פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית


חזרה לפורום

פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית


רמת אבטחה: פתוח לכולם (השתתפות לחברים שנרשמו בלבד)

תגיות נושא: מחלות נפש | מידע למטופל | דת ואמונה | היסטוריה | פסיכולוגיה יהודית | טיפול משפחתי | תרבות ואמנות | מיתוסים ואגדות
חיפוש   

תצוגה 
לחצו כאן להוספת מודעה מיידית
פרופיל מקצועי ופרטים ליצירת קשר, ברשימת חברי הקהילה בפסיכולוגיה עברית, 45ש"ח לחודש בתשלום שנתי
מנהלי הפורום מנהלי הפורום
כעת בפורום כעת בפורום   [כל ההודעות...]
ליששכר - איש הרוח
קבצים קבצים
דפיות פורום דפיות פורום  [+] הוסף דפית
 אתרי פסיכויהדות
 בטיחות בדרכים
 חגים וערכים
 חינוך ברוח יהודית על פי דר' יאיר כספי ויששכר עשת
 טיפול פסיכולוגי יהודי
 מטפלים ברוח יהודית
 ניצנים אחרי קטיף, סיוע למפונים
 ספרי פסיכו. יהדות
 פרשת השבוע
 ראש חודש
 שאלוני ד"ר יאיר כספי, אונ. תל אביב, המרכז למורשת היהדות, התכנית לפסיכולוגיה ביהדות.
 שבת
 שמירת הלשון
 תוכנית המדרגות. מאת דר יאיר כספי
 

 

     בין שמים לארץ   

 

 

סקר בYNET מ2006

לשאלה "האם אתה מאמין שאלוהים בהגדרתו הדתית קיים?" השיבו 71% בחיוב ו-29% בשלילה. 100% מהדתיים, יחד עם 91% מהמסורתיים ו-47% מהחילונים מאמינים בקיומו של האל. מה שאומר שכמחצית ממי שמגדירים עצמם "חילונים" מאמינים בקיום אלוהים.

 פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית 1

      

 

משנה מסכת אבות פרק א

(יב)...הִלֵּל אוֹמֵר, הֱוֵי מִתַּלְמִידָיו שֶׁל אַהֲרֹן, אוֹהֵב שָׁלוֹם וְרוֹדֵף שָׁלוֹם, אוֹהֵב אֶת הַבְּרִיּוֹת וּמְקָרְבָן לַתּוֹרָה:

(יד) הוּא הָיָה אוֹמֵר, אִם אֵין אֲנִי לִי, מִי לִי. וּכְשֶׁאֲנִי לְעַצְמִי, מָה אֲנִי. וְאִם לֹא עַכְשָׁיו, אֵימָתָי:

(טו) שַׁמַּאי אוֹמֵר, עֲשֵׂה תוֹרָתְךָ קֶבַע. אֱמוֹר מְעַט וַעֲשֵׂה הַרְבֵּה, וֶהֱוֵי מְקַבֵּל אֶת כָּל הָאָדָם בְּסֵבֶר פָּנִים יָפוֹת:

 

 

 

    
 

פרשת השבוע למבוגרים וילדים, לשיחה במשפחה ובין חברים.

פרשת ויגש בראשית מ"ד י"ח- מ"ז כ"ז 

האומץ לרדת כדי לעלות והאומץ לעלות מבלי לחשוש מירידה.

עולים ויורדים בסולם.

   החסידות מציעה את הירידה כהכרחית לצורך עליה. אלוהים מברך את יעקב ברדתו מצרימה. אלו רגעים שאין לנו שליטה עליהם. פעם למעלה ופעם למטה.

