּסֵבֶר פָּנִים יָפוֹת:

 

 

 

    
ט' באב חורבן גלות נחמה גאולה
יששכר עשת מרב אושר
 
   אנו מניחים שניתן לגזור מתוך הרוח היהודית תובנות ל"תורת חיים" של האדם המודרני באשר הוא. באמצעות שימוש בהסתכלות נארטיבית, אנו מציעים לראות את התהליך הלאומי של "חורבן, גלות, נחמה וגאולה" גם כתהליך אישי. כמו כן ניתן לראות במשבר לא רק הזדמנות, אלא גם תהליך בשלבים. 
 
   אנו מציעים לבצע בירור נרטיב אישי אמוני ייעודי.
1. חורבן: העדר מימוש היעוד. דיכאון, העדר, אין. 2. גלות: ריחוק מהיעוד  3. נחמה: פיוס עם עצמי על כך שניסיתי או לברוח מייעודי לא להכיר בו, לחשוב שאני אחר, שאני רוצה להיות אחר (חוסר דרך ולא חוסר ערך)  4. בהגיע הנחמה תגיע הגאולה האישית. 5. במהלך הגאולה האישית נחשפים ניצנים של חורבן אפשרי נוסף וכך הלאה  וחוזר חלילה...עד "באחרית הימים."
 
הבה נתאחד סביב התהליך של רגעי חורבן פרטיים ולאומיים ונקווה ביחד לגאולה אישית ולאומית. הבה נתפלל תפילה מיוחדת לבורא עולם: "אָבִינוּ מַלְכֵּנוּ. שְׁמֹר שְׁאֵרִית יִשְׂרָאֵל. וְאַל יֹאבַד יִשְׂרָאֵל. הָאוֹמְרִים שְׁמַע יִשְׂרָאֵל. כָּתְבֵנוּ בְּסֵפֶר גְּאוּלָּה וִישׁוּעָה בָּרוּךְ אַתָּה ה' שׁוֹמֵר יִשְׂרָאֵל.
 

מדרשים שהביא יוסי ארן

"משחרב בית המקדש רבו הפרושים בישראל ולא היו אוכלים בשר ולא היו שותים יין. ניטפל להם ר' יהושע,  אמר להן: מפני מה אין אתם אוכלים בשר? אמרו לו: נאכל בשר? שבכל יום היה תמיד קרב על גבי המזבח  ועכשיו בטל! אמר להן: בני, מפני מה אין אתם שותים יין? אמרו לו: נשתה יין? שממנו היה מתנסך על גבי  המזבח ועכשיו בטל! ...אמר להן: אף תאנים וענבים לא נאכל, שמהם היו מביאים ביכורים בעצרת, לחם לא נאכל שממנו היו מביאים שתי הלחם ולחם הפנים, מים לא נשתה, שמהם היו מנסכים בחג?' שתקו. אמר להם: 'שלא להתאבל  כלל אי אפשר שכבר נגזרה גזירה, ועוד להתאבל יותר מדי אי אפשר. אלא כך אמרו חכמים: סד אדם את ביתו  בסיד, ומשייר דבר מועט זכר לירושלים. עושה אדם כל צרכי סעודתו, ומשייר בה דבר מועט זכר לירושלים.  עושה אשה כל תכשיטיה, ומשיירת דבר מועט זכר לירושלים, שנאמר אם אשכחך ירושלים תשכח ימיני...".  תוספתא ליברמן סוטה ט"ו, יא-טו..

"עובדא הוה בחד יהודאי (מעשה ביהודי אחד) דהוה קאים רדי (שהיה חורש) געת תורתיה קומוי (צעק השור לפניו) עבר חד ערביי ושמע קלה (עבר ערבי אחד ושמע את הצעקה של השור) א"ל, בר יודאי בר יודאי שרי תורך ושרי קנקנך דהא תריב בית מקדשא (אמר לו הערבי, יהודי יהודי, שחרר את השוורים מיתד המחרשה, כי חרב בית מקדש שלכם) געת זמן תניינות, א"ל בר יודאי בר יודאי קטור תוריך וקטור קנקניך דהא יליד מלכא משיחא (צעק השור פעם שניה, אמר לו הערבי, יהודי יהודי, קשור שורך ליתד המחרשה, כי משיח שלכם נולד!) א"ל, מה שמיה? (שאלו היהודי, מה שם המשיח? והערבי ענה לו) מנחם. א"ל ומה שמיה דאבוי? (שאלו היהודי מה שם אביו?) א"ל חזקיה. א"ל, מן הן הוא? (שאלו היהודי מאיזה מקום הוא?) א"ל, מן בירת מלכא דבית לחם יהודה (שם מקום). אזל, זבין תורוי וזכין קנקנוי ואיתעביד זבין לבדין למיינוקא (הלך ומכר את שורו וקנה לבדים ומטפחות שתינוקות משתמשים בהם) והוה עייל קרייה ונפקא קרייה עד דעל לההוא קרתא (והיה הולך ממקום למקום למכור את אותם לבדים לתינוקות עד שהגיע לאותו מקום), בירת מלכא דבית לחם יהודה והויין כל נשייא זבנן, ואימה דמנחם לא זבנה (והיו כל הנשים קונות ממנו, והאימא של מנחם לא קנתה) שמע קלן דנשייא אמרין, אימיה דמנחם אימיה דמנחם, איתיי זובנין לברך (שמע קול הנשים שאמרו, אימא של מנחם, אימא של מנחם, בואי לקנות לבנך!) אמרה, בעייא אנא מיחנקוניה סנאיהון דישראל, דביומא דאיתיליד איחרוב בית מוקדשא (רוצה אני לחנוק כל שונאיהם של ישראל, והיא התכוונה שרוצה לחנוק את בנה מנחם, כי ביום שהוא נולד נחרב בית המקדש!) א"ל אמר לה אותו איש רחיציא אנן בטוח אני דברגליה חריב וברגליה מתבניי (כשם שהמקדש נחרב ביום שנולד, כך עתיד להבנות באותו יום). א"ל, לית לי פריטין (אמרה לו, אין לי פרוטות, מעות, לשלם לך) א"ל, והוא מה איכפת ליה (ענה לה, לא איכפת לי) איתיי זובנין ליה, אין לית קומך יומא דין בתר יומין אנא אתי ונסיב (קני עכשיו ואם אין לך מעות ביום זה, אבוא אליך בעוד כמה ימים ואקח את הכסף) בתר יומין עאל לההיא קרתא (אחר כמה ימים נכנס לאותה עיר) אמר לה, מהו מיינוקא עביד? (שאל את האימא מה קרה לתינוק?) א"ל, מן שעתא דחמיתני, אתון רוחין ועלעולי וחטפיניה מן ידיי (אמרה לו, מאותה שעה שראית אותי, באה רוח סערה וחטפה אותו מידי ונעלם ממני)". (ירושלמי, ברכות פ"ב יז:).