   בספר "דגל מחנה אפרים" על פרשת ויצא ד"ה נאמר: "ויצא יעקב מבאר שבע וילך חרנה ויפגע במקום וגו' ויקח מאבני המקום וגו' והנה סולם מוצב ארצה וראשו מגיע השמימה והנה מלאכי אלקים עולים ויורדים בו. יש בכאן סוד גדלות וקטנות... כי החיות רצוא ושוב ואי אפשר לעמוד על מדריגה אחת תמיד רק עולה ויורד והירידה הוא צורך עליה כשנותן על לב ויודע ומרגיש זה שהוא בקטנות ומתפלל אל ה' על דרך (דברים ד', כ"ט) ובקשתם משם את ה' אלקיך ומצאת... ויחלום והנה סולם מוצב ארצה וראשו מגיע השמימה, היינו שהירידה שהיא מוצב ארצה הוא סולם לעלות אחר כך למדריגה יותר גדולה כידוע זה שהירידה צורך עליה וזהו וראשו מגיע השמימה שיגיע למדריגה יותר גדולה, והנה מלאכי אלקים היינו שיראה שכל הצדיקים כולם מתנהגים כך עולים ויורדים בו היינו שיש להם ירידה והירידה הוא צורך עליה...

   כבר בספר בראשית, בברית בין הבתרים, אלוהים מודיע לאברהם על הירידה לצורך עליה. בראשית ט"ו (יב) וַיְהִי הַשֶּׁמֶשׁ לָבוֹא וְתַרְדֵּמָה נָפְלָה עַל אַבְרָם וְהִנֵּה אֵימָה חֲשֵׁכָה גְדֹלָה נֹפֶלֶת עָלָיו: (יג) וַיֹּאמֶר לְאַבְרָם יָדֹעַ תֵּדַע כִּי גֵר יִהְיֶה זַרְעֲךָ בְּאֶרֶץ לֹא לָהֶם וַעֲבָדוּם וְעִנּוּ אֹתָם אַרְבַּע מֵאוֹת שָׁנָה: (יד) וְגַם אֶת הַגּוֹי אֲשֶׁר יַעֲבֹדוּ דָּן אָנֹכִי וְאַחֲרֵי כֵן יֵצְאוּ בִּרְכֻשׁ גָּדוֹל: (טו) וְאַתָּה תָּבוֹא אֶל אֲבֹתֶיךָ בְּשָׁלוֹם תִּקָּבֵר בְּשֵׂיבָה טוֹבָה: (טז) וְדוֹר רְבִיעִי יָשׁוּבוּ הֵנָּה...

 

רגעים בהם עלינו לבחור בחירה חופשית בעליה או בירידה. 

   בפרשה שלנו אלוהים מעודד את יעקב לבחור בירידה. יעקב בדרך למצרים לפגוש את בנו יוסף. בראשית מו (א) וַיִּסַּע יִשְׂרָאֵל וְכָל אֲשֶׁר לוֹ וַיָּבֹא בְּאֵרָה שָּׁבַע וַיִּזְבַּח זְבָחִים לֵאלֹהֵי אָבִיו יִצְחָק: (ב) וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים לְיִשְׂרָאֵל בְּמַרְאֹת הַלַּיְלָה וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב יַעֲקֹב וַיֹּאמֶר הִנֵּנִי: (ג) וַיֹּאמֶר אָנֹכִי הָאֵל אֱלֹהֵי אָבִיךָ אַל תִּירָא מֵרְדָה מִצְרַיְמָה כִּי לְגוֹי גָּדוֹל אֲשִׂימְךָ שָׁם: (ד) אָנֹכִי אֵרֵד עִמְּךָ מִצְרַיְמָה וְאָנֹכִי אַעַלְךָ...  

   והנה אנו לומדים שחלום יעקב מספר גם על רגע הפוך לירידה לצורך עליה. חלום יעקב על מדרש תנחומא מבטא את האומץ לעלות. אלוהים מעודד את יעקב להיות אמיץ ולעלות שלא על מנת לרדת. מדרש תנחומא ויצא פרק ב ...אמר רבי ברכיה בשם רבי חלבו ור"ש בן יוסינה מלמד שהראהו הקדוש ברוך הוא ליעקב אבינו שרה של בבל עולה ויורד, ושל מדי עולה ויורד, ושל יון עולה ויורד, ושל אדום עולה ויורד אמר לו הקדוש ברוך הוא ליעקב: יעקב למה אין אתה עולה? באותה שעה נתירא אבינו יעקב ואמר: כשם שיש לאלו ירידה, כך אני יש לי ירידה. אמר לו הקדוש ברוך הוא אם אתה עולה, אין לך ירידה ולא האמין ולא עלה... אמר לו הקדוש ברוך הוא: אלו עלית והאמנת לא הייתה לך ירידה לעולם, אלא הואיל ולא האמנת הרי בניך משתעבדין בהללו ד' מלכיות בעולם הזה במסים, ובארנוניות ובגולגליות...

   שני סוגי רגעים המחייבים אמונה חזקה המלווה בידיעת כוחנו, ידיעת המצב והאפשרויות ואמונה שיש ברכה במעשינו. א. הרגע שבו יש לברוח, להתרחק, לרדת. ב. הרגע שבו נענה להצעה להתקדם, לעלות, להיענות לאתגר שיקדם אותנו.

שבוע טוב

יששכר

פרשת השבוע למבוגרים וילדים, לשיחה במשפחה ובין חברים.

פרשת ויגש בראשית מ"ד י"ח- מ"ז כ"ז 

על מה בכה יוסף שלוש פעמים?

 

   בראשית פרק מ"ה: (א) וְלֹא יָכֹל יוֹסֵף לְהִתְאַפֵּק לְכֹל הַנִּצָּבִים עָלָיו וַיִּקְרָא הוֹצִיאוּ כָל אִישׁ מֵעָלָי וְלֹא עָמַד אִישׁ אִתּוֹ בְּהִתְוַדַּע יוֹסֵף אֶל אֶחָיו: (ב) וַיִּתֵּן אֶת קֹלוֹ בִּבְכִי וַיִּשְׁמְעוּ מִצְרַיִם וַיִּשְׁמַע בֵּית פַּרְעֹה:...(יד) וַיִּפֹּל עַל צַוְּארֵי בִנְיָמִן אָחִיו וַיֵּבְךְּ וּבִנְיָמִן בָּכָה עַל צַוָּארָיו: (טו) וַיְנַשֵּׁק לְכָל אֶחָיו וַיֵּבְךְּ עֲלֵהֶם וְאַחֲרֵי כֵן דִּבְּרוּ אֶחָיו אִתּוֹ: (טז) וְהַקֹּל נִשְׁמַע בֵּית פַּרְעֹה לֵאמֹר בָּאוּ אֲחֵי יוֹסֵף וַיִּיטַב בְּעֵינֵי פַרְעֹה וּבְעֵינֵי עֲבָדָיו:

 

   יוסף מכיר בכוחו של אלוהים שהוא מעבר לכוחו של האדם: (ה) וְעַתָּה אַל תֵּעָצְבוּ וְאַל יִחַר בְּעֵינֵיכֶם כִּי מְכַרְתֶּם אֹתִי הֵנָּה כִּי לְמִחְיָה שְׁלָחַנִי אֱלֹהִים לִפְנֵיכֶם: (ו) כִּי זֶה שְׁנָתַיִם הָרָעָב בְּקֶרֶב הָאָרֶץ וְעוֹד חָמֵשׁ שָׁנִים אֲשֶׁר אֵין חָרִישׁ וְקָצִיר: (ז) וַיִּשְׁלָחֵנִי אֱלֹהִים לִפְנֵיכֶם לָשׂוּם לָכֶם שְׁאֵרִית בָּאָרֶץ וּלְהַחֲיוֹת לָכֶם לִפְלֵיטָה גְּדֹלָה: (ח) וְעַתָּה לֹא אַתֶּם שְׁלַחְתֶּם אֹתִי הֵנָּה כִּי הָאֱלֹהִים וַיְשִׂימֵנִי לְאָב לְפַרְעֹה וּלְאָדוֹן לְכָל בֵּיתוֹ וּמשֵׁל בְּכָל אֶרֶץ מִצְרָיִם:

 

 

   אבל יוסף גם מכיר בחולשת האדם שעלול להביא להרס וחורבן של כל טוב ביותר שקיים. בספר הזוהר על פרשת וייגש, כבר בוכה יוסף על חורבן בית ראשון ועל חורבן בית שני. הוא צופה את הקמת המקדש בכוחו של אלוהים ואת חורבנו בכוח ההרס של מעשי ידי האדם.

   רבי יצחק מספר הזוהר, מתייחס לפסוק "...ויפל על צווארי בנימין אחיו ויבך ובנימין בכה על צוואריו. כיצד יודעים שיוסף בכה על מקדש ראשון ועל מקדש שני? אנו יודעים זאת מתוך הכתוב "על צווארי בנימין." מהו צוואר? בשיר השירים אנו מוצאים שכתוב "כמגדל דוד צווארך בנוי לתלפיות, אלף המגן תלוי עליו כל שלטי הגיבורים".. והצוואר? הוא בית המקדש שלמטה...ולכן כשיוסף בוכה על צווארי בנימין הוא בוכה על בית המקדש.

   ומה פירוש תלפיות? זוהי ירושלים שהיא תל שכל בני העולם היו מסתכלים בו, תל שכל פיות העולם משבחים ומתפללים אצלו. ומהו "אלף מגן תלוי עליו?" אלו אלף התיקונים, שמתוקנים בבית המקדש כיאות כדי להגן עליו. ו"כל שלטי הגבורים" הם התיקונים המדויקים ביותר. ובכל זאת נהרס בית המקדש. הוא אמנם ניבנה כראוי, אך בני האדם הרסו אתו.

   אחר כך בכה יוסף גם על שבטים שגלו. שהרי כאשר נחרב בית המקדש, כל השבטים גלו מיד, והתפזרו בין העמים. זה הוא פירוש הכתוב "וינשק לכל אחיו ויבך עליהם" והקול שנשמע  מהו? זהו גם קול התפילות של היהודים וגם קול השכינה, זהו שאמר ירמיהו "קוֹל בְּרָמָה נִשְׁמָע, נְהִי בְּכִי תַמְרורים"

 

  ועל זה נאמר עוד מזמן בריאת האדם הראשון בקהלת רבה ט' "בשעה שברא הקדוש ברוך הוא את אדם הראשון, נטלו והחזירו על כל אילני גן עדן, ואמר לו: ראה מעשיי כמה נאים ומשובחים הם. וכל מה שבראתי, בשבילך בראתי. תן דעתך שלא תקלקל ותחריב את עולמי, שאם קלקלת, אין מי שיתקן אחריך.

 

   ובכל זאת נסלח לנו. האם נשכיל להיאחז בחסד שזכינו לו בעולמנו?

שבוע טוב

יששכר

 

 

 

   חלקים מהמקור מתוך הזוהר: "...ויפל על צוארי בנימין אחיו ויבך ובנימין בכה על צואריו. רבי יצחק אמר: הרי העמידוהו שבכה על מקדש ראשון ועל מקדש שני....פתח ואמר, כמגדל דוד צוארך בנוי לתלפיות, אלף המגן תלוי עליו כל שלטי הגיבורים... צוארך?  זה בית המקדש שלמטה שהוא עומד בתיקון היופי כצואר לגוף. מה צואר הוא יופי של כל הגוף, כך גם בית המקדש הבוא יופי של כל העולם...

   ...בנוי לתלפיות, תל שכל בני העולם היו מסתכלים בו, וכך העמידיהו, תלפיות, תל שכל פיות העולם משבחים ומתפללים אצלו...אלף מגן תלוי עליו, אלו אלף תקונים שמתוקנים בו כיאות. כל שלטי הגיבורים שכולם באים מצד הדין הקשה...

   ...מה צואר כיון שכלה כל הגוף כלה עמו, כך גם בית המקדש כיון שהוא נכלה ונחשך, כל העולם כך גם נחשך ולא האיר השמש ולא שמים וארץ וכוכבים. בגלל כך בכה יוסף על זה ולאחר שבכה על זה, בכה על שבטים שגלו. כאשר נחרב בית המקדש כל השבטים גלו מיד, והתפזרו בין העמים זה הוא שכתוב וינשק לכל אחיו ויבך עליהם, עליהם וודאי...

 

פרשת השבוע למבוגרים וילדים, לשיחה במשפחה ובין חברים.

פרשת ויגש בראשית מ"ד י"ח- מ"ז כ"ז

תשס"ה 

 

התעללות יוסף באביו.

מדוע לא יצר יעקב יוסף קשר עם יעקב במשך כל אותם השנים? חיי יעקב אינם חיים. אנו עסוקים הרבה בפגיעות שהורינו פגעו בנו. עד כמה אנו חושבים על עולמם של הורינו? על כאבם, חרדותיהם? על החיים שלהם. על מה שאנו מעוללים להם? שתפו אותנו.

בראשית מ"ז (ט) וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב אֶל פַּרְעֹה יְמֵי שְׁנֵי מְגוּרַי שְׁלשִׁים וּמְאַת שָׁנָה מְעַט וְרָעִים הָיוּ יְמֵי שְׁנֵי חַיַּי וְלֹא הִשִּׂיגוּ אֶת יְמֵי שְׁנֵי חַיֵּי אֲבֹתַי בִּימֵי מְגוּרֵיהֶם:

 

ירידה לצורך עליה

החסידות מציעה את הירידה כהכרחית לצורך עליה. אלוהים מברך את יעקב ברדתו מצרימה. מתי נדע שהירידה שלנו היא לצורך עליה?  בספר "דגל מחנה אפרים" על פרשת ויצא ד"ה נאמר: "ויצא יעקב מבאר שבע וילך חרנה ויפגע במקום וגו' ויקח מאבני המקום וגו' והנה סולם מוצב ארצה וראשו מגיע השמימה והנה מלאכי אלקים עולים ויורדים בו. יש בכאן סוד גדלות וקטנות...כי החיות רצוא ושוב ואי אפשר לעמוד על מדריגה אחת תמיד רק עולה ויורד והירידה הוא צורך עליה כשנותן על לב ויודע ומרגיש זה שהוא בקטנות ומתפלל אל ה' על דרך (דברים ד', כ"ט) ובקשתם משם את ה' אלקיך ומצאת...ויחלום והנה סולם מוצב ארצה וראשו מגיע השמימה היינו שהירידה שהיא מוצב ארצה הוא סולם לעלות אחר כך למדריגה יותר גדולה כידוע זה שהירידה צורך עליה וזהו וראשו מגיע השמימה שיגיע למדריגה יותר גדולה, והנה מלאכי אלקים היינו שיראה שכל הצדיקים כולם מתנהגים כך עולים ויורדים בו היינו שיש להם ירידה והירידה הוא צורך עליה...

בראשית מו (א) וַיִּסַּע יִשְׂרָאֵל וְכָל אֲשֶׁר לוֹ וַיָּבֹא בְּאֵרָה שָּׁבַע וַיִּזְבַּח זְבָחִים לֵאלֹהֵי אָבִיו יִצְחָק:

(ב) וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים לְיִשְׂרָאֵל בְּמַרְאֹת הַלַּיְלָה וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב יַעֲקֹב וַיֹּאמֶר הִנֵּנִי: (ג) וַיֹּאמֶר אָנֹכִי הָאֵל אֱלֹהֵי אָבִיךָ אַל תִּירָא מֵרְדָה מִצְרַיְמָה כִּי לְגוֹי גָּדוֹל אֲשִׂימְךָ שָׁם: (ד) אָנֹכִי אֵרֵד עִמְּךָ מִצְרַיְמָה וְאָנֹכִי אַעַלְךָ גַם עָלֹה וְיוֹסֵף יָשִׁית יָדוֹ עַל עֵינֶיךָ: (ה) וַיָּקָם יַעֲקֹב מִבְּאֵר שָׁבַע וַיִּשְׂאוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת יַעֲקֹב אֲבִיהֶם וְאֶת טַפָּם וְאֶת נְשֵׁיהֶם בָּעֲגָלוֹת אֲשֶׁר שָׁלַח פַּרְעֹה לָשֵׂאת אֹתוֹ:

 

כל שבט יעקב ירדו מצריים

למי שמחפש רשימת שמות מעודרכנת של יעקב ובניו.

בראשית פרק מ"ו (ה) וַיָּקָם יַעֲקֹב מִבְּאֵר שָׁבַע וַיִּשְׂאוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת יַעֲקֹב אֲבִיהֶם וְאֶת טַפָּם וְאֶת נְשֵׁיהֶם בָּעֲגָלוֹת אֲשֶׁר שָׁלַח פַּרְעֹה לָשֵׂאת אֹתוֹ: (ו) וַיִּקְחוּ אֶת מִקְנֵיהֶם וְאֶת רְכוּשָׁם אֲשֶׁר רָכְשׁוּ בְּאֶרֶץ כְּנַעַן וַיָּבֹאוּ מִצְרָיְמָה יַעֲקֹב וְכָל זַרְעוֹ אִתּוֹ: (ז) בָּנָיו וּבְנֵי בָנָיו אִתּוֹ בְּנֹתָיו וּבְנוֹת בָּנָיו וְכָל זַרְעוֹ הֵבִיא אִתּוֹ מִצְרָיְמָה: (ח) וְאֵלֶּה שְׁמוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל הַבָּאִים מִצְרַיְמָה יַעֲקֹב וּבָנָיו בְּכֹר יַעֲקֹב רְאוּבֵן:

 

כלכלה בגרוש

האם יוסף אינו עושה למען המצרים כמו שהעשירון העליון בסיוע הממשלה עושה לעניים. והם עוד הודו לו על שהציל את חייהם??? האם אנחנו מיואשים מהמצב ונכנעים? האם נקים קול מחאה?

*מתוך הספר כלכלה בגרוש "...ארנרייך טוענת כי בארצות הברית "אחד הגורמים לעושר המופרז של המאיון העליון הוא העוני המרוד של העשירון התחתון "...ארנרייך שופכת כך אור על עיקרון יסודי בכלכלת השוק, שהרוב מעדיפים להסתיר במחשכים: תשלום משכורות נמוכות לעובדים, שמותירות אותם בעוניים, הוא שמבטיח את שגשוגם של העשירים, ולא ההיפך. בתקשורת האמריקאית, בדומה לתקשורת הישראלית, הקול הזה שלה אולי אינו יחיד, אבל הוא בוודאי חריג." 

*מרכז אדוה: תקציב 2005 מגדיל את אי השיוויון! דר' שלמה סבירסקי ראש המרכז למחקרים חברתיים: "בעיני הממשלה, העשירון העליון, וליתר דיוק, המאיון העליון, הוא השחקן היחיד במשק. פועלים ואנשי המעמד הבינוני יממנו את הפחתת המס לעשירון העליון". הפיתרון החלופי המוצע: הקפאת הרפורמה במס הכנסה, הגדלת המס על ההון, צימצום תקציב הביטחון והפסקת ההשקעות בהתנחלויות. מתוךYNET
http://www.ynet.co.il/Ext/Comp/ArticleLayout/CdaArticlePrintPreview/1,2506,L-3005153,00.html

*ח"כ הרצוג אמר כי "התקציב וחוק ההסדרים מרחיבים את הפער החברתי במדינה, ורק בידי הכנסת, אם תקדיש תשומת לב, יכולת להשפיע על סדרי עדיפויות ולתקן ולו במעט מן הנזק שהממשלה גורמת. במיוחד הפגיעה באזורי הפריפריה, בגמלאים, בנכים, בחסרי הישע, המגזר הערבי, וכן היעדר מחוללי צמיחה כמו היי-טק והשקעות בתשתיות".

בראשית מ"ז  (יד) וַיְלַקֵּט יוֹסֵף אֶת כָּל הַכֶּסֶף הַנִּמְצָא בְאֶרֶץ מִצְרַיִם וּבְאֶרֶץ כְּנַעַן בַּשֶּׁבֶר אֲשֶׁר הֵם שֹׁבְרִים וַיָּבֵא יוֹסֵף אֶת הַכֶּסֶף בֵּיתָה פַרְעֹה: (טו) וַיִּתֹּם הַכֶּסֶף מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם וּמֵאֶרֶץ כְּנַעַן...(טז) וַיֹּאמֶר יוֹסֵף הָבוּ מִקְנֵיכֶם וְאֶתְּנָה לָכֶם בְּמִקְנֵיכֶם אִם אָפֵס כָּסֶף: (יז) וַיָּבִיאוּ אֶת מִקְנֵיהֶם אֶל יוֹסֵף...(יח) וַתִּתֹּם הַשָּׁנָה הַהִוא וַיָּבֹאוּ אֵלָיו בַּשָּׁנָה הַשֵּׁנִית וַיֹּאמְרוּ לוֹ לֹא נְכַחֵד מֵאֲדֹנִי כִּי אִם תַּם הַכֶּסֶף וּמִקְנֵה הַבְּהֵמָה אֶל אֲדֹנִי לֹא נִשְׁאַר לִפְנֵי אֲדֹנִי בִּלְתִּי אִם גְּוִיָּתֵנוּ וְאַדְמָתֵנוּ: (יט)...קְנֵה אֹתָנוּ וְאֶת אַדְמָתֵנוּ בַּלָּחֶם וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ וְאַדְמָתֵנוּ עֲבָדִים לְפַרְעֹה וְתֶן זֶרַע וְנִחְיֶה וְלֹא נָמוּת וְהָאֲדָמָה לֹא תֵשָׁם: (כ) וַיִּקֶן יוֹסֵף אֶת כָּל אַדְמַת מִצְרַיִם לְפַרְעֹה...(כא) וְאֶת הָעָם הֶעֱבִיר אֹתוֹ לֶעָרִים מִקְצֵה גְבוּל מִצְרַיִם וְעַד קָצֵהוּ...(כג) וַיֹּאמֶר יוֹסֵף אֶל הָעָם הֵן קָנִיתִי אֶתְכֶם הַיּוֹם וְאֶת אַדְמַתְכֶם לְפַרְעֹה הֵא לָכֶם זֶרַע וּזְרַעְתֶּם אֶת הָאֲדָמָה: (כה) וַיֹּאמְרוּ הֶחֱיִתָנוּ נִמְצָא חֵן בְּעֵינֵי אֲדֹנִי וְהָיִינוּ עֲבָדִים לְפַרְעֹה:

 

פרשת השבוע מתשס"ד

פרשת השבוע למבוגרים וילדים, לשיחה במשפחה ובין חברים.

פרשת ויגש בראשית מ"ד י"ח- מ"ז כ"ז 

יוסף מתוודע אל אחיו ובוכה בפניהם. אחיו נבהלים. הוא מרגיע אותם מאשמתם בכך שמוצא את יד אלוקים בכל המהלך שהתחיל מהשלכתו לבור ועד הגיעו למצריים, להגיע למשרה רמה כדי להציל את משפחתו מרעב. הוא מציע לכל משפחתו להגיע לארץ גושן ולזכות בכלכלה בחסותו. פרעה מברך על המהלך ותומך. כאשר יעקב שומע את כל המתרחש, הוא מתקשה להאמין שבנו יוסף חי. הוא מתלבט אם לרדת מצרימה על פי עצת יוסף. אלוקים מעודד אותו לרדת מצרימה. שמות המשפחות שירדו מצרימה מפורטים. פרעה ניפגש עם כל משפחתו של יוסף ושוב הוא מאשר את ישיבתם בארץ מצריים. הרעב במצרים נעשה כבד מאד. יוסף מבקש תשלום עבור האוכל מתושבי מצריים. כשאזל הכסף מתושבי מצריים הוא לוקח את רכושם ובהמשך את אדמותיהם. המצרים קיבלו בהבנה את מהלכי יוסף שהצילם מרעב. ישראל ישבו במצריים, נאחזו בה ופרו ורבו מאד.

 

להוריד ביגון שאולה.

יעקב מפחד שבניו יורידו אתו ביגון שאולה.

יש רגעים שבהם אנו מרגישים שהאחר המשמעותי "ממש הורג אותנו."

זהו ביטוי חמור מאד. האם השתמשתם בביטוי כזה? האם השימוש היה מוצדק?

(כז) וַיֹּאמֶר עַבְדְּךָ אָבִי אֵלֵינוּ אַתֶּם יְדַעְתֶּם כִּי שְׁנַיִם יָלְדָה לִּי אִשְׁתִּי: (כח) וַיֵּצֵא הָאֶחָד מֵאִתִּי וָאֹמַר אַךְ טָרֹף טֹרָף וְלֹא רְאִיתִיו עַד הֵנָּה: (כט) וּלְקַחְתֶּם גַּם אֶת זֶה מֵעִם פָּנַי וְקָרָהוּ אָסוֹן וְהוֹרַדְתֶּם אֶת שֵׂיבָתִי בְּרָעָה שְׁאֹלָה: (ל) וְעַתָּה כְּבֹאִי אֶל עַבְדְּךָ אָבִי וְהַנַּעַר אֵינֶנּוּ אִתָּנוּ וְנַפְשׁוֹ קְשׁוּרָה בְנַפְשׁוֹ: (לא) וְהָיָה כִּרְאוֹתוֹ כִּי אֵין הַנַּעַר וָמֵת וְהוֹרִידוּ עֲבָדֶיךָ אֶת שֵׂיבַת עַבְדְּךָ אָבִינוּ בְּיָגוֹן שְׁאֹלָה:

בראשית פרק מד

 

עוד אבינו חי. 

יוסף שואל את אחיו העוד אבי חי? השיר הידוע קובע: עוד אבינו חי ועם ישראל חי.

את מי את/ה מעריץ/ה ורוצה להיות כמוהו?

או במילים אחרות? מיהו האב הרוחני שלך?

אביך הביולוגי? מורה? מדריך? שחקן קולנוע?

האם יש דמיון, שוני, בין אביך הביולוגי לדמות שאת/ה מעריץ?

היכן משתלב אם בכלל, אבינו שבשמיים?

  ג) וַיֹּאמֶר יוֹסֵף אֶל אֶחָיו אֲנִי יוֹסֵף הַעוֹד אָבִי חָי וְלֹא יָכְלוּ אֶחָיו לַעֲנוֹת אֹתוֹ כִּי נִבְהֲלוּ מִפָּנָיו:

(ד) וַיֹּאמֶר יוֹסֵף אֶל אֶחָיו גְּשׁוּ נָא אֵלַי וַיִּגָּשׁוּ וַיֹּאמֶר אֲנִי יוֹסֵף אֲחִיכֶם אֲשֶׁר מְכַרְתֶּם אֹתִי מִצְרָיְמָה: (ה) וְעַתָּה אַל תֵּעָצְבוּ וְאַל יִחַר בְּעֵינֵיכֶם כִּי מְכַרְתֶּם אֹתִי הֵנָּה כִּי לְמִחְיָה שְׁלָחַנִי אֱלֹהִים לִפְנֵיכֶם:  (ח) וְעַתָּה לֹא אַתֶּם שְׁלַחְתֶּם אֹתִי הֵנָּה כִּי הָאֱלֹהִים וַיְשִׂימֵנִי לְאָב לְפַרְעֹה וּלְאָדוֹן לְכָל בֵּיתוֹ וּמֹשֵׁל בְּכָל אֶרֶץ מִצְרָיִם: (ט) מַהֲרוּ וַעֲלוּ אֶל אָבִי וַאֲמַרְתֶּם אֵלָיו כֹּה אָמַר בִּנְךָ יוֹסֵף שָׂמַנִי אֱלֹהִים לְאָדוֹן לְכָל מִצְרָיִם רְדָה אֵלַי אַל תַּעֲמֹד:

בראשית פרק מה

 

לחיות בגולה.

בני ישראל ירדו למצריים לשבור שבר כי היה רעב בארץ כנען.

לבסוף נאחזו בארץ גושן שבמצריים והצליחו מאד.

הירידה למצרים הפכה למטרה להישאר שם. ולא אמצעי להשיג אוכל.

כאשר את/ה מפעילים אמצעי להשיג מטרה.

ספר/י על מקרים שבהם האמצעי הפך להיות המטרה.

למשל רוצה שיהיה לי פלפון כדי שאוכל להתקשר לחברים

ובסוף אני מחפש/ת כל הזמן פלפון משוכלל יותר ויותר כדי להנות ממנו.

 (כז) וַיֵּשֶׁב יִשְׂרָאֵל בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם בְּאֶרֶץ גֹּשֶׁן וַיֵּאָחֲזוּ בָהּ וַיִּפְרוּ וַיִּרְבּוּ מְאֹד:

בראשית פרק מז

האם זה מוכר לך? קרה לך? מה תעשה/י? למה דווקא ככה?

שבת שלום.